Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

718 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      96
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
8 hours ago, Retroman said:

Hvis du har sittet på gjerdet angående ekstra lagring så ser jeg at Dustinhome har 1 TB WD 850 Black inkl heatsink til 1695,-

https://www.dustinhome.no/product/5011202605/black-sn850

Har denne selv og er godt fornøyd.

Rundt Zen2 lansering august 2019 ble det spådd at 1 Terabyte SSD-er skulle koste kr 500 til ca. nyttår det året (eller var det nyttår 2020, jeg leste den gang). Men prisene har holdt seg temmelig stabilt og heller økt noe enn motsatt.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (15 minutter siden):

Rundt Zen2 lansering august 2019 ble det spådd at 1 Terabyte SSD-er skulle koste kr 500 til ca. nyttår det året (eller var det nyttår 2020, jeg leste den gang). Men prisene har holdt seg temmelig stabilt og heller økt noe enn motsatt.

Ehm, hva mener du nå egentlig? SN850 da den kom ut i november kostet 2500, nå koster den 1500,-. Vet ikke hva slags priser du tenker på, men hvis du sammenligner en SSD fra 2019, men noe av det raskeste du får på markedet i 2022 så blir det jo litt rart. 

Lenke til kommentar
6 hours ago, Nimrad said:

Nye PS Plus-abm: https://blog.playstation.com/2022/03/29/all-new-playstation-plus-launches-in-june-with-700-games-and-more-value-than-ever/

TL,DR: Ikke storspill gratis fra dag 1 slik som med GamePass, men flere tilgjengelige titler enn dagens abm. Hundrevis av retrotitler inkludert i de større abonnementene.

Håper de kan lage en rabattert "småbarnsforeldre med full jobb og enebolig" kategori, siden det er spillekveld annenhver fullmåne om ikke det er sykdom i barnehagen...

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Nimrad said:

Ehm, hva mener du nå egentlig? SN850 da den kom ut i november kostet 2500, nå koster den 1500,-. Vet ikke hva slags priser du tenker på, men hvis du sammenligner en SSD fra 2019, men noe av det raskeste du får på markedet i 2022 så blir det jo litt rart. 

Jeg vil si at en prisreduksjon på 1 Terabyte skikkelig overskrivbar SSD fra kr 1999,- til kr 1549,- på så lang tid er svært liten. Ja. Jeg kjøpte min juli 2019. Ja.

https://www.komplett.no/product/1120737/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/samsung-970-evo-plus-m2-nvme-ssd-1tb

Enkelte av SSD-en du kanskje vil like å sammenlikne med har havnet ut på QLC type som er diskråte til sammenlikning. Og Pro-serien til Samsung er fakta TLC nå. Altså likt min budsjett SSD fra 2019 med andre ord. Bedre kontroller kanskje og litt endringer, men minnecellene er TLC. Jeg legger mye vekt på hvilke type minneceller man får for pengene. Ellers blir det å sammenlikne epler med bringebær. Ser at din nevnte SSD er TLC, men det er langt i fra alle produkter som er TLC, mye er QLC i våre dager.

Det sagt så bør en gå opp litt i størrelse. En 2 Terabyte SSD vil jobbe bedre om du gir den litt frie celler, enn en 1 Terabyte kan gjøre.

Edit:

Jeg beklager at jeg ikke sjekket produktet annet en der hvor jeg kjøpte mitt. Sorry, men fortsatt et stykke å gå. Har ikke falt 50 % enda i fra kr 1999,- prisen:

https://www.prisjakt.no/product.php?p=5035391

Endret av G
Lenke til kommentar
2 hours ago, Retroman said:

Ja rart. Den jeg linka til har aldri vært billigere. Det er rundt 35% ned i pris.

Sikkert, men du må redusere prisen ytterligere med 66 % for å få det ned i kr 500 pr. Terabyte som var det kortsiktige målet man kunne lese om at ville inntreffe snarlig i år 2019. Det er en stund siden 2019 for å si det slik. Mulig at det var QLC som var målet for kr 500 prisen for hva jeg vet, sånn i rettferdighetens navn. Priser har ikke havnet under tusenlappen på snart 3 år, enda. Snakker da om prisen her og nå fordi den er enklest å lese av for multiple variasjoner av dette produktet:

https://www.prisjakt.no/c/solid-state-disker-ssd?775=24843&782=24844&brand=8|905&r_2740=820.4-2164&sort=price

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Jeg vil si at en prisreduksjon på 1 Terabyte skikkelig overskrivbar SSD fra kr 1999,- til kr 1549,- på så lang tid er svært liten. Ja. Jeg kjøpte min juli 2019. Ja

Ja, og jeg kjøpte 4GHz CPU for 10 år siden til samme pris som i dag. Det er latterlig det du sier. Det er et helt annet produkt. MYE kjappere enn hva du kjøpte i 2019, gir jo null mening. SSD-en du kommenterer for ble lansert for mindre enn et halvt år siden og ingen av de du snakker om hører hjemme en ps5-tråd da de ikke er kjappe nok.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
G skrev (13 timer siden):

