Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

Nimrad skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig. Men det har vel aldri vært "ingen støtte". Har vel alltid vært støtte for 1080p oppskalert(i monitor).

Dette blir jo flisspikeri å på kanten til diskusjon om semantikk :p.  Men PS5 har objektivt sett ingen støtte for 1440P, at de fleste monitorer har en eller form for opp eller ned skalering endrer ikke noe på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Evil-Duck skrev (13 minutter siden):

Dette blir jo flisspikeri å på kanten til diskusjon om semantikk :p.  Men PS5 har objektivt sett ingen støtte for 1440P, at de fleste monitorer har en eller form for opp eller ned skalering endrer ikke noe på det.

Haha alt dette er flisespikkeri spør du meg:p

 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Men hadde de fleste HDMI-inngang? Det var egentlig det jeg lurte mest på. Har vært en stund borte fra PC-gaming mellom typ 2008-2018 så jeg har ikke helt fulgt med.

Jeg hadde HDMI på skjermen jeg kjøpte i 2008/09. Husker ikke helt. Før den hadde jeg HDMI-til-DVI konverter med HDCP-stripper.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (11 minutter siden):

Er det nylig blitt populært med konsoll på PC-skjerm da eller hva er egentlig greia? Har du anelse? 

Hvor populært det er nå, vet jeg ikke, men det hadde vært interessant med avstemning på hva folk bruker. Selv bruker jeg begge deler. Har en PS4 Pro tilkoblet en PC-skjerm og en PS5 tilkoblet en TV. Både TV og monitor har sine klare fordeler, synes jeg.

 

Funfact. XBox 360 støttet 1920x1200 og 1680x1050 oppløsning, altså 16:10. Så allerede den gang var det populært nok til at MS implementerte disse oppløsningene.

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (4 minutter siden):

Hvor populært det er nå, vet jeg ikke, men det hadde vært interessant med avstemning på hva folk bruker. Selv bruker jeg begge deler. Har en PS4 Pro tilkoblet en PC-skjerm og en PS5 tilkoblet en TV. Både TV og monitor har sine klare fordeler, synes jeg.

 

Funfact. XBox 360 støttet 1920x1200 og 1680x1050 oppløsning, altså 16:10. Så allerede den gang var det populært nok til at MS implementerte disse oppløsningene.

Hva er fordelene med TV framfor en game monitor egentlig? Bare nysgjerrig, er ikke så erfaren. Har selv en ps5 med en gaming monitor med 4k og hdmi 2.1, så tror jeg har det som er mest optimalt, eller? 

Lenke til kommentar
anjaek skrev (16 minutter siden):

Hva er fordelene med TV framfor en game monitor egentlig? Bare nysgjerrig, er ikke så erfaren. Har selv en ps5 med en gaming monitor med 4k og hdmi 2.1, så tror jeg har det som er mest optimalt, eller? 

Større skjerm, ofte en sofa å sitte i. Men det er jo en smaksak. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
anjaek skrev (1 time siden):

Hva er fordelene med TV framfor en game monitor egentlig? Bare nysgjerrig, er ikke så erfaren. Har selv en ps5 med en gaming monitor med 4k og hdmi 2.1, så tror jeg har det som er mest optimalt, eller? 

For spillkonsoller så er det jo bare at du kan sitte i sofaen og spille. Skal man spille på monitor funker det som oftest bedre med en PC.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (59 minutter siden):

For spillkonsoller så er det jo bare at du kan sitte i sofaen og spille. Skal man spille på monitor funker det som oftest bedre med en PC.

Ikke alle spill som er på PC, og hvis man skal spille med venner som er på konsoll må man spille på konsoll. Man får ikke rare gaming-pcen til prisen av en konsoll i dag, hvis man er heldig og får tak i konsoll da.

Lenke til kommentar
9 hours ago, vidor said:

Enklere for utviklere å støtte færre oppløsninger, men teknisk sett kunne de nok rimelig enkelt ha fikset det, og mye av jobben er allerede gjort hvis man også utvikler til PC da en bare trenger støtte i plattformen.

Er det mulig at firmware til GPU-delen av APU er begrenset til 2 oppløsninger? For både det Unix og det Windows som nyttes i PS5 og XSX vil nok komme i fra et utviklermiljø med mange oppløsninger.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Nimrad said:

Nei, egentlig ikke. Konsoll har alltid handlet om å gjøre det enkelt. Alle har brukt det på TV-er tradisjonelt og TV-er kommer bare i 4K eller 1080p. Å legge til enda en oppløsning betyr at utviklere må tilrettelegge for enda flere. Det er veldig forståelig. På multiplattform sitter man jo og finjusterer til en spesifikk hardware og det må man gjøre per oppløsning på konsoll. Og ref tidligere poster 1440p er ikke mainstream på konsoll.

