Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sandy Koufax skrev (9 timer siden):

Jeg protesterte mot åpningen av landet av Solberg. Og grunnen til det er at jeg mener at vi vil få 5000-6000 tilfeller per dag når vinteren kommer.

At majoritet av aktive folk her inne i tråden ønsker tiltak utover normalen er jo ikke uforventet eller noe overraskelse..Hadde majoriteten i spesielt denne covid tråden fått bestemt hadde vi alle blitt tvangs vaksinert med 3 doser allerede og hatt hjemmekontor for alltid, ikke håndhilst eller gitt klemmer, kun matbutikker og apotek åpnet i vinterstid framover da et dødsfall er et for mye..

Hva mener du dem skulle gjort Sandy ? Holdt på tiltak til nå ? Tror du at covid er den drivende tingen som presser sykehusene alene ? Virker som det er langt mer komplisert enn at man kan alene skylder på Covid.

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (11 timer siden):

Det kan bli kaldt utover i desember å stå vakt utenfor restauranter og utesteder. Kan derfor være det blir vanskelig å håndheve koronapass i kalde byer. Det er nå ca 0 grader i Tromsø, og det skal gå over til minusgrader om noen dager.

Ja, for minusgrader er jo heeelt ukjent territorie for dørvaktene i Tromsø ... :roll:

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
16 hours ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Sikkert som banken ;) Nei, jeg vet ikke, men har aldri følt på noen plikt til å møte på noen hallelujafest. Nå er ikke jeg så ofte i kirken akkurat, men pietistene kjenner sikkert mer på en slik plikt. Selv har jeg følt mer på et press om å komme på drikkefest. Ser for meg at det er ro og orden i rekkene med bøyet hode og stive blikk, og kanskje en salig salme på et pietist-treff. I DNK er det jo bare litt opp og ned fra kirkebenken, og såvidt noen tør å nynne med i sangen. Du tenker kanskje mer på karismatiske miljøer hvor man hopper og danser, og synger av full hals? Det minner isåfall mer om typ drikkefest, men går nok roligere for seg der også enn når det blir alkohol, skåling i glassene, klemming, høylytt prat inn i øret på sidemannen, dansing og tjo og hei. Mister nok en god del fokus på eventuelt smittevern også etterhvert som alkoholnivået stiger.

Sorry avsporingen. Vanker ikke i de miljøene. Trodde de var høy på jesusen, men det er altså inn med alkohol i slike miljøer også?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Gouldfan said:

Kan ikke de uvaksinerte forholde seg til reglene da? En pris må de betale også, helsevesenet blør til de sliter seg ihjel....

Må vel være glad for at dere kan gå i matbutikken og på apoteket. Jeg vi vet ikke om det blir slik i Norge, men det blir vi slik i Sverige fra Desember.

Kanskje helse i regi kommuner ikke er så gunstig. Her har de til og med en bukken og havresekken tilnærming. Er jo stygt å tenke slik, men dersom noen ekstra dør av covid, jo mindre arbeidspress på de med kommunalt ansvar innen helse og omsorg. Nå døde han her av andre ting en covid ser det ut til.

Endret av G
Lenke til kommentar

Tidligere NRK-journalist Lars Egil Mogård (70) gikk bort fredag som følge av komplikasjoner etter covid-19

BardJEfElzrTVXG29K6caA38ewYHi5l2xtNVS2_7

Lars Egil Mogård døde på Universitetssykehuset Nord-Norge i Tromsø som følge av komplikasjoner etter covid-19 fredag.

Familien opplyser til NRK at Mogård var fullvaksinert.

 

Ingen vet hvordan han ble smittet, men han hadde vært og sett James Bond på kino.

– Så pappa satt på sykesenga og ga James Bond skylda, ler hun.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/tidligere-politisk-journalist-i-nrk-lars-egil-mogard-er-dod-1.15738432

Endret av G
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
G skrev (13 minutter siden):

Sorry avsporingen. Vanker ikke i de miljøene. Trodde de var høy på jesusen, men det er altså inn med alkohol i slike miljøer også?

