Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

En kollaps i helsevesenet er ganske dramatisk. Per nå, så har man opplevd at folk må vente lenge på å feks fjerne avføring o.l dersom man trenger hjelp til dette, eller man må vente lenge på smertestillende, behandling eller sykebil dersom man trenger det. 

Ved en fullstendig kollaps, så kan du gange dette en hel del ganger, det er feks ikke særlig hyggelig å brekke et ben der du kan måtte vente i timer / dager på å få hjelp, smertestillende og behandling, hvis du i det hele tatt får det. Infeksjoner kan være livstruende og alle andre hendelser som krever umiddelbar operasjon eller behandling kan være dødelig.  

Dersom korona skulle føre til en lengre kollaps, så tror jeg koronapasienter vil bli nedprioritert, triage blir meget aktuelt. Det vil si at man vil hjelpe forholdsvis unge folk, og la de godt voksne / gamle, dø hjemme uten behandling. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjer neppe noen fullstendig kollaps. Da må i tilfelle politikerne gi fullstendig blaffen i problemet i lang tid, for det finnes kriseplaner som ikke er i nærheten av å sprenges. Det vil derimot gå utover andre oppgaver når sykehuset må omprioritere. 

Sannsynlig derimot at korona medfører noen bølger som utfordrer normalsituasjonen for sykehusene. Det krever sitt, og sliter folk ut over tid, så gi dem lønnsøkning med en gang, før flere slutter. Men det finnes også lyspunkt. Nå kommer medisiner i tablettform om ikke lenge. Ikke veldig utprøvde, men de kommer, fra flere hold:

https://www.nettavisen.no/okonomi/flere-nye-medisiner-kan-snu-hele-pandemien-pa-hodet-etter-nyttar/s/12-95-3424206963

– Dette må være de beste behandlingsnyhetene vi har fått siden starten av pandemien. Tidligere suksesser, som dexametasone, har hjulpet personer når de har kommet på sykehus, men nå snakker vi om å hindre at de havner på sykehuset i utgangspunktet, skriver kjemiker og kommentator Derek Lowe i magasinet Science.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (6 timer siden):

Jeg var ikke der, så who knows. :) Men jeg vil tro det var litt av hvert, det går an å være mot koronasertifikat uten å tro at pandemien er en hoax og at vaksinene skal avfolke jorda.

Nå får vi se hva som skjer i Tromsø også. Sikkert en bra demonstrasjon. Dette innlegget lover ihvertfall godt, men det dukker vel alltids opp noen som ødelegger skal du se. Kanskje ikke så mange i forsiktige Norge..

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (9 timer siden):

En kollaps i helsevesenet er ganske dramatisk. Per nå, så har man opplevd at folk må vente lenge på å feks fjerne avføring o.l dersom man trenger hjelp til dette, eller man må vente lenge på smertestillende, behandling eller sykebil dersom man trenger det. 

Ved en fullstendig kollaps, så kan du gange dette en hel del ganger, det er feks ikke særlig hyggelig å brekke et ben der du kan måtte vente i timer / dager på å få hjelp, smertestillende og behandling, hvis du i det hele tatt får det. Infeksjoner kan være livstruende og alle andre hendelser som krever umiddelbar operasjon eller behandling kan være dødelig.  

Dersom korona skulle føre til en lengre kollaps, så tror jeg koronapasienter vil bli nedprioritert, triage blir meget aktuelt. Det vil si at man vil hjelpe forholdsvis unge folk, og la de godt voksne / gamle, dø hjemme uten behandling. 

Altså, er det noen som helst fare for at det norske helsevesenet er i ferd med å kollapse? Etter hva jeg leser er det 22 innlagte i Trondheim og 12 i Bergen. Altså, står det så ufattelig dårlig til med norsk helsevesen at de KOLLAPSER om sykehuset i Norges nest største by har 12 paseitner med covid-19 innlagt? Virkelig? Da står det virkelig mye mye dårligere til med helsevesenet i "verdens rikeste land" enn jeg var klar over. Jeg var klar over at vi har problemer selvsagt, det var jeg klar over lenger før mars 2020, men med 12 corona-innlagte på Haukeland; altså; hvor mange influensainnlagte hadde de vinteren 2018 til sammenligning?

Jeg vil påstå at de scenariene om at vi står foran en snarlig sykehuskollaps med slike mariginale tall er krisemaksimering, ganske så kraftig krisemaksimering.

