Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Evil-Duck skrev (11 minutter siden):

Et annet eksempel er folk som bruker PS5 i en simrig for å spille spill som Gran Turismo hvor 1440P oppsett ofte er en god middelvei da mange kjører trippel skjerm oppsett som ville vært klin umulig å drive rundt fornuftig i 4K x 3

Men den støtter jo uansett ikke trippelskjerm? Ikke 2 en gang

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 minutt siden):

Men den støtter jo uansett ikke trippelskjerm? Ikke 2 en gang

Nei det gjør det ikke, men de færreste har sim rigger dedikert for playstation, så det var mer et eksempel av hvor en playstation kan bli brukt på en 1440P skjerm. For de som eksklusivt racer på playstation vil det selvfølgelig være mest logisk å bære bruke en stor sentermontert 16:9 4K skjerm.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (35 minutter siden):

Nei det gjør det ikke, men de færreste har sim rigger dedikert for playstation, så det var mer et eksempel av hvor en playstation kan bli brukt på en 1440P skjerm. For de som eksklusivt racer på playstation vil det selvfølgelig være mest logisk å bære bruke en stor sentermontert 16:9 4K skjerm.

Joda. Men de færreste har rigger i det hele tatt for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (5 timer siden):

Det store er native støtte for 1440p som det var snakk om skulle komme sammen med VRR og det er merkelig hvor mye Sony sliter med å implementere det. Kun 1080p eller 2160p er bare et merkelig valg. Man skulle hatt 3 oppløsningsvalg samt med og uten adaptive/vsync for å unngå tearing osv.
 

2022 og vi har såvidt fått 120Hz og snart vrr. På tide at konsoller tar gaming på alvor.

Enn så lenge TVer ikke har 1440p (native altså), så tror jeg ikke de vil prioritere det. En annen ting er jo at spill er laget for 1080p eller 4K (riktignok ofte oppskalert fra 1440p) output, og da å garantere at dette fungerer i 1440p er kanskje en litt større oppgave å få gjennomført. Spesielt i forhold til brukerbasen som sitter og gamer PS5 på monitor med 1440p.

Skulle jeg gjette, så vil de aldri implementere det.

Lenke til kommentar
21 minutes ago, vidor said:

1440p har nok for lav brukermasse til at Sony vurderer det som verdt å støtte.

Uansett veldig merkelig da det ligger noe Unix-aktig OS på Playstation, og oppløsningen i seg selv burde ikke være en mangel i selve OS-et sånn sett, de har bare ikke striglet menyene og utprøving til å tilby oppløsningen.

Når de i firmware patch 9.50 for PS4 greier å få ut ukrainsk språkoppsett i sympati med Ukraina-konflikten med Russland, eller fordi de ikke før nå har oppdaget at ukrainere har et eget språk utenom russisk.. Da er det veldig merkelig at 1440p som er helt mainstream for flere OS å ikke tilrettelegge for det da.

Lenke til kommentar
G skrev (17 minutter siden):

Uansett veldig merkelig da det ligger noe Unix-aktig OS på Playstation, og oppløsningen i seg selv burde ikke være en mangel i selve OS-et sånn sett, de har bare ikke striglet menyene og utprøving til å tilby oppløsningen.

Når de i firmware patch 9.50 for PS4 greier å få ut ukrainsk språkoppsett i sympati med Ukraina-konflikten med Russland, eller fordi de ikke før nå har oppdaget at ukrainere har et eget språk utenom russisk.. Da er det veldig merkelig at 1440p som er helt mainstream for flere OS å ikke tilrettelegge for det da.

Nei, egentlig ikke. Konsoll har alltid handlet om å gjøre det enkelt. Alle har brukt det på TV-er tradisjonelt og TV-er kommer bare i 4K eller 1080p. Å legge til enda en oppløsning betyr at utviklere må tilrettelegge for enda flere. Det er veldig forståelig. På multiplattform sitter man jo og finjusterer til en spesifikk hardware og det må man gjøre per oppløsning på konsoll. Og ref tidligere poster 1440p er ikke mainstream på konsoll.

Lenke til kommentar
26 minutes ago, G said:

Uansett veldig merkelig da det ligger noe Unix-aktig OS på Playstation, og oppløsningen i seg selv burde ikke være en mangel i selve OS-et sånn sett, de har bare ikke striglet menyene og utprøving til å tilby oppløsningen.

Enklere for utviklere å støtte færre oppløsninger, men teknisk sett kunne de nok rimelig enkelt ha fikset det, og mye av jobben er allerede gjort hvis man også utvikler til PC da en bare trenger støtte i plattformen.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (12 minutter siden):

Om et spill støtter 4K så må utvikleren i utgangspunktet ikke gjøre noe som helst, det er bare snakk om skalering fra sony sin side, selv om det selvfølgelig blir best om spillet selv har 1440P native oppløsning, men det er intet must.

Hvis det kun er skalering du vil så får heller skjermen ta seg av det.

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Evil-Duck said:

Om et spill støtter 4K så må utvikleren i utgangspunktet ikke gjøre noe som helst, det er bare snakk om skalering fra sony sin side, selv om det selvfølgelig blir best om spillet selv har 1440P native oppløsning, men det er intet must.

Sant nok. 4k HUD etc burde være temmelig enkelt å skalere ned til 1440p. Om en ikke trenger så mye FPS er 1440p en grei balanse mellom 1080p og 2160p

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (17 minutter siden):

Hvis det kun er skalering du vil så får heller skjermen ta seg av det.

Hvorfor det? En Playstation har jo langt bedre utgangspunkt i å ta seg av skalleringsjobben enn hva en monitor har i 99% av tilfellene. Med litt hardware kraft så kan en skalere ned UHD til QHD med et ganske godt resultat ettersom pikslene allrede er der i overflod. Men og en generell native 1440P støtte eksisterer og i alle spill utenom eventuelle fåtallet ps eksklusive spill så jeg ser virkelig ikke denne problematikken det skal være hverken for sony eller spill utviklere å støtte denne oppløsningen. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså, det er null problem for Sony å skru på 1440p på PS5. Arbeidet består i å validere at absolutt alle spill fungerer i 1440p på PS5. Dvs. samtlige PS4-spill og PS5-spill. Avhengig av hvordan utviklerne har laget spillene, så må det ikke være rett fram her, selv om sannsynligvis veldig mange av spillene bare ville fungert. 

Sony har jo en egen SDK for PS4 og PS5. PS4 spill kjører ikke native på PS5, men i PS4-modus. Så her tror jeg det mye enklere for MS enn det er for Sony å få lagt inn støtte for andre oppløsninger. Kanskje nettopp pga. dette (spill må outputte enten 1080p eller 2160p), så vil det kreve patching av alle spill for å kjøre i 1440p (gjetning fra min side). I motsetning til MS, så er ikke dette noe Sony er keen på å bruke veldig mye ressurser på. 

Nå er det en del (stor) spill som har fått patcher som låser opp høyere FPS på PS5 i PS4-versjonen. Men totalt sett, så er det jo bare en liten del av PS4-spillene som gir fordeler på PS5 (høyere fps/høyere res etc). Og av de som har støtte, så er det vel utviklerne selv som  har sørget for støtten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...