Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oslo åpner drop-in for tredjedose fra i morgen. Først åpnes det på Stovner vaksinesenter, så vil de gradvis åpne på de andre de neste ukene.

5. januar: Alle innbyggere mellom 18-44 år kan nå få oppfriskningsdose på Stovner vaksinesenter
https://www.oslo.kommune.no/koronavirus/status-om-handteringen-av-korona/5-januar-alle-innbyggere-mellom-18-44-ar-kan-na-fa-oppfriskningsdose-pa-stovner-vaksinesenter

Sitat

Pressemelding: Fra og med torsdag 6. januar kan alle mellom 18-44 år møte opp for oppfriskningsdose ved vaksinesenteret på Stovner. Tilbudet om drop-in gjelder alle innbyggere i denne aldersgruppen, uavhengig av bostedsbydel.

– Vaksinen er fremdeles veien ut av pandemien, og ved å takke ja til oppfriskningsdosen bidrar du til å beskytte deg selv og andre. Jeg er veldig glad for at vi nå kan åpne drop-in tilbudet for enda flere, og håper det gjør at nye og gamle kommer innom og tar vaksinen. Ellers er vi i gang med timeinnkalling av alle over 18 år for oppfriskningsdose, og jobber oss fortløpende nedover i aldersgruppene, forteller byråd for eldre, helse og innbyggertjenester, Robert Steen. 

Sitat

Bydel Stovner har god kapasitet på vaksinesenteret. I ukene fremover vil også tilbudet utvides til de øvrige vaksinesentrene i Oslo. Drop-in for oppfriskningsdose på de øvrige vaksinesentrene gjelder foreløpig kun de over 65 år, risikogrupper over 18 år, gravide, utvekslingsstudenter og helsepersonell.  

Er man mellom 18 og 44 år og allerede har fått innkalling til oppfriskningsdose, er det anbefalt at man beholder timen sin. Det skal gå minst 4,5 måneder (20 uker) mellom andre og tredje dose. 

– I Oslo kommune er vi opptatt av høy progresjon på vaksinering. Vi håper og tror at dette tilleggs-tilbudet vil bidra til at befolkningen som ønsker det får mulighet for å ta vaksinen noe tidligere, enn å måtte vente på å bli innkalt i sin aldersgruppe, forteller leder av vaksineprogrammet i Oslo kommune, Tina Arnesen. 

Innbyggere som møter på drop-in vil ikke være garantert å få vaksine ved oppmøte, da det avhenger av ledig kapasitet ved senteret. Ventetid vil måtte påberegnes. Husk munnbind ved oppmøte, og holde god avstand i kø.  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Derfor jeg skrev lettøl med gåseøyne. Hadde bakt inn ulovligheten av å drikke alkohol på offentlig sted. Jeg kan gjerne tappe om på Villa-brusflasker elns. :laugh:

Forresten:

Fikk min 5. dose, eh, nei unnskyld 3. dose vaksine nå i dag.

I dag var det Moderna som de ville bli kvitt mest av. Kanskje av samfunnsøkonomiske årsaker er en tanke som har slått meg tidligere. Men, så slo det meg at det kanskje gjøres for å demme opp for all ungdommen som ikke "tåler" moderna, men må ha pfizer.

Fikk spurt meg til Pfizer, fordi den må de ha tilgjengelig for yngre antar jeg. Så de hadde en liten køåre av Pfizer gående også.

Fikk spurt meg til å bli aspirert også. Og det gjorde hun. Fikk opplyst at de aspirerte i starten av vaksinasjonsprogrammet, men så sluttet de med det. Hun i for-registreringen preket om hvor mye bedre beskyttelse Moderna gir. Så da ble det aspirert Pfizer på meg. Eneste som var litt vanskelig å be ekstra om var tempoet den ble injisert i.

Nålen gikk 90 grader inn og innmating skjedde nok litt fort.

2. dosen som for meg var veldig mild opplevelse fra, der gikk nålen inn på skrå en del ned under skulder (i retning underarm nesten) og ikke sånn jeg oppfatter hvor delta-muskelen ligger. Men, hva vet jeg om delta-muskler egentlig.

