Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Comma Chameleon skrev (7 minutter siden):

Så nå kreves det en tredje vaksinedose for å ha gyldig koronasertifikat i EU...

Hvor skal det slutte? Må det bli en årlig dose? 

Tviler jeg sterkt på, egentlig. Vil fortsatt tro det blir som med influensa etterhvert, at man bare trenger å gi årlig vaksine til en god andel eldre og risikogrupper. Som jeg oppfatter at har vært det mest trolige lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ToxicTed skrev (1 time siden):

Det går nok mot en årlig dose for risikogruppene ja. Det har man sagt lenge, og burde ikke overraske noen. Men hva er detaljene rundt EU koronasertifikat? Er det ikke slik at det kreves en boosterdoose hvis det er mer enn 9 måneder siden forrige dose? Og ikke at man automatisk må ha en tredjedose for at det i hele tatt skal være gyldig.

Boosterdosen skal tas mellom 3 og 6 måneder etter andre dose.
Sertifikatet mister sin gyldighet 9 måneder etter andre dose dersom man ikke tar boosten.

Endret av Frank Olsen
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (14 minutter siden):

Så nå kreves det en tredje vaksinedose for å ha gyldig koronasertifikat i EU...

Hvor skal det slutte? Må det bli en årlig dose? 

Jeg trodde en hadde kommet frem til at vaksinene hadde relativt begrenset effekt på omikron smitte og at en er usikker på om en vil anbefale 3. dose til yngre (under 45) i Norge? Hvis så får vi vel fort en mismatch mellom Norge og Europa?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ny smitterekord med nesten 8000 smittet: – Egentlig er det lave tall
https://www.nrk.no/norge/7921-nye-koronasmittede-registrert-siste-dogn-1.15796418

Sitat

– Det er helt forventa. Jeg tror egentlig at det er lave tall, for det kan være veldig mye underrapportering. Jeg tror bølgen er større enn det vi ser konturen av nå, sier immunolog og professor i medisin, Anne Spurkland til NRK.

Sitat

Opp mot 50 prosent mørketall

Espen Nakstad, assisterende direktør i Helsedirektoratet sier at smittetallet kan være langt høyere på grunn av mørketall.

– Vi har nok betydelige mørketall i Norge. Det er vanskelig å estimere helt nøyaktig, men rundt 50 prosent tyder det på. Det ser ut til at mange har begynt å teste seg, men om det generelle tallet vil stige, så vil også mørketall stige, forteller Nakstad.

Spurkland og Nakstad om mørketall. At det reelle tallet på smittede er rundt det dobbelte gir mening pga alle selvtestene. Det gir også god mening om man ser på våre naboland og utviklingen ellers i Europa. Da jeg testet meg i går på Oslos mest brukte teststasjon fikk jeg testtime bare få timer etter bestilling og det var nesten ingen der, bare en ca. 7-8 andre. Da jeg var der i slutten av november var det lang kø og jeg måtte vente en halvtime selv om jeg hadde time.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, OlavEH said:

Det er ikke vits. Fyren er utelukkende ute etter å kverrulere og lage kvalm. Han cherrypicker en mindre del av en argumentasjon eller et lite utsagn som er bare en del av motdebattantens innlegg og kjører knallhardt på dette og er fullstendig blind for andre ting. Samt videre later som om han bare er ute etter å nyansere debatten og fremstå som en balansert debattant. Fullstendig latterlig. Jeg har brukt ignorer-funksjonen.

Takk det samma! Kan ikke si jag har speciellt höga tankar om dina inlägg heller. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Frank Olsen said:

Boosterdosen skal tas mellom 3 og 6 måneder etter andre dose.
Sertifikatet mister sin gyldighet 9 måneder etter andre dose dersom man ikke tar boosten.

Takk for å bekrefte det jeg trodde. Altså stemmer det ikke helt å si at en tredjedose kreves for å få gyldig sertifikat i EU. Hvis eksempelvis en uvaksinert skulle ta første og andre dose nå, så vil vedkommende ha gyldig sertifikat i 9 måneder etter andre dose.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ToxicTed skrev (1 time siden):

Takk for å bekrefte det jeg trodde. Altså stemmer det ikke helt å si at en tredjedose kreves for å få gyldig sertifikat i EU. Hvis eksempelvis en uvaksinert skulle ta første og andre dose nå, så vil vedkommende ha gyldig sertifikat i 9 måneder etter andre dose.