Dette er feil. Det er ikke slik at alle spille må støtte 1440p bare for at konsollen tillater det.

Lenke til kommentar
9 hours ago, MrMarbles said:

Altså, det er null problem for Sony å skru på 1440p på PS5. Arbeidet består i å validere at absolutt alle spill fungerer i 1440p på PS5. Dvs. samtlige PS4-spill og PS5-spill. Avhengig av hvordan utviklerne har laget spillene, så må det ikke være rett fram her, selv om sannsynligvis veldig mange av spillene bare ville fungert. 

Sony har jo en egen SDK for PS4 og PS5. PS4 spill kjører ikke native på PS5, men i PS4-modus. Så her tror jeg det mye enklere for MS enn det er for Sony å få lagt inn støtte for andre oppløsninger. Kanskje nettopp pga. dette (spill må outputte enten 1080p eller 2160p), så vil det kreve patching av alle spill for å kjøre i 1440p (gjetning fra min side). I motsetning til MS, så er ikke dette noe Sony er keen på å bruke veldig mye ressurser på. 

Nå er det en del (stor) spill som har fått patcher som låser opp høyere FPS på PS5 i PS4-versjonen. Men totalt sett, så er det jo bare en liten del av PS4-spillene som gir fordeler på PS5 (høyere fps/høyere res etc). Og av de som har støtte, så er det vel utviklerne selv som  har sørget for støtten?

Man trenger ikke validere spill. Spillet kan selv sette hvilken oppløsning det støtter så lenge konsollen støtter den. Det vil da kunne være opp til hver enkelt spillutgivelse om de støtter oppløsningen. Sony trenger ikke forholde seg til den kompleksiteten.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
8 hours ago, Evil-Duck said:

Jeg mener vertfall at 1440P burde vært standard, 10% er faktisk ganske mye, tross alt bare 2,29% som spiller i 4K basert på samme steam chartsa.

Problemet er at 1440p ikke er noe TV-standard. Det er nok en stor del av grunnen til at det ikke er støtte for det av Sony. MS kommer jo fra PC-verden og tenker mer monitor enn Sony gjør. Sannsynligheten er nok der for at Sony kommer til å støtte 1440p native til slutt, men tipper det er ganske langt ned på listen over ting de prioriterer pr nå.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Nimrad said:

Men var monitorer stort sett 1080p i 2013->?

edit: Jeg kan knapt huske at de hadde HDMI på det tidspunktet, men jeg var ikke veldig aktiv 😛

 

Monitorer har vel vært høyere oppløst enn TV de siste årene. Husker en TV til 10 tusen i 2006 hadde 1080i og HDMI. Kanskje Displayport har vært lengre på monitorer, men det har da vært HDMI-overganger vel? HDMI er ganske gammelt.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, vidor said:

Problemet er at 1440p ikke er noe TV-standard. Det er nok en stor del av grunnen til at det ikke er støtte for det av Sony. MS kommer jo fra PC-verden og tenker mer monitor enn Sony gjør. Sannsynligheten er nok der for at Sony kommer til å støtte 1440p native til slutt, men tipper det er ganske langt ned på listen over ting de prioriterer pr nå.

Vi lever i en litt annen tid nå. Stadig fler bor i mindre leiligheter og man ønsker ikke måtte ha flere skjermer for forskjellig bruk. Teknologien har kommet så langt at man stadig får mer i samme skjermflate.

Nå er det helt normalt å se etter hvilke monitorer som fungerer best med PS5.  Ergo må Sony forholde seg til at verden har gått fremover.
https://www.rtings.com/monitor/reviews/best/ps5

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Theo343 said:

Vi lever i en litt annen tid nå. Stadig fler bor i mindre leiligheter og man ønsker ikke måtte ha flere skjermer for forskjellig bruk. 

Det er nok et gyldig poeng i forhold til større grad av urbanisering og mindre husrom / trangere boforhold spesielt i bykjernene med nyutvikling. De handler mye om arealeffektive løsninger, og der kan jo Sony bidra med 1440p støtte slik at man kan nyte godt av multibruk av monitor. Japan er jo også ganske ekstreme på denne utviklingen, selv om det skjer i varierende grad på globalt nivå også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Theo343 said:

Vi lever i en litt annen tid nå. Stadig fler bor i mindre leiligheter og man ønsker ikke måtte ha flere skjermer for forskjellig bruk. Teknologien har kommet så langt at man stadig får mer i samme skjermflate.

Nå er det helt normalt å se etter hvilke monitorer som fungerer best med PS5.  Ergo må Sony forholde seg til at verden har gått fremover.
https://www.rtings.com/monitor/reviews/best/ps5

5 av de seks øverste plassene er dominert av IPS-paneler med lav kontrast og sørgelig sortnivå... Hvilke kriterier har de satt på den testen? 

IPS-skjermer egner seg stort sett best til å kastes over balkongrekkverk.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...