Til nå har jeg få bivirkninger, men er vel kun en 4 timer siden stikket. Men har allerede fått trøtthet og er litt tung i hodet. Samt den injeksjonen begynner smått å bli noe øm etterhvert. Kanskje litt snue, men var utendørs og gikk meg en kort tur etter vaksinering, så kan like gjerne ha vært det som gir snue.

Edit:

Forresten nyttet meg av dette tilbudet i dag. Så da har jeg nok antibac til lenge etter pandemien er over. Ekstremt rimelig. Virker som om Apotek1 tror pandemien er over allerede?

desinfeksjon__05jan2022.jpg.284fa6066fce8a15287cfeaf5fbc1326.jpg

https://www.apotek1.no/produkter/a1-haanddesinfeksjon-844014p

Behøvde ikke "å gå" i noen nettbutikk. Fikk det til den prisen ved fysisk oppmøte i apotek, uten noen forhåndsbestilling.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (59 minutter siden):

Omikron bølgen starter i Norge også nå, skal vi tippe vi når 2000 per million i slutten av januar.

974974875_coronavirus-data-explorer(3).thumb.png.f1ae6b92f6279fbb82328a18ef4e946f.png

Med 7921 nye smittede i dag, delt på 5 415 166 innbyggere er vi allerede oppe på 1462,7 per million i dag. For å nå 2000 i den grafen der trenger vi et gjennomsnitt på minst 10 830 pr dag i 7 dager. Det er ikke helt utenkelig.

433177741_Screenshot2022-01-05at15-52-10CoronavirusetSlikspresvirusetiNorgeogverdenKartogstatistikk.png.1f7c5e313d35029a0b8a177f2739ffa0.png

Endret av Simen1
Endret til log-skala
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (22 minutter siden):

Ekstremt rimelig

det er gel (gele)

forbasket herk, var innom en butikk som hadde satt ei slik flaske oppe på den antibac-automaten man vanligvis benytter. tok uvitende en klatt i hånden, og mer klissete skal man lete lenge etter. (men til nød kanskje brukandes hjemme, hvor man kan tørke av seg "overskuddet" med papir)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (57 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/34zPQq/fhi-venter-en-betydelig-boelge-drevet-av-omikron

Skal bli interessant å følge med på dette. Om det viser seg at nesten ingen dør, er det bare å åpne opp og kjøre på så lenge helsevesenet har kapasitet til å ta unna.

Det er jeg selvfølgelig uten forbehold helt enig i; men det virker som om man nå har bestemt seg for å kjøre en ekstrem "føre var"-politikk hvor man hele tiden skyver foran seg usikkerhet om hvor mange som vil bli smittet og dø for så å gratulere seg seld med at "tiltakene virker" fordi ingen blir innlagt og dør og at det skyldes tiltakene, ikke mutasjonen i seg selv. Altså; de starter med vanvittige usannsynlig modeller om "300 000 smittede om dagen" om vi ikke stenger ned samfunnet og fortsetter med det samme - i det evige og uendelige. Tror vi det ikke? Det skjer jo nå; rett foran øyene våre. Og akkurat nå ligner både regjeringen, HDI og FHI mer på konspirasjonsteoretikere enn det jeg trodde var mulig; i likhet med konspirasjonsteoretikere fornekter de rett og slett vitenskapen og empiriske data. Det kommer hele tiden kontinuerlig inn nye data som forteller i klartekst at omicron er en atskillig mildere variant som ikke fester seg i nedre luiftveier, gir betydelig mindre sykdom og ikke forårsaker menneskeliv. Det overses og snakkes ned kontinuerlig; "det er for tidlig å si"(etter snart to måneder), "sør-afrikanere er yngre"; "det er sommer der nede nå":; selv når data i DANMARK er positive snakkes det ned eller bortforklares med "de har kommet lenger i vaksinering" osv osv osv og andre argumenter jeg ikke kommer på i farten. Så nå ligner de mer på konspirasjonsteoretikere når de rett og slett lyver og fornekter vitenskapelige data. Hadde omicron vært 4-5 ganger så dødelig, tror dere virkelig at FHI og HDI etter halvannen måned ville sittet og sagt "vi vet ennå alt for lite til å konkludere med at den gir større dødelighet og sykdom". DET kan jeg garantere med 100% sikkerhet at de IKKE hadde gjort.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (59 minutter siden):

Nå er det ingen vei utenom. Det spørs bare hvor fort det går.