Angående fjerning av avføring og lignende, så er det en god del ekstraarbeid i helsevesenet som man ikke trenger sykepleierutdannelse for å utføre og jeg har kommet med forslag i andre innlegg til hvordan man kan få frigjort flere hender til å avlaste sylkepleiere ekstraarbeid. Og nei; mitt løsningsforslag innebærer ikke noen nedstenging av samfunnet eller kriminalisering av å stå for nært andre folk utenfor sykehusene.

Fustasjeopphengsforkobling skrev (9 timer siden):

Skjer neppe noen fullstendig kollaps. Da må i tilfelle politikerne gi fullstendig blaffen i problemet i lang tid, for det finnes kriseplaner som ikke er i nærheten av å sprenges. Det vil derimot gå utover andre oppgaver når sykehuset må omprioritere. 

 

Det kan jo se ut som om politikere ga blaffen i helsekøer og strukturelle problemer i helsevesenet i årevis til tross for massive protester og bekymringer fra helsearbeidere men var mest opptatt av mest mulig byråkrati, måling, telleing, resultater. Først npr coronaen kom ble de veldig så "bekymret" for helsevesenet. Men hva gjorde de for å forbedre det? Burde ikke det vært en prioritert oppgave fra dag 1?

 

Fustasjeopphengsforkobling skrev (9 timer siden):

Skjer neppe noen fullstendig kollaps. Da må i tilfelle politikerne gi fullstendig blaffen i problemet i lang tid, for det finnes kriseplaner som ikke er i nærheten av å sprenges. Det vil derimot gå utover andre oppgaver når sykehuset må omprioritere. 

Sannsynlig derimot at korona medfører noen bølger som utfordrer normalsituasjonen for sykehusene. Det krever sitt, og sliter folk ut over tid, så gi dem lønnsøkning med en gang, før flere slutter. Men det finnes også lyspunkt. Nå kommer medisiner i tablettform om ikke lenge. Ikke veldig utprøvde, men de kommer, fra flere hold:

https://www.nettavisen.no/okonomi/flere-nye-medisiner-kan-snu-hele-pandemien-pa-hodet-etter-nyttar/s/12-95-3424206963

 

Det er jo alltid lov å være optimist og tenke at endelig kommer veien ut av tunnellen, men når vi ser at vaksinene ikke ble slutten likevel så avventer jeg jubelen over gode nyheter for å si det mildt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dugg skrev (13 timer siden):

Hva skjer dersom/når helsevesenet kollapser? Dersom det er det disse vaksineskeptikerne ønsker å styre oss mot? 

Jeg tenker at det også kan skje flere - små og store - feil med overarbeidede helsearbeidere.

Det er alle overlegers skrekk. At det skal skje en alvorlig feil som kommer på førstesiden i avisen. De ønsker å gjøre en god jobb. Ellers er det menneskelig å gjøre feil.

Sitat

Og det er selvfølgelig verst for pasientene.

Endret av Subara
Lenke til kommentar

Birgit Somby begynte å tvile på vaksinene da hun ble syk for andre gang.

Sitat

128.000 personer er blitt smittet i Norge i høst. Birgit Somby (66) hadde gode grunner til å tro at hun ikke skulle bli en av dem.

Sitat

Hvordan er det å bli smittet to ganger?

– Første gang jeg fikk korona i fjor, ble jeg skikkelig syk. Jeg mistet ikke pusten eller luktesansen. Men det var svært ubehagelig. Som en veldig kraftig influensa, forteller Somby.

Sitat

– Andre gang var det et lettere sykdomsforløp. Det lignet på influensa. Jeg hadde ikke feber, men var sliten og utladet.

For å være helt sikker på at hun var smittet en gang til, dro Somby på Mortensrud for å ta PCR-test. Det bekreftet at hun hadde korona.

Sitat

– Noen spurte meg om jeg ble redd. Det hjelper jo ingen. Jeg er ganske rolig. Du må jo bare stå i det. Jeg tenkte at dette går jo over, og at jeg blir frisk til slutt.

– Jeg synes egentlig at jeg har vært heldig.

https://www.aftenposten.no/norge/i/wO9MwP/hva-skjedde-med-alle-som-ble-koronasmittet-i-hoest-birgit-somby-begynt

Lenke til kommentar

Haff... "hysteriske" Nyborg har snakket en stund om at immunitet gjennom smitte er et villspor. Immuniteten varer et drøyt år. Hun har hostet opp en del forskningsartikler for å underbygge det. Jeg ser ingen vits i å linke det, det skal bare dysses ned og avfeies som hysteri uansett. Den som er interessert kan søke henne opp på twitter.

