Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (1 minutt siden):

Vi har innreisekarantene ved reise fra andre land. Fungerer helt fint å få varer til Norge sånn det er nå. Karantene gjelder praktisk talt bare fritidsreiser. Sånn kunne det vært for innenlands reiser områder med over et visst smittetrykk også. Vi kunne til og med strammet skruen litt på hva som er nødvendige jobbreiser. Altså bedre dokumentasjon av nødvendighet og dokumentasjon på smittereduserende tiltak for å få jobben utført.

 

Men da sliter du fortsatt med innreise fra røde områder og smitte derfra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (14 minutter siden):

Hvor har du det fra at jeg har sagt det?

Første delsetning er litt rundt i begrepene for å bevisst provosere litt, men andre delsetning forklarer begrepet mer saklig og tørt.

"Søringkarantene"

Det ligger i ordet er at dette er karantene for coronainfiserte søringer... 

Hvorfor provosere? Hva oppnår nordlendinger med det? Tror dere at det skaper mer velvilje enn å be om "karantene for reisende mellom nord og sør?" Det kan og legges mye i det ordet.  Det kan hende at nordlendinger før ble diskriminert når de reiste til Oslo, men hva hjelper det egentlig deres sak? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (2 minutter siden):

Men da sliter du fortsatt med innreise fra røde områder og smitte derfra.

Nei?

Innfører man reisekarantene fra røde kommuner, på lik linje som reisekarantene fra røde land, så vil antall fritidsreiser fra røde områder stupe. Statistisk er det mange ganger flere fritidsreisende enn jobbreisende på fly. Antar det samme gjelder andre transportformer. Fritidsreiser foretas ofte i sosiale sammenhenger, enten man er flere som reiser sammen eller man reiser for å møte andre i sosiale settinger. Ser vi bort fra omreisende selgere, så oppfører varefraktende jobbreisende seg mye mer "sterilt" i forhold til smitterisiko.

Noen docker lastebilen til en lasteterminal og venter på at noen skal tømme eller fylle bilen mens de potensielt kan ta hvilepausen i førerhuset, og kjøre videre.

Poenget er at totalt antall reisende stuper og de få reisende har mindre smitterisikabel adferd. Det blir ikke vanntett, men det vil redusere antall sporadiske tilfeller av importsmitte ganske kraftig.

Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (3 minutter siden):

"Søringkarantene"

Det ligger i ordet er at dette er karantene for coronainfiserte søringer... 

Hvorfor provosere? Hva oppnår nordlendinger med det? Tror dere at det skaper mer velvilje enn å be om "karantene for reisende mellom nord og sør?" Det kan og legges mye i det ordet.  Det kan hende at nordlendinger før ble diskriminert når de reiste til Oslo, men hva hjelper det egentlig deres sak?

Dramaqueen! ;) Slutt nå å vær så påtatt fornærmet og kom til saken - smitteforebyggende innenlands reisekarantene, hovedsaklig for fritidsreisende, samt en liten tilstramning på dokumentasjon av nødvendigheten for jobbreiser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

 

Poenget er at totalt antall reisende stuper og de få reisende har mindre smitterisikabel adferd. Det blir ikke vanntett, men det vil redusere antall sporadiske tilfeller av importsmitte ganske kraftig.

Jeg er ikke overbevist om at effekten blir så stor som du skal ha det til. Men jeg har ikke studert tall på dette heller. Det har kanskje du?

Lenke til kommentar
nirolo skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke overbevist om at effekten blir så stor som du skal ha det til. Men jeg har ikke studert tall på dette heller. Det har kanskje du?

Ikke inngående. Men jeg vet at jobbreiser står for i underkant av 20% av flyreiser generelt. Usikker på om det var USA, eller et bestemt flyselskap eller globalt. Men det stemmer godt over ens med det jeg har observert på rutefly, tog utenom rushtider og det jeg ser på motorveiene både i ferier og ellers. Skulle gjerne hatt det supergodt dokumentert, men jeg mener jeg har godt nok grunnlag til å si det er rimelig sikkert at det før pandemien var mange ganger flere fritidsreisende enn jobbreisende. Hva som er vanlig sosial adferd vil også være ganske forskjellig.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Dramaqueen! ;) Slutt nå å vær så påtatt fornærmet og kom til saken - smitteforebyggende innenlands reisekarantene, hovedsaklig for fritidsreisende, samt en liten tilstramning på dokumentasjon av nødvendigheten for jobbreiser.

Jeg driter vel egentlig i hva du kaller det, men det er ikke bare du som kaller det for "søringkarantene", og det er ikke bare jeg som leser det heller. Initiativet mister litt seriøsitet på en måte, og oppildner egentlig bare til irritasjon. Men kjør på. Mener strategien skader seg selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt på siden, men er det noen som vet, eller kan forklare hvorfor jeg hver eneste kveld får eksponeringsvarsel og informasjon om 1 melding på telefonen min fra smittestoppappen, men når jeg låser opp skjermen og går inn i appen ser 0 meldinger? Skjer hver eneste kveld. Tenker jeg kanskje avinstallerer snart. Begynner å bli lei. 

Lenke til kommentar

En trenger ikke å tenke på at AZ eller J&J kan bli tilgjengelig for de som ønsker her i Norge. Det er ikke noe som heter frivillighet, selv om et legemiddel er godkjent. Staten bestemmer. 

Sitat

- Så hvis Høie sier at vi ikke skal bruke den, kan ikke for eksempel Gunnar Hasle ved Reiseklinikken ta dem inn og gi dem til pasientene sine?

- Leger må i så fall søke Legemiddelverket om å få vaksinen fra utlandet. Vi vil sannsynligvis avslå slike søknader. I hvert enkelt land gjøres denne faglige vurderingen på bakgrunn av den situasjonen det enkelte land er i.