Når man insisterer på en politikk og en mentalitet som går ut på at man skal sette himmel og jord i bevegelse for å unngå smitte og fortsette med å betrakte sine nærmeste medmennesker slik man tidligere betraktet spedalske, vel; da tror jeg dette vil ta alt for langt tid.

Lenke til kommentar
G skrev (3 minutter siden):

:laugh: herlig, jeg har ikke like lang antibac-erfaringer som deg tydeligvis. En får vel bare prøve den og se hva en synes.

cluet er antageligvis å ta bare ytterst lite i hånden, så det liksom får trukket inn i huden.

da fungerer det nok ok.

Endret av Mr.M
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Morromann said:

 Altså; de starter med vanvittige usannsynlig modeller om "300 000 smittede om dagen" om vi ikke stenger ned samfunnet og fortsetter med det samme - i det evige og uendelige. 

Nok en gang disse overdrivelsene. Du gjør deg selv ingen tjeneste med dette, og blir dermed ikke tatt så seriøst her inne.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 minutter siden):

Med 7921 nye smittede i dag, delt på 5 415 166 innbyggere er vi allerede oppe på 1462,7 per million i dag. For å nå 2000 i den grafen der trenger vi et gjennomsnitt på minst 10 830 pr dag i 7 dager. Det er ikke helt utenkelig.

433177741_Screenshot2022-01-05at15-52-10CoronavirusetSlikspresvirusetiNorgeogverdenKartogstatistikk.png.1f7c5e313d35029a0b8a177f2739ffa0.png

Med tanke på at det fortsatt er relativt lite testing, antatte mørketall rundt 50% (ifølge Spurkland og Nakstad tidligere i dag), samt utviklingen i naboland så blir nok ikke det noe problem å få til nei!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ToxicTed skrev (3 minutter siden):

Nok en gang disse overdrivelsene. Du gjør deg selv ingen tjeneste med dette, og blir dermed ikke tatt så seriøst her inne.

Man velger jo selv hvem man ønsker å ta seriøst; vi har ytringsfrihet. Når man snakker om overdrivelser; hva er da vel ikke modeller om at 300 000 mennesker vil bli smittet daglig om man ikke stenger ned samfunnet? Hvem er det da som overdriver og bedriver ekstrem krisemaksimering. Har du egentlig noe motargument til dette? Hvor tar jeg feil?`Hva har jeg tatt feil om?`Kan du opplyse meg om det?

Jeg tar ikke krisescenarier om omicron seriøst i det hele tatt men forholder meg til de datatene som foreligger ute i verden.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Morromann said:

Man velger jo selv hvem man ønsker å ta seriøst; vi har ytringsfrihet. Når man snakker om overdrivelser; hva er da vel ikke modeller om at 300 000 mennesker vil bli smittet daglig om man ikke stenger ned samfunnet? Hvem er det da som overdriver og bedriver ekstrem krisemaksimering. Har du egentlig noe motargument til dette? Hvor tar jeg feil?`Hva har jeg tatt feil om?`Kan du opplyse meg om det?

Mulig jeg ikke har fått det med meg, men har altså FHI kommet med modeller som har sagt 300 000 smittede per dag? I så fall har du rett.

Endret av ToxicTed
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Wheeljack said:

Ja dem har det. Var store oppslag i media om det rett i forkant av tiltakene som blei innført før jul.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/fhi-kan-bli-50-til-200-innleggelser-om-dagen.P174u9mlh

Joda, jeg har lest den rapporten. Men de tallene var absolutt worst-case-scenario uten tiltak i det hele tatt. Men nå ble jo tiltak innført i to omganger etter det, og vi endte ikke opp der. Så hvem vet hvor vi hadde vært i dag uten tiltak, og julebordene hadde gått sin gang?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (3 minutter siden):

Ja dem har det. Var store oppslag i media om det rett i forkant av tiltakene som blei innført før jul.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/fhi-kan-bli-50-til-200-innleggelser-om-dagen.P174u9mlh

Det var da FHI, som tidligere har hatt is i magen og vært nøkterne gikk helt Imperaial College. Man må jo bare lure på hva i all verden det var som skjedde. Dette er egentlig en skandale og bør få et veldig sterkt etterspill. Spesielt når Camilla innrømmer at det var et fullstendig urealistisk scenarie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...