Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

De spillene som ikke har noen FPS lock i utgangspunktet kjører faktisk ofte bedre på PS5 enn PS4 helt uten noen oppdatering fra utvikler, men de som standard ikke tillater at et spill kjører over eksempelvis 30fps er det selvfølgelig begrenset hvor mye mer ytelse en kan hente ut. Såfrem sony åpner opp for native 1440P støtte og supplementer titler som ikke har denne native støtten med skallering fra det 4K signalet de allerede sender ut som ofte i utgangspunktet faktisk er skallert på en eller annen måte så er hele problematikken på sett og vis borte og en vil tillate utviklere å tilby støtte for 1440P enten på nye titler eller om de vil patche det inn i eldre titler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MrMarbles skrev (2 timer siden):

Men av PC gamere, så er det kun 10% som kjører 1440p (fra Steam hw survey). 

Ja, men husk at den også tar for seg bærbare PCer, og der er 1080p ganske vanlig. Jeg spiller ofte på en bærbar med den oppløsningen selv. Akkurat nå også faktisk. Koser meg med Factorio på bærbar.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Nei, egentlig ikke. Konsoll har alltid handlet om å gjøre det enkelt. Alle har brukt det på TV-er tradisjonelt og TV-er kommer bare i 4K eller 1080p. Å legge til enda en oppløsning betyr at utviklere må tilrettelegge for enda flere. Det er veldig forståelig. På multiplattform sitter man jo og finjusterer til en spesifikk hardware og det må man gjøre per oppløsning på konsoll. Og ref tidligere poster 1440p er ikke mainstream på konsoll.

Hvis hardwaren klarer 4k, klarer den også QHD. Hvorfor tror du det er veldig mye jobb å få spillet til å fungere i QHD? De aller fleste spillene på PS5 kjører fint i QHD på andre plattformer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 timer siden):

Hvorfor det? En Playstation har jo langt bedre utgangspunkt i å ta seg av skalleringsjobben enn hva en monitor har i 99% av tilfellene. Med litt hardware kraft så kan en skalere ned UHD til QHD med et ganske godt resultat ettersom pikslene allrede er der i overflod.

Skal du rendre 4K og skalere ned til 1440p? Det høres ut som en dårlig ide ytelsesmessig spør du meg.

Tja, nei, grunnen til det er egentlig at konsoller er lagd for TV-er og det gjør det enklere å utvikle når man har helt faste holdepunkter. Men så tenker jeg jo egoistisk også. Jeg har ikke bruk for 1440p og forstår heller ikke hvorfor man vil ha konsoll på en monitor fremfor en PC.

Evil-Duck skrev (2 timer siden):

Men og en generell native 1440P støtte eksisterer og i alle spill utenom eventuelle fåtallet ps eksklusive spill så jeg ser virkelig ikke denne problematikken det skal være hverken for sony eller spill utviklere å støtte denne oppløsningen. 

Poenget er vel at på PC så tilbyr man alt mulig av innstillinger for å passe til egen hardware, mens dette er noe konsollutgavene av spill får servert på sølvfat ferdig optimalisert. Det vil kreve mer av utviklerne å legge opp til. Konsoller er myntet på TV-er. De bruker HDMI med VRR standard; ikke displayport, ikke g-sync/freesync, ikke støtte for tastatur/mus osv. Jeg vet ikke hvorfor det dukker opp på denne generasjonen, men det har liksom aldri vært ei greie å ha konsoll på PC-pulten. Mulig jeg bare henger igjen i fortiden altså, men det gjør uansett konsollene også til en viss grad i så fall.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Jeg mener vertfall at 1440P burde vært standard, 10% er faktisk ganske mye, tross alt bare 2,29% som spiller i 4K basert på samme steam chartsa.

Sikter du til oppløsning for folk som spiller på Steam nå? Det er ikke sammenlignbart i det hele tatt og en totalt ubrukelig statistikk for spillkonsoller.

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (1 time siden):

Hvis hardwaren klarer 4k, klarer den også QHD. Hvorfor tror du det er veldig mye jobb å få spillet til å fungere i QHD? De aller fleste spillene på PS5 kjører fint i QHD på andre plattformer.

Tja, nei, det er nok sikkert ikke veldig mye arbeid. Jeg bryr meg jeg egentlig lite, og vil jo egentlig bare at den skal ha støtte for flest mulig. Jeg er nok bare der at konsollene følger TV-standardene på oppløsning, framerate o.l. og jeg skjønner hvorfor de gjør det.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (7 minutter siden):

Sikter du til oppløsning for folk som spiller på Steam nå? Det er ikke sammenlignbart i det hele tatt og en totalt ubrukelig statistikk for spillkonsoller.

