Gå til innhold

NRK legger ned lisensavdelingen i Mo i Rana - 100 ansatte mister jobben


Anbefalte innlegg

Nå er det vel slik at i de fleste land vi kan sammenligne oss med så er en forsikringsordning dyrere pr mnd enn det vi betaler over skatteseddelen for å ha det "gratis" - og i tillegg kan man bli usosialt straffet med enda høyere premie dersom man har vørt syk, er arvelig belastet eller har andre risikofaktorer.

Det kan så være. Det eneste jeg har å utsette på helsevesenet vi har i norge er de lange helsekøene. Akutthjelpen er helt topp.

 

Jeg bare sier at man må ikke på noen måte tro at dette er gratis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AnArv og FrihetensRegn: Staten har i mange år fått kritikk for å føre en singelfiendtlig politikk. Dette bidrar til å rette litt på det problemet.

 

Husk nå også at desto færre som skal dele på finansieringen desto dyrere blir det per person. Det er en fordel å fordele dette ganske jevnt og det synes jeg de har oppnådd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir som om man fjernet bompenger og i stedet ila alle skatteytere en "infrastruktur-avgift" over skatteseddelen, selv de som ikke har kjøretøy.

Det er egentlig ikke noen dum idé for sliter man ikke på veien med egen bil så sliter man på veien med buss, trailere som kjører varene man kjøper, forsvar og nødetater sliter på veiene, sykler og gående sliter ikke akkurat ut gang og sykkel-veiene, men de skal nå ha penger til å bygges, brøytes og lys.
Lenke til kommentar

AnArv og FrihetensRegn: Staten har i mange år fått kritikk for å føre en singelfiendtlig politikk. Dette bidrar til å rette litt på det problemet.

Synes ikke det er noe godt argument, det er jo like singelfiendtlig at jeg nå må betale 1700kr der jeg før betalte null, som at naboen må betale 1700 der han før betalte 3000.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

aprpos pensjonister, idag er det slik at beboere på alders- og sykehjem som har eget tv, slipper å betale NRK-lisens.

 

Med den nye ordningen, der det flyttes til personbeskatning, innebærer da at 70.000 individer (usikker på eksakt antall plasser) som i dag betaler null. hertter må betale.

 

En glipp eller "kald" beregning?

Lenke til kommentar

Gjennomsnittlig årsinntekt i Norge er 550 000 kr. Jeg vil si trygdede og studenter som jobber 50%, som tjener ca. 250 000 kr i året (etter 2020) og så må betale 1600 kr istedenfor 0 er ganske hard straff jo.

 

En student som studerer fulltid og tjener 250 000 kr i året vil nok ikke oppleve en NRK-skatt på 1600 som det verste. Fra 160 000 til 250 000 er gjennomsnittlig skattesats 28 %. Samtidig får du for hver krone du tjener over 182 575 kr,  55 % av det overskytende beløpet trukket fra det du får i stipend om man studerer på fulltid.

 

Hva er da det som svir mest, å bli trukket 1400 ekstra i NRK-skatt, eller å sitte igjen med skarve 17 % av det du tjener mellom 182 575 og 250 000? Hadde studenten stoppet å jobbe på 182 575 hadde faktisk inntekt vært ca. 223 000 kr. Det lønner seg simpelthen ikke å jobbe mer enn til tett under 200k for studenter, og dermed en NRK-skatt på 800.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tabellen er utformet for å få nok finansiering, ikke for å være fornuftig. Trinnene for inntekt begynner for løavt når uføretrygdede kommer på nest øverste nivå og yrkesaktive kommer på øverste, altså 1600 og 1700 kr. Yrkesaktive har langt høyere betalingsevne enn uføretrygdede til at forskjellen skal være 100 kr.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

I henhold til artikkel på NRK blir dette satsene:

  • Inntekt inntil 150 000 kroner, vil NRK-skatten bli på 100 kroner.
  • Inntekt mellom 150 000–200 000 kroner, vil den bli på 900 kroner.
  • Inntekt på mellom 200 000–250 000 kroner, vil den bli på 1400 kroner.
  • Inntekt mellom 250 000–350 000 kroner, vil den bli på 1600 kroner.
  • Inntekt over 350 000 kroner, vil bli på 1700 kroner.
Ser ganske fornuftig ut for min del.

