Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

6 hours ago, Subara said:

Det er et høna og egget dilemma hva angår økonomi. Det er ikke helt gratis, samt det kreves norsk pass eller liknende bra identifikasjon. Et norsk pass koster en del penger. Så selv om de fleste har råd til dette, så gjelder det ikke at alle har råd til å prioritere å kjøpe pass hvert femte/tiende år eller hva det går i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
51 minutes ago, Snikpellik said:

Hvorfor..?

Fordi da treffes mange mennesker innendørs i dårlig ventilerte kjøpesentre og må ofte gnikke seg inntil hverandre for å nå fram i enkelte populære butikker.

Er en fin nok presang for meg at jeg ikke blir smittet av andre i familien med covid-19

Endret av G
Lenke til kommentar
50 minutes ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Jeg respekterer andres tro. Som sagt har jeg stort sett venner som er agnostikere og ateister. Respekterer også andres rett til å selv velge om man vil, eller ikke vil, drikke alkohol. Som deg er jeg glad i vitenskap og sannhet fremfor falskhet.

Mistenker at du har forvillet deg inn i noen myter, teorier og ny-tolkninger som har funnet sted på en del områder de senere årene. Spesielt innenfor de mykeste vitenskapene (kjønn, rasisme, religion og annet identitetshysteri). Typisk hvor man blendes av egeninteresser som favoriserer egen gruppementalitet. Jeg har detaljert sjekket ut noen slike myter/teorier, og de holder ikke vann, så jeg interesserer meg ikke mye for slikt lenger. Men! Jeg respekterer din rett til å tro, mene og ytre hva du måtte mene uansett. Kan ikke fordra totalitære fundamentalister. Enten de er Trump-tilbedere, Venstre-ekstreme SJW'ere, puritære kristne pietister, erke-patriarkalske islamister eller terrorister, ateist-fanatikere, antivaxere eller de som leker pro-vaksine-politi. Eller andre typer autoritære ny-frelste wokere som ikke tåler at andre er uenige med dem.

Mulig du har plukket opp noe av det Tim O'Neill påpeker her, men tror vi setter strek for avsporingen 😉

 

 

Kan gi deg et par kilder i PM

Lenke til kommentar
G skrev (5 minutter siden):

Fordi da treffes mange mennesker innendørs i dårlig ventilerte kjøpesentre og må ofte gnikke seg inntil hverandre for å nå fram i enkelte populære butikker.

Er en fin nok presang for meg at jeg ikke blir smittet av andre i familien med covid-19

Heldigvis kan nesten alt bestilles på nett nå om dagen også fra nisje butikker.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, DaniNichi said:

Heldigvis kan nesten alt bestilles på nett nå om dagen også fra nisje butikker.

Sant det.

Men Norge er fryktelig proteksjonistiske, på tross av at de er en del av EU-samarbeidet så ønsker de mye proteksjonisme. Forstå det den som kan. Spesiellt asiatisk import har jo Virke vært veldig negative til. Og det på tross av at "alt de selger" er laget i kina likevel.

Endret av G
Lenke til kommentar

Coronatrøbbel for Else Kåss Furuseth og Markus Neby

Sitat

Både programleder Else Kåss Furuseth og side kick Markus Neby ble slått ut av coronasykdom denne uken, det melder NRK. Det har stukket kjepper i hjulene for innspillingen av Kåss til kvelds som etter planen skal sendes lørdag kveld.

Sitat

NRK lover likevel at det blir program. Tospannet skal ifølge statskanalen lede programmet som hologram.

– Redaksjonen jobbet knallhardt med å finne en løsning, og takket være en kreativ idé fra bildeprodusent og teamets stå-på-vilje kom vi i mål, sier prosjektleder Thea Flinder til NRK.

– Jeg har alltid drømt om å bli et hologram, selv om det var synd at det var corona som måtte til, sier programleder Furuseth.

Sitat

– Det er fint nå at vi ikke bare fjerner corona-skammen, men også hologram-skammen som ABBA har måttet stå i alene nå, legger hun til med glimt i øyet.

Begge programlederne opplyser selv at de er fullvaksinerte og er takknemlige for at de ikke ble dårligere enn de ble.

