Gå til innhold

NRK legger ned lisensavdelingen i Mo i Rana - 100 ansatte mister jobben


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

La de som går på NAV slippe å betale.

 

La de som betaler toppskatt betale avgiften i sin helhet, og deretter gradere nedover de som tjener mindre.

 

964800 er "toppskatt".

 

Si at du tjener 600'000. 600/964,8=62,1%. 62,1% av 3000 er 1863 kr.

 

For en NAVer: 200'000. 200/964,8=20,7%. 20,7% av 3000 er 621 kr.

 

Mye mer rettferdig. Men så må de som har mest, betale mest, og DET går vel ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor tror du avgiften fremdeles blir 3000 hvis antall som må betale mangedobles?

 

Ja, det er mange som nå må betale tror jeg. De som ikke har TV, de som sniker seg unna, de som er flere i fam med inntekt som kun betaler for en lisens mm.

 

Men man kunne jo også håpe på at man har satt skikkelige krav til effektiv drift, samt latt lisens skatt kun gått til en radio og TV kanal, de andre må de ev finansiere selv. Samt man bør kutte ut reklame i den ene TV kanalen, altså ikke tillatt snikreklamen som man kaller «sponset av»

Lenke til kommentar

Det positive er at alle skattebetalere må spleise på driften av statskanalen, ikke bare en liten gruppe!

 

Meget positivt for oss som betaler lisens idag, dårlig nytt for unnasluntrerne!

 

det er veldig få unnasluntrere. Hvis jeg ikke husker feil, er dekningsgraden av landets husstander som betaler lisens, over 90%

 

Det som bl.a. er problematisk ved å innføre "medie-skatt" er at folk ikke lenger kan velge bort TV som informasjon/underholdnings kilde. For eksempel en student eller andre med lav inntekt som har måttet prioritere bort TV og kun holdt seg med PC, blir nå blir fattigere. Og roten til alt, er at NRK (uten at noen har krev det) streamer programmer åpent på nett. De kunne lagt det bak innlogging med betalt tv-lisens/BankID etc. da hadde argumentet at "alle skal betale" forsvunnet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Den må bli billigere.

 

Dagens løsning er helt tragisk dårlig og jeg har lurt meg unna lisensen i 15 år. Jeg ser ikke NRK og ikke betaler jeg for at noen skal ødelegge tvn min.

 

 

Det er helt komisk hvordan lisenskontoret og denne loven opererer, en løsning som er som i dag er helt umulig. My på grunn av at vi lever i et samfunn der grunnpilaren er at en betaler for det en vil ha og ikke for det en ikke vil ha.

 

Lisensen må legges på skatten til alle skattepliktige over et visst nivå av inntekt og så må den også skaleres slik at den som tjener minst skal betale minst. Skatten må bli så lav slik at ingen ser på den som en substansiell utgift.

 

I dag er løsningen så urettferdig at jeg av prinsipp gjør alt jeg kan for å slippe unna den, også bryte loven.

 

Hvorfor skal et millionær ektepar betale dobbelt så lite som en fattig gammel minstepensjonist som bor alene?

 

Loven er så anti sosial at jeg tviler på at det finnes en dårligere løsning enn dagens.

 

Og ja, jeg ville også tatt til våpen mot kommunistene hvis jeg måtte!

Endret av Janbanan123
  • Liker 5
Lenke til kommentar

For eksempel en student eller andre med lav inntekt som har måttet prioritere bort TV og kun holdt seg med PC, blir nå blir fattigere. 

Mens en enslig minstepensjonist som kun har TV og ikke kan dette med PC får i det minste litt bedre råd.

 

NRK er jo en 'tjeneste' for samfunnet, altså f.eks det å ha en kanal å nå ut til folket hvis det er viktige meldinger som må nå ut. Man kan jo diskutere behovet, men når man først velger å ha det, så er det riktig at alle med inntekt må betale - likt med alt det andre 'tjenestene' man betaler til over skatteseddelen idag. 

Endret av K.S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

NRK er jo en 'tjeneste' for samfunnet, altså f.eks det å ha en kanal å nå ut til folket hvis det er viktige meldinger som må nå ut. Man kan jo diskutere behovet, men når man først velger å ha det, så er det riktig at alle med inntekt må betale - likt med alt det andre 'tjenestene' man betaler til over skatteseddelen idag. 

 

men det har jo fungert "helt utmerket" hittil, så hvorfor gjøre om på det?

 

At noen som faktisk ikke har TV, men har pc, nettbrett, eller smarttelefon, også skal kreves for TV-lisens til NRK (det er det det er, selv om de kaller det noe annet) er uhørt. Som sagt, NRK kan kreve innlogging for nettinnehold hvis tyv-titting var et problem.

