Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

4 hours ago, Fnugle said:

Las dette i sted. Håper det blir mulig å bestille hjem i postkassen også. Men hva tror dere prisen blir for en test? Er det realistisk med under 50 kr? 100 kr blir jo vel drøyt, men om det koster en 50-lapp er det fristende å bestille en 5 tester å ha liggende hjemme i tilfelle. 

 

Når 10 papirmasker kostet 160,- er jeg ikke veldig positiv for hva hjemmetest vil koste men jeg håper alle vil ha råd til det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (7 timer siden):

Det er jeg fullt klar over, jeg bor selv i Oslo og var arbeidsledig i et halvt år på grunn av nedstenginger og kjenner mange som både eier og jobber på serveringssteder og i kulturbransjen. Jeg kjenner noen som har måttet selge leiligheten sin, og flere som har flyttet hjem til foreldrene. Så jeg vet fryktelig godt hvor kjip den situasjonen er for mange, og det tror jeg også byrådet vet veldig godt. 

Jeg er så glad jeg ikke er en av dere og samtidig er jeg 100% uenig i disse tiltakene. Ja, steng ned der folk samles og smitte mest sannsynlig skjer. Det skjer ikke i små butikker. Skjer det smitte der så skjer det i alle matbutikker, kiosker, bensinstasjoner og for å ikke glemme vinmonopolet :wallbash:

Folk som liker dette og synes det er helt greit at myndighetene gjør dette er de samme som bruker 2 masker, "går tur" med maska ute i friluft og kommer til å kjøpe disse hjemmetestene.

Bruker nesten i maske lengre. Kun når jeg går inn på butikken. Har vært i full jobb, byttet jobb. Ferien er booket, ikke i Norge.

Trur mange her inne og rundt om i landet lider av et slags stockholm syndrom, Covid syndromet. Blir nok vanskelig å gi slipp på dette, noen håper dette varer evig. 

 

 

 

Fnugle skrev (5 timer siden):

Las dette i sted. Håper det blir mulig å bestille hjem i postkassen også. Men hva tror dere prisen blir for en test? Er det realistisk med under 50 kr? 100 kr blir jo vel drøyt, men om det koster en 50-lapp er det fristende å bestille en 5 tester å ha liggende hjemme i tilfelle. 

 

Hvorfor? Bare for morro? 

 

 

Lenke til kommentar

Fokuser heller på dette 

Sitat

329 nye smittetilfeller i Norge 

Det siste døgnet er det registrert 329 koronasmittede i Norge. Det er 134 færre enn snittet den siste uken og 88 færre enn samme dag for en uke siden.

De siste sju dagene er det registrert til sammen 3.246 nye smittetilfeller i Norge, som gir et snitt på 463. Dette er en synkende trend sammenlignet med tilsvarende snitt for sju dager siden, som lå på 563.

Ved midnatt natt til søndag var 4,9 millioner koronatester utført her i landet, siden februar i fjor. 110.390 personer har testet positivt, viser foreløpige tall.

Det går ned ned ned 

Lenke til kommentar

Var ute og jogga rundt Kiellands-området i 22-tida og reagerte litt på at det var veldig mye folk ute og gikk. Altså kids (15-16-17-18 år tilsynelatende). 1000 ungdommer på St. Hanshaugen er jo helt sprøtt!? Hva i alle dager? Det er jo helt ekstremt mange. Er det organisert noe greier? Kan ikke huske noe lignende under pandemien siden det var flere hundre ungdommer samlet til fest ute på Hamar i fjor høst.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Var ute og jogga rundt Kiellands-området i 22-tida og reagerte litt på at det var veldig mye folk ute og gikk. Altså kids (15-16-17-18 år tilsynelatende). 1000 ungdommer på St. Hanshaugen er jo helt sprøtt!? Hva i alle dager? Det er jo helt ekstremt mange. Er det organisert noe greier? Kan ikke huske noe lignende under pandemien siden det var flere hundre ungdommer samlet til fest ute på Hamar i fjor høst.

1000 ungdommer på St Hanshaugen er ikke så mye som det kan høres ut som. På St Hanshaugen kan det samles rundt 4-5k. 

Lenke til kommentar
William_S skrev (3 minutter siden):

1000 ungdommer på St Hanshaugen er ikke så mye som det kan høres ut som. På St Hanshaugen kan det samles rundt 4-5k. 

Sant. Har vært der på utekino med sikkert 10k. Men 1000 er mye under en pandemi og antagelig har de fleste vært på toppen. Ser noe media opererer med "over 1000" mens politiet sier "opp mot 1000".

Ingenting å gjøre for ungdommen. Ikke lov å besøke hverandre i særlig grad. En bieffekt dette her etter 172 dager med harde tiltak i Oslo. Tross alt bedre at de møtes utendørs!

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (16 timer siden):

Og godt er det, at Oslo gikk hardt til verks. Rimelig glad det ikke økte på når vi nærmet oss 500 smittede daglig i Oslo samtidig som sykehusene faktisk begynte å slite skikkelig med fulle intensivavdelinger. Heldigvis har byrådet nå tilsynelatende bestemt seg for å unngå å åpne opp for tidlig. Målet er at gjenåpningen skal bli endelig denne gangen, så det kommer til å skje sakte men sikkert. Fy faen som vi gleder oss.

Største tragikomiske her at litt over 200 innlagte førte til at det ble ropt varsko.