Sikkert, men du må redusere prisen ytterligere med 66 % for å få det ned i kr 500 pr. Terabyte som var det kortsiktige målet man kunne lese om at ville inntreffe snarlig i år 2019. Det er en stund siden 2019 for å si det slik. Mulig at det var QLC som var målet for kr 500 prisen for hva jeg vet, sånn i rettferdighetens navn. Priser har ikke havnet under tusenlappen på snart 3 år, enda. Snakker da om prisen her og nå fordi den er enklest å lese av for multiple variasjoner av dette produktet:

https://www.prisjakt.no/c/solid-state-disker-ssd?775=24843&782=24844&brand=8|905&r_2740=820.4-2164&sort=price

Forstår du selv hva du skriver her? Mye av dette er vel ikke relevant.

Men uansett kan vi kanskje enes om at prisene nok hadde vært lavere dersom vi ikke hadde vært i det geopolitiske klimaet vi er i..

Lenke til kommentar
On 3/30/2022 at 12:37 AM, Nimrad said:

Ja, og jeg kjøpte 4GHz CPU for 10 år siden til samme pris som i dag. Det er latterlig det du sier. Det er et helt annet produkt. MYE kjappere enn hva du kjøpte i 2019, gir jo null mening. SSD-en du kommenterer for ble lansert for mindre enn et halvt år siden og ingen av de du snakker om hører hjemme en ps5-tråd da de ikke er kjappe nok.

Hva er hastighetskravet som minimum for PS5 da? I normal gaming så ville du ikke ha merket særlig forskjell. Men brukes SSD som noe slags spesialcache i PS5?

Lenke til kommentar
G skrev (8 minutter siden):

Hva er hastighetskravet som minimum for PS5 da? 

Offisielt er kravet på 5500MB/s.

Det har blitt gjort tester i spill med en på 3200MB/s uten problemer, men det er vanskelig å si om dette vil fungere i lengden.

 

Du får for tiden ganske billige ssd'er:

https://www.elkjop.no/product/pc-datautstyr-og-kontor/lagring/ssd-harddisk/wd-blue-sn550-nvme-pcie-m2-intern-ssd-disk-1-tb/123567?utm_id=Pricecomparison2989_5_False&utm_medium=Pricecomparison

Lenke til kommentar
7 hours ago, G said:

Hva er hastighetskravet som minimum for PS5 da? I normal gaming så ville du ikke ha merket særlig forskjell. Men brukes SSD som noe slags spesialcache i PS5?

De fleste m2 fungerer og det er nesten ikke merkbart i spill, det du merker er overføring fra disk, men fremtidige ps5 spill vil ta det mer i bruk, men som det er nå kan alle spill kjøre likt uavhengig hastighet.

Lenke til kommentar
Sitat

men fremtidige ps5 spill vil ta det mer i bruk, men som det er nå kan alle spill kjøre likt uavhengig hastighet.

Kommer nok mere i bruk etterhvert.

Planen var vel at er man i et rom skal det istedet for å jobbe med hele rommet, kun jobbes med det som er i synsfeltet. Så må SSD være rask nok til å laste når man man flytter seg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
vampyrica skrev (1 time siden):

De fleste m2 fungerer og det er nesten ikke merkbart i spill, det du merker er overføring fra disk, men fremtidige ps5 spill vil ta det mer i bruk, men som det er nå kan alle spill kjøre likt uavhengig hastighet.

Du risikerer at visse spill ikke kan kjøre fra den ekstra SSD-en hvis du kjøper noe som ikke når kravene.

Lenke til kommentar
11 hours ago, Iki said:

Offisielt er kravet på 5500MB/s.

Det har blitt gjort tester i spill med en på 3200MB/s uten problemer, men det er vanskelig å si om dette vil fungere i lengden.

 

Du får for tiden ganske billige ssd'er:

https://www.elkjop.no/product/pc-datautstyr-og-kontor/lagring/ssd-harddisk/wd-blue-sn550-nvme-pcie-m2-intern-ssd-disk-1-tb/123567?utm_id=Pricecomparison2989_5_False&utm_medium=Pricecomparison

https://www.tomshardware.com/reviews/wd-blue-sn550-m2-nvme-ssd-review-best-dramless-ssd-yet

2,400 MBps / 1,750 MBps

Er en grunn til at den er "billig". Virker som om prisen må omtrent halveres før en når kr 500. Står at prisen er 99 dollar for 1 Terabyte. Står kr 879 i den norske nettbutikken du oppgav. Det står oppgitt at den har lite SLC-cache. Det vil si at når den mettes så går det svært tregt.

Det er faktisk slik at på noen SSD-er om du klarer å mette SLC-cache så går det treigere enn snurredisk. Men, det varierer fryktelig mye. Men i våre dager hvor billigst er bra nok, så får du ymse typer produkter.

Mulig at de resultatene er i fra SATA-modeller. Lenge siden jeg kikket på det der. Og en PS5 skal absolutt ikke ha SATA-modell. Kunne kanskje vært gøy på en PS4. Men, er M.2-spor på PS5.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...