Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Fibonacci skrev (1 time siden):

Det samme gjelder for håndhilsener. Hvor er statistikkene på at SARS-COV-2 sprer seg fra hånd til hånd?

Ved håndhilsing er man vanligvis ansikt til ansikt innen ca. 1 meter, oftest med ansiktene rettet mot hverandre, som gir en situasjon med økt risiko for respiratorisk overføring mellom de to som håndhilser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
xRun skrev (27 minutter siden):

Ved håndhilsing er man vanligvis ansikt til ansikt innen ca. 1 meter, oftest med ansiktene rettet mot hverandre, som gir en situasjon med økt risiko for respiratorisk overføring mellom de to som håndhilser.

Så det er ikke selve håndtrykket som er problemet, men at man puster på hverandre.

Tror politikerne undervurder folk når de ikke er ærlige og sier det er nærheten som er det faktiske problemet. Vikarierende motiv undergraver tillit.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (Akkurat nå):

Så det er ikke selve håndtrykket som er problemet, men at man puster på hverandre.

Jeg sier ikke akkurat det, jeg har ikke data om håndtrykket og kan ikke avvise det definitivt. Jeg peker på nærheten som oppstår, og vi vet dette smitter vanligvis respiratorisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 timer siden):

Kan ikke de uvaksinerte forholde seg til reglene da? En pris må de betale også, helsevesenet blør til de sliter seg ihjel....

Det er de eldres situasjon nå at de er fullvaksinerte, og noen har tatt booster eller er i ferd med å ta den. Jeg kan ikke gjøre noe for å endre deres situasjon, bortsett fra å tilby bønnetelefon eller lignende 😉 Hvis du vil at jeg skal lide, kan jeg heller rulles i tjære og fjær (en gammel ydmykelsesmetode). 

Det kan bli kaldt utover i desember å stå vakt utenfor restauranter og utesteder. Kan derfor være det blir vanskelig å håndheve koronapass i kalde byer. Det er nå ca 0 grader i Tromsø, og det skal gå over til minusgrader om noen dager.

Fibonacci skrev (4 timer siden):

Hva er egentlig poenget med et slikt innreiseskjema?

Inntekter til statskassa når folk glemmer å registrere skjemaet to--tre dager på forhånd. Og de vil tenke seg om to ganger før de reiser igjen. Skjønner ikke hvordan uvaksinerte nordmenn kan krysse grensa og returnere fra utlandet. Trodde det var omtrent umulig å reise som uvaksinert nå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Budeia skrev (9 minutter siden):

Det er de eldres situasjon nå at de er fullvaksinerte, og noen har tatt booster eller er i ferd med å ta den. Jeg kan ikke gjøre noe for å endre deres situasjon, bortsett fra å tilby bønnetelefon eller lignende 😉 Hvis du vil at jeg skal lide, kan jeg heller rulles i tjære og fjær (en gammel ydmykelsesmetode). 

Det kan bli kaldt utover i desember å stå vakt utenfor restauranter og utesteder. Kan derfor være det blir vanskelig å håndheve koronapass i kalde byer. Det er nå ca 0 grader i Tromsø, og det skal gå over til minusgrader om noen dager.

Inntekter til statskassa når folk glemmer å registrere skjemaet to--tre dager på forhånd. Og de vil tenke seg om to ganger før de reiser igjen. Skjønner ikke hvordan uvaksinerte nordmenn kan krysse grensa og returnere fra utlandet. Trodde det var omtrent umulig å reise som uvaksinert nå.

De vil ha kontroll på importsmitte... 

Bøter er straff for å ikke følge regelverket, er ikke sikkert det blir det i Norge inne i landet, siden vi har flere vaksinerte. Men i Europa er det svært strenge straffer.

 

Jeg vil ikke at antivaksere skal ha det fælt, men jeg vil heller ikke at de skal bli syke smitte og reke rundt i byen på kafe og restaurant...

