Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

G skrev (11 minutter siden):

Mulig at de resultatene er i fra SATA-modeller. Lenge siden jeg kikket på det der. Og en PS5 skal absolutt ikke ha SATA-modell. Kunne kanskje vært gøy på en PS4. Men, er M.2-spor på PS5.

SATA finnes også til M.2-spor. PS5 må ha NVMe PCIe 4-SSD med hastighet over 5,5 GB/s

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Nimrad said:

Du risikerer at visse spill ikke kan kjøre fra den ekstra SSD-en hvis du kjøper noe som ikke når kravene.

Er et utrolig fåtall dette gjelder, det har blitt testet utrolig mange ssd på dette området og det er i noen tilfeller snakk om 1 sekund loading i forskjell. Kravet blir nok mer i fremtiden når konsollen (spillene) vil utnytte dette. Jeg anbefaler å kjøpe en med rette hastighet for fremtiden men har en liggende en ssd med lavere hastighet går det fint å prøve eller sjekke ut hva som har blitt testet. INGEN spill har foreløpig ingen begrensning så langt. 

Lenke til kommentar
vampyrica skrev (2 minutter siden):

Nei en ps5 må ikke ha den hastigheten, ligger masse tester ute på dette, min bror kjører en 3200 i sin husker jeg rett og null forskjell fra stock. 

Ja, du kan kjøpe en som ikke er godkjent av Sony og det vil teknisk sett fungere. Men det er tåpelig å gjøre om den plutselig blir ubrukelig. Det finnes vel knapt spill som krever ssd i dag. De fleste ville nok funket fint på en hdd også.

Lenke til kommentar
vampyrica skrev (23 minutter siden):

Nei en ps5 må ikke ha den hastigheten, ligger masse tester ute på dette, min bror kjører en 3200 i sin husker jeg rett og null forskjell fra stock. 

Husk at så høy IO er nytt i så sammenheng, og det ikke er rett fram å klare å utnytte det fra et gameplay perspektiv. Faktisk så måtte UE5 skrives om for å håndtere IO kapasiteten til de nye konsollene. At det ikke finnes spill som bruker dette i dag er vel åpenbart. 

Om det kommer gjenstår å se, i det miste fullt ut i den grad spesifikasjonene blir et problem. 

Hvis ikke vil den ekstra kostnaden med lagringen være bortkastet, og 1 - 5 sekunder forskjell i tiden det tar å laste inn et spill er ikke nok. 

Lenke til kommentar

Under betaen testa vi i gruppa flere SSD’er med lavere specs enn kravet, og bortsett fra at noen spill brukte et par sekunder mer la vi ikke merke til store problemer. Men PS5-spill i fremtiden vil nok utfordre dette.

Theverge og DF har artikler om dette.

https://www.theverge.com/2021/8/4/22608153/ps5-ssd-speed-test-storage-expansion-m2-playstation-5

Endret av Retroman
Lenke til kommentar

Det kommer vel litt an på hvordan spiller trenger å laste. Hvis det er ren lasting her, som det virker å være gitt at man kan måle det på tid, så burde det ikke være noe problem? Men er det for streaming av assets feks under spilling, så blir det jo fort et problem.

Endret av Sjalottløk
Lenke til kommentar

Jeg kan allerede se for meg havet av forumposter i fremtiden.

«Omg, spillet har popping og texture issues herfra til månen? Det suger!» og så viser det seg at kidden sitter med en billig eBay-SSD langt under Sonys specs, men som «ble testa OK av <TechYouTuberOfTheYear> altså!»

Kjøp disker som følger specsa. Plis.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar
Sjalottløk skrev (9 minutter siden):

Det kommer vel litt an på hvordan spiller trenger å laste. Hvis det er ren lasting her, som det virker å være gitt at man kan måle det på tid, så burde det ikke være noe problem? Men er det for streaming av assets feks under spilling, så blir det jo fort et problem.

Det er nettopp det som er cluet her. DirectStorage på PC/Xbox og hva nå enn sony kaller det på PS5 legger jo opp til asset streaming. For konsoller er det enda viktigere fordi de har såpass lite minne, kun 16GB på deling mellom CPU og GPU. Derfor vil det kunne bli viktig for spill fremover når det får tatt dette i bruk.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Nimrad said:

Det er nettopp det som er cluet her. DirectStorage på PC/Xbox og hva nå enn sony kaller det på PS5 legger jo opp til asset streaming. For konsoller er det enda viktigere fordi de har såpass lite minne, kun 16GB på deling mellom CPU og GPU. Derfor vil det kunne bli viktig for spill fremover når det får tatt dette i bruk.

