Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

ToxicTed skrev (Akkurat nå):

Joda, jeg har lest den rapporten. Men de tallene var absolutt worst-case-scenario uten tiltak i det hele tatt. Men nå ble jo tiltak innført i to omganger etter det, og vi endte ikke opp der. Så hvem vet hvor vi hadde vært i dag uten tiltak, og julebordene hadde gått sin gang?

Vi hadde garantert ikke hatt 300 000 smittede om dagen. Selv Camilla Stoltenberg har innrømmet det:

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/12/30/195813398/camilla-stoltenberg-det-hjalp-a-rope-litt-hoyt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Som påpekt av flere her mange ganger før så var det jo en modell på eksponensiell vekst og ikke noe FHI mente vil skje, altså ingen prediksjon. Stod greit forklart i rapporten.

Det var likevel disse ekstreme tallene som ble brukt som begrunnelse for å gå til såpass drakoniske restriksjoner som de gjorde. Noe det var synd ikke ble nevnt i Debatten i går som forøvrig var en sendring hvor Solvang gjorde en god jobb med å forsøke å stille Kjerkholm til vekst men bare ble møtt med en repeat-knapp som sag "klare faglige begrunnelsa".

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (2 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/34zPQq/fhi-venter-en-betydelig-boelge-drevet-av-omikron

Skal bli interessant å følge med på dette. Om det viser seg at nesten ingen dør, er det bare å åpne opp og kjøre på så lenge helsevesenet har kapasitet til å ta unna.

Som sagt tidligere så er det langt færre som blir syke / dør av omikronvarianten.

Her nede i Hellas er antallet nye smittede nå 6-doblet i forhold til for en uke siden mens det er færre innlagte og færre døde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (11 minutter siden):

Det var likevel disse ekstreme tallene som ble brukt som begrunnelse for å gå til såpass drakoniske restriksjoner som de gjorde. Noe det var synd ikke ble nevnt i Debatten i går som forøvrig var en sendring hvor Solvang gjorde en god jobb med å forsøke å stille Kjerkholm til vekst men bare ble møtt med en repeat-knapp som sag "klare faglige begrunnelsa".

Det var det faktisk ikke, i hvert fall ikke i hovedsak :) Du kan lese faglig grunnlag og forholdsmessighet for tiltakene på Helsedirektoratet sine sider.

Når det kommer til Debatten i går synes jeg det var journalistisk svakt av Solvang å stille faglige spørsmål til politikere. 

Regjeringen følger faglige råd som den forrige gjorde. De har ikke grunnlag for å kunne svare ordentlig på disse komplekse tingene utad, og bør heller ikke gjøre det. Det er fagfolk som bør svare på spørsmål om fag, mens politikere får heller bli spurt om dette når de velger å ikke følge faglige råd og om andre ting som politiske avgjørelser, kompensasjonsordninger o.l.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (9 minutter siden):

Vi hadde garantert ikke hatt 300 000 smittede om dagen. Selv Camilla Stoltenberg har innrømmet det:

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/12/30/195813398/camilla-stoltenberg-det-hjalp-a-rope-litt-hoyt

"Innrømmet" høres ut som en forbrytelse som har vært forsøkt skjult. Camilla Stoltenberg var helt åpen om at simuleringen hadde forutsetninger som er politisk utenkelige og derfor ikke er en prognose, men en simulering av hva som kunne skjedd dersom politikerne ikke innførte noen tiltak. Med den kunnskapen var det derfor et enkelt valg å stramme opp smitteverntiltakene på et godt faglig grunnlag.

De mye lavere smittetallene vi ser nå, sammenlignet med simuleringen, er et resultat av at smitteverntiltakene har virket godt. Camilla Stoltenberg burde ha ros for å presentere det faglige grunnlaget politikerne trengte for å sette inn tiltak og politikerne kan rose seg selv for at tiltakene har fungert såpass bra, sammenlignet med simuleringen.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Morromann said:

Det var likevel disse ekstreme tallene som ble brukt som begrunnelse for å gå til såpass drakoniske restriksjoner som de gjorde. Noe det var synd ikke ble nevnt i Debatten i går som forøvrig var en sendring hvor Solvang gjorde en god jobb med å forsøke å stille Kjerkholm til vekst men bare ble møtt med en repeat-knapp som sag "klare faglige begrunnelsa".