 

Ikke vær så sikre på at "medie-avgift" blir billigere enn tv-lisensen heller, - de senere åra har flere aktører vært på banen med ønske om at det skal gjørs påslag i kommende medie-avgift, for å tilgodese deres medlemmer. Bl.a. TONO og nettaviser. Så brått ender vi opp med påplussinger ettersom åra går. "kr. 15" for å opprettholde nettaviser. "kr.10" til TONO/artister osv. Kun fantasien setter grenser for hva som kan inkluderes etter hvert, når politikerne ikke lengre trenger forholde seg bokstavelig til "NRK lisens"

  • Liker 2
Lenke til kommentar

men det har jo fungert "helt utmerket" hittil, så hvorfor gjøre om på det?

 

At noen som faktisk ikke har TV, men har pc, nettbrett, eller smarttelefon, også skal kreves for TV-lisens til NRK (det er det det er, selv om de kaller det noe annet) er uhørt. Som sagt, NRK kan kreve innlogging for nettinnehold hvis tyv-titting var et problem.

 

Ikke vær så sikre på at "medie-avgift" blir billigere enn tv-lisensen heller, - de senere åra har flere aktører vært på banen med ønske om at det skal gjørs påslag i kommende medie-avgift, for å tilgodese deres medlemmer. Bl.a. TONO og nettaviser. Så brått ender vi opp med påplussinger ettersom åra går. "kr. 15" for å opprettholde nettaviser. "kr.10" til TONO/artister osv. Kun fantasien setter grenser for hva som kan inkluderes etter hvert, når politikerne ikke lengre trenger forholde seg bokstavelig til "NRK lisens"

 

 

Mye av grunnen til at de vil fjerne den er fordi den er anti sosial i sin kjerne. Jeg kan garantere at den blir billigere og skatten blir progressiv slik at fattige betaler mindre.

 

Hvis det ikke skjer så har jeg lite eller ingen håp for Norge som et bra land.

Lenke til kommentar

Det positive er at alle skattebetalere må spleise på driften av statskanalen, ikke bare en liten gruppe!

 

Meget positivt for oss som betaler lisens idag, dårlig nytt for unnasluntrerne!

 

Dette er bare trist lesning. Har ikke tanken truffet deg om at det er mennesker som aktivt velger vekk NRK da de har mistet sin journalistiske integritet for lenge siden? Her fronter de voksne som oppdrar dukker som virkelige barn, barneoppdragelse som kun handler om forvirring av barn med støtte fra barnehage og skole (transkjønnede), "klimarapporter" man blir nektet innsyn i finansieringen av (hvordan kan befolkningen nektes dette siden det er vi som betaler?), vektråd/"slanketips" som er direkte feilaktige og en dekning av nyhetsbilde som ikke samstemmer med virkeligheten. Om du kaster ut TV'en blir du allikevel tvunget til å bidra. Dette handler ikke om unnasluntrere, men om at folk har oppdaget hvilket formål NRK egentlig tjener og derav ikke vil ha produktet.

 

Om du synes dette er fornuftig bruk av dine penger, er det helt fint. Dermed kan du og dine likesinnede dele for gildet.

 

Når man i tillegg leser i tråden at noen foreslår at andelen skal beregnes ift. hvor mye man tjener, har man virkelig gått seg inn i en blindgate :nei:

Lenke til kommentar

Mye av grunnen til at de vil fjerne den er fordi den er anti sosial i sin kjerne. Jeg kan garantere at den blir billigere og skatten blir progressiv slik at fattige betaler mindre.

 

jeg hører Trine sier det, men dessverre er jeg ikke like optimistisk som deg.  :hm: 

 

En kan vel også se for seg langvarige diskusjoner på Stortinget, så hvem vet hva det ender med.

Lenke til kommentar

Det er lov å håpe, men husk hvem som regjerer for tiden.

 

Hvem som regjerer? Haha. Politikere har aldri regjert, de er nikkedukker for de som egentlig styrer landet, de rike.

Det blir garantert atskillig billigere enn idag, men tvilsomt at avgiften blir differensiert basert på inntekt. Veldig vanskelig å sette kriterier for hvem som skal betale hva.

 

Hvis alle i skattepliktig alder bidrar så snakker vi kun om noen få hundringser per pers.

Vanskelig? Hva er vanskelig med det? Nordmenn er eksperter på skjemaer og byråkrati. Til og med jeg kan finne en løsning som er akseptabel hvis du gir meg en måned. 

 

Tviler på at det blir slik at alle i skattepliktig alder må betale, inntekt kommer garantert inn på banen. Problemet med at alle skal betale er at ofte er det mange skattepliktige som har null inntekt, det blir for mye byråkrati å sortere ut "de som skal betale men som egentlig ikke skal betale"

 

Lettere å sette en fri grense for hvem som slipper og alle over grensen betaler, fordelen med dette er at man kan har mange flere momenter å justere for å oppnå en mere korrekt balanse.

 

Jeg flytter til Spania snart og regner med at jeg slipper denne skatten, i det minste etterhvert.

 

jeg hører Trine sier det, men dessverre er jeg ikke like optimistisk som deg.  :hm:

 

En kan vel også se for seg langvarige diskusjoner på Stortinget, så hvem vet hva det ender med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...