Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (26 minutter siden):

Javisst, der har du den! Har ikke hørt gromlyden men antar den er bra nok. En PHEV-utgave kunne blitt fantastisk.

Veldig enig! Lyden får du hørt på YT og den er godkjent imo. Den trur jeg allerede blir en klassiker, og med hjelp av elmotorer så hadde den blitt uforglemmelig. 

Siste WRC tvangsbilen vi vil se I denne formen. Spørsmålet nå er hvordan de neste versjonene vil se ut? Da blir det faktisk naturlig å forvente mer og mer elektriske drivlinjer pga 2022 kravene der. WRC skal jo elektrifiseres så flere slike spesialmodeller på 30,000 stk kommer jo. Jeg håper flere OEMs hopper på slik at man får WRC anno 1980 igjen. Da fløy det jo spesialmodellee ut nesten årlig, og en haug av dem ble klassikere og drømmebiler for entusiastene. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
10 hours ago, Odin_83 said:

Hei, lurer på hva koster det å bytte ut sikringskapet og installerer en ny skap?

Jeg må muligens bytte ut hele skapet for å kunne installere sikring til elbil lader på 32A kurs. Det skapet jeg har nå er for trang/lite plass til de nye sikringene som trengs for å koble til elbil lader. Det fikk jeg vite på befaring av elektriker. Hele jobben og material kom på ca. 40.000,- ink. mva.

Sjekke her så får du et ca. estimat: http://argon.no/priskalkulator/rehab-sikringsskap/

Hørtes ut som estimatet du har fått var relativt dyrt, uten å vite nøyaktig hva som trengs.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Simen1 said:

Hvor har du det fra? Så vidt jeg vet har ikke nettselskapet noe med hvordan man bruker strømmen etter måleren og hovedsikringa.

Det er jo ikke sant. Haugaland Kraft krever søknad på kurser over 20A beregnet til elbillading, nettopp på grunn av lastbalansering. Vil tippe det er mye det samme rundt om i landet.

Lenke til kommentar
On 12/23/2020 at 1:24 AM, mobile999 said:

Det er dette som formidles fra installatørene jeg har snakket med.

Da har han isåfall feil. Nettselskapet har leveringsplikt og kan ikke nekte, de kan kun kreve anleggsbidrag hvis det ikke er ledig kapasitet i nettet. Nekter nettselskapet installatøreren kan du klage til NVE.

Lenke til kommentar
5 hours ago, GnilreG said:

Heisann

Har nettopp kjøpt min andre elbil. Så skal få meg lader i garasjen. Anbefaler dere dobbel stasjon eller to enkle som f.eks easee? Er en eldre Leaf og Mustang.

Edit: Missforsto spørsmålet totalt, så bare å ignorere. Trodde du lurte på om du trengte to ladere eller ikke.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
6 hours ago, GnilreG said:

Heisann

Har nettopp kjøpt min andre elbil. Så skal få meg lader i garasjen. Anbefaler dere dobbel stasjon eller to enkle som f.eks easee? Er en eldre Leaf og Mustang.

To stk. Easeee koster 16 000. Tipper en "duo" løsning er dyrere. Jeg vil påstå at to enkeltstående som snakker sammen er best, men om det billigere kan du vurdere en dobbel stasjon. Basert på dette ville jeg anbefalt to stk Easee. 

Lenke til kommentar
GnilreG skrev (10 timer siden):

Heisann

Har nettopp kjøpt min andre elbil. Så skal få meg lader i garasjen. Anbefaler dere dobbel stasjon eller to enkle som f.eks easee? Er en eldre Leaf og Mustang.

Hvilken ladestasjon har du fra før.

Noen stasjoner er forberedt for lastdeling og er den du har det er det potensiale for å kjøpe deg en til.

Lenke til kommentar
perpyro skrev (12 timer siden):

Hvilken ladestasjon har du fra før.

Noen stasjoner er forberedt for lastdeling og er den du har det er det potensiale for å kjøpe deg en til.

Har ikke ladestasjon fra før, så er på tide å få :) Går sikkert for to stk easee da. Viss begge disse fungerer fint med disse bilene så :)

Endret av GnilreG
Lenke til kommentar
GnilreG skrev (35 minutter siden):

Har ikke ladestasjon fra før, så er på tide å få :) Går sikkert for to stk easee da. Viss begge disse fungerer fint med disse bilene så :)

Så lenge du går for ladestasjon med type 2 uttak i boksen og ikke en med ledning med type 1 eller 2 uttak på vil du kunne lade hvilken som helst elbil med den.
For eksempel har jeg Nissan E-NV200 og en Maxus der nissan bruker type 1 mens maxus type 2 og med ladestasjon med type 2 uttak kan jeg lade begge fordi Nissan har egen kabel med type 2 i ene enden og type 1 i den enden som skal i bilen.
Og går du for Easee så er du sikker for det er en god lader og den kan lastdele slik at du ikke trenger å legge opp 2 kurser men ha 1 kurs som fordeleler lasta mellom bilene når begge lader.
Zaptec ladestasjoner kan også det samme om du skulle få problemer med å få tak i Easee.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
GnilreG skrev (På 24.12.2020 den 3.05):

Heisann

Har nettopp kjøpt min andre elbil. Så skal få meg lader i garasjen. Anbefaler dere dobbel stasjon eller to enkle som f.eks easee? Er en eldre Leaf og Mustang.

Mustang er nice :)

Men er det nødvendig med to ladere? Vi lader to biler på vanlig stikkontakt (annenhver natt), og det holder stort sett. En gang i blant tar vi en hurtiglading om vi skal på langtur. I helgene kjører vi ikke all verden og får toppet batteriene da.

Mustangen vil kanskje klare seg noen dager uten lading, men den gamle Leafen trenger vel strøm hver dag, og jeg ser det blir litt tungvint å flytte ladingen i løpet av kvelden/natten fra den ene bilen til den andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...