Det var ikke jeg som dro frem denne statistikken, jeg bare svarte på den samme statistikken som ble brukt for å vise hvor uvesentlig 1440P oppløsningen var når den samtidig viser at 1440P oppløsning har over 4 ganger brukermassen som 4K. Samtidig tror mange av dere undervurderer hvor mange som faktisk har spillkonsoller tilkoblet en monitor å ikke en stor 4K TV på stua. Vi er jo alle som diskuterer her godt voksne så storparten av oss har det nok slik, men av den yngre tenåringsgarde er det nok en stor del som har konsollene sine knytt opp til monitorer på rommet sitt og ikke på stua der gjenre foreldre sitter.

Endret av Evil-Duck
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

Samtidig tror mange av dere undervurderer hvor mange som faktisk har spillkonsoller tilkoblet en monitor å ikke en stor 4K TV på stua.

Det er åpenbart det jeg gjør siden så mange mener noe annet. Det er litt uvant, for jeg kan ikke huske noe som helst snakk om det på forrige generasjon?

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (Akkurat nå):

Det er åpenbart det jeg gjør siden så mange mener noe annet. Det er litt uvant, for jeg kan ikke huske noe som helst snakk om det på forrige generasjon?

Forge genrasjon var i all hovedsak 1080P frem til PS4 pro og Xbox One X , å da var vel mye det samme diskusjonene som det vi diskuterer nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (Akkurat nå):

Hvorfor? kan du forklare meg hvordan dette vil ha en stor innflytelse på ytelsen?

Nei, det kan jeg egentlig ikke annet enn at det virker ulogisk å skalere ned. Jeg har ikke nok teknisk kompetanse til å være sikker, men jeg forstår det slik:

4K krever mer å rendre;
Nedskalering krever enda litt mer på toppen av dette

Det høres ut som overdrevet dårlig framerate kontra å oppskalere 1080p i mine ører

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (5 minutter siden):

Forge genrasjon var i all hovedsak 1080P frem til PS4 pro og Xbox One X , å da var vel mye det samme diskusjonene som det vi diskuterer nå.

Men var monitorer stort sett 1080p i 2013->?

edit: Jeg kan knapt huske at de hadde HDMI på det tidspunktet, men jeg var ikke veldig aktiv 😛

 

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (11 minutter siden):

Nei, det kan jeg egentlig ikke annet enn at det virker ulogisk å skalere ned. Jeg har ikke nok teknisk kompetanse til å være sikker, men jeg forstår det slik:

4K krever mer å rendre;
Nedskalering krever enda litt mer på toppen av dette

Det høres ut som overdrevet dårlig framerate kontra å oppskalere 1080p i mine ører

å oppskalere 1080P er langt dårligere siden en må fylle inn tomme piksler, som og er vanskelig siden 1080p oppløsning ikke går naturlig opp i 1440  og er sådan er vanskelige prosess å få bra fremfor å nedskalere fra 4K hvor en heller kan kutte og ikke trenger å fylle inn tomme piksler. 1080P oppskalering til 1440P blir i de fleste tilfeller dårligere/mer uskarpt enn det opprinnelige 1080P bildet, å oppskalere fra 1080 P til 4K er derimot mye enklere siden en da bare fyller inn 4 piksler med 1 piksel og får sådan et identisk bilde.  Prosessen med å skalere enten opp eller ned skal i teorien ikke kreve fryktelig mye av ytelsen, for dette er jo faktisk ting som mange spill gjør helt dynamisk i bakgrunnen atpåtil. Mitt eneste poeng er at det ikke hadde kostet sony fryktelig mye å implementere 1440P støtte, vertfall ikke på denne genrasjonen hvor alt er 4K og eventuelt nedskalert til 1080P.

Nimrad skrev (8 minutter siden):

Men var monitorer stort sett 1080p i 2013->?

Jeg fikk min første 1440P gaming monitor rundt 2013-2014 som var ganske dyrt high end saker på den tiden, så de fleste spilte nok på 1080P men 1440P hadde begynt så smått å bygge seg opp til den oppløsningen som var verdt å ha helt tilbake til da. For ordens skyld så spiller jeg i dag på PCen med en skjerm med 5120x1440 oppløsnsing, men har ingen forventninger om at sony skal implementere støtte for denne obskure oppløsningen :)  

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

å oppskalere 1080P er langt dårligere siden en må fylle inn tomme piksler, som og er vanskelig siden 1080p oppløsning ikke går naturlig opp i 1440  og er sådan er vanskelige prosess å få bra fremfor å nedskalere fra 4K hvor en heller kan kutte og ikke trenger å fylle inn tomme piksler. 1080P oppskalering til 1440P blir i de fleste tilfeller dårligere/mer uskarpt enn det opprinnelige 1080P bildet, å oppskalere fra 1080 P til 4K er derimot mye enklere siden en da bare fyller inn 4 piksler med 1 piksel og får sådan et identisk bilde.  Prosessen med å skalere enten opp eller ned skal i teorien ikke kreve fryktelig mye av ytelsen, for dette er jo faktisk ting som mange spill gjør helt dynamisk i bakgrunnen atpåtil. Mitt eneste poeng er at det ikke hadde kostet sony fryktelig mye å implementere 1440P støtte, vertfall ikke på denne genrasjonen hvor alt er 4K og eventuelt nedskalert til 1080P.

