Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

perpyro skrev (13 timer siden):

Da er jeg kommet hjem etter 18 mil bak rattet i firmaets Maxus e-deliver3 der turen har foregått i temperaturer fra 11 til 20 minus.
Under slike forhold klarer bilen ikke denne distansen med marginer å gå på så et kvarters lading på slutten med 4 kWH tilført energi måtte til som endte med at det sto 9% på batterimåleren da jeg kom hjem.
Varmeapparatet fungerte hele veien men var ikke fantastisk.
Jeg slapp å fryse men det var ikke mulig å få skikkelig varme i kupeen på det kaldeste.
Turen gikk langs vanlig landevei og ikke motorvei.
At instrumentlyset i speedometeret bestemte seg for å slutte å virke ved turens start økte bare sjarmen med denne bilen ytterligere.

Jeg er redd for at mange av disse kinesiske, ukjente bilene som pumpes inn i det norske markedet for tiden etterhvert kommer til å ødelegge for hele elbilens rykte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Kajac skrev (4 minutter siden):

Jeg er redd for at mange av disse kinesiske, ukjente bilene som pumpes inn i det norske markedet for tiden etterhvert kommer til å ødelegge for hele elbilens rykte.

ID3 er vel strengt tatt en bil som ødelegger elbilens rykte. Forøvrig vil rimelige kinesiske biler være ønsket fra min side, men til nå har de vært litt vel luksuriøse (de fleste) og dyre.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (19 minutter siden):

ID3 er vel strengt tatt en bil som ødelegger elbilens rykte. Forøvrig vil rimelige kinesiske biler være ønsket fra min side, men til nå har de vært litt vel luksuriøse (de fleste) og dyre.

Ja, ID3 er en bil jeg synes det er rart at de i det hele tatt slapp ut. Hvordan folk forsvarer den bilen med nebb og klør er ganske utrolig. Nesten verre enn de verste tesla-tilhengerene. 

MG ZS EV er jo ganske rimelig. Starter fra 239 000 kr. Og Dacia Spring (rumensk, men bygget i kina) har en estimert startpris på 125 000 kr. Om den slår til med den prisen, er den jo billigere enn en i-MIEV, og langt mer praktisk ser det ut som.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (23 minutter siden):

ID3 er vel strengt tatt en bil som ødelegger elbilens rykte. Forøvrig vil rimelige kinesiske biler være ønsket fra min side, men til nå har de vært litt vel luksuriøse (de fleste) og dyre.

På hvilken måte ødelegger ID3 elbilens rykte? De som kjøper en ID3 får beskjed om at bilen har mangler, og blir kompensert for kjøpet gjennom gratis vinterdekk og felg til 3 måneders betalt leasing. MEB platformen har vist seg i være ypperlig og den er nydelig å kjøre, mens software er manglende. Dog det er ting som kan forbedres. Det kan ikke platformen om den viste seg å være dårlig. 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (7 timer siden):

Jeg er redd for at mange av disse kinesiske, ukjente bilene som pumpes inn i det norske markedet for tiden etterhvert kommer til å ødelegge for hele elbilens rykte.

Jeg kan i hvertfall skrive under på at Maxus er en skikkelig møkkabil med feil etter feil og selv om jeg mottok bilen i begynnelsen av oktober og rundet 3000km på den i går har det så langt ikke vært en dag der det ikke har vært noe galt med bilen.
Gjenntatte verkstedbesøk uten at de greier å løse alle feilene heller så om håndtverkere og andre som kjører varebiler får sitt første møte med elbil på denne måten er det flere yrkesgrupper som ender opp med å få bekreftet alle forestillingene de hadde om elbiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 10.11.2020 den 14.33):

Jeg ville gått for MG ZS. Virker som veldig mye bil for pengene.