Der er en pragmatisk løsning, siden hele Europa griper den løsningen, så virker det å være eneste løsningen...

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (8 minutter siden):

Jeg vil ikke at antivaksere skal ha det fælt, men jeg vil heller ikke at de skal bli syke smitte og reke rundt i byen på kafe og restaurant...

Forstår at det er en generell redsel for smitte, men det er neppe realistisk at noen kan være syke og smittefarlige i måned etter måned. Da dreier det seg i tilfelle om usymptomatisk smitte, som kan overføres fra hvem som helst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Budeia skrev (9 minutter siden):

Forstår at det er en generell redsel for smitte, men det er neppe realistisk at noen kan være syke og smittefarlige i måned etter måned. Da dreier det seg i tilfelle om usymptomatisk smitte, som kan overføres fra hvem som helst.

De antivaksere som overlever Covid19 får jo også Corona Pass, iallefall 6 måneder...

Det er jo ingen land som VIL ha Corona pass unødvendig... Europa er desperat, og vi lærer fort av hverandre.

Og ja det er krisetider.. og bestemmelser preger dette.

Vi må også ha et likt system i Europa, vi må lære oss å handle sammen med de andre landene.

 

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

De antivaksere som overlever Covid19 får jo også Corona Pass, iallefall 6 måneder...

Legesentrene har visst begynt å si at de ikke utfører antistofftester lenger. 

Dårlig signal at det står i nyhetene om avlyste julebord. 

Sitat

Direktør Gjermund Dahl ved Clarion Hotel Energy ble spontant forbannet, da han leste Aftenbladets artikkel om Stavanger kommunes julebordavlysninger. Vi har tatt imot trøkk etter trøkk etter trøkk, så gjør kommunen dette. https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/9KrgGr/vi-har-tatt-imot-troekk-etter-troekk-etter-troekk-saa-gjoer-kommunen-det

6fd32582-eb8b-431d-aadd-6f79bcfc2b37?fit

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (4 timer siden):

Ved håndhilsing er man vanligvis ansikt til ansikt innen ca. 1 meter, oftest med ansiktene rettet mot hverandre, som gir en situasjon med økt risiko for respiratorisk overføring mellom de to som håndhilser.

Sidan dei nemner handhelsing tykkjer eg at det er rart at dei ikkje nemner klemming. Eg tykkjer uansett at det er rart at dette med handhelsing kom opp no, sidan det er heilt andre ting som driv smitten (f.eks. smitte blant uvaksinerte/delvaksinerte born og unge). Det virkar nesten som at dei kjem med dette eine rådet berre for å vise at dei gjer noko.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (4 timer siden):

Så det er ikke selve håndtrykket som er problemet, men at man puster på hverandre.

Tror politikerne undervurder folk når de ikke er ærlige og sier det er nærheten som er det faktiske problemet. Vikarierende motiv undergraver tillit.

Problemet er at dei same politikarane ynskjer seg at folk møter opp og held liv i kultur- og uteliv, og difor får ein høyre at dette er heeeilt trygt, trass i at smitten blomstrar rundt om i landet. Einmeter og tilråding om munnbind ville nok vere mykje meir effektivt enn eit råd om ikkje å handhelse.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ønsker vi et samfunn med evig smittefrykt, munnbind på alle fjes, ingen fysisk kontakt, ingen felleslunsj på jobben, ingen julebord, ingen ansamlinger med et tresifret antall mennesker, og obligatorisk registrering og fremvising av passerseddel hvorhen vi går?

Medborgere som passer på at naboen er flink og følger reglene og bruker munnbind, spriter hendene, ikke har for mange på besøk og i alle fall ikke hoster utenfor hjemmet?

Vi går nå inn i enda et år med denne såkalte "nye normalen".

For et par år siden eksisterte et slikt samfunn bare i dystopiske fremtidsromaner og i dysfunksjonelle diktaturer vi tok avstand fra, men nå kan folk tydeligvis ikke få nok av smittevernsregler og påbud.

