Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
 
 
 
 
Spoiler
Sitat

i går 10:59

Are Medby
Dag ni uten smitte i Tromsø

Heller ikke tirsdag var det smittetilfeller i Tromsø. Det er nå ni dager siden det sist dukket opp nye tilfeller i Tromsø. Over 200 testet seg tirsdag. Det er nå ingen isolerte i kommunen.

Sitat

i dag 11:51

Are Medby
Fortsatt null smitte i Tromsø

Heller ikke onsdag var det nye smittetilfeller i Troms kommune. Det er heller ingen isolerte på grunn av smitte i kommunen. To personer er i karantene.

Sitat

i dag 15:18

Andreas B. Høyer
Troms og Finnmark med lavest smitte i landet

Line Vold fra Folkehelseinstituttet går gjennom smittetallene for hele landet på pressekonferansen. Hun slår fast at Troms og Finnmark har det laveste smittenivået i landet.

 
Sitat

 

Andreas B. Høyer
To nye smittetilfeller i Tromsø

Det er torsdag registrert to nye tilfeller av koronasmitte i Tromsø. Begge tilfellene er koblet til importsmitte, melder Tromsø kommune i en pressemelding. 

Smitten stammer fra et besøk til Tromsø i helga. En person, som bor sørpå, testet positivt da vedkommende hjem fra tromsøturen. 

«De to smittede i Tromsø har vært i kontakt med denne personen», melder kommunen. 

– Det er snakk om en ung voksen person og de smittede er venner av denne. Smittesporing pågår nå for å kartlegge nærkontakter, sier smittevernoverlege Trond Brattland i Tromsø kommune. 

Kommunen kommer også med en anmodning om at personer som har vært på Kiwi på Stakkevollvegen mandag 19. april fra klokka 15:00 og ut kvelden må være særlig oppmerksomme på symptomer og ha lav terskel for å teste seg.

 

 

AAARGGHH!! Hvorfor drar folk på helgebesøk fra røde områder til nesten smittefrie områder? Jeg driter i at folk blir tråkket på tærne av "stedsdiskriminering" - innfør søringkarantene nå!, eller generell reisekarantene fra røde områder som det så fint heter. Det er ett fett om det røde området heter Oslo, Ørsta, Polen eller Bangalore. Folk må ikke føle seg angrepet fordi noen kaller det søringkarantene. Vis heller omsorg for alle som utsettes for risiko, ikke bare helserisiko, men også økonomisk risiko for ytterligere nedstengning, arbeidsplasser osv. - Innfør søringkarantenen nå! Denne helgeturen kan koste Tromsøs befolkning svært mange millioner kroner, konkurser, arbeidsplasser og fortvilelse. Fullstendig åpent for reisende fra røde områder er ikke verdt prisen!

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 minutter siden):
 
 
 
 
  Skjul innhold
 

 

AAARGGHH!! Hvorfor drar folk på helgebesøk fra røde områder til nesten smittefrie områder? Jeg driter i at folk blir tråkket på tærne av "stedsdiskriminering" - innfør søringkarantene nå!, eller generell reisekarantene fra røde områder som det så fint heter. Det er ett fett om det røde området heter Oslo, Ørsta, Polen eller Bangalore. Folk må ikke føle seg angrepet fordi noen kaller det søringkarantene. Vis heller omsorg for alle som utsettes for risiko, ikke bare helserisiko, men også økonomisk risiko for ytterligere nedstengning, arbeidsplasser osv. - Innfør søringkarantenen nå! Denne helgeturen kan koste Tromsøs befolkning mange millioner kroner. Fullstendig åpent for reisende fra røde områder er ikke verdt prisen!