Ja det vil jeg vel tro 🙂

COVID: EU vaccine passports only valid 9 months without booster | News | DW | 21.12.2021

Endret av Frank Olsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
40 minutes ago, ToxicTed said:

Edit: Jeg fant forskjellen. Din figur viser scenarier som ikke tar hensyn til tiltak innført 8. desember, men den jeg viser tar hensyn til disse tiltakene. Og ingen av figurene tar hensyn til tiltakene innført etter 13. desember, og kan således ikke brukes til noe nyttig i dag.  Kilde FHI.

Det er ikke min figur og ikke mitt narrativ. Fant grafen i artikkelen i aftenposten, noen sier den er bak en "paywall".

https://www.aftenposten.no/norge/i/Qy3aBW/fhis-skrekkscenario-bidro-til-at-norge-ble-stengt-ned-slik-har-det-gaa

Hvis du mener de har gjort en feil, bør du seriøst vurdere å si fra til artikkelforfatteren. Jeg antar at når noe står i Aftenposten er det kvalitetsjekket, så jeg sjekket ikke noe videre selv, men ser poenget ditt uten at jeg har utforsket dette videre selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Plussartikkelen tilhørende dette bildet som ble postet av noen her i tråden tidligere. God innsikt fra hvordan det er på intensiven på Rikshospitalet, og hvordan det er å jobbe med dette nå.

FIQ13zFXIAQ5vcV?format=jpg&name=large

Bønnfaller folk om å ta vaksinene: – Aldri opplevd noe slikt som dette før (+)
https://www.ao.no/bonnfaller-folk-om-a-ta-vaksinene-aldri-opplevd-noe-slikt-som-dette-for/f/5-128-240361

Sitat

Hilde er en av dem som møter virkeligheten i frontlinjen. Som intensivsykepleier på generell intensiv 1 på Rikshospitalet har hun de siste to årene hatt nærkontakt med mange av de som blir livstruende syke av covid-19.

Bildet som er tatt av en kollega viser en uvaksinert covid-19-syk pasient, uten underliggende sykdommer, som blir lagt på en såkalt hjerte-lungemaskin, på fagspråket ECMO. En maskin som kan vurderes brukt når respiratorbehandling ikke er nok.

Sitat

Risikofylt behandling

– Ved Covid-sykdom kan lungene bli så skjøre at man trenger behandling på ECMO for å gi lungene hvile - i påvente om at lungene sakte, men sikkert heles. Men det er dessverre ikke ufarlig. Det er stor dødelighet med en slik behandling, forteller Wøien.

Det er bare de aller sykeste som får en slik behandling, som kan vare opp til 40-50 dager. Hvordan det går med akkurat denne pasienten vet man fortsatt ikke.

– Jeg har fulgt pasienten i noen dager. Vi må bare ta tiden til hjelp og være tålmodige. I vår avdeling er det nå langt flere pasienter med alvorlig lungesvikt som trenger denne typen behandling enn noen gang tidligere. I hele fjor var det bare fire covid-pasienter som ble koblet til ECMO. I år har rundt 20 covid-pasienter fått denne behandlingen.

Sitat

Krever enorme ressurser

Ikke bare er behandlingene forbundet med stor risiko, men de krever også ekstremt mye ressurser.

– Som dere ser på bildet kreves det enormt med folk for å etablere denne behandlingen for èn pasient. Deretter krever det to sykepleiere per vakt, per pasient. Og vi har hatt opp til fem pasienter på slike maskiner samtidig. Så det sier seg selv at det spiser ressurser og krever høy kompetanse, sier Wøien.

Pasienten det er snakk om har vært covid-syk i over 20 dager, og har av den grunn blitt avisolert fra intensivkohorten og kommet ut i åpen avdeling på Rikshospitalet.

– Tilstanden til Covid-pasientene kan forverres etter 20 dagers sykdom også. De fleste blir ikke syke med en gang, så det kan ta tid, sier Wøien, som forteller at de nå opplever at det har kommet inn stadig yngre pasienter etter hvert som covid-bølgene har slått innover oss.