Vanker ikke i de selv, men har vært borti en del, og vet litt om hvordan ting foregår. Drikker alkohol selv, men alkohol er fortsatt UT blant majoriteten av kristne tror jeg. Ihvertfall i større mengder. Syns det er veldig spesielt ettersom Jesus selv neppe var en grå, kjedelig type. Han var nok full av karisma, og var på fest, og når folk hadde drukket seg fulle, så laget han hundrevis av liter med ny vin til gjestene. Sier man det møtes man gjerne med; "Vi vet han gjorde det, men vi liker det ikke". I de virkelig gamle dager brygget munkene øl, så jeg tror det var litt annerledes før. Etterhvert satte pietisme og puritanisme sitt preg på tankesettet hos mange, sammen med ungjordskreasjonisme og anti-evolusjonsteori. Alkohol er såklart noe man bør være forsiktig med. Noen mer enn andre. Er f.eks. forskjell på å være alkoholiker og det å bli i litt godt humør sammen med venner i ny og ne.

Sitat

Fra bibelen, Johannes kap. 2:

Den tredje dagen var det et bryllup i Kana i Galilea. Jesu mor var der. Også Jesus og disiplene hans var innbudt. Da vinen tok slutt, sa Jesu mor til ham: «De har ikke mer vin.»  «Kvinne, hva vil du meg?» sa Jesus. «Min time er ennå ikke kommet.»  Men moren hans sa til tjenerne: «Det han sier til dere, skal dere gjøre.»
   
  Det sto seks vannkar av stein der, slike som brukes i jødenes renselsesskikker. Hvert av dem rommet to eller tre anker. «Fyll karene med vann», sa Jesus til tjenerne. De fylte dem til randen.  «Øs nå opp og bær det til kjøkemesteren», sa han. Det gjorde de.  Kjøkemesteren smakte på vannet. Det var blitt til vin. Han visste ikke hvor den var kommet fra, men tjenerne som hadde øst opp vannet, visste det. Da ropte han på brudgommen og sa: «Alle andre setter først fram den gode vinen, og når gjestene blir beruset, kommer de med den dårlige. Men du har spart den gode vinen til nå.»

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, xRun said:

Jeg sier ikke akkurat det, jeg har ikke data om håndtrykket og kan ikke avvise det definitivt. Jeg peker på nærheten som oppstår, og vi vet dette smitter vanligvis respiratorisk.

Men om noen har spist med hendene, tatt seg til øye for å gni det litt og slikt, og ikke vasket hendene før de håndhilser. Du har til og med de som har gravd seg i nesa som sikkert håndhilser på deg en gang i blant :fun:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Vanker ikke i de selv, men har vært borti en del, og vet litt om hvordan ting foregår. Drikker alkohol selv, men alkohol er fortsatt UT blant majoriteten av kristne tror jeg. Ihvertfall i større mengder. Syns det er veldig spesielt ettersom Jesus selv neppe var en grå, kjedelig type. Han var nok full av karisma, og var på fest, og når folk hadde drukket seg fulle, så laget han hundrevis av liter med ny vin til gjestene. Sier man det møtes man gjerne med; "Vi vet han gjorde det, men vi liker det ikke". I de virkelig gamle dager brygget munkene øl, så jeg tror det var litt annerledes før. Etterhvert satte pietisme og puritanisme sitt preg på tankesettet hos mange, sammen med ungjordskreasjonisme og anti-evolusjonsteori. Alkohol er såklart noe man bør være forsiktig med. Noen mer enn andre. Er f.eks. forskjell på å være alkoholiker og det å bli i litt godt humør sammen med venner i ny og ne.

Jeg drikker faktisk litt sjeldent selv. Jeg er nærmere ateist i tro enn noen annen religion. Jeg har sansen for den vitenskapelige metode og andre ting man kan "ta" og føle ordentlig på med selvsyn. Liker sannheter framfor falskhet. Derfor liker jeg dårlig politikere og religiøse fordi de ikke driver på med sannheter.

