Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

5 minutes ago, :utakt said:

Kom over denne vedrørende inngrep.no. Måseide er barnelege, og aktiv på sosiale medier med pandemistoff. Det virker ikke som han har noen spesiell "bias" hverken den ene eller andre veien, jeg har sett han "krangle" med folk fra begge ytterkantene. 

Hvertfall .. åpent nettverk, så lenge du mener det samme som oss. 🙃 For en gjeng.

 

 

Da er det avgjort. Inngrep.no kan virke som en litt merkelig nettside, som kun ønsker likesinnede velkommen. Men hva tenker du om mediedekningen av covid, da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Kvikky skrev (10 minutter siden):

Joda, enig med deg. Det lukter konspirasjonsteori lang vei av selve nettsida, sier ingenting på det. Uansett glad for at du skjønte tanken bak posten min, og du har helt rett. Det er et aktuelt tema.

Ja, det er jo så enkelt at media styres av antall klikk og salg. Jeg synes det er trist at vi har kommet dit at vi bare aksepterer at "det er slik det er". Du forstår jo helt sikkert medienes rolle, men hva med alle de som tar alt som kommer fra media som god fisk? De sensasjonelle nyhetene og overskriftene bidrar til frykt og splittelse i samfunnet, og bringer med seg lite godt.

Se eksempelvis på mediedekning av innlagte / smittede. Det er nå vanskelig å lage dystre overskrifter for innleggelser, så fokuset flyttes over til smittetallene.

Til sist: Jeg sier ikke at helsevesenet ikke er under hard belastning. Det stemmer helt sikkert 100%, det er media jeg vil ta her. De er ute av kontroll, og klarer ikke å lage et nyansert bilde av situasjonen

Dagbladet er skrekkeksempelet på hvor ille det kan gå når en avisredaksjon utelukkende baserer innholdet på "hva folk vil ha". Vanvittige sjokk-overskrifter i max fontsize med farget bakgrunn og blinkende alarmer. Alt er skandaler, sladder, sjokk, død og pupper. Det er nesten som en rå-feed av hva folk egentlig vil lese om. De har overlatt redaktøransvaret til klikkene.

En nøktern nyhet om krigen i Afghanistan? Zzzz.... 100 klikk.

En PUPPESJOKK-sak? 10 000 klikk. MER AV DET!!

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Angående skjenkestopp. Jeg ser absolutt hensiktsmessigheten ved det i situasjonen som er nå, serveringssteder er vår største smittespredningsarena foruten hjemmet. Åpne utesteder nå vil føre til store massesmittehendelser som vil kreve enorme ressurser å håndtere i kommunene. Barn og unge prioriteres fremfor dette, og det synes jeg er bra selv om jeg savner å gå ut og ta en pils, eller vin til maten på restaurant.

Men jeg tror det er på tide å tenke nytt, fordi det er så stor forskjell på serveringsstedene. Full skjenkestopp tror jeg kan komme til å oppheves snart. Jeg mener at serveringssteder som serverer mat fra før bør kunne servere alkohol til mat igjen snart. Man kan begynne der, og ta det videre derfra. Rene utesteder og nattklubber er selvsagt noe annet. Det er komplekst tema som krever en solid veileder for bedriftene men det bør være mulig å få til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Kvikky said:

Da er det avgjort. Inngrep.no kan virke som en litt merkelig nettside, som kun ønsker likesinnede velkommen. Men hva tenker du om mediedekningen av covid, da?

Nå er vel ikke måseide hverken lege eller jurist, som er de medlemmene de ønsker tydeligvis? Man kan jo skjønne at de ikke ønsker enhver tulling velkommen - selv om han er rik? :)

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Per H said:

Nå er vel ikke måseide hverken lege eller jurist, som er de medlemmene de ønsker tydeligvis? Man kan jo skjønne at de ikke ønsker enhver tulling velkommen - selv om han er rik? :)

Det vet ikke jeg, det sjekka jeg ikke. Ikke relevant for min del hvem som står bak nettsida, eller policyen for å bli medlem. Jeg ville diskutere saken rundt media her, og høre folks tanker rundt det. Synes artikkelen oppsummerte mine tanker godt, derfor delte jeg den. Men flere blir mer opptatt av nettsida hvor artikkelen er publisert, og gruppa som står bak, og hvem som kan / ikke kan bli medlem.