– Median alder på de mer enn 110 pasientene vi har behandlet hos oss på Rikshospitalet er 56 år, forteller hun.

Sitat

– Aldri opplevd det slik før

Wøien har som mange andre i helsevesenet jobbet mye under pandemien. Også lille julaften, julaften og første juledag gikk med på jobb.

Hun skryter av kollegene og ledelsen, forteller at det var hyggelig å være på jobb - at man fikk seg en god julemiddag og at stemningen fortsatt er god blant kollegene. Men hun forteller likevel om en enorm byrde på de ansatte helsevesenet.

– Jeg har jobbet på Rikshospitalet i 27 år, men har aldri opplevd noe slikt som dette før. Det er et stort press.

Sitat

En bønn om vaksiner

Hun forteller at 80-90 prosent av pasientene som nå kommer inn på intensiv på Rikshospitalet er covid-19-pasienter.

– Majoriteten av disse var uvaksinerte. Det sier nok for oss.

– Derfor må det være lov for oss å komme med en bønn. Folk må vaksinere seg, sier Wøien.

– Vaksinen redder liv. Vaksinen kan bidra til at pasienter som ikke har covid og som står i kø for viktig medisinsk behandling unngår å vente for lenge. Noe mange må bare fordi vi må ta oss av uvaksinerte covid-19-pasienter.

– Dette handler ikke om å krisemaksimere. Dette handler om å få folk til å vaksinere seg - slik at flere kan få nødvendig helsehjelp av god kvalitet, avslutter Wøien.

Sitat

Syv av ti uvaksinerte

– Vi kan si det slik at av inneliggende på intensiv per i dag er 12 av 16 covid-pasienter. Her regner vi da ikke med barn og ungdom, sier Anders Bayer, pressevakt Oslo universitetssykehus HF om situasjonen på Rikshospitalet.

– Med tanke på vaksinasjon kan vi grovt sett si at av covid-pasienter på intensiv er 70 prosent uvaksinerte, 20 prosent er immunsupprimerte, det vil si typisk kreft/transplantasjons-pasienter og 10 prosent er andre kasus, for eksempelvis fullvaksinerte uten antistoffer også så videre, forteller Bayer.

 

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, William_S said:

Altså at Invermectin er en velbrukt medisin i mange tiår mot parasitter er det ingen tvil om. Det tror jeg ingen tviler på. Men den har virkelig minimal/ingen effekt på covid 19 og de angivelige studiene som viser effekt er ganske fulle av feil som BBC har avslørt. 

BS, det kan du ikke vite med sikkerhet heller. At studier er mangefulle nok, er en mulighet. Jeg vet at du sier dette her kun for å provosere ikke sant? Vi kan enes om at vi står der vi står med de studier som foreligger til nå. Konklusjonen ser det ikke ut til at vi vet 100 %. Men, når noe virker så lovende som ivermectin så tenker jeg at det bør løftes inn i nye studier som kan avklare det. Helst uhildete undersøkelser i regi en lite korrupt nasjon som Norge kanskje.Big Pharma får ikke være med, og medisinen er så rimelig at en privatperson kunne ha sponset hele medisinleveransen til samtlige deltakere om det ble solgt til nasjonens innkjøpspris og at dette ikke gikk via apotekledd.

Det bør også tas til etterretning at ivermectin har best effekt i mot covid dersom det gis tidlig, aller helst forebyggende.

Endret av G
Lenke til kommentar
1 minute ago, Per H said:

Det er ikke min figur og ikke mitt narrativ. Fant grafen i artikkelen i aftenposten, noen sier den er bak en "paywall".

https://www.aftenposten.no/norge/i/Qy3aBW/fhis-skrekkscenario-bidro-til-at-norge-ble-stengt-ned-slik-har-det-gaa

Hvis du mener de har gjort en feil, bør du seriøst vurdere å si fra til artikkelforfatteren. Jeg antar at når noe står i Aftenposten er det kvalitetsjekket, så jeg sjekket ikke noe videre selv, men ser poenget ditt uten at jeg har utforsket dette videre selv.

