Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

scuderia skrev (1 time siden):

Slutt med stråmann opplegget ditt. Ingen har påstått at det er godkjent eller at Japan har sluttet med vaksiner. Det brukes i USA og i Japan mot covid av leger er påstanden.

Og kutt det politiske spillet ditt om ytre høyre ditt og datt. Ikke rart ting som vaksiner og behandling blir politisert.

Med "brukes" forstår folk flest det som at det er en normert, behandling. Det er det ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Evil-Duck skrev (16 minutter siden):

 Men å stille dette opp mot ting som å nekte å ta en time ut av livet sitt for å få seg en vaksine er noe dumt for å si det mildt, men jeg skjønner jo det at det er viktig for deg å finne noen andre å peke på. Ellers er motorsykkel parallellen din litt uforståelig i denne konteksten, om intensiv avdelingene er fulle av uvaksinerte covid pasienter så er det vel bare enda færre motorsyklister vi får reddet i det kommende året. Men igjen forstår jeg ikke argumentasjonen din, det hele dreier seg om å få folk til å åpne øynene å ta vaksinen, som er et valg du kan ta og få gjort på en god halvtime i det fleste kommuner i norge i dag, lavterskel tilbud har og blitt så bra at det krever så minimalt av en at det ofte bare er å møte opp uten noen avtale engang, i enkelte kommuner kan du faktisk kombinere det med shopping på kjøpesenter. 

Og igjen så er statestikken til FHI ganske klar, at du henger deg opp i at det ikke er mange i de øvre aldersgruppene som er uvaksinerte gjør jo intet annet enn mye verre for de uvaksinerte når en ser at de står for snart 60% av alle innleggelser de siste ukene, om flere eldre ikke hadde vaksinert seg så hadde disse utvilsomt ha toppet listene, det er en no brainer, men argumentasjonen gir likevel ingen mening for tallene er slik de er, og flertallet av innleggelser er uvaksinerte uten underliggende risikofaktor basert på siste ukesrapporten til FHI. Mye tyder dog  heldigvis på at stadig flere ser alvoret i situasjonen og vaksinerer seg da vi har hatt en liten surge med nye første doser de siste ukene før jul :)

På et helt annet nivå enn disse propaganda kampanjene som kjøres. Du får kalle det hva du vil for min del, men propaganda er det. Dessuten er det i aller høyeste grad relevant å kjøre de intensivt nå også. Det er fortsatt tid til å gjøre noe med det når de spår at dette kan vare i 2år til pluss.   

Det har jo ikke noe med tiden det tar å vaksinere seg. Det har med at risikoen i 18-44 års aldersgruppen er så liten at det er forståelig at noen velger å ikke ta den for å slippe bivirkninger. Tar du vaksinen så er du 100% sikker på at du kan være blant de få som trekker loddet om bivirkninger, men avstår du så unngår du bivirkninger og du gjøre tiltak for å minske risikoen for å bli smittet. Er de påpasselige så blir risikoen enda mindre for å bli smittet og de kan vente på et virus som omikron for å få naturlig immunitet via forkjølelse. Selv med delta så var risikoen svært liten i denne aldersgruppen.. Det har hele tiden blitt sagt at alle skal bli smittet, men om du ser på hvor lav grad av smittede vi har så langt etter 2 år i pandemien og så har vi nå fått en så mild variant at den defineres som forkjølelse blant mange så ser en jo at den rasjonelle tankegangen har fungert.  

Intensivavdelingene er ikke fulle av uvaksinerte covid pasienter. Flere enn vaksinerte ja, men ikke fulle av dem. Det ligger pasienter som er vaksinert også samt mange med andre skavanker. Siste FIRE uker så var det 40 personer (!) på intensivavdeling totalt i alder 18-44 år. Dette uavhengig av vaksinestatus. Det er i denne aldersgruppen man har 70% av de som nå er uvaksinert. Totalt i samme periode var 227 stk innalagt så den store andelen uvaksinerte her i denne 18-44 års gruppen er ikke overrepresentert.. All statistikk tilsier også at en del av de 40 hadde underliggende sykdommer ettersom alder og underliggende sykdommer er den største faktoren for alvorlig forløp.

