Gå til innhold

Vi skal Brekke ryggen på gjengene....


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å klare dette må vi ha politiske partier som samler og ikke skaper splittelse. Det er en felle oppgave og samarbeid må til. Populisme vil ikke løse saken, men fremmedgjøre enda flere. Det er alltid noen som tjener på splittelse mellom folk.

Endret av Boing_80
  • Liker 4
Lenke til kommentar
On 27.4.2024 at 10:48 AM, anomys said:

Det er bare 1 år siden  bystyret i Oslo sa det var en trygg by og det går ikke en dag uten knivstikking eller skyting. Fenomenet finnes ikke bare i Oslo. 

Er det ikke snart på  tide å begynne å gjøre noe med det?

Men som damene sier her : Svenske tilstander eh, vi er  ikke der enda eh

Brenna og Tajik: – Vi skal brekke ryggen på gjengene (vg.no)

Oslo er en trygg by for folk flest, det meste av det som har skjedd i det siste har en forhistorie og det har i liten grad vært til fare for tilfeldige. Utviklingen må tas på alvor og jeg har ikke er inntrykk av problemet blir neglisjert.

Alt var forresten ikke rosenrødt tidligere heller, en gang hadde vi «norske tiltander» i Oslo: https://www.nrk.no/norge/gjengoppgjor-midt-i-folkemengden-1.872718

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Feynman skrev (50 minutter siden):

Alt var forresten ikke rosenrødt tidligere heller, en gang hadde vi «norske tiltander» i Oslo:

Begge parter var pakistanere.. Hva er forskjellen? Hudfarge? Og 2006 er ikke VELDIG lenge siden heller..

Feynman skrev (50 minutter siden):

Oslo er en trygg by for folk flest

Oslo er IKKE en trygg by, spør ALLE de som har blitt skutt / knivet ned / voldtatt / ertet og mobbet osv..
Ikke engang byen 'min' eller nabolaget her er trygt.. 

Endret av Woff
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

En plass å starte, er å sette nyutdannede politi i arbeid ,(https://www.politiforum.no/hard-kamp-om-jobbene-naer-200-sokte-pa-samme-jobb/257355?noLog=1) virker som at det er nok å ta av. Bor ikke i Oslo selv, men har ikke noe mot at styrkingen skjer der det faktisk er behov, så får man heller flytte på stillingene eller etterfylle i distriktene etter hvert som at det oppnås kontroll med organisert kriminalitet i hovedstaden. Så må de også settes inn mot organisert kriminalitet, og ikke i veigrøfta med en laser.

Ting henger ofte sammen, så trengs styrking av tolletaten, utdanningsetaten og arbeidsmarkedstiltak/integrering for å få bukt med kriminaliteten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Feynman skrev (11 minutter siden):

Oslo er en trygg by for folk flest, det meste av det som har skjedd i det siste har en forhistorie og det har i liten grad vært til fare for tilfeldige. Utviklingen må tas på alvor og jeg har ikke er inntrykk av problemet blir neglisjert.

Alt var forresten ikke rosenrødt tidligere heller, en gang hadde vi «norske tiltander» i Oslo: https://www.nrk.no/norge/gjengoppgjor-midt-i-folkemengden-1.872718

Pakistanergjengene ja :(

Lenke til kommentar
Feynman skrev (13 minutter siden):

Oslo er en trygg by for folk flest, det meste av det som har skjedd i det siste har en forhistorie og det har i liten grad vært til fare for tilfeldige. Utviklingen må tas på alvor og jeg har ikke er inntrykk av problemet blir neglisjert.

Alt var forresten ikke rosenrødt tidligere heller, en gang hadde vi «norske tiltander» i Oslo: https://www.nrk.no/norge/gjengoppgjor-midt-i-folkemengden-1.872718

Oslo er en trygg by sa Raymond J når han satt i bystyret, noe han gikk tilbake på når han gikk av.  De  hadde også enorme økonomiske tiltak for å prøve motvirke kriminaliteten. Skal vi ta inn innvandrere og de koster flere titalls millioner i integrering ofte pr stk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Tussi said:

https://www.nettavisen.no/nyheter/advarer-kan-bli-som-sverige-om-fem-ar/s/5-95-1777586

Desverre ser det ut til at det er feil, butikkeiere og ansatte utsettes for både vold og trusler

Området det gjelder har alltid vært belastet og blitt kalt verre ting før. Det er både naturlig at de som holder til der bruker sterke beskrivelser for at det skal bli handling og at politiet er mer til stedet. Du kan trygt shoppe eller ta en matbit i området, mye godt til behagelig pris.