"Vi må slutte å leve normalt, så vi kan få leve normalt igjen. Men begynner vi å leve normalt igjen, må vi slutte med det med en gang."

Det er en infinite loop.

Fremtidsutsiktene til verden og livet har aldri sett mørkere ut, selv om de som vil ha mange og strengere tiltak aldri har sett lysere på situasjonen.

Det er ikke så ille akkurat , men jeg eter boxeren min om det ikke gjeninnføres tiltak som nevnt over før våren kommer. Vi er på god vei.

Nå har vi har akkurat hatt et par måneders pusterom før vi dykker ned igjen i avgrunnen. Koronapasset holder liv i det sosiale i frem til nyttår, når det innsees at det ikke er tilstrekkelig å sperre ute de uvaksinerte. Da er det dags for ny "dugnad". Alt blir/ble/blir bra...

Endret av Fibonacci
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Om vi ynskjer det slik? Sjølvsagt ikkje. Men samstundes tek det litt tid å tilpasse seg ein normalsituasjon der folk kan leve som før, utan at det går ut over helsevesenet og tilbodet til andre grupper. (Det var f.eks. nyleg ei sak om ein mann som skulle skifte pacemaker, men som måtte reise heim att med uforretta sak fordi sjukehuset var fullt av koronapasientar og hadde mange sjukmelde). Det er som Høie sa, at det er data og ikkje datoar som avgjer. Men eg meiner at det absolutt er lys i tunnelen, og bortsett frå litt problem i vintersesongen i år (og kanskje også neste år) trur eg at dette er "gløymt" om nokre år.

Det skal forresten bli interessant å sjå verknaden på talet på sjukehusinnleggingar av at folk over 65 blir vaksinerte med tredje dose. Om dette viser seg å ha god effekt vil smitteutviklinga bli mindre relevant.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Gjest 9a5e7...7f1
Sitat

Ifølge avisen Kronen sa forbundskansler Alexander Schallenberg under pressekonferansen at beslutningen kommer som følge av mye motstand mot blant innbyggerne mot å la seg vaksinere.

Kronen skriver at loven vil åpne for å kunne bøtelegge og straffe personer som nekter å vaksinere seg.

Sjukt!

Anonymous poster hash: 9a5e7...7f1

Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (7 timer siden):

Så det er ikke selve håndtrykket som er problemet, men at man puster på hverandre.

Tror politikerne undervurder folk når de ikke er ærlige og sier det er nærheten som er det faktiske problemet. Vikarierende motiv undergraver tillit.

Jeg har for lengt begynt å håndhilse på folk igjen og kommer til å fortsette med det. Det er som sagt bare en anbefaling og jeg kommer ikke til å følge en eneste av anbefalingene de kommer med fordi jeg har tatt vaksinen, jeg har et immunfoirsvar og jeg er ikke med på at vi skal holde på å unngå våre medmennesker som om de var spedalske i all fremtid; det er destruktivt og farlig.

 

Gouldfan skrev (5 timer siden):

De vil ha kontroll på importsmitte... 

Bøter er straff for å ikke følge regelverket, er ikke sikkert det blir det i Norge inne i landet, siden vi har flere vaksinerte. Men i Europa er det svært strenge straffer.

 

Jeg vil ikke at antivaksere skal ha det fælt, men jeg vil heller ikke at de skal bli syke smitte og reke rundt i byen på kafe og restaurant...

Der er en pragmatisk løsning, siden hele Europa griper den løsningen, så virker det å være eneste løsningen...