Du ignorerer galant at jeg sa at de i 45+ burde vurdere å ta den ser jeg. Personlig tror jeg at jeg hadde vurdert risikoen som stor nok om jeg var der, men jeg skal ikke belaste andre for å vurdere det annerledes. Det er veldig lite folk uansett innlagt i den 18-44 års gruppen jeg snakker om å enda mindre enn for luftveisinfeksjoner generelt så det er ikke noe å lage et stort nummer av. En del av disse hadde helt sikkert blitt innlagt likevel som vi ser av mange vaksinerte innlagte også. Alder/sykdom har hele tiden dominert.

Folk har hele tiden blitt syke og vil bli det i all fremtid. 100% vaksinasjons grad oppnår vi aldri og selv leger i primærhelsetjenesten som driver med pasientnært arbeid har kun 96% vaksinasjons grad og dette er høyt utdannede folk som bør evne å kunne vurdere riskio (står i ukesrapport 51 dette også). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Per H skrev (1 time siden):

Støre sier jo at nedstengningen i stor grad er basert på disse prognosene, som ingen trodde på. Så nedstengningen nå er altså delvis på feil premisser da? bør den ikke da revurderes?

Mener Camilla Stoltenberg unødvendig mange ganger påpeker at det er scenarioer, ikke prognoser, de presenter. Men jeg forstår hvorfor hun gjentar det så mange ganger, for veldig mange ser ut til å blande disse to begrepene. For å forhåpentligvis oppklare, så er en prognose en kvalifisert gjetning på hva du forventer skal skje. Om du solgte 100 biler i fjor, 90 året før, og 80 året før det igjen, så vil din beste prognose være at du skal selge 110 biler i år, om ingenting annet enn salgshistorikken er relevant. Det FHI presenter er forskjellige scenarioer for hvor mange smittede og innlagte vi vil få i forskjellige situasjoner. Det vil være forskjellige scenarioer for hvor mange smittede og innlagte vi får om vi innfører svært strenge tiltak og reduserer smittespredning, hvordan det går om vi ikke gjør noe, og hvordan det går om vi fjerner eksisterende tiltak. Sammen med en drøss av antakelser om hvor smittsom denne nye varianten er, hvor effektiv vaksinene er, og hvor alvorlig sykdom den gir, på et tidspunkt hvor den har vært kjent kun noen få uker. 

Et worst case scenario hvor Omikron skulle fortsette å spre seg fritt uten tilnærmet noen tiltak, vaksinene hadde nesten ingen effekt for å begrense spredning, og Omikron skulle gi like alvorlig sykdom som Delta (en antakelse fra at "det er for tidlig å si om den gir mer eller mindre alvorlig sykdom). Spesielt sistnevnte viste seg å være ganske så feil, Omikron gir betydelig mindre alvorlig sykdom tilsvarende hva de så i SA. Samtidig har jeg forståelse for at FHI velger å være forsiktige i en så viktig antakelse, fremfor å gamble på at Omikron gir X% mindre alvorlig sykdom basert på tidlig data fra at land svært ulikt oss.

Når Camilla Stoltenberg sier at hun ikke trodde på dette scenarioet selv så bør det egentlig være opplagt. Et worst case scenario er ikke det mest sannsynlige, spesielt ikke når det forutsetter at det ikke innføres noen tiltak, eller at befolkningen ikke selv vil isolere seg mer, i en situasjon hvor smitte og innleggelser løper fullstendig ut av kontroll. I realiteten vil befolkningen redusere kontakten i en situasjon hvor smitten er skyhøy og sykehuskapasiteten sprengt, selv uten tiltak fra myndighetene. Når det er sagt så skulle jeg gjerne sett at de var mer optimistiske i antakelsen om hvor alvorlig sykdom Omikron gir, og at vi nå etterhvert går over til en strategi med å få flokkimmunitet gjennom Omikron-infeksjon i kombinasjon med vaksinajson, som gir beskyttelse mot alvorlig sykdom. På en så rask og samtidig forsvarlig måte som mulig, fremfor en seigpining hvor enhver smitteøkning skal ses på som noe tragisk. Og det er vel det vi nå ser tidlige tegn til. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Fikk innkalling til dose 3 over 4,5mnd etter 2 dose, 19 januar. Men måtte avbestille den da det ikke passet. 

Når eg da bestilte ny fikk eg time i morgen. Som ikke er helt 4,5mmd etter. 

Er det mitt ansvar å passe på det? Siden det står minimum 20 uker siden 2 dose tenker eg de 18 i morgen er for tidlig. 