Nå flisespikker jeg, men hvis det er så enkelt å nedskalere fra 4k til 1440p OG enkelt å oppskalere 1080p til 4K, hvorfor er det da vanskelig å oppskalere fra 1080p til 1440p? 
Jeg fatter at 1080p->4K er 1 piksel til 4 piksler i samme farge og derfor på en måte enkelt, men matematikken burde vel gå opp begge veier?

Og hvis vi uansett antar at det er lettere å nedskalere fra 4K enn å oppskalere fra 1080p; Det krever jo at man rendrer 4 ganger så mange piksler. Er det så effektivt at det er verdt det? For 1440p er under halvparten av antall piksler sammenlignet med 4K.

Evil-Duck skrev (8 minutter siden):

Jeg fikk min første 1440P gaming monitor rundt 2013-2014 som var ganske dyrt high end saker på den tiden, så de fleste spilte nok på 1080P men 1440P hadde begynt så smått å bygge seg opp til den oppløsningen som var verdt å ha helt tilbake til da.

Men hadde de fleste HDMI-inngang? Det var egentlig det jeg lurte mest på. Har vært en stund borte fra PC-gaming mellom typ 2008-2018 så jeg har ikke helt fulgt med.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (9 minutter siden):

Nå flisespikker jeg, men hvis det er så enkelt å nedskalere fra 4k til 1440p OG enkelt å oppskalere 1080p til 4K, hvorfor er det da vanskelig å oppskalere fra 1080p til 1440p? 
Jeg fatter at 1080p->4K er 1 piksel til 4 piksler i samme farge og derfor på en måte enkelt, men matematikken burde vel gå opp begge veier?

Og hvis vi uansett antar at det er lettere å nedskalere fra 4K enn å oppskalere fra 1080p; Det krever jo at man rendrer 4 ganger så mange piksler. Er det så effektivt at det er verdt det? For 1440p er under halvparten av antall piksler sammenlignet med 4K.

Men hadde de fleste HDMI-inngang? Det var egentlig det jeg lurte mest på. Har vært en stund borte fra PC-gaming mellom typ 2008-2018 så jeg har ikke helt fulgt med.

Det er ikke vanskelig å oppskalere fra 1080P til 1440P, men det er særs vanskelig å gjøre det med et godt resultat, ganske enkelt og greit fordi piksel counten ikke går opp, nedskalerer en fra 4k til 1440P går fortsatt ikke pixel counten opp men det er enklere av den grunn at det eksisterer flere piksler å ta av å du slipper å fylle inn tomme piksler som ikke går opp i regnestykket. Igjen vil det selvfølgelig være absolutt mest optimalt om spillene støtter 1440P native slik du slipper å rendre et 4K bilde og skalere det ned, men det vil ikke tape noen ytelse av betydning kontra å spille spillet på en 4K skjerm, og uansett vil det være langt bedre å få et 1440P signal ut fra konsollen til skjermen enn det vil være å få et 4K eller 1080P signal hvor skjermen må prøve å gjøre skalere dette riktig.

Min skjerm hadde både Displayport og HDMI innganger som støttet oppløsningen, men på den tiden brukte jeg displayport da det var G-Sync som var det alternativet vi hadde for VRR, og dette krevde displayport.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (44 minutter siden):

nedskalerer en fra 4k til 1440P går fortsatt ikke pixel counten opp men det er enklere av den grunn at det eksisterer flere piksler å ta av å du slipper å fylle inn tomme piksler som ikke går opp i regnestykket.

Ja, det skjønner jeg, men du har jo generert 4 ganger så mange piksler. Det går HARDT ut over FPS.

 

Evil-Duck skrev (45 minutter siden):

Min skjerm hadde både Displayport og HDMI innganger som støttet oppløsningen, men på den tiden brukte jeg displayport da det var G-Sync som var det alternativet vi hadde for VRR, og dette krevde displayport.

Ja, ikke sant. Litt samme opplegget nå. Knapt noen skjermer støtter VRR.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 minutter siden):

Ja, det skjønner jeg, men du har jo generert 4 ganger så mange piksler. Det går HARDT ut over FPS.

Ja og da reitererer jeg mitt poeng, Native 1440P støtte vil alltid være best, men 4K downscaleing til 1440P er bedre enn ingen støtte, håpet er selvfølgelig at så mange utviklere som mulig vil tilby native 1440P støtte i sine spill dersom det blir et alternativ :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...