Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

vampyrica skrev (5 timer siden):

Jeg forstår at du skjønner dette, men ikke alle som gjør det som du sikkert ser her.

Jeg skal være ærlig å si jeg forventet mer fra Sony ved å ha et minstekrav som de satte for dette og at det ville ha noen innvirkning og det ble tatt i bruk i spill, de har markedsført ssd kravet på en merkelig måte,  så håper nå det vil senere ha noe innvirkning men realiteten så må jeg si jeg er skeptisk når ting fungerer som de gjør nå.

Hvis man antar ting må man også ta høyde for å ta feil. I beste fall lærer man noe av det og antar mindre i fremtiden.

Det skal bokstavelig talt ikke mer til enn et søk på Sonys hjemmesider eller Google for å finne informasjonen du trenger. Og går ikke det er support til en elektrobutikk heller ikke langt unna - de selger deg gjerne riktig produkt.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Mannen i gata" vil nok alltid få kjøpt seg en SSD som er innenfor specs. Problemet er vel gjerne de som undersøker på egen hånd, ser på Youtube-videoer hvor de har testet rimeligere utgaver som funker fint o.l., men fortsatt ikke har forståelsen for hva det betyr å kjøpe noe som ikke er godkjent OK av sony.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 minutt siden):

"Mannen i gata" vil nok alltid få kjøpt seg en SSD som er innenfor specs. Problemet er vel gjerne de som undersøker på egen hånd, ser på Youtube-videoer hvor de har testet rimeligere utgaver som funker fint o.l., men fortsatt ikke har forståelsen for hva det betyr å kjøpe noe som ikke er godkjent OK av sony.

Jupp. Jeg sidestiller slike folk med sånne som opererer seg selv ved hjelp av «medisinske artikler» fra clickbaitfabrikker. Så lenge det er lov å lyve på nett under dekke av at det er en mening og ikke fakta så er vi der vi er. Vi lo av Idiocracy, men vi er i rute ser det ut til.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Retroman said:

Hvis man antar ting må man også ta høyde for å ta feil. I beste fall lærer man noe av det og antar mindre i fremtiden.

Det skal bokstavelig talt ikke mer til enn et søk på Sonys hjemmesider eller Google for å finne informasjonen du trenger. Og går ikke det er support til en elektrobutikk heller ikke langt unna - de selger deg gjerne riktig produkt.

Hva er det du snakker om? 😂

Tror ikke du skjønner hva jeg snakker om, så var jo et helt poengløst svar. 
 

Det var nå Sony selv som gikk ut med et minstekrav som ikke stemmer, så er nok mange som antok feil uten å trenge support. 😂

Svar folk når du har noe konstruktivt eller la være hvis du ikke forstår, siste bedre i dette tilfellet.

 

Endret av vampyrica
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
vampyrica skrev (25 minutter siden):

Det var nå Sony selv som gikk ut med et minstekrav som ikke stemmer, så er nok mange som antok feil uten å trenge support. 😂

Minstekravet gjelder fortsatt, men de har ikke blokkert deg fra å bruke SSD-er som ikke når minstekravet. Jeg kan være enige i at de forvirrende, men det åpner samtidig for at de som vet hva de gjør kan bruke andre SSD-er på spill som ikke krever den raske SSD-en.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Nimrad said:

Minstekravet gjelder fortsatt, men de har ikke blokkert deg fra å bruke SSD-er som ikke når minstekravet. Jeg kan være enige i at de forvirrende, men det åpner samtidig for at de som vet hva de gjør kan bruke andre SSD-er på spill som ikke krever den raske SSD-en.

Først må det komme spill som krever en raskere ssd, men som nevnt så tenker jeg fremtidig det er greit å ha en som er innenfor kravet, men nå vil jeg ikke si sikkert at det vil bli utnyttet men har nå selv valgt en 980 pro i min. 
Poenget mitt var mer om en hadde en ssd liggende som passer så kan det fint brukes uten at en ser forskjell fra en som er «minstekrav» så ikke alle trenger å løpe og kjøpe en ny dog det har vært billig ssd i det siste, spesielt 2tb variant. 
 