Jeg skjønner at det gjør noe med troverdigheten, men var ikke helt det jeg var ute etter.. Da kan man jo heller svare at man er uenig i at medienes dekning av pandemien er uetisk.

Uansett: Jeg ser at du deler mine tanker om mediene. Godt vi er flere!

Endret av Kvikky
  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Fibonacci said:

 

Dagbladet er skrekkeksempelet på hvor ille det kan gå når en avisredaksjon utelukkende baserer innholdet på "hva folk vil ha". Vanvittige sjokk-overskrifter i max fontsize med farget bakgrunn og blinkende alarmer. Alt er skandale og sjokk og død og pupper. Det er nesten som en rå-feed av hva folk egentlig vil lese om. De har overlatt redaktøransvaret til klikkene.

 

En nøktern nyhet om krigen i Afghanistan? Zzzz.... 100 klikk.

En PUPPESJOKK-SAK? 10 000 klikk.

Jepp. Og det er forsåvidt "greit" når det er artikler om Kim Kardashian og andre temaer som ikke har en særlig stor påvirkning i hverdagen til folk. Men om pandemien? Et konstant kjør hvor man har gjort folk livredde i 2 år? Når skal det si stopp?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Angående skjenkestopp. Jeg ser absolutt hensiktsmessigheten ved det i situasjonen som er nå, serveringssteder er vår største smittespredningsarena foruten hjemmet. Åpne utesteder nå vil føre til store massesmittehendelser som vil kreve enorme ressurser å håndtere i kommunene. Barn og unge prioriteres fremfor dette, og det synes jeg er bra selv om jeg savner å gå ut og ta en pils, eller vin til maten på restaurant.

Men jeg tror det er på tide å tenke nytt, fordi det er så stor forskjell på serveringsstedene. Full skjenkestopp tror jeg kan komme til å oppheves snart. Jeg mener at serveringssteder som serverer mat fra før bør kunne servere alkohol til mat igjen snart. Man kan begynne der, og ta det videre derfra. Rene utesteder og nattklubber er selvsagt noe annet. Det er komplekst tema som krever en solid veileder for bedriftene men det bør være mulig å få til.

Leste en som argumenterte for at man enkelt kunne finne løsninger ved å stille som krav at f.eks. 50 % av omsetningen skal komme fra matservering. Da luker du effektivt vekk alle barene som serverte pølse i lompe til drinkene. Det trenger kanskje ikke være mer innviklet enn det. Smittefaren ved bordservering på restaurant er den samme om du drikker vin eller cola, det sier seg selv. Det er fylla og festing i store forsamlinger man vil til livs med dette tiltaket. Da burde det justeres på.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, d'espresso said:

Hva er deres tanker om tredje dose? Må si jeg er litt ambivalent. Det føles feil, all den tid andre land mangler vaksiner. Og vi vet alle hva som skjer, og hvor nye varianter kommer fra.

Jeg deler de tankene, men realiteten er vel at om du sier nei så sender de ikke din og andres dose til andre land. De blir liggende og etterhvert kastet. Jeg var også i fjor sommer veldig nære å takke nei til andre dose i protest mot at ikke nok doser gikk til utviklingsland. Men innså etterhvert at om ikke jeg tok den, ville den gå til noen andre i Norge, som var yngre enn meg og trengte den enda mindre. Eller eventuelt gå i søppelbøtta (det var midt i ferien).

Så jeg håper det blir mer press på at de bør gjøre mer for andre der ute og ikke bare snakke om det. I mellomtiden foreslår jeg at du takker ja til tilbudet slik at vårt vaksineapparat går mest mulig flytende uten en masse enkeltindivider som "gjør seg vanskelige" og sier "ja, jo, men..."

Lenke til kommentar
Kvikky skrev (Akkurat nå):

Jepp. Og det er forsåvidt "greit" når det er artikler om Kim Kardashian og andre temaer som ikke har en særlig stor påvirkning i hverdagen til folk. Men om pandemien? Et konstant kjør hvor man har gjort folk livredde i 2 år? Når skal det si stopp?

Når folk slutter å klikke på kornanyhetene. Da må de finne noe annet å lage sjokk-oppslag om.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Snikpellik said:

Angående skjenkestopp. Jeg ser absolutt hensiktsmessigheten ved det i situasjonen som er nå, serveringssteder er vår største smittespredningsarena foruten hjemmet. Åpne utesteder nå vil føre til store massesmittehendelser som vil kreve enorme ressurser å håndtere i kommunene. Barn og unge prioriteres fremfor dette, og det synes jeg er bra selv om jeg savner å gå ut og ta en pils, eller vin til maten på restaurant.