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Jotun skrev (7 minutter siden):

Fikk innkalling til dose 3 over 4,5mnd etter 2 dose, 19 januar. Men måtte avbestille den da det ikke passet. 

Når eg da bestilte ny fikk eg time i morgen. Som ikke er helt 4,5mmd etter. 

Er det mitt ansvar å passe på det? Siden det står minimum 20 uker siden 2 dose tenker eg de 18 i morgen er for tidlig. 

Det ble postet er artikkel her om ei som ble avvist dagen før hun kunne tatt den. De er såpass firkanta at jeg hadde ikke brukt energi på å møte opp om du vet det er for kort tid. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pW4kkV/ble-nektet-vaksine-var-en-dag-for-tidlig-ute

 

Endret av minim
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (7 minutter siden):

Fikk innkalling til dose 3 over 4,5mnd etter 2 dose, 19 januar. Men måtte avbestille den da det ikke passet. 

Når eg da bestilte ny fikk eg time i morgen. Som ikke er helt 4,5mmd etter. 

Er det mitt ansvar å passe på det? Siden det står minimum 20 uker siden 2 dose tenker eg de 18 i morgen er for tidlig. 

Det må være 20 uker, om du er i gruppen som har krav om 20 uker (de fleste)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (2 minutter siden):

På et helt annet nivå enn disse propaganda kampanjene som kjøres. Du får kalle det hva du vil for min del, men propaganda er det. Dessuten er det i aller høyeste grad relevant å kjøre de intensivt nå også. Det er fortsatt tid til å gjøre noe med det når de spår at dette kan vare i 2år til pluss.   

Det har jo ikke noe med tiden det tar å vaksinere seg. Det har med at risikoen i 18-44 års aldersgruppen er så liten at det er forståelig at noen velger å ikke ta den for å slippe bivirkninger. Tar du vaksinen så er du 100% sikker på at du kan være blant de få som trekker loddet om bivirkninger, men avstår du så unngår du bivirkninger og du gjøre tiltak for å minske risikoen for å bli smittet. Er de påpasselige så blir risikoen enda mindre for å bli smittet og de kan vente på et virus som omikron for å få naturlig immunitet via forkjølelse. Selv med delta så var risikoen svært liten i denne aldersgruppen.. Det har hele tiden blitt sagt at alle skal bli smittet, men om du ser på hvor lav grad av smittede vi har så langt etter 2 år i pandemien og så har vi nå fått en så mild variant at den defineres som forkjølelse blant mange så ser en jo at den rasjonelle tankegangen har fungert.  

Intensivavdelingene er ikke fulle av uvaksinerte covid pasienter. Flere enn vaksinerte ja, men ikke fulle av dem. Det ligger pasienter som er vaksinert også samt mange med andre skavanker. Siste FIRE uker så var det 40 personer (!) på intensivavdeling totalt i alder 18-44 år. Dette uavhengig av vaksinestatus. Det er i denne aldersgruppen man har 70% av de som nå er uvaksinert. Totalt i samme periode var 227 stk innalagt så den store andelen uvaksinerte her i denne 18-44 års gruppen er ikke overrepresentert.. All statistikk tilsier også at en del av de 40 hadde underliggende sykdommer ettersom alder og underliggende sykdommer er den største faktoren for alvorlig forløp.

Du ignorerer galant at jeg sa at de i 45+ burde vurdere å ta den ser jeg. Personlig tror jeg at jeg hadde vurdert risikoen som stor nok om jeg var der, men jeg skal ikke belaste andre for å vurdere det annerledes. Det er veldig lite folk uansett innlagt i den 18-44 års gruppen jeg snakker om å enda mindre enn for luftveisinfeksjoner generelt så det er ikke noe å lage et stort nummer av. En del av disse hadde helt sikkert blitt innlagt likevel som vi ser av mange vaksinerte innlagte også. Alder/sykdom har hele tiden dominert.

Folk har hele tiden blitt syke og vil bli det i all fremtid. 100% vaksinasjons grad oppnår vi aldri og selv leger i primærhelsetjenesten som driver med pasientnært arbeid har kun 96% vaksinasjons grad og dette er høyt utdannede folk som bør evne å kunne vurdere riskio (står i ukesrapport 51 dette også). 