Dette er nå ting som kan forandre seg med tiden.

Men som du sier så åpner det for folk å bruke andre ssd, som jeg nevnte har min bror brukt 3200 og ser ikke forskjell fra stock ssd som medfølger. 
Så en skal vel ikke klage heller på en måte så lenge det fungerer, nå hadde jeg ikje en m2 til overs så valgte selv å gå for en innenfor standarden. 
 

Men må få meg noe søvn her, vært en lang snart en uke testing av QN95B, ser såvidt hva jeg skriver. 😂

Du får ha en trivelig helg og kveld der ☺️

Lenke til kommentar
vampyrica skrev (3 timer siden):

Hva er det du snakker om? 😂

Tror ikke du skjønner hva jeg snakker om, så var jo et helt poengløst svar. 
 

Det var nå Sony selv som gikk ut med et minstekrav som ikke stemmer, så er nok mange som antok feil uten å trenge support. 😂

Svar folk når du har noe konstruktivt eller la være hvis du ikke forstår, siste bedre i dette tilfellet.

 

Minstekravet har vært der lenge før muligheten for å betateste løsningen. Helt tydelig og klart på Sonys sider. Jeg ventet vel nesten ett år før jeg kjøpte min SSD under beta for hva da 9-10 mnd siden, og også da ble det gjentatt EKSAKT hva du måtte ha av specs. Og nå når løsningen ble lansert i fjor høst slapp de jammen meg ENDA en guide på hva som gjaldt.

Dersom man på tross av all denne infoen kjøper noe verre er man jo ikke annet enn stokk dum.

Endret av Retroman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Retroman said:

Minstekravet har vært der lenge før muligheten for å betateste løsningen. Helt tydelig og klart på Sonys sider. Jeg ventet vel nesten ett år før jeg kjøpte min SSD under beta for hva da 9-10 mnd siden, og også da ble det gjentatt EKSAKT hva du måtte ha av specs. Og nå når løsningen ble lansert i fjor høst slapp de jammen meg ENDA en guide på hva som gjaldt.

Dersom man på tross av all denne infoen kjøper noe verre er man jo ikke annet enn stokk dum.

Igjen har du fortsatt ikke tatt eller sett poenget. Og igjen et helt poengløst svar utifra det som blir snakket om. Jeg jobber hardt for å holde sarkasmen tilbake, men du er ikke verdt mer av tiden min nå etter hva du kommer med av svar. 

Lenke til kommentar
vampyrica skrev (22 timer siden):

Igjen har du fortsatt ikke tatt eller sett poenget. Og igjen et helt poengløst svar utifra det som blir snakket om. Jeg jobber hardt for å holde sarkasmen tilbake, men du er ikke verdt mer av tiden min nå etter hva du kommer med av svar. 

Bra. Vil bare påpeke at du sa at du forventet mer fra Sony og at de tilsynelatende ikke hadde et minstekrav, noe de helt tydelig har hatt det siste året og litt lenger enn det. Og ikke har de markedsført dette uklart på noen som helst måte.

At spillene i fremtiden vil benytte seg mer av SSD’enes fart er avgjørende for at de har lagt seg høyt i starten istedet for alternativet: at du får kravspesifikasjon på en treigere SSD nå og så at de årlig tvinger deg til å oppgradere SSDen fordi spillene krever litt mer fart for hvert år.
Tenker at når spill bygd på UE5 slippes vil SSDene få nok å bryne seg på.

Forresten: Dersom du flytter spill ofte har valg av SSD på PS5en mye å si allerede nå: 60 gig på en 3,200 MB/s SN750 tar ca 7 minutter, der samme jobben gjøres på 49 sekunder på en SSD innenfor kravspesifikasjon. Ifølge DF. Så på det punktet er det allerede behov for riktig SSD i dag, dersom du for eksempel bor i et land der du betaler for dataforbruket over en viss grense hjemme og må flytte spill lokalt til tider.

Endret av Retroman
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Retroman said:

Bra. Vil bare påpeke at du sa at du forventet mer fra Sony og at de tilsynelatende ikke hadde et minstekrav, noe de helt tydelig har hatt det siste året og litt lenger enn det. Og ikke har de markedsført dette uklart på noen som helst måte.

