Gå til innhold

NRK legger ned lisensavdelingen i Mo i Rana - 100 ansatte mister jobben


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det letteste hadde vært å la NRK bli reklamefinansiert, eller en abonnementsløsning for de som faktisk bruker dritten.

Det heter f.eks TV2, eller TV-Norge eller FEM eller ... Det du beskriver finnes det et titalls av. Å finne hjulet/reklametv på nytt løser ingen verdens ting.

 

NRK er noe helt annet, nettopp fordi det finansieres på en helt annen måte.

 

Men over til saken igjen: Det er bra at fjernsynslisensen flyttes over til skatten. Det er en mye mer rettferdig måte å kreve inn på enn å ta flat takst for alle som eier et fjernsynsapparat. Det sagt så ser jeg ingen grunn til å øremerke denne skatten hele veien fra skattebetaler til NRK.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det letteste hadde vært å la NRK bli reklamefinansiert, eller en abonnementsløsning for de som faktisk bruker dritten.

 

Helt enig, men hva hadde blitt prisen for de som vil abonnere? 8000 i 2020 og 10000 i 2021? Er jo flere og flere som slutter å betale NRK lisens fordi det er rent søppel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig, men hva hadde blitt prisen for de som vil abonnere? 8000 i 2020 og 10000 i 2021? Er jo flere og flere som slutter å betale NRK lisens fordi det er rent søppel.

 

Og dermed hadde vi blitt kvitt søpla uten at man trengte bære den ut selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tipper den nye betalingsløsningen øker muligheten for politikerne å være mer fleksible (les, øke den) uten at folk legger like godt merke til det, som når giroen kommer i postkassen. Det blir litt som inntektsskatten, som man ikke betaler manuelt selv som en regning etter at man får lønn på kontoen, men som automatisk trekkes lønnen før man får det på konto. Så om den tas over skatteseddelen, kan den bli økt men samtidig mindre synlig.

Lenke til kommentar

Tipper den nye betalingsløsningen øker muligheten for politikerne å være mer fleksible (les, øke den) uten at folk legger like godt merke til det, som når giroen kommer i postkassen. Det blir litt som inntektsskatten, som man ikke betaler manuelt selv som en regning etter at man får lønn på kontoen, men som automatisk trekkes lønnen før man får det på konto. Så om den tas over skatteseddelen, kan den bli økt men samtidig mindre synlig.

Det vil ikke gå, 90% av Norges befolkning er for oppegående til å falle for dette og de hadde blitt slaktet im media.

Lenke til kommentar

Jeg vil tippe de aller fleste nordmenn ikke har full oversikt over alle skatter, avgifter og momssaters i dette landet. Det er det rett og slett for mange enheter til. Og så har man flere skatter som er progressive, altså ikke enkle flate skatter. Og så har man avdrag etc. Det er en hel jungel der ute ang hva staten tar og gir.

Lenke til kommentar

Strømprisene øker, prisen på matvarer øker, Boligprisene øker, skatt og avdrag øker, drivstoffprisene øker, flere og prisene på bomstasjonene øker. Er det rart at vi ikke setter unger til verden så dyrt som levestandarden har blitt. For å snakke om min egen situasjon er vi i etableringsfasen og med to gode inntekter og nøkterne forbruksvaner, men det er fortsatt skralt hver måned pga. avgiftshore landet her. De sier at det balanseres med en stigende lønnsvekst, men jeg føler ikke det selv.

Har klart å lure meg unna lisensen i mange år og det er fordi det er prinsipielt slik at jeg ikke skal betale for noe jeg ikke benytter meg av. Hvis jeg bli nå pålagt å betale lisensen, bare fordi den kan nåes på flere plattformer og dermed omdøpes til mediaavgift, ja da er forbrukerkrigen i gang for min del. 

Edit: 
Glemte at vi var det eneste fuckings EU landet der styringsbanken økte styringsrenten!!!!! og bankene satt som vårkåte simler for å trykke på boliglånsrenteknappen - de håver inn penger som aldri før, så litt til - må jo til.

Endret av #Wengerout
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Den må bli billigere.

 

Dagens løsning er helt tragisk dårlig og jeg har lurt meg unna lisensen i 15 år. Jeg ser ikke NRK og ikke betaler jeg for at noen skal ødelegge tvn min.

 

Antall lisensbetalere er 2 millioner og antall husholdninger er 2.4 millioner. De fleste lurer seg ikke unna. 

 

Jeg tipper det blir som Sverige, summen kommer til å falle men mange familier må betale dobbelt.

Lenke til kommentar

Jeg mest overrasket over at det var så mange som hundre mennesker som jobbet med å drive inn lisensen jeg.

 

Hundre mennesker. Hver dag hele året.

Noe jeg også fanget og tenkte at det er helt absurd. For å dra paralleller så jobber det under 30 stykker for å drive fakturaavdelingen til Telenor. En av Norges største konserner og den største aktøren innenfor telecom.

Lenke til kommentar

Dette var høyst ventet.  Lisenskontrollørne ble nylig oppsagt og Norge liker å herme etter Sverige der TV-avgiften (som den heter der) ble avviklet og skattefinansiert f.o.m. i år

https://sv.wikipedia.org/wiki/TV-avgift_i_Sverige

 

Videre er det jo ikke enkelt for NRK å holde kostnadene nede.  For endel år tilbake solgte de noe av sin eiendom på Majorstua til ny boligutvikling.  Tror de tjente ca 100 mill på det.  Men like fort ble tilskuddet til NRK redusert med akkurat det samme. Nå forsvinner visst resten av tomten (mye park) til boliger, med unntak av noen fredede bygg. 

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Men over til saken igjen: Det er bra at fjernsynslisensen flyttes over til skatten. Det er en mye mer rettferdig måte å kreve inn på enn å ta flat takst for alle som eier et fjernsynsapparat. Det sagt så ser jeg ingen grunn til å øremerke denne skatten hele veien fra skattebetaler til NRK.

Så det er rettferdig at jeg betaler mer for NRK uten å eie mottaker og heller ikke ser på linjær tv enn en minstepensjonist som ikke har byttet kanal fra NRK siden 80-tallet?

 

Ja ok, all annen skatt fungerer slik, men det er i hovedsak nødvendigheter man kan få brukt for. Jeg havner ikke i en ulykke og blir reddet av NRK..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noe jeg også fanget og tenkte at det er helt absurd. For å dra paralleller så jobber det under 30 stykker for å drive fakturaavdelingen til Telenor. En av Norges største konserner og den største aktøren innenfor telecom.

 

Det er ikke mange som prøver å "lure" seg unna sine fakturaer fra Telenor, men mange som prøver å lure seg unna kringkastingsavgiften, som tross alt er en lovpålagt avgift. Snyltere kaller man sånne.

 

 

Så det er rettferdig at jeg betaler mer for NRK uten å eie mottaker og heller ikke ser på linjær tv enn en minstepensjonist som ikke har byttet kanal fra NRK siden 80-tallet?

 

Ja ok, all annen skatt fungerer slik, men det er i hovedsak nødvendigheter man kan få brukt for. Jeg havner ikke i en ulykke og blir reddet av NRK..

NRK er og har alltid vært gratis. Fra 2020 trenger du heller ikke lengre å betale kringkastingsavgift. Istedenfor blir det satt av skattekroner til å drive rikskanalen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...