Gå til innhold

NRK legger ned lisensavdelingen i Mo i Rana - 100 ansatte mister jobben


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er "vanlig antenne" i dag? Funker det fortsatt å ha den klysa med ståltråd på taket?

 

Ja, man tar inn NRK sine kanaler med en vanlig UHF-antenne. De sender ukryptert digitalt i bakkenettet (RiksTV). Varierer noe etter hvor man bor, men de aller fleste fastboende har grei dekning.

 

Eg vil si 1700kr/pers er ekstremt mye penger for å støtte kanal som er ikkje "for alle". Det er ikkje alle som ser på TV ein gong. Alt av TV bør over på PPV. Ein betaler for det ein ønskjer å se, uten å bli tvunget å betale for noe ein ikkje trenger/bruker.

 

Nå har nesten alle klaget i mange år på NRK-lisensen, og når den skal forsvinne så klager man på alternativet... Det er sånn at vi har allmennkringkasting i Norge, og den må finansieres på en aller annen måte. Hvis du klager på at du må være med å betale for allmennkringkastingen som har kanaler du ikke ser på, kan jeg da klage på at mine skattepenger går til veibygging eller sykehus som jeg ikke trenger/bruker?

Endret av Omnia vincit amor
Fletting.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen logikk i at NRK/medie avgift skal eksistere idag når medieavhengighet er en reel blemme på samfunnet. Folk klarer å kaste bort altfor mye tid og penger på medier helt av egen vilje, så en obligatorisk skatt slik at staten kan produsere enda mer media for folket er helt latterlig.

 

Statlig medieproduksjon var kanskje en grei logisk ting å ha på (60-90)-tallet, men i dagens samfunn er det direkte tåpelig og burde vært avskaffet med en gang internett ble tilgjengelig i alle husstander.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har nesten alle klaget i mange år på NRK-lisensen, og når den skal forsvinne så klager man på alternativet... Det er sånn at vi har allmennkringkasting i Norge, og den må finansieres på en aller annen måte. Hvis du klager på at du må være med å betale for allmennkringkastingen som har kanaler du ikke ser på, kan jeg da klage på at mine skattepenger går til veibygging eller sykehus som jeg ikke trenger/bruker?

Mener du at det IKKE er på sin plass å klage når man plutselig må betale mer, samtidig som flere betaler?

Pr idag er det mange som ikke betaler, enten fordi de sniker seg unna, eller som meg ikke har TV. Nå skal begge disse gruppene også betale, så det blir langt flere å dele regningen på - samtidig går prisen opp over 10%. Hvorfor i all verden kan man ikke være misfornøyd med det, og med rette?

Lisensen forsvinner ikke i det hele tatt, det er bare faktureringsmåten som endres. Ergo har de som allerede klager generelt på lisens ikke fått det noe bedre.

 

Det er også fullt lov å være mot allmennkringkasting i seg selv.

Endret av toth
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Mener du at det IKKE er på sin plass å klage når man plutselig må betale mer, samtidig som flere betaler?

 

Hvordan betaler du mer? Om du tjener mye så betaler du mye, tjener du lite så betaler du også lite. Synes det er et rettferdig system. 

 

Her er hva man må betale: 

Inntekt inntil 150.000 kroner, vil NRK-skatten bli på 200 kroner.

Inntekt mellom 150.000 - 200.000 kroner, vil den bli på 800 kroner.
Inntekt mellom 200.000 - 250.000 kroner, vil den bli på 1400 kroner.
Inntekt mellom 250.000 - 350.000, vil den bli på 1600 kroner.
Inntekt over 350.000 kroner, vil bli på 1700 kroner.
 
Med andre ord så betyr det at de som tjener mest også betaler mest. Jeg synes det er kjempefint at vi nå får dette over skatten. Man kommer i grunnen ikke til å merke mye ut av denne skatten da den trekkes automatisk, og man trenger ikke å beta 3000 kr til NRK. Man betaler heller ikke hele regningen en gang, det blir vel delt i 12.  
Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Hvordan betaler du mer? Om du tjener mye så betaler du mye, tjener du lite så betaler du også lite. Synes det er et rettferdig system.

 

 

Fordi lisensen nå er 3000, og over skatten blir 3400 pr normale familie.

 

For ikke å nevne de som ikke har TV idag, de får ikke bare 400 i økning, men 3400.

 

En enslig student vil selvsagt få det bedre, men de fleste vanlige jobber gir over 350k, altså blir det for alle toinntektsfamilier dyrt.