Men, at Birgit i artikkelen over ble syk to ganger på et års tid, det rimer jo fint det. Jeg blir ikke overrasket om vi ser flere slike historier fremover, særlig nå som smitten er overalt. 

Jeg begynner å miste troa på at vi kommer ut av det her. Vi kommer til å få det samme kjøret hver vinter, der valget står mellom vaksine eller smitte. Og siden vi har en del dimlinger som tror vaksinene er dommedag og satan sjøl blir aldri dekningen god nok, så gjør kombinasjonen skrøpelige, smittede eldre + uvaksinerte folk at vi får kraftig press på helsetjenesten. 

Det er nesten så jeg begynner å være for obligatorisk vaksinering av alle som har forhøyet risiko. Aldersgruppe 50+ eller diverse sykdommer i bunn. Sorry, samfunnet har ikke råd til at dere får velge.

Endret av :utakt
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 timer siden):

Altså, er det noen som helst fare for at det norske helsevesenet er i ferd med å kollapse? Etter hva jeg leser er det 22 innlagte i Trondheim og 12 i Bergen. Altså, står det så ufattelig dårlig til med norsk helsevesen at de KOLLAPSER om sykehuset i Norges nest største by har 12 paseitner med covid-19 innlagt? Virkelig? Da står det virkelig mye mye dårligere til med helsevesenet i "verdens rikeste land" enn jeg var klar over. Jeg var klar over at vi har problemer selvsagt, det var jeg klar over lenger før mars 2020, men med 12 corona-innlagte på Haukeland; altså; hvor mange influensainnlagte hadde de vinteren 2018 til sammenligning?

Det verste er jo om det ikke er krisemaksimering, men om det faktisk står så dårlig til. Journalister bruker en god del tid om dagen til å skrive kronikker hvor de retter en moralsk pekefinger mot de som ikke har vaksinert seg og forsvarer vaksinepass. De burde heller brukt tiden sin til å stille spørsmål til myndighetene om hva som faktisk er gjort for å øke kapasitet i helsesystemet etter mars 2020. Jeg har en meget sterk mistanke om at svaret på det spørsmålet ville vært temmelig nedslående. 

Endret av OlavEH
  • Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (16 minutter siden):

Haff... "hysteriske" Nyborg har snakket en stund om at immunitet gjennom smitte er et villspor. Immuniteten varer et drøyt år. Hun har hostet opp en del forskningsartikler for å underbygge det. Jeg ser ingen vits i å linke det, det skal bare dysses ned og avfeies som hysteri uansett. Den som er interessert kan søke henne opp på twitter.

Men, at Birgit i artikkelen over ble syk to ganger på et års tid, det rimer jo fint det.

"Birgit" hadde vaksinert seg men ble allikevel smittet to ganger. slik tolker jeg det. (ref. "begynte å tvile på vaksinen")

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (12 minutter siden):

"Birgit" hadde vaksinert seg men ble allikevel smittet to ganger. slik tolker jeg det. (ref. "begynte å tvile på vaksinen")

Jeg gikk ut fra sitatene i tråden her og trodde hun var uvaksinert. Artikkelen er litt vanskelig å tolke, journalisten kunne gjerne hatt med noen årstall for å gjøre det klarere! Men, slik jeg leser det:

- november 2020: smittet, "ble skikkelig syk"
- april 2021: vaksinert (dose 2 en gang i løpet av sommeren?)
- november 2021: smittet, ble lettere syk

Det hadde jo vært gull om vaksinene funket bedre mot smitte enn de gjør. Men, de skal hvertfall beskytte mot alvorlig sykdom, det ser det ut som de har gjort her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (4 minutter siden):

Jeg gikk ut fra sitatene i tråden her og trodde hun var uvaksinert. Artikkelen er litt vanskelig å tolke, journalisten kunne gjerne hatt med noen årstall for å gjøre det klarere! Men, slik jeg leser det:

- november 2020: smittet, "ble skikkelig syk"
- april 2021: vaksinert (dose 2 en gang i løpet av sommeren?)
- november 2021: smittet, ble lettere syk

Det hadde jo vært gull om vaksinene funket bedre mot smitte enn de gjør. Men, de skal hvertfall beskytte mot alvorlig sykdom, det ser det ut som de har gjort her.

