Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

17 hours ago, Theo343 said:

Tidenes merkligste uttalelse. "Vi søker ly i bomberommene men andre kan bare ta det med ro og kose seg med TV middagen".

Veldig interessant greie. Veldig spesiellt at Helsedirektoratet avlyser eget julebord i dager hvor regjeringens pressemelding bare hever skuldrene forsiktig over sykdomsbildet oppover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, torbjornen said:

No er det vel få av dei som lever i dag som har blitt smitta med byllepest. Så her er det i tilfelle snakk om at svartedauden favoriserte dei som hadde naturleg genetisk resistens, og vi har arva desse eigenskapane.

Tilsvarande vil bakteriar utan eigenskapar som gjev resistens bli utkonkurerte ved bruk av antibiotika, slik at ein til slutt sit att med berre resistente bakteriar.

Artig greie rundt byllepest, vet ikke hvordan det var i europa, men i USA gjorde de det pliktig å ta byllepest vaksinen. Hvis du ikke hadde tatt den da du kom i kontakt med myndighetene, havnet du i fengselet hvor de tilfeldigvis hadde et obligatorisk vaksineprogram.

Så med tanke på hvor ille noen folk føler vaksinepresset er sosialt nå, så kunne det ha vært verre. Må nevnes at jeg synes det er ganske greit at vi ikke har problemer med byllepest idag.

Endret av shockorshot
Glemmer ord når jeg skriver; altfor ofte
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Morromann said:

Tredjedosen bør gis til risikogrupper og ellers bør Norge prioritere vaksinert til den tredje verden. Yngre mennesker tåler kryssimmunitet.

 

Lockdowns fortsetter ute i verden, også for de fullvaksinerte. I Nederland har de det og i Iraland, hvor de har 93% vaksinedekning er portforbud innført(så mye for at vaksinen skulle gi folk friheten tilbake og slutt på marerittet). I Tyskland blir det snart også lockdown for alle og det samme i Østerrike. Det er virkelig en dystopisk og utrivelig verden vi nå har - og jeg ser virkelig ingen vei ut av dette annet enn at man slutter med denne vonde sirkelen. Krisemaksimering fikk jeg høre at det var når jeg fryktet at vi gikk mot nok med en vinter med drakoniske tiltak; og vel - jeg fikk jo desverre rett, gjorde jeg ikke. Og så hører jeg "men i Norge er jo alt normalt". Ja, enn så lenge. Enn så lenge. Vi får se. Det ropes jo etter mer lockdown eller "nasjonale tiltak" som de så fint pakker de inn som fra flere hold.

Det er kanskje tid for at Big pharma begynner å tenke på covid-vaksine 2.0 og at den varer lengre framfor ren framsiktig profitt ved å ha en så kortvarig smittebeskyttende vaksine som 1.0 ble til. Om de får score 2.0-utrulling blir jo til store inntekter som de kan reinvestere i andre ting enn covid ved neste korsvei om de så vil.

Om vaksineutrulling 1.0 (eller 0.8alpha for de som syntes den var for eksperimentell) var tilsiktet å være så dårlig eller om det var en ren eksperimenttilfeldighet at det bare utviklet seg slik er jo et åpent spørsmål.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Theo343 said:

Montro på om de to regjeringene i det hele tatt har gitt forsvaret midler til å kunne etablere ymse feltsykehus rundt omkring på de mest pressede stedene? Eller slik som ved spanskesyken hvor de innredet gymsaler og liknende tankegang for å holde de svært syke adskilt i fra friske?

Lenke til kommentar
9 hours ago, Snikpellik said:

Her er Helsedirektoratets faglige råd til regjeringen. Klokka 11 skal regjeringen holde pressekonferanse, hvor de sannsynligvis velger å følge disse rådene.

Det mest "inngripende" ser ut til å være en anbefaling om å bruke munnbind innendørs.