Enda en grunn til å vaksinere Oslo først. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 minutter siden):
 
 
 
 
  Vis skjult innhold
 

 

AAARGGHH!! Hvorfor drar folk på helgebesøk fra røde områder til nesten smittefrie områder? Jeg driter i at folk blir tråkket på tærne av "stedsdiskriminering" - innfør søringkarantene nå!, eller generell reisekarantene fra røde områder som det så fint heter. Det er ett fett om det røde området heter Oslo, Ørsta, Polen eller Bangalore. Folk må ikke føle seg angrepet fordi noen kaller det søringkarantene. Vis heller omsorg for alle som utsettes for risiko, ikke bare helserisiko, men også økonomisk risiko for ytterligere nedstengning, arbeidsplasser osv. - Innfør søringkarantenen nå! Denne helgeturen kan koste Tromsøs befolkning svært mange millioner kroner, konkurser, arbeidsplasser og fortvilelse. Fullstendig åpent for reisende fra røde områder er ikke verdt prisen!

Så hvordan ser du for deg at eksport av fisk etc og import av ting nordnorge ikke produserer selv skal foregå?

Eller tenker du bare på forbud mot fritidsreiser?

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (11 minutter siden):

Enda en grunn til å vaksinere Oslo først. 

Så lenge vi klarer å holde risikoen for importsmitte på 0. f.eks ved hjelp av streng innreisekarantene, så ebber den interne smitten fort ut. Da sender vi gjerne våre vaksiner til rødere områder av landet, mot at vi får deres vaksiner tilbake på et senere tidspunkt. Helt grei byttehandel det. :) Poenget er at vi bør jobbe hardere med "kringvern" eller "branngater", sånn at antallet røde områder minker og vi dermed får færrest mulig som trenger vaksiner tidlig for å få ned smittetallene internt.

Jeg tror vi kunne trengt noen geniale militære strateger med på planleggingen av både vaksinestrategi og smittevernstrategi.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (9 minutter siden):

Enda en grunn til å vaksinere Oslo først. 

Hjelper ikke å vaksinere i Oslo først om de kom fra Bergen, Stavanger, Lindesnes eller et annet sted. 

Oslo kan heller begynne å distribuere dosene de har bedre, i stede for å gi doser til friske 45-åringer en en bydel, mens de i nabobydelen fremdeles vaksinerer 65-åringer. Det er mye mer Oslo kan gjøre selv før de trenger å ta doser fra andre steder i landet. 

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/noen-bydeler-vaksinerer-45-aringer-mens-folk-dor-i-vaksineko-noen-kilometer-unna/o/5-95-221524

Endret av Andre1980
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (4 minutter siden):

Så hvordan ser du for deg at eksport av fisk etc og import av ting nordnorge ikke produserer selv skal foregå?

Eller tenker du bare på forbud mot fritidsreiser?

Jeg ber om karantene, ikke forbud. Stor forskjell på de to begrepene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Jeg ber om karantene, ikke forbud. Stor forskjell på de to begrepene.

Joda, men spørsmålet mitt er fortsatt aktuelt. Får nepp særlig mange til å frakte varer om det medfører 10 dager karantene. Da blir det frakt med tog og båt antar jeg.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (2 timer siden):

Blir spennende å se hva som skjer da. Ikke umulig at også disse vaksinene stoppes. Tross alt flere tilfeller ved Pfizer enn J&J som er stoppet... 

Blir spennende å se om det fortsetter og det er godt mulig at de ikke bli stanset i det hele tatt og at vaksineringen ruller videre og at smittetallene stuper og at vi ser utgangen på pandemien:)

Vennlig råd og jeg har sagt det igjen: kanskje det hadde gjort goidt å ikke samle på slike daglige worst case-katastrofescenarier hele tiden. Det gjør ingen noe godt.:)

Og går man mot akopalypse og undergang så får man gjøre det beste ut av de gode dagene man har da.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (27 minutter siden):

Hjelper ikke å vaksinere i Oslo først om de kom fra Bergen, Stavanger, Lindesnes eller et annet sted. 

Oslo kan heller begynne å distribuere dosene de har bedre, i stede for å gi doser til friske 45-åringer en en bydel, mens de i nabobydelen fremdeles vaksinerer 65-åringer. Det er mye mer Oslo kan gjøre selv før de trenger å ta doser fra andre steder i landet. 