Du er flink å skrive lange avhandlinger . Men som du nevner må du ta  med i regnestykket den ganske vide konsensusen om at vi alle før eller siden vil få covid, ung eller gammel så er risikoen for alvorlige bivirkninger av coronaviruset mye mye høyere enn risikoen for alvorlige bivirkninger av vaksinen, hos vår store nabo Sverige har en 100 000++ som har slitt og sliter med long covid symptomer, deriblant 1/20 av alle unge voksne i sverige, faktisk har det blitt ett så stort problem at de har opprettet egne klinikker for å behandle disse pasientene, unge som gamle. Så det kan jo være greit å ta med i regnestykket før en velger å avstå fra å ta vaksinen. Synsingen din om at omikron vil være som en forkjølelse er intet annet enn akkurat det, synsing. Det er for tidlig å si hvilken konsekvenser denne varianten vil ha, alle håper selvfølgelig at den skal være så mild at covid ikke lenger vil være en samfunnskritisk sykdom, men per nå virker det mindre og mindre sannsynlig etter hvert som den sprer seg rundt i verden. 

Og litt rundt din siste kommentar om høyt utdannede folk som bør evne å kunne vurdere risiko, så har du nok rett i det da 96% av disse er vaksinerte ;) 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
58 minutes ago, minim said:

Hva er det jeg ikke behersker?

Tall och statistik och sånt. 

Tycker du bara om och om igen ignorerar det jag skriver och kommer med samma irrelevanta argument. Jag har for eksempel aldrig velat att du ska leta opp tal på hur många gamlingar som er vaksinerade då det ikke er speciellt relevant för det jag har skrivit flera gånger. 

Vi kan ta ett hypotetiskt eksempel så du kanske förstår vad jag menar denna gången. 

Antag att 100% av alla över 70 år är vaksinerade. 

För de under 70 år er 90% vaksinerade. 

Ja, då er det enkelt matematik att medianen för de ovaksinerade som er inlagda ikke kan vara över 70 år men den kan kan vara det för de vaksinerade. Ja, det er då troligt och möjligt att medianen er lavare i den ovaksinerade gruppen än i den vaksinerade på grund av enkel matematik. Du har rätt i det som du också har skrivet många gånger. 

Sen er spörsmålet hur relevant just det är hvis 1000 ovaksinerade er inlagda med en median ålder på 50 år och 100 vaksinerade er inlagda med en median ålder på 60 år och en kvartil på 50 år 

Enkel matematik visar då att i den ovaksinerade gruppen så är 500 inlagda under 50 år medans 50 stycken vaksinerade under 50 år är inlagda. Når man då också tar med forskjellen i vaksinationsgrad så er det lätt att se vad som er problemet. 

Det du har skrivet om och om igen angående median verdiet hade varit relevant hvis det hade varit många färre som var inlagte bland de ovaksinerade än vad det er. Hvis det i eksemplet över bara hade varit 10 ovaksinerade som var inlagda så stämmer det att forskjellen i median hade varit missvisande. 

Det andra är att du ofta försöker beskriva tal som neglisjerbara når de ikke borde vara det. Är det så lite att 25% av de inlagda är ovaksinerade under 50 år når vi har vaksinanations graden som vi har? 25% är i alla fall en hel del och vaksinations graden visar en stor överrepresentation. 

edit: "Det har med at risikoen i 18-44 års aldersgruppen er så liten at det er forståelig at noen velger å ikke ta den for å slippe bivirkninger. "

Tycker att det sier en del att du skriver som att gruppen 18-44 er homogen med tanke på risiko och sen att de över 45+ burde vurdera att ta vaksinen. Så svart vit er det ikke och det er en stor forskjell i risiko för en 18 åring och en 44 åring att få covid.

 

Endret av fredrik2
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (7 timer siden):

Tall och statistik och sånt. 

Tycker du bara om och om igen ignorerar det jag skriver och kommer med samma irrelevanta argument. Jag har for eksempel aldrig velat att du ska leta opp tal på hur många gamlingar som er vaksinerade då det ikke er speciellt relevant för det jag har skrivit flera gånger. 

Vi kan ta ett hypotetiskt eksempel så du kanske förstår vad jag menar denna gången. 

Antag att 100% av alla över 70 år är vaksinerade. 

För de under 70 år er 90% vaksinerade. 