Jens Stoltenberg var selv en slik repeat-knapp. Men han var verre. Han kom jo med god-dag-mann-økseskaft-besvarelser inni repeat-knappen sin. Tipper at Kjerkhol har Jens som sitt store idol / forbilde. Eller at alle unge AP-spirer trenes iherdig i repeat-oppførsel som hersketeknikk.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (4 minutter siden):

Som sagt tidligere så er det langt færre som blir syke / dør av omikronvarianten.

Her nede i Hellas er antallet nye smittede nå 6-doblet i forhold til for en uke siden mens det er færre innlagte og færre døde.

Og grunnen vet vi.

 

Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Det var det faktisk ikke :) Du kan lese faglig grunnlag og forholdsmessighet for tiltakene på Helsedirektoratet sine sider.

Når det kommer til Debatten i går synes jeg det var journalistisk svakt av Solvang å stille faglige spørsmål til politikere.

Regjeringen følger faglige råd som den forrige gjorde. De har ikke grunnlag for å kunne svare ordentlig på disse tingene utad. Det er fagfolk som bør svare på spørsmål om fag, mens politikere får heller bli spurt om dette når de velger å ikke følge faglige råd og om andre ting som politiske avgjørelser, kompensasjonsordninger o.l.

Jo, det er det. I et demokrati er politikere valgt av befolkningen til å være våre tillitsmenn. De er i aller høyeste grad forpliktet til å svare hvorfor de innfører inngripende tiltak som rammer mennesker i samfunnet; vi er tross alt et demokrati og ikke et samfunn som er ment å være styrt av "eksperter" som også er mennesker og vi bør forvente at absolutt alle kort legges på bordet om hvorfor det innfører inngripende regler som kriminaliserer store deler av befolkningen. Solvang gjorde sin jobb og sin plikt som journalist med å stille hun til veggs, noe det desverre er alt for få journalister som gjør i våre dager; alt for mange fremstår som rene PR-folk for maktmenneskene. Det er ikke journalistisk svakt, tvert imot er det JOURNLISTISK STYRKE, noe det er alt for LITE av i våre dager.

 

Simen1 skrev (4 minutter siden):

"Innrømmet" høres ut som en forbrytelse som har vært forsøkt skjult. Camilla Stoltenberg var helt åpen om at simuleringen hadde forutsetninger som er politisk utenkelige og derfor ikke er en prognose, men en simulering av hva som kunne skjedd dersom politikerne ikke innførte noen tiltak. Med den kunnskapen var det derfor et enkelt valg å stramme opp smitteverntiltakene på et godt faglig grunnlag.

De mye lavere smittetallene vi ser nå, sammenlignet med simuleringen, er et resultat av at smitteverntiltakene har virket godt. Camilla Stoltenberg burde ha ros for å presentere det faglige grunnlaget politikerne trengte for å sette inn tiltak og politikerne kan rose seg selv for at tiltakene har fungert såpass bra, sammenlignet med simuleringen.

Tiltakene fungerer bra for hvem?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
G skrev (3 minutter siden):

Jens Stoltenberg var selv en slik repeat-knapp. Men han var verre. Han kom jo med god-dag-mann-økseskaft-besvarelser inni repeat-knappen sin. Tipper at Kjerkhol har Jens som sitt store idol / forbilde. Eller at alle unge AP-spirer trenes iherdig i repeat-oppførsel som hersketeknikk.