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/noen-bydeler-vaksinerer-45-aringer-mens-folk-dor-i-vaksineko-noen-kilometer-unna/o/5-95-221524

Vi er en stor andel borgere i Oslo som holdes fange av noen få bydeler.

Tro ikke at vi er noe mer "fan" av dette enn dere fra andre deler av landet er faktisk vi som sitter stengt inne med strengeste tiltakene over ekstremt lang tid..

Jeg skulle gjerne bare fulgt det at alle får lik tilgang, men faktum er at Oslo må vaksiners langt hardere om vi skal få en slutt på dette for alle sin del og ikke minst det er ekstremt mange arbeidsplasser i Oslo som lider av dette i forhold til bygde Norge som et eks.

Virker som mange er bare irritert fordi det er Oslo som får det uten å sette seg noe i hvorfor det lønner seg vaksinere mest her.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 minutter siden):

Blir spennende å se om det fortsetter og det er godt mulig at de ikke bli stanset i det hele tatt og at vaksineringen ruller videre og at smittetallene stuper og at vi ser utgangen på pandemien:)

Vennlig råd og jeg har sagt det igjen: kanskje det hadde gjort goidt å ikke samle på slike daglige worst case-katastrofescenarier hele tiden. Det gjør ingen noe godt.:)

Og går man mot akopalypse og undergang så får man gjøre det beste ut av de gode dagene man har da.

Håper egentlig at J&J ikke blir stoppet. Hadde for meg i hvertfall vært en god nyhet som hadde medført at vi forhåpentligvis ble ferdig mye tidligere. Spesielt når vi også får så mye ekstra pfizer. Hvor mange tilfeller hadde det vært med J&J? Og hva er status i USA? 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (31 minutter siden):

Så lenge vi klarer å holde risikoen for importsmitte på 0. f.eks ved hjelp av streng innreisekarantene, så ebber den interne smitten fort ut. Da sender vi gjerne våre vaksiner til rødere områder av landet, mot at vi får deres vaksiner tilbake på et senere tidspunkt. Helt grei byttehandel det. :) Poenget er at vi bør jobbe hardere med "kringvern" eller "branngater", sånn at antallet røde områder minker og vi dermed får færrest mulig som trenger vaksiner tidlig for å få ned smittetallene internt.

Jeg tror vi kunne trengt noen geniale militære strateger med på planleggingen av både vaksinestrategi og smittevernstrategi.

Jeg har unntak fra karantene hotell om jeg ønsker reise til par land I Europa, så reglene er ikke strenge og ser flere jeg vet sånn halvveis hvem er reise uten noe karantene hotell de har absolutt null gyldig grunn for å reise.

Jeg mener selv vi burde hermetisk lukket landet en god periode, egentlig burde det vært slik siden jul..

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (3 minutter siden):

Vi er en stor andel borgere i Oslo som holdes fange av noen få bydeler.

Tro ikke at vi er noe mer "fan" av dette enn dere fra andre deler av landet er faktisk vi som sitter stengt inne med strengeste tiltakene over ekstremt lang tid..

Jeg skulle gjerne bare fulgt det at alle får lik tilgang, men faktum er at Oslo må vaksiners langt hardere om vi skal få en slutt på dette for alle sin del og ikke minst det er ekstremt mange arbeidsplasser i Oslo som lider av dette i forhold til bygde Norge som et eks.

Virker som mange er bare irritert fordi det er Oslo som får det uten å sette seg noe i hvorfor det lønner seg vaksinere mest her.