Tjener man totalt 700k i husholdningen er man langt fra rike, og hvis man da har kuttet TV som en utgiftspost blir dette en klar belastning på økonomien.

 

350k er knapp lønn, så setningen din bør være "tjener man lite, betaler man mye - tjener man _skikkelig_ lite betaler man litt mindre"

Endret av toth
Lenke til kommentar

Nå har nesten alle klaget i mange år på NRK-lisensen, og når den skal forsvinne så klager man på alternativet... Det er sånn at vi har allmennkringkasting i Norge, og den må finansieres på en aller annen måte. Hvis du klager på at du må være med å betale for allmennkringkastingen som har kanaler du ikke ser på, kan jeg da klage på at mine skattepenger går til veibygging eller sykehus som jeg ikke trenger/bruker?

Den forsvinn jo ikkje, men går berre over i ny form. Tidlegare kunne du i det minste unngå å betale, men no finnes det ingen valg lengre. Inntekta blir avgjerande og mange som i dag ikkje betalar lisens må no betale, uavhengig av om dei nyttar seg av tilbodet eller ei. Det er tidlegare sagt at lisensen er ei kringkastingsavgift, men når du må betale utan ein einaste skjerm i huset så er det klart at det er finansiering av NRK det er snakk om og det betyr ingenting om du nyttar deg av tilbodet eller ei.

 

Veiar og sjukehus er noko alle brukar. Om du ikkje er på sjukehuset så ofte så er du alltid sikra rask tilgang om du skulle ha behov for det. Då er du avhengig av både helsevesenet og eit fungerande veinett. Ingen får akutt behov for NRK.

 

Dei fleste klagar fordi dei har måtte betale lisens sjølv om dei ikkje nyttar seg av tilbodet til NRK. Det må dei med den nye ordninga òg. Faktisk har ein no endå meir å klage over sidan det ikkje er mogleg å unngå den.

Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med andre ord så betyr det at de som tjener mest også betaler mest. Jeg synes det er kjempefint at vi nå får dette over skatten. Man kommer i grunnen ikke til å merke mye ut av denne skatten da den trekkes automatisk, og man trenger ikke å beta 3000 kr til NRK. Man betaler heller ikke hele regningen en gang, det blir vel delt i 12.

Nei, du må ikkje betale 3000, men no er det 3400, og det går framleis til NRK sjølv om det blir trukket frå skatten. Pengane forsvinn uavhengig av om det er to gonger i året eller 11. Det blir ikkje betre av at det blir betalt over skatten. 1kr er 1kr uansett når du må betala den.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

NRK må¨avvikles innen 2022.

 

det er vel å ta i. Men man kunne valgt den danske modellen, som går ut på å slanke statskanalens budsjett med 20% og at virksomheten skal vris tilbake til kjerneoppgavene, osv.

 

https://www.nrk.no/urix/danmark-fjerner-tv-lisensen-1.13966012

https://da.wikipedia.org/wiki/Medielicens

 

Problemet hvis man ikke setter foten ned, er at NRK bare fortsetter å ese ut i det uendelige. Dermed bare fortsetter budsjettet også å øke. (dvs. skatten for oss). Kanskje NRK ikke burde holde på med absolutt alt. Det fortrenger andre aktører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

det er vel å ta i. Men man kunne valgt den danske modellen, som går ut på å slanke statskanalens budsjett med 20% og at virksomheten skal vris tilbake til kjerneoppgavene, osv.

 

https://www.nrk.no/urix/danmark-fjerner-tv-lisensen-1.13966012

https://da.wikipedia.org/wiki/Medielicens

 

Problemet hvis man ikke setter foten ned, er at NRK bare fortsetter å ese ut i det uendelige. Dermed bare fortsetter budsjettet også å øke. (dvs. skatten for oss). Kanskje NRK ikke burde holde på med absolutt alt. Det fortrenger andre aktører.

 

helt enig. Det er bare tull at NRK skal konkurrere mot de andre privatlige eide kanalene.

 

NRK kan holde seg til det absolutt grunnleggende, en nasjonal radiokanal, en nasjonal tv kanal som dekker nyheter daglig og så vil jeg se en dynamisk løsning som substituerer for tilbudet de har i dag.

 

NRK skal ta seg av det absolutte minimum, akkurat slik som sykehusene som blir betalt av skatten vår. Du kommer ikke på sykehuset og så gir de deg en masse behandlinger som du ikke trenger. NRK har est ut alt for mye og beviset ligger i puddingen når en husholdning på to personer må betale 3400 kr i året, det er ca 300 kroner i måneden. Er du klar over hvor mye du får for det? Det er to mobilabonnement med unlimited ringing og 2 gb data i måneden.