HELSEDIREKTORATET: ANBEFALER GJENINNFØRING AV KARANTENEKRAV FOR HUSTANDSMEDLEMMER
https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/helsedirektoratet-anbefaler-bruk-av-munnbind-innendoers.jktR55N3Z

 

Ja det ville jo være usolidarisk å foreslå mer lufting i disse strømkrisetider, når viruset faktisk smitter via luften.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Dugg said:

Jeg syns ikke det var noe særlig å melde i dag? Jeg skal ikke håndhilse men det har jeg jo tross alt slutta med for lenge siden? Syns særlig Kjerkol gjemmer seg bak kommunene her og dytter ansvaret over på de. Kommunene vil heller ikke iverksette og midt i mellom står FHI som en kasteball. For et rot. Er det rart det har blitt som det har blitt? 

Og Kjerkol turte å ty til denne om at hun var tiltrådt i regjering ganske nylig. Selv om dette er absolutt sant, så er det en litt dårlig måte å unnskylde seg på når man behøver aktiv ledelse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 hours ago, Snikpellik said:

Er glad det ikke blir noe særlig strengere tiltak, men jeg også sliter litt med å se hvordan de skal bremse utviklingen som nå er på vei inn i det som kan bli kritisk på sykehusene våre. Noen steder er det ganske ille. Lokale tiltak avhjelper, men så vil det bli behov for lokale tiltak igjen et annet sted osv.

Siden de fokuserer så mye på innreise og grensene, antar jeg de har analysert dette og kommet til at mye kan gjøres der siden mange vanligvis reiser de kommende ukene. Men det er kanskje ikke noe som vil ha så stor effekt på kort sikt. Har ikke sett tall nasjonalt, men for Oslo er andel importsmitte på bare 2% samlet siste fire uker. Den har gjennom pandemien vært høyere i resten av landet, men likevel som regel under 5% etter man innførte karantenehotell i vinter og det gikk raskt ned.

Totalen for at det går seg til med mer smitte kan jo hende at blir et par vaksineutrullinger til for befolkningen? Og kanskje raskere enn hva de egentlig hadde på planen?

Lenke til kommentar
7 hours ago, DaniNichi said:

Hva som har skjedd er at folk ønsker ha en normal hverdag, der man klemmer, er sosiale og ikke sitter stukende hjemme hele tiden.

Mennesker ønsker klemme andre, håndhilse og sitte nærme hverandre de som ikke gjør det er i minoriteten🙂

 

Dette er nok et særlig ønske i Swingers-miljøer? :p

Men, vent litt, de må vel samtidig kunne like koronapasset, eller?

Lenke til kommentar
4 hours ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

😂

Som kristen (dog ikke pietist/puritaner) med et hav av agnostiske og ateistiske venner kan jeg svare objektivt på det 😅. Fester med agnostikere og ateister er morsommere enn med kristne, men det er fordi de gir litt mer beng (ikke så stivt og pyntelig). I smittevernsammenheng er nok derimot kristne "fester" mindre smittsomme. :fun:

Takk. Men, tja er du sikker på det? Kristne føler jo en større plikt til å møte opp på slike hallelujafester, enn hva en arbeidstaker gjør i forhold til sitt daglige virke Med visse sjeldne unntak av kristne som ikke synes kirkens/menighetens rolle er like sentralt i sin tro.

Endret av G
Lenke til kommentar
4 hours ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Ja, siden flere smittes, legges også flere inn, og flere dør. Så har det jo gått en del måneder siden de eldste fikk vaksine, som mange også fikk med bare rundt 4 ukers mellomrom. Det gir dårligere effekt av vaksinen (har hørt noen leger si 3,5 ganger dårligere enn med 12 ukers mellomrom mellom dosene). Svekket immunforsvar, som mange eldre har, gir også dårligere effekt av vaksinen. Men effekten mot alvorlig sykdom og død holder seg mye bedre enn mot smitte. Hvor lenge vet man vel ikke helt, men hukommelsesceller kan holde på informasjon veldig lenge. Har faktisk lest om mennesker som lever idag som man fremdeles kan finne immunitet mot svartedauden hos. 