Tror kanskje regjeringen (for jeg antar at Oslo her ikke har noe valg ang. ekstradosene) burde sette de 20% ekstra dosene inn i andre bydeler i stede. Så kunne de stedene hvor en nå er kommet til 45-åringer fortsette i samme tempo som resten av landet, og innsatsen blitt satt inn i resterende bydeler. Når disse så er nede på 45-åringer, så kan de 20% ekstradosene spres ut på alle bydeler. 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (Akkurat nå):

Tror kanskje regjeringen (for jeg antar at Oslo her ikke har noe valg ang. ekstradosene) burde sette de 20% ekstra dosene inn i andre bydeler i stede. Så kunne de stedene hvor en nå er kommet til 45-åringer fortsette i samme tempo som resten av landet, og innsatsen blitt satt inn i resterende bydeler. Når disse så er nede på 45-åringer, så kan de 20% ekstradosene spres ut på alle bydeler. 

 

Ja virker som ganske fornuftig det.

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 time siden):

Kan være AstraZeneca og sør-afrikansk.

Trenger ikke være det. Fullvaksinerte kan fortsatt smittes med de «vanlige» variantene, selv om sannsynligheten er betydelig redusert. Det store spørsmålet er om de blir mindre syke (kanskje ikke syke i det hele tatt) og også kvitter seg med viruset raskere enn uvaksinerte, så de i mindre grad smitter videre. Det er det jo mye som tyder på, f.eks. tallene fra Israel og Storbritannia. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (13 minutter siden):

Jeg har unntak fra karantene hotell om jeg ønsker reise til par land I Europa, så reglene er ikke strenge og ser flere jeg vet sånn halvveis hvem er reise uten noe karantene hotell de har absolutt null gyldig grunn for å reise.

Jeg mener selv vi burde hermetisk lukket landet en god periode, egentlig burde det vært slik siden jul..

Eller hermetisk lukket karantenehotellene, men det blir fengsel på norsk jord.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):
 
 
 
 
  Vis skjult innhold
 

 

AAARGGHH!! Hvorfor drar folk på helgebesøk fra røde områder til nesten smittefrie områder? Jeg driter i at folk blir tråkket på tærne av "stedsdiskriminering" - innfør søringkarantene nå!, eller generell reisekarantene fra røde områder som det så fint heter. Det er ett fett om det røde området heter Oslo, Ørsta, Polen eller Bangalore. Folk må ikke føle seg angrepet fordi noen kaller det søringkarantene. Vis heller omsorg for alle som utsettes for risiko, ikke bare helserisiko, men også økonomisk risiko for ytterligere nedstengning, arbeidsplasser osv. - Innfør søringkarantenen nå! Denne helgeturen kan koste Tromsøs befolkning svært mange millioner kroner, konkurser, arbeidsplasser og fortvilelse. Fullstendig åpent for reisende fra røde områder er ikke verdt prisen!

Hvor har du det fra at det er smittebærende "søringer" som kommer til Tromsø? Det kan være smittebærende tromsøværinger som reiser hjem.

Det er godt dere også får delta i smittevern- og nedstengningshelvette. 

Endret av Groovy Gorilla
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Groovy Gorilla skrev (25 minutter siden):

Hvor har du det fra at det er smittebærende "søringer" som kommer til Tromsø?

Hvor har du det fra at jeg har sagt det?

Sitat

- innfør søringkarantene nå!, eller generell reisekarantene fra røde områder som det så fint heter.

Første delsetning er litt rundt i begrepene for å bevisst provosere litt, men andre delsetning forklarer begrepet mer saklig og tørt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (1 time siden):

Joda, men spørsmålet mitt er fortsatt aktuelt. Får nepp særlig mange til å frakte varer om det medfører 10 dager karantene. Da blir det frakt med tog og båt antar jeg.

Vi har innreisekarantene ved reise fra andre land. Fungerer helt fint å få varer til Norge sånn det er nå. Karantene gjelder praktisk talt bare fritidsreiser. Sånn kunne det vært for innenlands reiser områder med over et visst smittetrykk også. Vi kunne til og med strammet skruen litt på hva som er nødvendige jobbreiser. Altså bedre dokumentasjon av nødvendighet og dokumentasjon på smittereduserende tiltak for å få jobben utført.

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...