SIden hun hadde corona i fjor så vil hun da kun ha hatt en dose mest sannsynlig. Men uansett så vet jeg ikke helt om noen anekdoter om folk som har blitt smitta to ganger har så mye å si i det store bildet hvor immuniteten viser seg å være ganske god. Uansett så vil man ha utvikla en viss immuinitet fra den første infeksjonen og kroppen kjente tydeligvis igjen dette så hun fikk en mildere infeksjon den andre gangen. 

Uansett så tror jeg ikke vi skal høre på alarmister som Nyborg, Feigl-Ding og co. Nyborg beskylder jo andre for å cherrypicke mens hun cherrypicker så til de grader selv. 

Endret av William_S
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 timer siden):

Det kan jo se ut som om politikere ga blaffen i helsekøer og strukturelle problemer i helsevesenet i årevis til tross for massive protester og bekymringer fra helsearbeidere men var mest opptatt av mest mulig byråkrati, måling, telleing, resultater. Først npr coronaen kom ble de veldig så "bekymret" for helsevesenet. Men hva gjorde de for å forbedre det? Burde ikke det vært en prioritert oppgave fra dag 1?

Jo, det burde det. Og nå må de se å få ut fingen. Det er dette debatten burde handlet om. Opprydning av sykehuskapasiteten. Ikke å dytte ansvaret ned på enkeltmennesker vha koronapass, og påføre bedriftene valget mellom økonomisk tap/konkurs eller et koronasertifikat som uansett er tvilsomt mtp betydning for smitten, og dermed også sykehuskapasiteten. Det er i sykehuskapasiteten problemet ligger, og da må det fikses der. Så kan jeg gjerne være med på enkle tiltak som begrenser smitte, men jeg forventer at de jobber på spreng med sykehuskapasiteten. Utredning må de gjerne gjøre, men jeg vil se hastetiltak som beviser at de mener alvor, og som kan gi sykehusansatte ny motivasjon. De kan begynne med å øke lønna til de som står midt oppi det med en gang.

Sitat

 Der jo alltid lov å være optimist og tenke at endelig kommer veien ut av tunnellen, men når vi ser at vaksinene ikke ble slutten likevel så avventer jeg jubelen over gode nyheter for å si det mildt.

Har ikke problemer med optimister, men dette er mer enn bare et håp i hengende snøre. Vaksine + medisiner, bedre kan det nesten ikke bli. Man kan jo pålegge folk å trene, slanke seg, spise sunt, slutte å røyke, drikke, whatever, for å maksimere minst mulig alvorlig sykdom, men det går grenser. Greit nok å være skeptisk. Jeg vil gjerne se det mer utprøvd og at det beviser seg mer effektivt enn hva man først antok med vaksinene, men det lover godt synes nå jeg. Det må derimot ikke bli en hvilepute for å ordne opp i sykehusene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
:utakt skrev (3 timer siden):

Haff... "hysteriske" Nyborg har snakket en stund om at immunitet gjennom smitte er et villspor. Immuniteten varer et drøyt år. Hun har hostet opp en del forskningsartikler for å underbygge det. Jeg ser ingen vits i å linke det, det skal bare dysses ned og avfeies som hysteri uansett. Den som er interessert kan søke henne opp på twitter.

Men, at Birgit i artikkelen over ble syk to ganger på et års tid, det rimer jo fint det. Jeg blir ikke overrasket om vi ser flere slike historier fremover, særlig nå som smitten er overalt. 

Jeg begynner å miste troa på at vi kommer ut av det her. Vi kommer til å få det samme kjøret hver vinter, der valget står mellom vaksine eller smitte. Og siden vi har en del dimlinger som tror vaksinene er dommedag og satan sjøl blir aldri dekningen god nok, så gjør kombinasjonen skrøpelige, smittede eldre + uvaksinerte folk at vi får kraftig press på helsetjenesten. 

Det er nesten så jeg begynner å være for obligatorisk vaksinering av alle som har forhøyet risiko. Aldersgruppe 50+ eller diverse sykdommer i bunn. Sorry, samfunnet har ikke råd til at dere får velge.