 

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (32 minutter siden):

For det hadde vært mye bedre at mange flere fikk long covid. Lå på sykehjem eller ble uføre pga. covid-19. Samt 10 - 15 ganger flere døde på statistikken. Samt en rennekjørt økonomi pga. at covid-en fikk løpe fritt.

Er nok ikke kun covid som fører til at det snakkes om relativt strenge tiltak nå.

De har nok tatt høye for at det snart blir glatt rundt om i hele Norge, økt forekomst av viruser generelt, mulig influensa som kan være ekstremt hard, derfor ønsker dem at folk generelt skal være litt mer obs på ting rundt seg, man håper at man skal slippe innføre tiltak som gjør at man ikke kan leve som normalt i vinteren.

Jeg synes både FHI, Helsedirektoratet og de som styrer har vært ganske flinke, man innfører ikke noe i panikk, alt virker være gjennomtenkt om man så er uenig eller enig hva som blir avgjort..Når jeg ser ellers i Europa er jeg glad jeg bor i Norge , selv om vinteren 20/21 hadde par tiltak jeg anså som unødige har jo mye annet vært ganske bra fra politisk hold.

Når man leser om covid pass i Norge, merker man at det sitter veldig dypt inne også politisk fremme det, vi i Norge har aldri likt slike ordninger der man skiller ut mennesker, vi er et inkluderende samfunn..Så her i Norge velger jeg faktisk håpe at de ikke ønsker holde på noe slikt lenger en maks nødvendig, men jeg er fortsatt imot det fordi jeg mener det er en skummel presedens man setter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, Fibonacci said:

Som om det er kontroll på innenriks smitte?

Alle som reiser over kommune- og fylkesgrenser bør fylle ut innreiseskjema og vise koronapass også da? Ellers får vi aldri kontroll på innenrikssmitten...

Som jeg har sakt før, det startet nå norge åpnet opp. Folk reiste ut av norge som om det ikke var noe problemer?

Jeg vil si, folk er egoister. Har vaksinen og tror de kan gjøre hva de vil.

Jeg sitter hjemme, går ikke unødvendig ut.

Det har jeg gjort siden c19 kom.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, G said:

Jeg har avbestillet julefeiring med deler av familien i en annen del av Vestlandet. Tror at det kan være lurt. Så da blir det med en av mine gjenlevende foreldre og noen få istedetfor tenker jeg nok.

Folk burde avlyse julepresanginnkjøpet også synes jeg. Sorry handelsbransjen!! Men, tror at det er nødvendig. Og ikke minst litt sunt for sjelen.

Jepp. Blir ikke julebord på åss ansatte i år heller, trist men riktig avgjørelse av sjefen min.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (17 minutter siden):

Jeg vil si, folk er egoister. Har vaksinen og tror de kan gjøre hva de vil.

Jeg sitter hjemme, går ikke unødvendig ut.

Det har jeg gjort siden c19 kom.

folk har forskjellig livssituasjon, familie, forpliktelser, interesser etc. Alder teller også inn.

så kan nødvendigvis ikke alltid bruke seg selv som mal på hvordan alle andre burde leve.

den ser/skjønner vel du og?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (16 minutter siden):

Sier jeg noe om det du skriver?

ja du mener folk (generelt) er egoister fordi de ikke holder seg hjemme slik du gjør.

Tror du det f.eks. er veldig lett å sitte inne i en leilighet gjennom hele sommeren uten å dra noe sted? Unger har gjerne forventninger i skoleferien. osv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skal du på julebord? Her er Nakstads råd

Sitat

Julen nærmer seg med stormskritt. Det betyr tid for julebord for flere av oss. Men hvilke råd skal vi forholde oss til?

Sitat

Assisterende helsedirektør, Espen Rostrup Nakstad, er klar på at det ikke er noe i veien for å gjennomføre julebord i år.

– Det er ikke noen vesentlig større smitterisiko å møte kolleger på julebord enn å møte dem på jobb, hvis man følger de smittevernrådene som gjelder, sier han til NRK.

Punkt 3 av 6:

Sitat

– Man kan mingle og danse, men dropp gjerne håndhilsing og gå helst ikke inn for å klemme på flest mulig av deltagerne. Det er lov å tenke litt på smittevern, selv om det er julebord, sier Nakstad.

Vil pandemien påvirke julebordkulturen?

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...