Ja, då er det enkelt matematik att medianen för de ovaksinerade som er inlagda ikke kan vara över 70 år men den kan kan vara det för de vaksinerade. Ja, det er då troligt och möjligt att medianen er lavare i den ovaksinerade gruppen än i den vaksinerade på grund av enkel matematik. Du har rätt i det som du också har skrivet många gånger. 

Sen er spörsmålet hur relevant just det är hvis 1000 ovaksinerade er inlagda med en median ålder på 50 år och 100 vaksinerade er inlagda med en median ålder på 60 år och en kvartil på 50 år 

Enkel matematik visar då att i den ovaksinerade gruppen så är 500 inlagda under 50 år medans 50 stycken vaksinerade under 50 år är inlagda. Når man då också tar med forskjellen i vaksinationsgrad så er det lätt att se vad som er problemet. 

Det du har skrivet om och om igen angående median verdiet hade varit relevant hvis det hade varit många färre som var inlagte bland de ovaksinerade än vad det er. Hvis det i eksemplet över bara hade varit 10 ovaksinerade som var inlagda så stämmer det att forskjellen i median hade varit missvisande. 

Det andra är att du ofta försöker beskriva tal som neglisjerbara når de ikke borde vara det. Är det så lite att 25% av de inlagda är ovaksinerade under 50 år når vi har vaksinanations graden som vi har? 25% är i alla fall en hel del och vaksinations graden visar en stor överrepresentation. 

 

  

 

Det blir bare en for dum hersketeknikk. Jeg gir deg tallene i klar tale rett fra rapportene.  

Hva var det jeg ikke svarte på? Jeg tok for meg del for del nedover. Du svarte på min kommentar om at det var ingen gamle igjen som dro opp snittet og at jeg misforstår hvordan man regner snitt. Det var helt nødvendig å ta det med for å forklare deg hvordan man får et gjennomsnitt. 

Nettopp det var mitt poeng. Har man ingen eldre uvaksinerte så blir snittet lavt. Snittet er også veldig høy tatt i betrakning av at den største andelen av de uvaksinerte er veldig mye yngre. Det blir også en gjentagelse, men nå ser det ut som jeg endelig har lykkes med å komme igjennom med dette med hvorfor snitt alderen er som den er. 

Prøv å bruk reelle tall på disse utregningene dine så vil du få et annet bilde. 

Det om median og relevant må være noe du har funnet på selv. Hvor har jeg sagt det? 

Jeg skriver at de er neglisjerbare siden det er så få totalt sett. Bare sett i forhold til de med luftveisinfeksjoner så ser du at det er helt normale tall for aldersgruppen og det er normalt at folk blir syke. Det ser verre ut i prosent og blåst opp i fæle tall, men 40 innlagte på intensiven totalt uavhengig av vaksinestatus på fire uker i den gruppen er ikke mye blant 5-6 millioner folk. Som i trafikken så kan man gjerne ha en null visjon, men er det reelt at vi neste år har ingen døde eller skadde i trafikken? Neppe. 

Endret av minim
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (14 minutter siden):

Du er flink å skrive lange avhandlinger . Men som du nevner må du ta  med i regnestykket den ganske vide konsensusen om at vi alle før eller siden vil få covid, ung eller gammel så er risikoen for alvorlige bivirkninger av coronaviruset mye mye høyere enn risikoen for alvorlige bivirkninger av vaksinen, hos vår store nabo Sverige har en 100 000++ som har slitt og sliter med long covid symptomer, deriblant 1/20 av alle unge voksne i sverige, faktisk har det blitt ett så stort problem at de har opprettet egne klinikker for å behandle disse pasientene, unge som gamle. Så det kan jo være greit å ta med i regnestykket før en velger å avstå fra å ta vaksinen. Synsingen din om at omikron vil være som en forkjølelse er intet annet enn akkurat det, synsing. Det er for tidlig å si hvilken konsekvenser denne varianten vil ha, alle håper selvfølgelig at den skal være så mild at covid ikke lenger vil være en samfunnskritisk sykdom, men per nå virker det mindre og mindre sannsynlig etter hvert som den sprer seg rundt i verden. 

Og litt rundt din siste kommentar om høyt utdannede folk som bør evne å kunne vurdere risiko, så har du nok rett i det da 96% av disse er vaksinerte ;) 

Og som jeg sa i "min lange avhandling" så har allerede veldig mange lykkes med å dra ut å ikke bli smittet i løpet av 2 år og står nå ovenfor en forkjølelse man kan få naturlig immunitet av med lav risiko for alvorlig sykdom. Største parten av de er også i gruppen som ikke hadde høy risiko i utgangspunktet som alle tall viser med knapt dødsfall over to år. 