Altså, dette beror jo helt på hva man faktisk ligger i begrepet "immunitet." Det er jo helt vanlig med virus som forårsaker luftveisinfeksjoner at man kan få de flere ganger. Særlig etter hvert som virusene muterer. Poenget er imidlertid at dersom man først har blitt smittet av et virus én gang, så vil immunforsvaret ditt kjenne igjen såpass mye av viruset neste gang, til tross for eventuelle mutasjoner, at man kun får et mildt sykdomsforløp. Dette er jo Immunology 101. Og faktisk også veldig godt eksemplifisert i artikkelen om Birgit som du henviser til. Etersom Birgit både har hatt viruset og er vaksinert, så er det helt naturlig at hun ved andre infeksjon har fått langt mildere symptomer enn hun fikk første gang.  Så man kan jo si at Nyborg har "rett" i den forstand at, ja, sannsynligvis vil man etter at en visst tid ha passert kunne få viruset for andre, tredje, fjerde, osv., gang. Og nettopp derfor er jo så og si alle verdens eksperter samstemte i at dette kommer til å bli et endemisk virus som vi må leve med resten av livene våre. Jeg har også påpekt at de fleste av oss etter all sannsynlighet kommer til å få viruset før eller siden, og mange av oss kommer nok til å få viruset flere ganger i vår levetid.

Når nok folk har fått viruset vil det imidlertid ikke lenger utgjøre en stor trussel for helsevesenet nettopp fordi såpass god kryssimmunitet er bygget opp i befolkningen at de fleste ikke får mer enn en vanlig forkjølelse. Tross alt finnes det flere andre koronavirus enn Covid-19 som sirkulerer, men disse er jo relativt harmløse for de fleste av oss. Etter hvert er det naturlig at Covid-19 også havner i denne kategorien da dette tross alt er der alle andre pandemiske luftveisvirus har endt opp. Begrepet "flokkimmunitet" kan derfor, slik Nyborg hevder, være upresist ettersom vi aldri noensinne kommer til å bli fullstendig immune mot viruset, i den forstand at vi ikke kan få det lenger. Det vi imidlertid kan oppnå er det som kalles for epidemisk ekvilibrium hvor man til stadighet har god nok beskyttelse i befolkningen til at viruset ikke lenger utgjør en trussel på samfunnsnivå. Da vil ulike "lommer" av befolkningen til enhver tid gjennomgå infeksjon med viruset, og disse "lommene" vil så sørge for en slags delimmunitet i befolkningen ettersom immuniteten tross alt varer en viss tid. Denne immuniteten vil imidlertid skifte mellom ulike lommer avhengig av hvem som får viruset og hvor lenge det er siden man hadde det sist. Boostervaksiner kan også hjelpe f.eks. de eldre og de med underliggende tilstander å danne slike lommer med midlertidig immunitet.

Faktisk er det en del tegn som tyder på at Storbritannia kan ha nådd endemisk ekvilibrium (https://news.sky.com/story/covid-19-cases-could-fall-significantly-in-november-even-without-plan-b-modelling-suggests-12444117). Hvis man ser på smittekurven for Storbritannia de siste månedene så bærer den ikke lenger preg av disse voldsomme svingningene vi ser i andre land. Samtidig er ikke kurven nede på nullnivå heller. Derimot har den vært jevnt stabilt over lengre tid der man ikke har verken en stor vekst eller en stor nedgang. Dette er et tegn på at en befolkning har oppnådd endemisk ekvilibrium. Viruset sirkulerer fra lomme til lomme, men grunnet at mange er vaksinerte, samt at mange har hatt naturlig infeksjon av viruset, er befolkningsimmuniteten til enhver tid sterk nok til at viruset ikke lenger kan ramme i slike storskala megabølger som vi ser i andre land hvor langt færre har fått viruset naturlig.

Endret av basillen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

NORGE HAR PASSERT 1000 CORONADØDSFALL

Over 1000 koronarelaterte dødsfall er nå registrert i Norge. Ifølge FHI har 1002 personer i Norge mistet livet etter å ha blitt smittet av coronaviruset.

Det første registrerte coronadødsfallet i Norge kom 12. mars i fjor. Siden den gang har over 1000 coronasmittede personer mistet livet, enten med eller av viruset.

Ifølge Folkehelseinstituttet mandag har tallet nå steget til 1002. Dermed er nok en grense i epidemiutviklingen krysset.

– Jeg har den største medfølelse med dem som har mistet sine kjære, sier helseminister Ingvild Kjerkol (Ap) til NTB.

(NTB)

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/norge-har-passert-1000-coronadoedsfall.CD09-SCg8

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, :utakt said:

Haff... "hysteriske" Nyborg har snakket en stund om at immunitet gjennom smitte er et villspor. Immuniteten varer et drøyt år. Hun har hostet opp en del forskningsartikler for å underbygge det. Jeg ser ingen vits i å linke det, det skal bare dysses ned og avfeies som hysteri uansett. Den som er interessert kan søke henne opp på twitter.