 

Men vaksinen gjør jo ikke folk immune mot smitte, den er symptmdempende men folk er like smittsomme som før, så for uvaksinerte er faren da størt for dem selv ikke for andre. Man kan argumentere at det er verre om uvaksinerte går rundt i samfunnet og blir smittet da de har større sjanse for å oppta sykehusplass, skjønt HDI har innrømmet at det ikke er coronapasienter i som dirver sykehuskøene sa da faller egentlig det argumentet bort også. Det som fyller opp sykehusene er det faktum at alle nedstengingene har vært skadelige for folks naturlige immunforsvar slik at andre virus har fått slippe løs, en situasjon som vil være tøff i vinter men som vil komme godt med neste år dersom man ikke gjør den katastrofale tingen det er å stenge ned samfunnet igjen slik at det slår ENDA hardere tilbake neste år. Og året etter der igjen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (4 timer siden):

Legesentrene har visst begynt å si at de ikke utfører antistofftester lenger. 

Dårlig signal at det står i nyhetene om avlyste julebord. 

6fd32582-eb8b-431d-aadd-6f79bcfc2b37?fit

Bransjer må legges ned, konkurser, folk mister jobbene sine, permittering, arbeidsledighet. Så mye for den vaksinen som skulle gi oss livene våre tilbake. Men jeg bare krisemaaksimerer; det har jo jeg fått høre lenge og får vel høre det igjen. De kan si ordet "keisemaksimere" til de som mister jobbene sine og får påført store sosiale problemer på grunn av denne permanente vonde sirkelen som aldri tar slutt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sandy Koufax skrev (4 timer siden):

Jeg protesterte mot åpningen av landet av Solberg. Og grunnen til det er at jeg mener at vi vil få 5000-6000 tilfeller per dag når vinteren kommer.

Er du klar over at covid-19 er et endemisk virus og at det har kommet for å bli for evig og alltid? Så skal vi da stenge ned samfunnet hvert eneste vinterhalvår i uoverskuelig fremtid? Og hva tilfeller angår, hvilken rolle spiller det om man tester positivt på corona så lenge man hverken dør eller blir lagt inn på sykehus? Har du fått med deg at det er andre ting enn corona som driver sykehusinnnleggelsene?

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (2 timer siden):

Om vi ynskjer det slik? Sjølvsagt ikkje. Men samstundes tek det litt tid å tilpasse seg ein normalsituasjon der folk kan leve som før, utan at det går ut over helsevesenet og tilbodet til andre grupper. (Det var f.eks. nyleg ei sak om ein mann som skulle skifte pacemaker, men som måtte reise heim att med uforretta sak fordi sjukehuset var fullt av koronapasientar og hadde mange sjukmelde). Det er som Høie sa, at det er data og ikkje datoar som avgjer. Men eg meiner at det absolutt er lys i tunnelen, og bortsett frå litt problem i vintersesongen i år (og kanskje også neste år) trur eg at dette er "gløymt" om nokre år.

Det skal forresten bli interessant å sjå verknaden på talet på sjukehusinnleggingar av at folk over 65 blir vaksinerte med tredje dose. Om dette viser seg å ha god effekt vil smitteutviklinga bli mindre relevant.

Jeg har nå sett at folk skriver at det er "bra" at flere byer igjen innfører munnbindtvang og begrensning av bordplassering og reduksjon av nørkontakter, med andre ord kriminalisering av helt normal og medmenneskelig atferd selv hos en fullvaksinert befolkning; hvor ivi igjen skal se på våre medmennesker som spedalske og farlige og ikke som medmenneser.