 

Færre og færre ser på NRK og så skal de ese ut enda mere? Staten hadde ikke støttet folket hvis vi ville ha masse skattelettelser men ikke trengte det, hvorfor skal vi støtte NRK som ikke trenger det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Færre og færre ser på NRK og så skal de ese ut enda mere? 

 

Hvor har du dette fra? Er dette en påstand du faktisk har kilder til? 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke bo i et land hvor man blir tvunget til å betale for noe man er mot.

 

Jeg har ikke noe problemer med å betale skatt og jeg vil ha et velferdssamfunn fordi det er det beste for alle, både de fattige og de rike.

 

Men jeg setter foten ned når et tilbud er mindre og mindre ettertraktet og staten skal tvinge oss til å betale for noe som er døende.

 

Hvis staten hadde gjort det rette så hadde de skapt om hele NRK konseptet, det må bringes tilbake fra de døde, å fortsette å gi penger til NRK når færre og færre ser på det er som å gi medisin til en person med uhelbredelig kreft.

 

Det samme skjer i DOTA 2, når en hero der er så fucked up og ubrukelig at ingen spiller med vedkommende så fortsetter de ikke å tweake på detaljene, men de "reworker" heroen. 

 

Akkurat det samme må skje med NRK, de må bygges opp fra grunnen igjen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

 

Du kunne jo faktisk vist til denne rapporten som NRK står for: 

https://www.nrk.no/aarsrapport/2018/slik-loser-nrk-oppdraget_-1.14469233

 

87 prosent av befolkningen over 12 år benytter seg av NRKs tilbud daglig. I tråd med folks endrede medievaner øker bruken av NRKs innhold på nett og mobil.
 
Dette er for 2018.

 

At lineær tv går nedover er jo ikke rart, men NRK nett TV har sett en økning. 

 

Vil du fremdeles påstå at "Færre og færre ser på NRK"? 

 

Forøvrig ble denne rapporten lagt ut i går. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Du kunne jo faktisk vist til denne rapporten som NRK står for: 

https://www.nrk.no/aarsrapport/2018/slik-loser-nrk-oppdraget_-1.14469233

 

87 prosent av befolkningen over 12 år benytter seg av NRKs tilbud daglig. I tråd med folks endrede medievaner øker bruken av NRKs innhold på nett og mobil.
 
Dette er for 2018.

 

At lineær tv går nedover er jo ikke rart, men NRK nett TV har sett en økning. 

 

Vil du fremdeles påstå at "Færre og færre ser på NRK"? 

 

Forøvrig ble denne rapporten lagt ut i går. 

 

Veldig merkelig at denne rapporten ble lagt ut i går... God timing i NRK...

 

Akkurat det samme som i Sverige skjer i Norge. Flere og flere vender statskanalen ryggen. Derfor må det innføres avgift via tvang i beste marxist-kommunistiske ånd :)

 

Vil tro du er en av de som liker faktisk.no siden du mener vi burde lese NRK sin "rapport" enn uavhengige sin. Sjekk uttrykket; bukken og havresekken... I samme farten kan du sjekke opp hvem som eier faktisk.no :)

Lenke til kommentar

Vil du fremdeles påstå at "Færre og færre ser på NRK"? 

Hmmm, må bedgi at jeg og dama ser litt på NRK, men snakker jeg med mine barn (3 voksne) så ser hverken de eller partneren deres NRK i det hele tatt. Mulig de ikke er representativ for yngre garde, men syns det høres veldig optimistisk ut den rapporten.

(mulig de regner også regner med de som 'passerer' kanalen(e) i sin trykkeiver på fjernkontroll mm)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hmmm, må bedgi at jeg og dama ser litt på NRK, men snakker jeg med mine barn (3 voksne) så ser hverken de eller partneren deres NRK i det hele tatt. Mulig de ikke er representativ for yngre garde, men syns det høres veldig optimistisk ut den rapporten.

(mulig de regner også regner med de som 'passerer' kanalen(e) i sin trykkeiver på fjernkontroll mm)

 

Slik jeg forstår meg på rapporten så er det mer og mer bruk av nett tv, og da gir det mening. 

 

Men ja, det kan godt stemme at de yngste ikke bruker NRK like mye, men tallene fra NRK sier noe ihvertfall, og det er ikke at det er færre som bruker det tvert imot. 

 

Veldig merkelig at denne rapporten ble lagt ut i går... God timing i NRK...

 

Så du påstår at dette også er en konspirasjon? De legger som regel ut rapporten i mars / april måned. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...