Men jeg tror det er på tide å tenke nytt, fordi det er så stor forskjell på serveringsstedene. Full skjenkestopp tror jeg kan komme til å oppheves snart. Jeg mener at serveringssteder som serverer mat fra før bør kunne servere alkohol til mat igjen snart. Man kan begynne der, og ta det videre derfra. Rene utesteder og nattklubber er selvsagt noe annet. Det er komplekst tema som krever en solid veileder for bedriftene men det bør være mulig å få til.

På en måte har vel bransjen seg selv å takke for dette. Vi vet jo hva som skjer hvis de sier at det er OK med alkohol til matservering. Da er det frem med toastjernet og pølsekokeren igjen rundt på pubene, og man ødelegger for de egentlige restaurantene.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (3 minutter siden):

Leste en som argumenterte for at man enkelt kunne finne løsninger ved å stille som krav at f.eks. 50 % av omsetningen skal komme fra matservering. Da luker du effektivt vekk alle barene som serverte pølse i lompe til drinkene. Det trenger kanskje ikke være mer innviklet enn det. Smittefaren ved bordservering på restaurant er den samme om du drikker vin eller cola, det sier seg selv. Det er fylla og festing i store forsamlinger man vil til livs med dette tiltaket. Da burde det justeres på.

Det mest tragiske eksempelet som illustrerte "forrige runde" var når finere fruer som skulle på klassisk konsert i Grieghallen måtte stå i vestibylen og spise wienerpølser så de fikk seg et glass champagne eller vin før de gikk inn.

Og på uterestaurantene var askebegerne stappet fulle av pølserester fra folk som hadde drukket utepils.

Det var en som hadde et godt forslag: Man kunne like godt solgt gummipølser, så kunne man bare spritet de mellom hver gang så man slapp å kaste så mye mat.

Pappkopper med tomatsuppe til 5 kroner var også populært.

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Fibonacci said:

Når folk slutter å klikke på kornanyhetene. Da må de finne noe annet å lage sjokk-oppslag om.

Der er jeg uenig. Skal folket, som er livredde for pandemien, plutselig slutte å lese om den? Det er jo helt naturlig at man går inn og leser artiklene med sensasjonelle overskrifter og tekster. Hvertfall når vi står midt i en pandemi, som trossalt er ganske skummelt selv uten den ville mediedekningen.

Man kan ikke legge ansvaret over på folket her. Media har ansvaret for å dekke pandemien på en forsvarlig måte. Etter min mening, hvertfall.

Lenke til kommentar
Kvikky skrev (Akkurat nå):

Der er jeg uenig. Skal folket, som er livredde for pandemien, plutselig slutte å lese om den? Det er jo helt naturlig at man går inn og leser artiklene med sensasjonelle overskrifter og tekster. Hvertfall når vi står midt i en pandemi, som trossalt er ganske skummelt selv uten den ville mediedekningen.

Man kan ikke legge ansvaret over på folket her. Media har ansvaret for å dekke pandemien på en forsvarlig måte. Etter min mening, hvertfall.

Vi har en fri presse, så de kan og må få skrive hva de vil. Problemet er at en del medier glemmer samfunnsoppdraget i jakten på populære saker.

Lenke til kommentar
ToxicTed skrev (6 minutter siden):

På en måte har vel bransjen seg selv å takke for dette. Vi vet jo hva som skjer hvis de sier at det er OK med alkohol til matservering. Da er det frem med toastjernet og pølsekokeren igjen rundt på pubene, og man ødelegger for de egentlige restaurantene.

Ja, de kan takke seg selv, og dette var jo en av grunnene Kjerkhol brukte i debatten, at det ble servert pølse i brød.  Jeg tror løsningen er enda enklere, la utestedene holde oppe, feks til 23-24, men de må ha avstand mellom bord, krav til munnbind når man går fra bordet og så må de som ikke klarer på overholde reglene, få beskjed om å stenge. Jeg er helt sikker på at utestedene og restaurantene passer på at gjestene gjør som de skal, det er ihvertfall min erfaring sist det var denne typen restriksjoner.

Ulempen er jo at man må ha noen som kontrollerer dette, som kan vise seg å være vanskelig i praksis. 