Nå får jeg jo ikke lest den, siden den er bak en betalingsmur. Men jeg får lest de to første setningene, og andre setning er: 'Uten strenge tiltak kunne omikronvarianten gi helt ekstreme utslag 4. januar.' Strenge tiltak ble jo innført, og da slo jo ikke de scenariene til. Selvsagt ikke. Så selv om det ikke er noen feil i artikkelen (det lille jeg får lest), så virker den i hvert fall å være noe spekulativ.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Har ikke tid å lese tråden. Men, regner med at denne er interessant nok:

ENDRINGER I CORONASERTIFIKATET FOR FULLVAKSINERTE: SNART TRENGER DU TREDJE DOSE FOR Å REISE
EU besluttet før jul å innføre endringer i gyldigheten i coronasertifikater.

Fullvaksinerte med to doser må etter 1. februar ta oppfriskningsdose dersom det er gått mer enn 270 (rundt 9 måneder) dager siden siste vaksinedose for å ha et fortsatt gyldig coronasertifikat.

Fra og med 1. februar 2022 vil fullvaksinasjon altså gi gyldig EU-coronasertifikat kun i 270 dager (som tilsvarer rundt ni måneder), fra siste vaksinedose, skriver FHI i en pressemelding onsdag.

Dersom man har tatt eller tar oppfriskningsdose med vaksine vil gyldigheten forlenges uten begrensning.

Eu har også bestemt at påvist coronasykdom ikke skal sidestilles med oppfriskningsdose. Det betyr at å ha blitt smittet, ikke erstatter en boosterdose når det kommer til gyldigheten i EU-sertifikatet.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/endringer-i-coronasertifikatet-for-fullvaksinerte-snart-trenger-du-oppfriskningsdose-for-aa-reise.oEWKeK1Hc?utm_source=share-btn

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Per H said:

Alle her anerkjenner at de "rå" tallene er det de er. Det du og mange andre debattanter ikke ser ut til å forstå, er at kategorien "uvaksinerte" både A) er strukturellt forskjellig fra "de vaksinerte" (hallo massiv overrepresentasjon av innvandrere som vi har diskutert før), og at B) sannsynligvis har mesteparten av de "etnisk norske" innlagte et eller annet underliggende helseproblem. Når du sorterer ut de gamle, de med helseutfordringer, og innvandrergruppen som garantert har 90%+ D-vitaminmangel enten på grunn av hudfarge dårlig tilpasset nordiske forhold eller uvitenhet om viktigheten av vitamin D (Nordmenn er vokst opp med Tran ol.), så står man igjen med en gruppe "unge voksne" som har forsvinnende liten risiko for innleggelse, selv om de uvaksinerte som gruppe selvsagt er overrepresentert.

Nu kommer du med en helt annan kritik en vad mimin kommer med. Vi har också diskuterat det där tidigare och jag tycker att du verkar ignore for eksempel polaker och andra vestliga invandrare och bara försöker se den datan du vill. 

 

1 hour ago, Per H said:

Det dere ikke ser ut til å forstå er at en beslutning om å ta en vaksine er en "personlig" beslutning, ikke en beslutning på "populasjonsnivå". Jeg er interessert i kost/nytteforholdet for meg, som ung voksen i 29-39 sjiktet, ikke for masse andre folk som ikke er lik meg, fordi det er irrelevant for min beslutning.

Jag har självklart länge förstått att det er det du tycker och det du vill fram till. Uppenbart att det är därför du gör den analysen som du gör. Försöker dela opp alla i små grupper med hjälp av en del spekulering för att argumentera för att just din risk er så liten. 

Er många som har gjort det här och i andra fora. Jag tycker ikke du eller de andra gör det speciellt bra och en orsak till att deres grupp ser rätt bra ut i statistiken är ju att många i deres grupp har tagit vaksinen. Når man sen gör allt för att ignorera for eksempel ovaksinerade polaker i 30 åren, att datan vi har sier att ikke flertalet av de ovaksinerade har underliggande sjukdommar och tillslut att man ända bara kan neglisjera antalet på kanske 25% eller risken så köper i alla fall jag ikke deres argument. 

Nu er ikke risken för en 35 årig frisk ovaksinerade Europe är så väldigt stor men jag tror att den er större än vad du och andra forsöker argumentera för. Hvis ingen frisk och infödd norrman i 30 åren hade vaksinerat sig tror jag vi hade haft en hel del fler inlagda. 