At spillene i fremtiden vil benytte seg mer av SSD’enes fart er avgjørende for at de har lagt seg høyt i starten istedet for alternativet: at du får kravspesifikasjon på en treigere SSD nå og så at de årlig tvinger deg til å oppgradere SSDen fordi spillene krever litt mer fart for hvert år.
Tenker at når spill bygd på UE5 slippes vil SSDene få nok å bryne seg på.

Forresten: Dersom du flytter spill ofte har valg av SSD på PS5en mye å si allerede nå: 60 gig på en 3,200 MB/s SN750 tar ca 7 minutter, der samme jobben gjøres på 49 sekunder på en SSD innenfor kravspesifikasjon. Ifølge DF. Så på det punktet er det allerede behov for riktig SSD i dag, dersom du for eksempel bor i et land der du betaler for dataforbruket over en viss grense hjemme og må flytte spill lokalt til tider.

Hvorfor i all verden svarte/svarer du meg når du ikke forstår hva jeg sier? 
Jeg har nå aldri sagt at Sony ikke har sagt de har minstekrav, jeg sier at Sony har gått ut med et minstekrav som betyr null og niks for øyeblikket så «Ready for Ps5» merket er en vits i seg selv som det er nå.  
 

Ja jeg har nå også nevnt over at nytten hastigheten i praksis gjør nå er å overflytte filer raskt som du sier her, men det er nå foreløpig hva det gjør i praksis, men det er nå det eneste den gjør forskjellig. 
 

Som nevnt har jeg en 980 Pro i min, men hadde jeg hatt en m2 som passet liggende ville jeg nå brukt den istedet og heller kjøpt senere når man faktisk trenger ytelsen. 
 

Jeg synes det er behagelig å overføre raskt fra en disk til en annen men nå sitter jeg ikke å gjør det så ofte på Ps5 at dette var et monumentum til å kjøpe den for dette. 
 

Når jeg sier jeg forventer mer fra Sony så mener jeg at minstekravet på SSD hastigheten må få en betydning. (Som jeg antar og håper i fremtiden)
 

Hvis du fortsatt ikke forstår så bare la det ligge så får du ha en god morgen fra meg. ☺️

Lenke til kommentar

Selv om SSD har noe lavere spec enn det Sony ønsker som standard så vil fremdeles ytelsen være godt innenfor en kjapp opplevelse, så om noe tar 500 ms lengre tid å laste inn så har det neppe så stor betydning for deg som bruker. Sony sitt ønske om å sette krav til ytelse henger nok sammen med at dem da kan gå ut å garantere lastetider til utviklere som ønsker å fintune ytelsen til spillene sine. Det som skjer nå er at folk kjøper løsninger på NVMe 4.0 SSD som varierer noe i ytelse, noe som i praksis mest sannsynlig betyr at utviklere tar hensyn til minste felles muliplum og regulerer ned forventningene til hva spillene kan forvente å få av diskhastighet når en ikke bruker den interne SSD. At man må degradere noen prosenter av en allerede kjapp overføringshastighet har nok minimale konsekvenser i praksis for godt deignede spill. Kravene de satte til PS4 med USB3-støtte var nok mer fundamentert i nødvendighet da forskjellen på USB2 og USB3 er av mye større betydning for lastehastigheter.

Så lenge folk kjøper en kjapp nok NVMe 4.0 til PS5 så er en nok i praksis innafor.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
16 hours ago, G said:

Er det noen sjanse for at PS5 Pro kan få Zen3 eller Zen4 i sin APU montro? Dagens variant har vel Zen2-basert APU som jeg har forstått. Slik PS4 hadde Zen1 (el. Zen).

Det er ganske vanskelig å forutse hvilken CPU eventuelt neste runde med konsoll vil ha... Men det øker vel kompleksiteten til spillutviklerne om de må ta høyde for en ny type arkitektur i en eventuell pro-utgave. 

Man er vel kanskje ikke engang sikker på hvor skoen trykker mhp. flaskehalser i dagens konsoll... 