Ja enkelte av disse sliter med genetiske mutasjoner som ekstremt forhøyet brystkreftfare. Det finnes enkelte slike slekter i Norge den dag i dag.

  

4 hours ago, torbjornen said:

No er det vel få av dei som lever i dag som har blitt smitta med byllepest. Så her er det i tilfelle snakk om at svartedauden favoriserte dei som hadde naturleg genetisk resistens, og vi har arva desse eigenskapane.

Tilsvarande vil bakteriar utan eigenskapar som gjev resistens bli utkonkurerte ved bruk av antibiotika, slik at ein til slutt sit att med berre resistente bakteriar.

Ja sannsynligvis. Men, det kan jo også ha gitt økt opphav til "einstøingsgenet".

Snow_2.png

 

Samtidig som at man ikke blir så einstøing at man ikke får formert seg. Kan hende at vikingetidens innflytelse gjorde sitt til å hjelpe på det. De drakk mjød, Vi drikker øl, rødvin og vodka.

Mulig at pietistene i århundrer senere fikk lagt en viss demper på alkoholinntaket, men neppe nok til å nå ut til alle. Pietister kan til og med ha gjort det til en oppfordring, pul for gud og hans kongerike. Men å pule ligger nok nedarvet veldig sterkt i menneskeinnstinktene.

Nordmenn er kanskje derfor kåtere enn andre folkeslag, kan man trekke den konklusjonen? Det må de jo nesten være for å overlappe den der busstoppen på foto. Dette foto er jo tatt på vintertid. Kan hende at nordmenns vårkåthet er særlig sterk da? Andre arter puler jo en gang i året så hvorfor ikke også hos nordmenn.

Endret av G
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (3 timer siden):

det eneste kravet til fullvaksinerte er at de må fylle ut innreiseskjema (i likhet med alle andre reisende) Forøvrig ikke noe krav om negativ test eller testing på grensa. Blir kun uvaksinerte som må teste seg.

Hva er egentlig poenget med et slikt innreiseskjema? Forstår ikke hva de skal oppnå med dette. Er vel like greit å vise koronapass (slik det har vært på innreise en stund allerede)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (6 minutter siden):

Nordmenn elsker byråkrati og skjemaer?

Ja, noen annen grunn klarer jeg ikke å se. Men er kanskje på tide at det blir en form for grensekontroll i det hele tatt (uavhengig av korona). På forrige utenlandstur viste jeg ikke engang pass. Det eneste jeg gjorde var å skanne QR-koden til flybilletten i sikkerhetskontrollen og ved boarding. Pratet ikke med et menneske.

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ser ikke til å ha blitt nevnt her, men Bergen og nabokommuner innfører munnbindkrav fra mandag i kollektiv, på kjøpesenter osv. Veldig bra. Serveringssteder må også gå tilbake til å registrere gjester. De sier de ikke er aktuelt med koronapass nå. Synest det høres fornuftig ut av Bergen tilnærmingen de gjør nå. Og bra at de faktisk innfører krav og ikke bare anbefaling, for anbefaling om munnbind kommer ikke til å ha stor etterlevelse.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
G skrev (46 minutter siden):

Takk. Men, tja er du sikker på det? Kristne føler jo en større plikt til å møte opp på slike hallelujafester, enn hva en arbeidstaker gjør i forhold til sitt daglige virke Med visse sjeldne unntak av kristne som ikke synes kirkens/menighetens rolle er like sentralt i sin tro.