Lenke til kommentar

Brainstorming: hvorfor lokkes unge til å bli med i disse kriminelle miljøene? Hvordan kan vi hindre det? 

Begynn der. 

På kort sikt her og nå er det naturligvis viktig med mer synlig politi, slå hardere ned på hendelser osv, men løfter man blikket fram er jo løsningen å strupe rekrutteringen. 

Endret av :utakt
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Feynman skrev (2 timer siden):

Oslo er en trygg by for folk flest, det meste av det som har skjedd i det siste har en forhistorie og det har i liten grad vært til fare for tilfeldige. Utviklingen må tas på alvor og jeg har ikke er inntrykk av problemet blir neglisjert.

Alt var forresten ikke rosenrødt tidligere heller, en gang hadde vi «norske tiltander» i Oslo: https://www.nrk.no/norge/gjengoppgjor-midt-i-folkemengden-1.872718

Husk at de mest ekstreme voldshendelsene bare er toppen av isfjellet hva de negative konsekvensene av gjengkriminaliteten angår. 

For min del virker det mer nedslående å lese om hvordan gjengkriminaliteten og de "økosystemene" som muliggjør den påvirker oppvekstsvilkår og hverdagsliv for alle de som vokser opp under slike omstendigheter.

Hvordan er det å gå på skoler der de største drittsekkene er godt på vei til å bli integrert i kriminelle gjenger, og får mer "gatekapital" og "respekt" jo mer truende og "dominerende" de opptrer?

Eller å skulle sende barnet ditt til undervisningsinstitusjoner der du vet de vil kunne bli truet til å begå lovbrudd for eller til å skulle ta på seg helt fiktive gjeldsforpliktelser overfor gjengene - og at politiet står mer eller mindre maktesløse?

Endret av SuperKrokodille
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Må bare le litt av språkbruken her: " Vi skal brekke ryggen på gjengene" 😂 Hva slags språkbruk er det og har gjengene rygger? Skal de fysisk knekke ryggen på gjengmedlemene? Har hørt uttrykket "å knuse gjengene" før, men når man "brekker ryggen på noe" så betyr det at man har påtatt seg en oppgave som er større enn man kan klare/makte og ender opp med å feile... Hmmm, jaja jeg har aspergers syndrom og leser innimellom ting bokstavelig. Er klar over dette da og er generellt veldig interessert i språk, ord og utrykk. Jeg kan jo ha misforstått noe her, men sånn jeg leser det utrykker de det motsatte av det de egentlig mener å uttrykke, eller gjør de det...🤔😁

Jaja, dette var bare en liten digresjon fra min side, ellers syns jeg det er på overtid å ta tak i disse problemene før de vokser seg større. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Feynman skrev (10 minutter siden):

Jeg ser det er flere av disse gamle gjengkriminelle som er ute i mediene for å gi råd nå. Det virker ikke som politikerne er så veldig interesserte i å lytte til hva de har å si. Det tror jeg er synd. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (6 timer siden):

Jeg ser det er flere av disse gamle gjengkriminelle som er ute i mediene for å gi råd nå. Det virker ikke som politikerne er så veldig interesserte i å lytte til hva de har å si. Det tror jeg er synd. 

Det er jo ikke noe nytt. Helseplattformen - Legeforeningen var tidlig ute med sine advarsler, men lyttet daværende regjering til disse?

Lenke til kommentar
7 hours ago, Trippelure said:

Skal de fysisk knekke ryggen på gjengmedlemene? Har hørt uttrykket "å knuse gjengene" før, men når man "brekker ryggen på noe" så betyr det at man har påtatt seg en oppgave som er større enn man kan klare/makte og ender opp med å feile

Språket er fullt av metaforer, betyr vel ca det samme, bare at politikere er opptatt av å finne på nye fraser så det høres ut som de skal gjøre noe ;)
Om de klarer det på kort sikt med massivt politiarbeid? kanskje. På lang sikt handler det om å løse det sosiale problemet, alle som havner i slike gjenger er utenfor på ett eller annet vis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Feynman skrev (8 timer siden):

Alt var forresten ikke rosenrødt tidligere heller, en gang hadde vi «norske tiltander» i Oslo: https://www.nrk.no/norge/gjengoppgjor-midt-i-folkemengden-1.872718

Får inntrykk av at mediene var mer beskrivende av gjerningspersoner før, har en fornemmelse av at 'pakistansk' hadde blitt byttet ut med 'belastet' eller 'ungdoms' miljø om artikkelen var skrevet idag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...