Håper Sony jobber hardere med å produsere nok konsoller jeg, fremfor at de planlegger å gi ut en ny versjon som heller ingen får mulighet til å kjøpe

Endret av newman221
Lenke til kommentar
13 hours ago, newman221 said:

Det er ganske vanskelig å forutse hvilken CPU eventuelt neste runde med konsoll vil ha... Men det øker vel kompleksiteten til spillutviklerne om de må ta høyde for en ny type arkitektur i en eventuell pro-utgave. 

Man er vel kanskje ikke engang sikker på hvor skoen trykker mhp. flaskehalser i dagens konsoll... 

Håper Sony jobber hardere med å produsere nok konsoller jeg, fremfor at de planlegger å gi ut en ny versjon som heller ingen får mulighet til å kjøpe

Hvorfor skulle dette være så forskjellig i fra PC egentlig. De kan gi ut en "Ready"-konsoll, og det vil alltid være noen som er villig til å betale ekstra for ting og tang. En PC med høye nok mellomaktige spesifikasjoner ala det PS5 kan tenkes på som, vil kjøre spill greit, og det vil også en sterkere konsoll greie. Vanligvis med OS så kreves det kanskje bare noen andre chipset-drivere på PC og evt. grafikkortdrivere. Alle nye OS ser ut å få på plass slikt automatisk ved nyinstallasjon. Dessuten så er OS på Playstation preinnstallert. Ergo så burde alt kunne kjøre på to ulike typer hardware i "min bok" ihvertfall.

Dessuten så er ikke dette mye hardware å holde styr på en gang. Slik som OS ala Microsoft Windows, Linux med flere vanligvis må i motsetning. Hardware er prekonfigurert. Så du vil ha en for "vanilla PS", en for slim og en for pro.

Endret av G
Lenke til kommentar

Har en følelse på at dette vil bli nok en "langvarig" generasjon".Vi er knapt begynt å slippe taket på "cross-gen" spillene, det er fortsatt produksjonsproblemer  og etterspørselen på vanilla hardware er på langt nær til å dekkes. Sony og MS har nok sine tanker og idéer til en potensiell Pro utgave, men jeg har vanskelig å se for meg at noen av de ser noen gevinst i å "stresse" disse maskinene ut dørene enda. 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 24.3.2022 den 22.18):

Man trenger ikke validere spill. Spillet kan selv sette hvilken oppløsning det støtter så lenge konsollen støtter den. Det vil da kunne være opp til hver enkelt spillutgivelse om de støtter oppløsningen. Sony trenger ikke forholde seg til den kompleksiteten.

Men jeg tror ikke det er slik det fungerer. Et PS4 spill må f.eks. oppfylle mange forskjellige krav ut i fra SDKen til Sony. De må selvfølgelig ikke gjøre det på denne måten, men de gjør nå en gang det. Det er derfor man ikke uten videre får automagisk 4K på alle gamle PS4-spill på PS5, eller automagisk mer fps på PS4 spill som kjørte i 30fps på PS4 som helt fint kunne kjørt i 60 fps på PS5.

Sony SDKen virker litt quirky mtp dette. MS har kommet rundt dette fordi de har brukt store ressurser på backcomp. av gamle Xbox 360/One spill på Series X/S. De bruker også et annet rammeverk/SDK enn Sony. 

Som sagt så er det vel neppe noe i veien for at Sony bare flipper en switch som tillater 1440p på PS5. Men, pga. at de ikke vet hvordan alle de gamle spillene vil funke i 1440p (iom. at det kun fantes 1080p/4K på PS4/PS4 Pro), så vil de nok aldri gjøre det.

Da vil jo spill enten måtte skaleres ned, eller skaleres opp (PS4 Pro titler vil måtte skaleres ned, PS4-titler vil måtte skaleres opp).

Og i forhold til stats på monitorer med 4K, at de har langt lavere andel 4K monitorer enn 1440p monitorer, så tar ikke Steam hw survey med noen av konsollgamerne der ute med 4K TVer (med mindre de da også har en PC koblet opp til samme TV som kjører steam).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...