Denne løsningen begrenser sterkt antall mennesker som er ute, samtidig som det vanskeliggjør å hoppe fra pub til pub pga stengetid og plassbegrensning. 

Alternativt så kan jo folk bare feste hjemme, eller gå på butikken og kjøpesenter for å få sin smitte.

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
8 minutes ago, fredrik2 said:

För det kan absolut ikke bero på att de er oftare inlagda för att de som gruppe har en lav vaksinationsgrad? Tror ikke de var överrepresenterade tidigare i pandemin men er det nu av noen anledning ...  

Ditt svar tycker jag visar tydligt vad jag tycker du och andra gör i deras argument. Du har bestämt dig för att vaksinationsgraden ikke er så viktigt och försöker få all data att passa in i det narrativet. 

Försöket att dela opp i tillräckligt små grupper får du också med. Försök att dela in i tillräckligt små grupper med hjälp av spekulering så att risken för dig i alla fall verkar liten. Och till slut så räddas du av att väldigt många i din gruppe har tagit vaksinen och att de därför ikke blir inlagda så många. 

Du argumenterer mot ting jeg ikke mener. Vi vet allerede at innvandrere (ink. polakker) har lavt vaksinasjonsgrad, og denne gruppen utgjør noe sånt som 55% av de innlagte. Ingen bestrider dette. Dette har vi vært gjennom før. Jeg synes det hadde vært veldig interessant om FHI gjorde en dypere studie av årsakksammenhengene og kunne ta seg bryet med å slippe litt mer data om gruppene. Inntil videre anser jeg dette som en gruppe som ikke er spesiellt relevant for meg å sammenligne meg med.

Jeg "reddes" ikke av noe som helst, faktum er at COVID19 ikke er spes. farlig for unge, friske mennesker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (2 minutter siden):

Leste en som argumenterte for at man enkelt kunne finne løsninger ved å stille som krav at f.eks. 50 % av omsetningen skal komme fra matservering. Da luker du effektivt vekk alle barene som serverte pølse i lompe til drinkene. Det trenger kanskje ikke være mer innviklet enn det. Smittefaren ved bordservering på restaurant er den samme om du drikker vin eller cola, det sier seg selv. Det er fylla og festing i store forsamlinger man vil til livs med dette tiltaket. Da burde det justeres på.

Ja, det er nettopp det. Problemet med all mulig "forskjellsbehandling" da vil være at det blir mye skrik og grin uansett. Ikke bare fra de bedriftene som ikke får åpne, men også bransjeorganisasjonene. Kanskje den beste måten å unngå masse fyll er skjenkestopp til et gitt tidspunkt, slik vi har hatt tidligere, og som andre land gjør nå. Jeg tror faktisk ikke at det fører til mer hjemmefesting med masse folk.

ToxicTed skrev (1 minutt siden):

På en måte har vel bransjen seg selv å takke for dette. Vi vet jo hva som skjer hvis de sier at det er OK med alkohol til matservering. Da er det frem med toastjernet og pølsekokeren igjen rundt på pubene, og man ødelegger for de egentlige restaurantene.

Ja, skal man begynne å differensiere så må det være en veldig solid regelverk med lite slingringsmonn på plass sånn at det utnyttes minst mulig. Derfor jeg nevnte serveringssteder som serverer mat fra før, og bare til maten. Sånn til å begynne med.

Baranladion skrev (2 minutter siden):

Ja, de kan takke seg selv, og dette var jo en av grunnene Kjerkhol brukte i debatten, at det ble servert pølse i brød.  Jeg tror løsningen er enda enklere, la utestedene holde oppe, feks til 23-24, men de må ha avstand mellom bord, krav til munnbind når man går fra bordet og så må de som ikke klarer på overholde reglene, få beskjed om å stenge. Jeg er helt sikker på at utestedene og restaurantene passer på at gjestene gjør som de skal, det er ihvertfall min erfaring sist det var denne typen restriksjoner.

Ulempen er jo at man må ha noen som kontrollerer dette, som kan vise seg å være vanskelig i praksis. 

Denne løsningen begrenser sterkt antall mennesker som er ute, samtidig som det vanskeliggjør å hoppe fra pub til pub pga stengetid og plassbegrensning. 

Helt enig, men jeg er skeptisk til å åpne rene utesteder nå, for jeg tror ikke kommunene vil ha sjans til å håndtere massesmittehendelsene som vil oppstå. Begynn med restauranter først, altså de som serverer mat fra før.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...