 

https://www.nrk.no/kultur/slik-skal-nrk-finansieres-i-fremtiden-1.14495791

Noen som kan regne litt på det, fordi det høres ikke ut som de vil få nok inntekter.

 

Det er 2 millioner lisensbetalere som betaler 3000 kroner. Det er 4 millioner nordmenn over 18 år, og mange av dem har ikke inntekt. Skal staten også gi dem penger?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

men det har jo fungert "helt utmerket" hittil, så hvorfor gjøre om på det?

 

At noen som faktisk ikke har TV, men har pc, nettbrett, eller smarttelefon, også skal kreves for TV-lisens til NRK (det er det det er, selv om de kaller det noe annet) er uhørt. Som sagt, NRK kan kreve innlogging for nettinnehold hvis tyv-titting var et problem.

 

Ikke vær så sikre på at "medie-avgift" blir billigere enn tv-lisensen heller, - de senere åra har flere aktører vært på banen med ønske om at det skal gjørs påslag i kommende medie-avgift, for å tilgodese deres medlemmer. Bl.a. TONO og nettaviser. Så brått ender vi opp med påplussinger ettersom åra går. "kr. 15" for å opprettholde nettaviser. "kr.10" til TONO/artister osv. Kun fantasien setter grenser for hva som kan inkluderes etter hvert, når politikerne ikke lengre trenger forholde seg bokstavelig til "NRK lisens"

Fordi det har ikke fungert utmerket - det har vært en veldig urettferdig ordning.

Om man har TV (etc) eller ser NRK er ikke saken. 

 

Som nevnt tidligere i tråden så håpet jeg de ville kun dekke en kanal på radio og TV, stille krav om effektiv drift osv. Men det ser jo ikke slik ut. 1700,- kr * 3 = 5100,- er en uhorvelig idiotisk sum (å økning) for en slik tjeneste for husstanden her.

 

Joda, løsningen i seg selv er jeg for, men det får da være måte på hvor mye man må betale for ineffektivitet og sløsing.

Lenke til kommentar

Ikke glem at trygdede og pensjonister har >200k etter ordningen hvor de skattes på samme måte som yrkesaktive. En god del har over >250k.

 

Jeg gjorde en kort beregning fra SSB tall, og du har rett. Det er overaskende mange som tjener over 200k.

 

Kanskje fordi Norge har en del gjestearbeidere, og de vil hjelpe oss med å betale NRK-avgiften?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/MR7mKr/skei-grande-nrk-lisens-over-skatteseddelen

 

Nå skal altså lisensen tas over skatten, og en husstand med to normale lønninger som pr idag ikke har TV-signal får altså en skatteøkning på 3400kr.

Slik jeg ser det er det da bare rett og rimelig at alle får tilgang, uten ekstra kostnad.

Hvordan skal dette håndteres for de som ikke er interessert i å betale get eller canal digital 500kr mnd for 40 kanaler de ikke vil ha? Hvordan skal man få tilgang til NRK1, 2 og 3 uten å ha et abonnement hos en av tv-leverandørene?

Endret av toth
Lenke til kommentar

Eg vil si 1700kr/pers er ekstremt mye penger for å støtte kanal som er ikkje "for alle". Det er ikkje alle som ser på TV ein gong. Alt av TV bør over på PPV. Ein betaler for det ein ønskjer å se, uten å bli tvunget å betale for noe ein ikkje trenger/bruker.

Lenke til kommentar

Eg vil si 1700kr/pers er ekstremt mye penger for å støtte kanal som er ikkje "for alle". Det er ikkje alle som ser på TV ein gong. Alt av TV bør over på PPV. Ein betaler for det ein ønskjer å se, uten å bli tvunget å betale for noe ein ikkje trenger/bruker.

Ja, 3400/par er vel like mye som man betaler totalt for 40 andre kanaler.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...