Men, at Birgit i artikkelen over ble syk to ganger på et års tid, det rimer jo fint det. Jeg blir ikke overrasket om vi ser flere slike historier fremover, særlig nå som smitten er overalt. 

Jeg begynner å miste troa på at vi kommer ut av det her. Vi kommer til å få det samme kjøret hver vinter, der valget står mellom vaksine eller smitte. Og siden vi har en del dimlinger som tror vaksinene er dommedag og satan sjøl blir aldri dekningen god nok, så gjør kombinasjonen skrøpelige, smittede eldre + uvaksinerte folk at vi får kraftig press på helsetjenesten. 

Det er nesten så jeg begynner å være for obligatorisk vaksinering av alle som har forhøyet risiko. Aldersgruppe 50+ eller diverse sykdommer i bunn. Sorry, samfunnet har ikke råd til at dere får velge.

Ka du surrer om nå da? Di fleste innlagt på sjukehus er fullvaksinerte. Og verre vil det bli når stadig fleire fullvaksinerte smitter kvarandre i korona-sertifikatets navn. Vi er i ein pandemi og burde oppføre oss deretter. Obligatorisk vaksinering samt legge skylda på di få uvaksinerte(som kan ta vaksinen) har heller ingen effekt på det reelle problemet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sykehusene har mer enn nok med å håndtere de fullvaksinerte, eldre som blir lagt inn pga. sviktende vaksineeffekt og generelt dårlig helse. De trenger ikke den gjengen med middelaldrende tullinger som "har gjort sin egen research" på toppen. Om de hadde tatt vaksinen ville de sannsynligvis ikke vært der.

 

256808056_4676611449072833_5651792874741471676_n.png

  • Liker 4
Lenke til kommentar

OUS: Reduserer kirurgisk aktivitet
https://www.nrk.no/nyheter/1.15740425

Sitat

Sist fredag vedtok Oslo universitetssykehus å redusere den kirurgiske aktiviteten med 10 prosent de neste to ukene. Dette gjøres for å frigjøre kapasitet slik at de kan håndtere smitteøkningen.

Da hadde sykehuset allerede gjennomført utsettelse av operasjoner i to uker. Dermed kan enkelte pasienter få fire uker lenger ventetid på planlagt operasjon, på grunn av smitteøkning.

– Dette innebærer at planlagte operasjoner som kan vente blir utsatt i ytterligere to uker, opplyser sykehuset.

Vedtaket gjelder ikke kreftavdelingen og barneavdelingen.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Slår alarm om utviklingen: – Hvor lenge kan vi stå i dette?
https://www.dagensmedisin.no/artikler/2021/11/22/slar-alarm-om-utviklingen--hvor-lenge-kan-vi-sta-i-dette/

Sitat

Administrerende direktør på Finnmarkssykehuset hyller slitne ansatte, men innrømmer alvorlig bekymring for tiden som kommer.

I skrivende stund er det ti personer innlagt med covid-19 ved Finnmarkssykehuset. I helgen gikk tre personer bort med viruset.

Dette er hovedbekymringen
– Situasjonen er i Finnmark er krevende. Vi har aldri hatt så mange covidpasienter før som det vi har hatt den siste uka nå. Vi håndterer det godt, men vi er bekymra for utviklingen, forteller administrerende direktør ved Fnnmarkssykehuset, Siri Tau Ursin, til Dagens Medisin.

Sitat

– Hovedbekymringen min er at det er krevende å stå i en sånn situasjon over tid. Vi ser med uro på smittetallene. Troms og Finnmark er områdene der det er mest smitte per 100.000 innbyggere. Innleggelsene skjer i etterkant av smitten, så vi vet at vi sannsynligvis vil få mange innleggelser.

Ursin beskriver en hektisk situasjon, hvor allerede slitne ansatte etter alle solemerker går en enda mer hektisk tid i møte.

– Jeg håper at dette snur. At smitten går ned og avtagende innleggelser, men bekymringen er at dette ikke skjer fort nok. Da vil vi ha personell som i utgangspunktet er slitne før denne smittebølgen her, og så er det de samme personene som skal stå i dette nå og håndtere dette over tid.

FEy924KWUAE5aHQ?format=jpg&name=large

FEzEuTcWQAM3YY0?format=jpg&name=large

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...