Sånne klinikker har vi for de som kjører utfor med bil/mc også eller skaders eg på annet vis. Kjører bil fortsatt jeg selv om jeg kan risikere å havne der. Kjørerpå ski også. Du gjør også ting som sikkert ikke er like sikkert som å sitte i soffaen hjemme. 100% sikker utvei er jo å la være all risiko.  

Alle tall peker mot at omikron er mye mildere. Du kan fornekte det så lenge du vil for min del, men dette sier til og med fagfolk her til lands etterhvert. 

Det har jeg for tallene er fra rapporten. Hele 4% uvaksinerte som leker med livet ^^ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (24 minutter siden):

Og som jeg sa i "min lange avhandling" så har allerede veldig mange lykkes med å dra ut å ikke bli smittet i løpet av 2 år og står nå ovenfor en forkjølelse man kan få naturlig immunitet av med lav risiko for alvorlig sykdom. Største parten av de er også i gruppen som ikke hadde høy risiko i utgangspunktet som alle tall viser med knapt dødsfall over to år. 

Sånne klinikker har vi for de som kjører utfor med bil/mc også eller skaders eg på annet vis. Kjører bil fortsatt jeg selv om jeg kan risikere å havne der. Kjørerpå ski også. Du gjør også ting som sikkert ikke er like sikkert som å sitte i soffaen hjemme. 100% sikker utvei er jo å la være all risiko.  

Alle tall peker mot at omikron er mye mildere. Du kan fornekte det så lenge du vil for min del, men dette sier til og med fagfolk her til lands etterhvert. 

Det har jeg for tallene er fra rapporten. Hele 4% uvaksinerte som leker med livet ^^ 

Du skal få lov å være positiv, men å spre rundt seg om at omikron ikke er mer enn en forkjølelse er feil og potensielt farlig. Mye tyder på den er mildere, men og at den sprer seg mye fortere, anngående forekomst av long covid og andre livskvalitetsforværende lidelser som ikke krever sykehusinnleggelse vet vi ikke så mye om, og vi vet ikke hvilken konsekvenser det vil ha før det har fått sirkulert rundt en stund. Som trippel vaksinert er jeg ikke bekymret for min egen del men om en ser på grafene over eksempelvis storbritania hvor omikron har vært domminant en god stund så har en begynt på en temmelig skarp kurve rett opp med hva angår sykehusinnleggelser, det samme mønsteret begynner vi og å se i en del stater i USA.  Så det er vel et utrykk som sier "selge skinnet før bjørnen er skutt" ;)  

Endret av Evil-Duck
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Sitat

5. januar 2022 kl. 00:37 Ny smittetopp i Norge – 7921 nye smittede

Det siste døgnet er det registrert 7921 koronasmittede i Norge. Det er 3219 flere enn samme dag i forrige uke. De siste sju dagene er det i snitt registrert 4240 koronasmittede per dag.

https://www.nrk.no/nyheter/ny-smittetopp-i-norge-_-7921-nye-smittede-1.15796421
https://www.nrk.no/norge/7921-nye-koronasmittede-registrert-siste-dogn-1.15796418

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 timer siden):

Skal jeg endelig ha klart å få pådratt meg korona etter å ha dodga det mange ganger i reneste Matrix-stil? Meeeget svak strek på T-en på hjemmetest, men dette skal vel behandles som positivt resultat uansett hvor svak den streken er. Litt småvondt i halsen. Testet meg tre ganger, kun den ene av de som viste en slik svak strek, så hvem vet.

Gikk veldig raskt å få PCR-test i Oslo nå. Bestilte for et par timer siden og fikk time i kveld så kapasiteten virker å være bra. Hadde egentlig vært ganske greit å få gjort unna smitte nå.

Så flink du er til å teste deg. Regner med at du har vært og tatt PCR-test nå så nå er bare å vente spent på resultatet. 

Her i heimen fikk vi negativt svar på PCR-test idag heldigvis. Ingen av oss har symptomer, men min roomie var nærkontakt til ei som fikk påvist smitte. Hun har i tillegg til PCR testen hatt en del negative hjemmetester. 