Men jeg blir mer skremt av at noen i fullt alovr kan mene at det ikke er journalisters jobb å stille politilkere til vegges. Det er ikke bare journalisters jobb, det er deres PLIKT! Full cred til Fredrik Solvang for at han gjorde dette, selv om han kun fikk svada tilbake.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Morromann said:

Jo, det er det. I et demokrati er politikere valgt av befolkningen til å være våre tillitsmenn. De er i aller høyeste grad forpliktet til å svare hvorfor de innfører inngripende tiltak som rammer mennesker i samfunnet; vi er tross alt et demokrati og ikke et samfunn som er ment å være styrt av "eksperter" som også er mennesker og vi bør forvente at absolutt alle kort legges på bordet om hvorfor det innfører inngripende regler som kriminaliserer store deler av befolkningen. Solvang gjorde sin jobb og sin plikt som journalist med å stille hun til veggs, noe det desverre er alt for få journalister som gjør i våre dager; alt for mange fremstår som rene PR-folk for maktmenneskene. Det er ikke journalistisk svakt, tvert imot er det JOURNLISTISK STYRKE, noe det er alt for LITE av i våre dager.

Selv om jeg ikke så debatten, så holder jeg en knapp på Morromann her. At Solvang spør en politiker om noe som en fagperson burde svare på kunne jo kanskje ha brakt denne fagpersonen fram i lyset som en respons. Det er flaut å bare svare med at fagfolkene sa det til oss (dersom det var det som skjedde, og at fagfolk ikke var tilstede).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Simen1 said:

De mye lavere smittetallene vi ser nå, sammenlignet med simuleringen, er et resultat av at smitteverntiltakene har virket godt.

Det er en relativt grov antakelse å gjøre synes jeg. Hvordan skal du bevise dette?

Utsagnet ditt er så uvitenskapelig som det kan få blitt: "Det regnet i går fordi jeg gjorde regndansen. Hadde jeg ikke gjort regndansen, hadde det blitt tørke".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Tiltakene fungerer bra for hvem?

Norges befolkning. Ikke tro at f.eks utelivsbransjen hadde vært i en bedre posisjon nå dersom tiltakene ikke hadde blitt innført. Da hadde vi sikkert hatt mye høyere smittetall nå og bare måttet innføre ennå strengere tiltak fordi vi satt på gjerdet og ventet for lenge.

Tar stearinlyset fyr i duken så er det ikke smart å vente til overtenning før man vurderer situasjonen som farlig nok til at man skal gidde å hente vann. Smitteverntiltakene som ble innført før jul var å hive vann på bålet i en tidlig fase for å holde situasjonen under kontroll. "Flatten the curve" som vi har mast om gjennom hele pandemien.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

At omicron er en atskillig mildere variant.

Omikron er også en atskillig mer smittsom variant. Si meg, hva er:

5 000 * 1% ?

50 000 * 0,1% ?

(Smittetall * innleggelsesprosent)

Si meg så hva resultatet blir når den øverste ganges med R=1,1 hver femte dag og den nederste med 1,5 hver femte dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Per H skrev (15 minutter siden):

Det er en relativt grov antakelse å gjøre synes jeg. Hvordan skal du bevise dette?

Utsagnet ditt er så uvitenskapelig som det kan få blitt: "Det regnet i går fordi jeg gjorde regndansen. Hadde jeg ikke gjort regndansen, hadde det blitt tørke".

Det er vel dette @Simen1 selv ville kalt «whataboutism» tenker jeg :) 

Endret av minim
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Titusenvis av veljarar vender regjeringspartia Ap og Sp ryggen, viser NRKs partimåling for januar. Straumkrise og korona-restriksjonar får skulda.

...

Norstats januarmåling gjort for NRK og Aftenposten viser at rundt 250.000 veljarar har vendt dei to regjeringspartia ryggen etter at dei la ein Ap- eller Sp-stemmesetel i urna i stortingsvalet.

..

Desse tala er ikkje kvardagskost. Det veit Johannes Bergh, som er forskingsleiar ved Instritutt for samfunnsforsking.

https://www.nrk.no/norge/smell-for-regjeringa-i-meiningsmalinga-for-januar-1.15795277

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...