Tror faktiskt du och andra kunde ha kommit med bra mycket bättre argument hvis dere var bättre på att göra forskjell på 18 åringar , 39 åringar  och 55 åringar for eksempel och inte gjort allt för att läsa statistiken så att det passer in i deras konklusion. Blir så rart når största andelen ikke norsk födda innlagte er polaker och du tar opp brist på D vitamin och andra genetiska forskjeller mellan invandrarna som er inlagda och dig själv.

 Ovaksinerade folk i 20 årene er antagligen inget problem för helsevesenet men både du och de andra som kommer med liknande argumenter och myndigheterna er speciellt bra på att ta med på forskjellen mellan dem och folk i 40-50 åren. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (5 minutter siden):

 

Eu har også bestemt at påvist coronasykdom ikke skal sidestilles med oppfriskningsdose. Det betyr at å ha blitt smittet, ikke erstatter en boosterdose når det kommer til gyldigheten i EU-sertifikatet.

 

Akkurat DET er ganske skandaløst og jeg håper virkelig at noen tar dette rettslig. Det kan umulig være 100% oppslutning fra samtlige medlemsland at man ikke en gang skal telle med gjennomgått sykdom. Det finnes tross alt gode og rettskfne jurister også i EUs egen domstol, det var tross alt EU-domstolen som i sin tid knuste Datalagringsdirektivet.

Endret av Morromann
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Truslene mot FHI er uakseptable

Sitat

Helseminister Ingvild Kjerkol (Ap) kaller truslene som FHI og andre som håndterer koronapandemien mottar, for uakseptabelt.

Avisa Oslo kunne tirsdag melde at direktør Camilla Stoltenberg var blant flere FHI-topper som har mottatt trusler om vold og drap, og at instituttet har anmeldt flere av truslene.

Også helsebyråd Robert Steen (Ap) i Oslo sa at han hadde mottatt trusler i løpet av pandemien.

Onsdag går helseminister Kjerkol (Ap) hardt ut i samme avis mot de som fremmer slike trusler:

– Jeg vil først si at det er uakseptabelt at folk får trusler.

Kjerkol sier hun merker et økende negativt press når det gjelder pandemisaker. Statsråden sier at hun selv mottar ufine meldinger.

– Selv om jeg ikke har mottatt alvorlige trusler, vet jeg dessverre fra andres historier at det kan være bakdelen ved å delta i offentlig debatt eller å være en offentlig person. Og sånn skal det ikke være.

 

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (8 minutter siden):

Eu har også bestemt at påvist coronasykdom ikke skal sidestilles med oppfriskningsdose. Det betyr at å ha blitt smittet, ikke erstatter en boosterdose når det kommer til gyldigheten i EU-sertifikatet.

Hva er det som gjør vaksinen så mye bedre enn naturlig immunitet? Ser Frankrike også nå regner vaksine som bedre enn gjennomgått covid.

Snart trenger vi ikke immunsystem - det er bare å lage vaksiner for alt! 🙄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Morromann said:

Akkurat DET er ganske skandaløst og jeg håper virkelig at noen tar dette rettslig. Det kan umulig være 100% oppslutning fra samtlige medlemsland at man ikke en gang skal telle med gjennomgått sykdom. Det finnes tross alt gode og rettskfne jurister også i EUs egen domstol, det var tross alt EU-domstolen som i sin tid knuste Datalagringsdirektivet.

Skulle jeg tippe, så gjør de dette fordi det er ganske lett å kjøpe/forfalske dokumentasjon på at man har gjennomgått infeksjon. Selv om nylig gjennomgått infeksjon gir like bra beskyttelse som en vaksine.

Lenke til kommentar
ToxicTed skrev (Akkurat nå):

Skulle jeg tippe, så gjør de dette fordi det er ganske lett å kjøpe/forfalske dokumentasjon på at man har gjennomgått infeksjon. Selv om nylig gjennomgått infeksjon gir like bra beskyttelse som en vaksine.

"Skulle jeg tippe, så gjør de dette fordi det er ganske lett å kjøpe/forfalske dokumentasjon på at man har fått vaksine. Selv om nylig gjennomgått infeksjon gir like bra beskyttelse som en vaksine."

Sånn. Fikset den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...