Hvordan kan dette være "glemt om noen år" når det, som Naskstad selv har innrømmet IKKE er coronapasienter som driver sykehuskøene men RS-visus, influensa, ulykker og mangel på vikrarer? So m Trude Basso så glimrende har påpekt ble smittevernloven IKKE laget for å løse strukturelle problemer i helsevesenet; altså at politikerne skal ta "the easy way" og kriminalisere menneskers kontakt med hverandre for å begrense jhelsekøer. Et slikt tankesett var 100% fremmed for alle i samfunnet før 2020 selv om helsekøer ikke er et nytt fenomen; helsevesenet har slitt med det i årevis grunnet en nyliberalistisk styringsmodell hvor byråkrati har tatt over mye av plassen for behandling av pasienter. Det var utsatte behandlinger vinteren 2018 også, grunnet et influensautbrudd men ikke et menneske tok til orde for munnbindtvang, opphevelse av sosiale sammenkomster mellom mennesker, kriminalisering av det å ha besøk av hvem man ville når man ville, yrkesforbud osv. osv. Det er skapt en livsfarlig presedens for den type tankegang. Det at andre viruser nå blomstrer er en følge av at folk har isolert seg fra hverandre for lenge og går man til det ufattelig destruktive skrittet å stenge ned samunnet IGJEN er vi på nøyaktig samme punkt om et år bortsett fra at det da blir enda verre. Plus at økonomien vil oppleve enda mer skafde, enda flere arbeidsledige, enda færrre skatteintelkter TIL Å OPPRETTHOLDE DET HELSEVESENET MAN SLUTTET Å LEVE FOR Å REDDE IN THE FIRST PLACE! Og hvordan går det da med helsevensenet når det ikke lenger er penger til å opprettholde det. Dette er en evig permanent vond sikrel som aldri tar slutt med mindre man slutter nå og jeg mener nå. Umiddelbart.

Smitteutvikling på corona er ikke relevant lenger av nettopp årsaker nevnt over. VG kan like så godt ha en teller med hvor mange som legges inn med influensa, RS og lignende. 

Ja, det er kjedelig med helsekøer men det er det mange som har opplevd i årevis uten at noen ropte ut og krevde at man skulle stenge ned samunnet og kriminalisere det å være menneske av den grunn som om det var Nord-Korea vi levde i. Dette er "the easy way". Det finnes mange steiner å snu for å rette opp i helsevesenets strukturelle problemer, for eksmepel umiddelbart permittere "tidstyver"; fjerne masse byråkratisk tøys med telleing og raporter og sette byrpkrater over til å utføre oppgaver i helsevesenet man ikke behøver sykepleierutfdannelse for å utføre; og man kan sette mange arbeidsledige på NAV-tiltak inn i helsevesenet til å gjøre oppgaver. Kanskje også hente inn forlk i førstegangstjenesten da de sikkert kommer mer til nytte i helsevesenet.

Men uansett er det sannsynligvis ulovlig og kriminelt å bruke coronaloven fra mars 2020 til å "løse" strukturelle problemer i helsevesenet da denne var laget for corona, ikke for RS-virus, ulykker og mangel på vikarer så jeg ber til min skaper om at noen jurister tar denne saken og tvinger myndighetene på retrett. For dette går for langt og er ufattelig destruktivt og øldeleggende for samunnet vårt og generasjoner som kommer etter oss vil dømme oss hardt for at vi går med på dette hysteriet. Beklager, men det er galskap det de holder på med nå. 

Jeeg støttet tiltakene på den basis at man skullke holde det nye og ukjente viruset som kom fra Kina vinteren 2020 under kontroll; at man fortsetter med dette for å "løse" ANDRE problemer i helsevesnet er et misbruk av dette og 100% illegitimt og et grotesk maktmisbruk. Jeg vil gå så langt som til å kalle det ondskap. Jwg støtter det ikke under noen omstendighet og er nå en kompromisløs og glødende motstander av slike tvangstiltak. Jeg er ikke imot løsninger for å rette opp feil i helsevesenet men det finnes andre måter som jeg for eksempel har nevnt over.

Men så spørs det jo om mange innerst inne er så bekymret for helsevesenet eller om det rett og slett fortsatt er frylt for covid-19 og kun covid-19 som driver støtte til tiltakene selv om de er fullvaksinerte og hadde vært for tvangstiltak om så kapasiteten i helsevesenet hadde vært fire ganger så stor. Jeg har en mistanke om at det er nettopp det. Det var ihvertfall ingen krav fra de som frykter corona at samfunnet måtte stenge ned vinteren 2018 for å avlaste helsevesenet.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...