Meldingen her er vel egentlig at legemiddelverket har bestemt seg for at dersom den ikke blir tatt inn i vaksineprogrammet, så skal heller ingen andre kunne tilby den til frivillige. Dette synes jeg er helt hårreisende, spesielt når til og med lille Island vil bruke den. 

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/vil-tilby-egne-pasienter-astrazeneca/73650174

Lenge leve kommunismen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (6 timer siden):

Jeg driter vel egentlig i hva du kaller det, men det er ikke bare du som kaller det for "søringkarantene", og det er ikke bare jeg som leser det heller. Initiativet mister litt seriøsitet på en måte, og oppildner egentlig bare til irritasjon. Men kjør på. Mener strategien skader seg selv. 

Må alt takast så seriøst? Dette byrjar nesten å minne om rasismedebatten der "alle" tilsynelatande blir fornærma for den minste ting. Når uttrykket har hermeteikn rundt seg betyr det at det er sett på spissen, og dei fleste skjønar då at dette ikkje skal lesast bokstaveleg.

(Eg er "søring" sjølv, om enn ikkje frå Oslo).

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (9 timer siden):

Glem heller ikke at Oslo er Norges desidert mest besøkte by også under pandemien. Smitte kommer til Oslo fra andre steder i landet også.

Jeg tror at det stadig kommer ny importsmitte til Oslo fra Polen, Pakistan og India. 

Spesielt i påsken var disse stedene på reisetoppen.

Sitat

Topplista til Finn.no i koronapåsken, var:

 

Etiopia (66. plass på Worldometers liste over land og smittetrykk)

Irak (25. plass)

Kosovo ( -- )

Pakistan (31. plass)

Tyrkia (7. plass)

Thailand (109. plass)

https://www.nettavisen.no/nyheter/helt-nye-land-pa-topplista-over-flydestinasjoner-i-korona-pasken-2021/s/12-95-3424116285

torbjornen skrev (4 timer siden):

Det er ikkje berre Oslo som er raude. Ser ein på kartet til VG har fargen på det sentrale Austlandet bleikna, medan fleire andre område er blitt ganske mørkeraude.

Alle andre steder enn Oslo klarer å slå ned smitten på ca en måneds tid. Oslo klarer det ikke på grunn av at en stor del av innvandrer befolkningen reiser som før til Polen og Pakistan. 

Lenke til kommentar
William_S skrev (1 time siden):

Smittetallene går bare ned og ned 

Sitat

444 NYE REGISTRERTE SMITTETILFELLER

Torsdag ble det registrert 444 nye smittetilfeller av coronaviruset i Norge. Det er 61 tilfeller færre enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 505.

Onsdag ble det registrert 550 nye smittetilfeller i Norge, mens tallet tirsdag var 559. Færre blir generelt sett registrert smittet på helligdager og i helgene enn i ukedagene. Forrige torsdag ble det registrert 620 smittetilfeller i Norge.

Det høyeste døgntallet som er registrert hittil i pandemien er 1150 tilfeller tirsdag 16. mars.

Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning synkende, mens 27 kommuner har en stigende smittetrend. Totalt er det bekreftet 109.581 smittetilfeller i Norge siden pandemiens start.

Sitat

123 NYE SMITTETILFELLER I OSLO

Torsdag ble det registrert 123 nye smittetilfeller av coronaviruset i Oslo, ifølge kommunens egne tall. Det er 27 tilfeller færre enn gjennomsnittet de siste syv dagene, som er på 150.

Smittetrenden i Oslo er nå synkende, ifølge VGs oversikt.

Onsdag ble det registrert 141 smittetilfeller i hovedstaden, mens det tirsdag ble registrert 186. Færre blir generelt sett registrert smittet på helligdager og i helgene enn i ukedagene.

 

Lenke til kommentar
50 minutes ago, Pc Lynet said:

Jeg tror at det stadig kommer ny importsmitte til Oslo fra Polen, Pakistan og India. 

Spesielt i påsken var disse stedene på reisetoppen.

Alle andre steder enn Oslo klarer å slå ned smitten på ca en måneds tid. Oslo klarer det ikke på grunn av at en stor del av innvandrer befolkningen reiser som før til Polen og Pakistan. 

Uten innvandring, spesielt ikke vestlig, så kan det jo virke som vi hadde hatt lav smitte og lave tall, til ikke eksisterende her i norge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, 

Jeg er interessert i forskning som viser effekten av munnbind. Her fra FHI: https://www.fhi.no/publ/2021/munnbind-for-a-forhindre-smitte-av-luftveisinfeksjoner-som-covid-19/

Som FHI selv skriver:

"I mars 2021 søkte vi etter systematiske oversikter som analyserer og oppsummerer effekten av å bruke munnbind på smitte av luftveisinfeksjoner, som covid-19. Vi fant én systematisk oversikt av høy kvalitet."

"This Cochrane Review shows that compared with no facemask use, wearing a facemask may make little to no difference in how many people that catches a flu‐like illness. It probably makes little to no difference in how many people that have flu confirmed by a laboratory test. Unwanted effects are rarely reported but include discomfort."

Og de konkluderer med at det er liten til ingen forskjell. Hvorfor fortsetter vi da med dette evige maset om munnbind? 

 

Lenke til kommentar

Det at det blir brukt i hele verden er vel ikke et godt argument? 

Når de som skal gi oss helseråd sier det har lett etter systematiske oversikter om munnbind og de har funnet kun 1 (!). Hele verden går rundt med munnbind uten god forskning i ryggen. Jeg synes det er helt ekstremt. 

 

Lenke til kommentar
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...