Du må ikke tro at jeg er avholdsmenneske. For det er jeg ikke. Men, jeg har respekt for at alkohol er gift. Det blir derfor noe mindre inntak av sterk drikke. Øl og vin i moderasjon er jo ikke så ille da. Det kan jo sees på som en matkultur som faktisk ikke er så helt usunn. Jeg har smakt sterk drikke mange ganger jeg, men man vet jo at det ikke gjør noe særlig sunt for kroppen din. Dess brunere brennevin jo mer tømmermenn sies det også at du får.

Jeg tror at jesusen er en fabel oppdiktet av romerne for å temme jødedommen som var en vanskelig religion å få slutt på i regionen romerne hersket over. Via Josephus som var en jødisk skriftlærd så diktet romerne opp Det nye testamentet. Rett og slett som et maktgrep om svært urolige og opprørske territorier som romerne rådet over. Det var mange "geriljagrupperinger" som kunne gjøre skade på romerne den gang. Det var ikke så rolige tider som folk i vår tid innbiller seg at det kunne ha vært.

Hvorfor er jesusen så vennlig i mot romerne. Så vennlig at han sier at man skal respektere romersk lov. Står i klartekst dette i Det nye testamentet. Kirkebygging er jo også noe romerne står for. Før romernes inngripen i religioner så var det løse religiøse smågrupper, altså venner og kjente som trodde på et og annet. Men, så blir St. Peter som aldri egentlig var noen apostel kronet som kirkens hjørnestein. St. Peter han forteller om at disse to ektefellene som holder tiende (kirkeskatten) til eget bruk etter god egen økonomi, skal passe seg for hva de gjør. Det framstilles så sterkt at Peter dreper disse med sine ord.

Skyldfølelse skal stå svært sterkt i kirken. Skyldfølelsen er i kristendommen ufravikelig. Jeg ser skyldfølelse der kun som et klamt maktgrep kirken nytter seg av.

Edit: Romerne var veldig glad i vin. Så jeg finner det ikke fremmed for at jesusen gjorde vann til vin. En skikkelig romersk røverhistorie, mao.

 

Nå er vi virkelig avsporet i fra Covid her.

Endret av G
Lenke til kommentar
Morromann skrev (7 timer siden):

Bransjer må legges ned, konkurser, folk mister jobbene sine, permittering, arbeidsledighet. Så mye for den vaksinen som skulle gi oss livene våre tilbake. Men jeg bare krisemaaksimerer; det har jo jeg fått høre lenge og får vel høre det igjen. De kan si ordet "keisemaksimere" til de som mister jobbene sine og får påført store sosiale problemer på grunn av denne permanente vonde sirkelen som aldri tar slutt!

Veldig mange nordmenn ville dødd uten vaksine.

Kan ikke noen matematikere bruke den engelske metoden - for flokkimmunitet og det at vaksinen ikke ville kommet?

Endret av Gouldfan
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
59 minutes ago, G said:

Tidligere NRK-journalist Lars Egil Mogård (70) gikk bort fredag som følge av komplikasjoner etter covid-19

BardJEfElzrTVXG29K6caA38ewYHi5l2xtNVS2_7

Lars Egil Mogård døde på Universitetssykehuset Nord-Norge i Tromsø som følge av komplikasjoner etter covid-19 fredag.

Familien opplyser til NRK at Mogård var fullvaksinert.

 

Ingen vet hvordan han ble smittet, men han hadde vært og sett James Bond på kino.

– Så pappa satt på sykesenga og ga James Bond skylda, ler hun.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/tidligere-politisk-journalist-i-nrk-lars-egil-mogard-er-dod-1.15738432

Skikkelig Jens Bånn.... Hvil i fred.

Hos oss kommer forøvrig folk like syke på jobb som før vi kjente til Covid. herlig...