God bedring uansett hva det er!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (38 minutter siden):

Se Debatten på NRK1 i dag. Nå begynner jeg å miste all tiltro til rådende myndigheter. De virker å innføre tiltak i stor grad etter innfallsmetoden uten konkret, vitenskapelig grunnlag.

Du klarer å sette ord på hysteriet på en god måte her inne. 
Takk for det, vokabularet mitt er dessverre ikke kraftig nok til å holde på slik. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (6 timer siden):

Du skal få lov å være positiv, men å spre rundt seg om at omikron ikke er mer enn en forkjølelse er feil og potensielt farlig. Mye tyder på den er mildere, men og at den sprer seg mye fortere, anngående forekomst av long covid og andre livskvalitetsforværende lidelser som ikke krever sykehusinnleggelse vet vi ikke så mye om, og vi vet ikke hvilken konsekvenser det vil ha før det har fått sirkulert rundt en stund. Som trippel vaksinert er jeg ikke bekymret for min egen del men om en ser på grafene over eksempelvis storbritania hvor omikron har vært domminant en god stund så har en begynt på en temmelig skarp kurve rett opp med hva angår sykehusinnleggelser, det samme mønsteret begynner vi og å se i den stater i USA.  Så det er vel et utrykk som sier "selge skinnet før bjørnen er skutt" ;)  

Det er vel mer eller mindre konsensus som @Morromann har vært inne på her lenge. Her har du en overlege som går ut med det samme og spør om de ikke skal lette på tiltakene. Helt fri for sykdom og død blir vi aldri så noe må aksepteres.

https://www.nrk.no/norge/stor-usikkerhet-om-omikron-1.15793517

Nada bekymringer med 2 doser her heller. Ikke hadde jeg hatt mer bekymringer ved å være uvaksinert heller med delta og ihvertfall ikke nå med omikron. 
 

edit: who ser også mer positive nyheter selv om rullegardina er aldri så langt nede

https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/who-sees-more-evidence-that-omicron-affects-upper-respiratory-tract-2022-01-04/

 

Endret av minim
Lenke til kommentar

Nå har vi rekord mye smitte ifølge manipuleringsinstituttet fhi, men det er ikke rart med tanke på at dem omtrent ikke har analysert prøver i jul samt har begynt massetesting av skoleelever. Så nå vil dem påstå at det er så mye mer smitte når skolelevene  er hjemme og ikke på skolen.

 

Dessuten så tester Danmark skoleelever to ganger i uka, men her i norge så var det et så stoooort problem å teste dem en gang før skolestart. Var så ekstremt ressurskrevende. Nei det har ikke fattige norge råd til.

Endret av bruker-540634
  • Liker 4
Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (31 minutter siden):

Dessuten så tester Danmark skoleelever to ganger i uka, men her i norge så var det et så stoooort problem å teste dem en gang før skolestart. Var så ekstremt ressurskrevende. Nei det har ikke fattige norge råd til.

Stemmer ikke. Flere kommuner i Norge, blant andre Oslo, massetester skoleelever to ganger i uka og dette har da pågått en stund. 

Alle skoleelever i Norge ble oppfordret til å teste seg før skolestart, og kommunene har fått selvtester som er delt ut til elever. Det ble gitt nasjonal anbefaling fra helsemyndighetene om dette den 13. desember, og kjøpt inn 10 millioner ekstra selvtester pluss 50 millioner til som kommer i januar.

Noen kommuner har selvfølgelig hatt utfordringer med kapasitet til å dele ut alle testene, det er ikke bare bare i et land som vårt. Men i stor grad virker nå dette å ha gått fint. Jeg hørte at i Harstad satte kommunen inn Norsk folkehjelp, og mange frivillige fra lag og foreninger bidro for å få til dette. Det er vel bare noen kommuner på Haugalandet som valgte å ikke følge anbefalingen.

I tillegg har det jo vært storstilt massetesting på skolene i hele landet i går og i dag. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jotun skrev (6 timer siden):

Er det mitt ansvar å passe på det? Siden det står minimum 20 uker siden 2 dose tenker eg de 18 i morgen er for tidlig. 

Ja.

Dersom dei som skal setje vaksinen finn ut at det er under 20 veker sidan du fekk andre dose får du ikkje tredje dose.

(For dei som har rett på 3. dose på grunn av visse spesifikke typar nedsett immunforsvar gjeld andre reglar).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...