De skulle økt plassene til 1000 hadde kostet 1% av hva strenge tiltakene gjør både på lommeboka til folk og folkehelsen.

 

 

Wik skrev (16 timer siden):

https://www.aftenposten.no/oslo/i/wezmgM/ti-dager-med-under-200-smittede-i-oslo-tredje-boelge-i-ferd-med-aa-bl

"Jeg vil advare mot for store forventninger til store og omfattende lettelser neste uke, sier Steen."

Vert ikkje store sakene isåfall. 

Ingen forventer noe stort.

Skal de åpne nå er det for alltid og det vet de, folk er drit lei.

 

Snikpellik skrev (15 timer siden):

Dette er diskutert så mange ganger at jeg ikke orker en gang til. Jeg er bare helt uenig og klarer ikke forstå at noen har det synet fortsatt, over ett år inn i denne pandemien med alt vi har lært. 

Hadde man hatt litt kunnskap om en langtidsvirkninger på kun et symptom på nedstengning nemlig inaktivitet så hadde du nok ikke vært så bastant i din mening. 

Å redusere daglig aktivitet med 50%+ vil ha varig konsekvenser for minst halvparten av Oslos borgere , men greia er at slikt ser man ikke om 1 år, 5år eller 10år for den saks skyld.

Men selvsagt har man lov være uenig noe annet hadde gjort et forum som dette kjedelig.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 timer siden):

Var ute og jogga rundt Kiellands-området i 22-tida og reagerte litt på at det var veldig mye folk ute og gikk. Altså kids (15-16-17-18 år tilsynelatende). 1000 ungdommer på St. Hanshaugen er jo helt sprøtt!? Hva i alle dager? Det er jo helt ekstremt mange. Er det organisert noe greier? Kan ikke huske noe lignende under pandemien siden det var flere hundre ungdommer samlet til fest ute på Hamar i fjor høst.

Er vel bare mennesker som oppfører seg som mennesker ? De ønsker kontakt og nærvær, samt sosialisere seg.

Lenke til kommentar
William_S skrev (5 timer siden):

Sammenliknet med samme dag foregående uke har det vært nedgang i 10 dager på rad nå om jeg ikke tar feil 

Må huske på long covid og mutasjoner..😅Kan ikke åpne før null visjonen.

Og kommer det en morsom mutant må man forvente sitte 200dager til innelåst for å redde et fåtall mennesker.

Lenke til kommentar
0laf skrev (6 timer siden):


Kan jeg anbefale India, det er et vakkert land og verdt et besøk i disse dager når det er nærmest tomt for turister der, og man tydeligvis ikke er redd for en liten forkjølelse !

Sikkert et vakkert land på avstand. Ikke noe for meg, foretrekker naboer og land hvor det ikke finnes multiresistente bakterier.

Korona er laget for sånne overbefolkede uland. Smitter lett men er for svakt. 

DaniNichi skrev (1 time siden):

Må huske på long covid og mutasjoner..😅Kan ikke åpne før null visjonen.

Og kommer det en morsom mutant må man forvente sitte 200dager til innelåst for å redde et fåtall mennesker.

Og vi svelger det samtidig som vi ber om påfyll. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Andre1980 said:

Regn med at det er folk her som skal sko seg på disse testene. Det er mer konkurranse i USA enn det er i Norge. Tipper 149,50 for en 2-pakk (bildet i artikkelen viser 2-pakning)

Kanskje. Men de blir vel subsidiert på ett eller annet vis. Sikkert noe de skal vurdere og drøfte i et par måneder.

En dum ting er at det blir vel slutten for enhver oversikt over smittetall, når informasjonen er spredt på tusenvis av privatpersoner istedenfor ett register.

på den ene siden er det positivt at kanskje flere vil teste seg, men det blir også lettere å late som ingenting og gå på butikken likevel. Ingen andre vet jo.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

Nei så fælt å måtte sitte inne...

Om du er en som heller vil være hjemme enn blandt folk pga angst eller hva grunnen måtte være 
så foretrekker de fleste være blandt folk 
Mennesker er ikke skapt for at de skal sitte inne 
vi er sosiale ( kanskje ikke du ) 
Så ja, det er faktisk fælt når noen som ikke vil sitte inne, blir nærmest "tvunget" til det 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Groovy Gorilla skrev (12 timer siden):

 

Trur mange her inne og rundt om i landet lider av et slags stockholm syndrom, Covid syndromet. Blir nok vanskelig å gi slipp på dette, noen håper dette varer evig. 

 

 

 

Jah...jo, du sier noe der. Dette har vart så lenge at en del har begynt å "akseptere" dette som normalen fordi minnet om hvordan det var blir mer og mer borte. Jeg tror faktisk det er folk som nå har en viss entusiasme over følelsen at nå er de en del av et drama og venter på det neste....nytt utbrudd....ny mutasjon....ny artikkel med dystopiske fremtidsutsikter i Dagbladet om at det vil være lockdown hvert vinterhalvår i all fremtid fremover(diskuterer de som lager slike artikler med økonomer tro?)....jeg tror helt oppriktig at noen blir mutt og skuffet den dagen det hele er over og at det vanglige og "kjedelige" livet vender tilbake.

Blir litt slik; først jubel så....what next?

 

Blir som de siste 10 sekundene i Truman Show. "What else is on"?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...