Sikkert som banken ;) Nei, jeg vet ikke, men har aldri følt på noen plikt til å møte på noen hallelujafest. Nå er ikke jeg så ofte i kirken akkurat, men pietistene kjenner sikkert mer på en slik plikt. Selv har jeg følt mer på et press om å komme på drikkefest. Ser for meg at det er ro og orden i rekkene med bøyet hode og stive blikk, og kanskje en salig salme på et pietist-treff. I DNK er det jo bare litt opp og ned fra kirkebenken, og såvidt noen tør å nynne med i sangen. Du tenker kanskje mer på karismatiske miljøer hvor man hopper og danser, og synger av full hals? Det minner isåfall mer om typ drikkefest, men går nok roligere for seg der også enn når det blir alkohol, skåling i glassene, klemming, høylytt prat inn i øret på sidemannen, dansing og tjo og hei. Mister nok en god del fokus på eventuelt smittevern også etterhvert som alkoholnivået stiger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (19 minutter siden):

Ser ikke til å ha blitt nevnt her, men Bergen og nabokommuner innfører munnbindkrav fra mandag i kollektiv, på kjøpesenter osv. Veldig bra. Serveringssteder må også gå tilbake til å registrere gjester. De sier de ikke er aktuelt med koronapass nå. Synest det høres fornuftig ut av Bergen tilnærmingen de gjør nå. Og bra at de faktisk innfører krav og ikke bare anbefaling, for anbefaling om munnbind kommer ikke til å ha stor etterlevelse.

Mulig jeg ikke har følgt med i timen her, men hvilke statistikker viser at munnbind alene bidrar til redusert smitte i samfunnet? Eller er det en antakelse? Det finnes nok av land med datagrunnlag for dette. De burde være nærmest smittefri nå.

Det samme gjelder for håndhilsener. Hvor er statistikkene på at SARS-COV-2 sprer seg fra hånd til hånd?

Endret av Fibonacci
  • Liker 3
Lenke til kommentar
G skrev (2 timer siden):

Totalen for at det går seg til med mer smitte kan jo hende at blir et par vaksineutrullinger til for befolkningen? Og kanskje raskere enn hva de egentlig hadde på planen?

Ja, man har jo sett at smitteøkning har ført til en liten økning i vaksinering tidligere. Og at vaksineringen skjøt litt fart i Tromsø da de meldte at de ville innføre koronapass.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Maabren skrev (19 timer siden):

Så du ser ikkje problemet med at corona-sertifikat som skal brukast i staden for munnbind og avstand vil medføre at fullvaksinerte blir den nye driveren av corona-smitten? Blir vel ein sånn sosial-mutasjon som må vekke di som har sett seg blinde på at vaksinen skulle forandre pandemien. Skjønt aavitsland og fhi's bruk av epedemi slår jo godt ann blant di som fornekter at pandemien forsatt rir verden. Kjempebra at den sosiale egoismen skal ri resten av oss inn i solnedgangen.

De driver nok smitte også, men smitter mindre iforhold til kunnskap vi har og viktigst dør ikke av Covid19.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (9 timer siden):

Som ventet holder de oppsyn med tempoet på dose 3, og synes kommunene er for trege til å gi den til de eldre over 65. De vil sende ut flere vaksiner uten at kommunene har bedt om det, og forventer da at kommunene skal bruke disse. Og oppmuntrer til å sende de eldre oppfordringer, og ikke vente på at de eldre skal ta kontakt selv. Ja.. det er visst ukjent for dem at noen eldre ikke gidder å ta dose 3, av ulike grunner. Mange tar den med takknemlighet, men neppe like mange som forrige gang. Hvordan regjeringen da kommer til å reagere.. de kommer vel til å true disse stakkars eldre med lockdown. Og dårligere forhold for deres barn og barnebarn. 

Leste noen uttalelser fra anonyme jurister på steigan.no. Som en av dem sier, Staten har nå overtatt kontrollen over kroppen din. Disse som er over 65 og vegrer seg, skal ikke få bestemme selv over sine kropper. Noe annet som ble nevnt var at gjeninnføringen av koronapass ikke har hatt noen offentlig høring, men kun vedtas med et dekret. Koronapass er en måte å straffe noen som ikke har gjort noe kriminelt. 

Kan ikke de uvaksinerte forholde seg til reglene da? En pris må de betale også, helsevesenet blør til de sliter seg ihjel....

Må vel være glad for at dere kan gå i matbutikken og på apoteket. Jeg vi vet ikke om det blir slik i Norge, men det blir vi slik i Sverige fra Desember.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...