Stussa bare på diskusjonen om noen få sekunder i forskjell på lasting. Tviler derimot ikke på om Sony har en slags standard her de vil etterfølge mtp lastetider. 

Det blir jo umulig å si hva slags hastighet som er fornuftig uten å ha en oversikt over RAM-bruk.

Lenke til kommentar
Sjalottløk skrev (1 minutt siden):

Stussa bare på diskusjonen om noen få sekunder i forskjell på lasting. Tviler derimot ikke på om Sony har en slags standard her de vil etterfølge mtp lastetider. 

Det blir jo umulig å si hva slags hastighet som er fornuftig uten å ha en oversikt over RAM-bruk.

Loading-skjermer er forhåpentligvis på vei ut når man har disse hastighetene vi ser nå. Sony har jo prøvd å vise frem hvordan det kan gjøres med Ratchet & Clank. Det eneste du trenger å forholde deg til som forbruker er lista til Sony over "godkjente" SSD-er. Ikke noe vits å gjøre mer ut av det, de har brukt lang tid på å teste disse(lista kom en stund etter de ble tilgjengelige). Hvis du kjøper ihht den lista så er du good.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Serpentbane said:

Husk at så høy IO er nytt i så sammenheng, og det ikke er rett fram å klare å utnytte det fra et gameplay perspektiv. Faktisk så måtte UE5 skrives om for å håndtere IO kapasiteten til de nye konsollene. At det ikke finnes spill som bruker dette i dag er vel åpenbart. 

Om det kommer gjenstår å se, i det miste fullt ut i den grad spesifikasjonene blir et problem. 

Hvis ikke vil den ekstra kostnaden med lagringen være bortkastet, og 1 - 5 sekunder forskjell i tiden det tar å laste inn et spill er ikke nok. 

Da er vi jo ganske så enig ☺️

Lenke til kommentar
2 hours ago, Nimrad said:

Ja, du kan kjøpe en som ikke er godkjent av Sony og det vil teknisk sett fungere. Men det er tåpelig å gjøre om den plutselig blir ubrukelig. Det finnes vel knapt spill som krever ssd i dag. De fleste ville nok funket fint på en hdd også.

Har selv kjøpt en etter standard men hadde jeg hatt en liggende hadde jeg nå brukt den frem til/om det blir forandring. 
Bare sier det er så og si null forskjell på lavere hastighet foruten å kopiere filer fra en disk til en annen 

Endret av vampyrica
Lenke til kommentar
vampyrica skrev (19 minutter siden):

Har selv kjøpt en etter standard men hadde jeg hatt en liggende hadde jeg nå brukt den frem til/om det blir forandring. 
Bare sier det er så og si null forskjell på lavere hastighet foruten å kopiere filer fra en disk til en annen 

Jada, kjør på. Men ingen kunne forventet noe forskjell enda uansett. Det er helt forventa at det sikkert funker fint med hvilken som helst SSD.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Nimrad said:

SATA finnes også til M.2-spor. PS5 må ha NVMe PCIe 4-SSD med hastighet over 5,5 GB/s

Ja det finnes, men det er så gammel laptop-aktig greie som er avleggs nå. Med M.2 framover så tenker de fleste NVMe.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Nimrad said:

Jada, kjør på. Men ingen kunne forventet noe forskjell enda uansett. Det er helt forventa at det sikkert funker fint med hvilken som helst SSD.

Jeg forstår at du skjønner dette, men ikke alle som gjør det som du sikkert ser her.

Jeg skal være ærlig å si jeg forventet mer fra Sony ved å ha et minstekrav som de satte for dette og at det ville ha noen innvirkning og det ble tatt i bruk i spill, de har markedsført ssd kravet på en merkelig måte,  så håper nå det vil senere ha noe innvirkning men realiteten så må jeg si jeg er skeptisk når ting fungerer som de gjør nå.

Lenke til kommentar
vampyrica skrev (3 timer siden):

Jeg skal være ærlig å si jeg forventet mer fra Sony ved å ha et minstekrav som de satte for dette og at det ville ha noen innvirkning og det ble tatt i bruk i spill, de har markedsført ssd kravet på en merkelig måte,  så håper nå det vil senere ha noe innvirkning men realiteten så må jeg si jeg er skeptisk når ting fungerer som de gjør nå.

Fra Sony? Hva har de gjort? Ingen med forståelse for spillutvikling hadde vel forventet at dette ble tatt i bruk på de første spillene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...