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
13 hours ago, Budeia said:

Forstår at det er en generell redsel for smitte, men det er neppe realistisk at noen kan være syke og smittefarlige i måned etter måned. Da dreier det seg i tilfelle om usymptomatisk smitte, som kan overføres fra hvem som helst.

Det er nok mennesker i Europa til at nye mennesker som før har vært forsiktige nok blir smittet. Altså nysmittet. Behøver ikke noen ny mutasjon en gang.

Endret av G
Lenke til kommentar
13 hours ago, Gouldfan said:

Jeg synes vi skal droppe alt av julebord og heller håpe vi får være sammen med våre kjære og familien.

Jeg har avbestillet julefeiring med deler av familien i en annen del av Vestlandet. Tror at det kan være lurt. Så da blir det med en av mine gjenlevende foreldre og noen få istedetfor tenker jeg nok.

Folk burde avlyse julepresanginnkjøpet også synes jeg. Sorry handelsbransjen!! Men, tror at det er nødvendig. Og ikke minst litt sunt for sjelen.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Nå er vi virkelig avsporet i fra Covid her.

Jeg respekterer andres tro. Som sagt har jeg stort sett venner som er agnostikere og ateister. Respekterer også andres rett til å selv velge om man vil, eller ikke vil, drikke alkohol. Som deg er jeg glad i vitenskap og sannhet fremfor falskhet.

Mistenker at du har forvillet deg inn i noen myter, teorier og ny-tolkninger som har funnet sted på en del områder de senere årene. Spesielt innenfor de mykeste vitenskapene (kjønn, rasisme, religion og annet identitetshysteri). Typisk hvor man blendes av egeninteresser som favoriserer egen gruppementalitet. Jeg har detaljert sjekket ut noen slike myter/teorier, og de holder ikke vann, så jeg interesserer meg ikke mye for slikt lenger. Men! Jeg respekterer din rett til å tro, mene og ytre hva du måtte mene uansett. Kan ikke fordra totalitære fundamentalister. Enten de er Trump-tilbedere, Venstre-ekstreme SJW'ere, puritære kristne pietister, erke-patriarkalske islamister eller terrorister, ateist-fanatikere, antivaxere eller de som leker pro-vaksine-politi. Eller andre typer autoritære ny-frelste wokere som ikke tåler at andre er uenige med dem.

Mulig du har plukket opp noe av det Tim O'Neill påpeker her, men tror vi setter strek for avsporingen 😉

 

 

Lenke til kommentar
9 hours ago, Morromann said:

Man kan argumentere at det er verre om uvaksinerte går rundt i samfunnet og blir smittet da de har større sjanse for å oppta sykehusplass, skjønt HDI har innrømmet at det ikke er coronapasienter i som dirver sykehuskøene sa da faller egentlig det argumentet bort også. Det som fyller opp sykehusene er det faktum at alle nedstengingene har vært skadelige for folks naturlige immunforsvar slik at andre virus har fått slippe løs, en situasjon som vil være tøff i vinter men som vil komme godt med neste år dersom man ikke gjør den katastrofale tingen det er å stenge ned samfunnet igjen slik at det slår ENDA hardere tilbake neste år. Og året etter der igjen.

Det du beskriver har vel en betegnelse også. Flokkimmunitet. At flokkimmuniteten for influensa, RS-virus med flere har forsvunnet pga. lite smitte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Morromann said:

Er du klar over at covid-19 er et endemisk virus og at det har kommet for å bli for evig og alltid? Så skal vi da stenge ned samfunnet hvert eneste vinterhalvår i uoverskuelig fremtid? Og hva tilfeller angår, hvilken rolle spiller det om man tester positivt på corona så lenge man hverken dør eller blir lagt inn på sykehus? Har du fått med deg at det er andre ting enn corona som driver sykehusinnnleggelsene?

For det hadde vært mye bedre at mange flere fikk long covid. Lå på sykehjem eller ble uføre pga. covid-19. Samt 10 - 15 ganger flere døde på statistikken. Samt en rennekjørt økonomi pga. at covid-en fikk løpe fritt.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...