Tror du kan slutte å anbefale denne MG inntil videre. 4,4 og 10 mils rekkevidde om vinteren på disse nå uten at forhandler får rettet det opp .

https://motor.no/coldgate-elbil-forum/kom-bare-44-kilometer-pa-n-lading-med-ny-kinesisk-elbil/189568?utm_campaign=2021_01_09_Motor_Nyhetsbrev_uke_1b&utm_medium=email&utm_source=Eloqua&elqTrackId=06409C31ACECB25CB4EFB2566EC3F3CE&elqTrack=false&elq=645909aaa4364fca88759a1c804e3f95&elqaid=2011&elqat=1&elqCampaignId=2163

Lenke til kommentar
13 minutes ago, syar2003 said:

Ja den oppdateringen må ha en kraftig bug i seg. E det batterivarmen som går på 100% konstant eller noe tru? 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Gavekort said:

Det er en uting at produsentene har fullstendig mistet kvalitetsfokuset på programvare. Slutt å behandle bilen som en gadget. Folk må komme seg på jobb.

MG ZS er vel ikke en bil man vurderer om man vil ha kvalitet da.. Den var stappet med bugs fra dag 1..

Forvarming tømte batteriet selv om bilen var tilkoblet strøm. Man kunne og bare starte forvarming med dørene låst, som betydde at man enten måtte sitte i bilen mens den varmet seg eller ha ett vindu åpent å slå på varmen via det, noe som jo selvsagt ødelegger litt for forvarmingen..

Fikk vel og "12V battery low" advarsler innimellom selv om bilen sto tilkoblet strøm og fint bare kunne ladet det istedet for å klage. 

Også har du jo den fine "buggen" som de aldri blir å fikse, at man ikke kan bruke regenerering og cruisekontroll samtidig. Da tas bremsene i bruk for å holde hastigheten istede for regenerering noe som kan påvirke rekkevidden betydelig.

Misstenker at de bare brukte samme cruisecontrolmodul som dieselutgaven og at den er for dum. MG skylder på noe med ABS bremsene men.. blir uansett aldri fikset.

Men den er jo utrolig billig da. Koster jo bare 240 tusen ny, og man får de vel på bruktmarkedet for halvparten snart. Bilen gjør det bra i NCAP sin kræsjtest og om de får fikset den siste alvorlige buggen er det nok ikke det dummeste man får for pengene.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva som foregår hos MG/SAIC. De har masse ny software å utvikle, og har et massivt press på å selge produktet. Jeg jobber i en lignende industri, med tilsvarende kvalitetskrav og med kjennskap til konflikten mellom R&D og salg/ledelse.

En ting er å slippe en buggy versjon 1.0, men en annen ting er å endre på denne versjonen slik at du får enda mer bugs. Da har du enten dårlig kontroll og verifisering, eller så har du dårlige utviklere. I sikkerhetskritiske og oppetidskritiske applikasjoner så skal robusthet komme før features. Klarer du ikke å nå releasedatoen så må du kutte features, ikke utviklingstiden på features. Har du ikke features til å nå markedskravene så har du ikke kapasitet til å lage produktet med planlagt tidslinje.

Aller helst så må de lære seg å gi tid og ressurser til software, og at lederne ikke sitter i tro om at de kan selge et produkt og bare kan patche software i ettertid. Selv om jeg liker OTA, så er dette også den grådigheten som OTA har medført seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan kan det lønne seg å slippe biler på markedet med masse bugs? Det vil jo skape utgifter for produsent hver gang bilene må tilbake for garantireparasjoner, utgifter som skal trekkes fra bunnlinjen i en allerede presset økonomi. Økonomisk sett er jo det beste å selge en bil som aldri kommer tilbake for annet en service og eventuelle reparasjoner ikke dekket av garantien. Så hvorfor pøse ut modeller som vil koste produsenten penger i gjentatte verksted besøk som nettopp produsent må betale for?

Lenke til kommentar

Det lønner seg ikke på ryktet, men det gir kortsiktig gevinst siden produktet ikke blir utsatt. Problemet med utsettelser er også at markedet beveger seg fort, og et forsinket produkt kan være utdatert fra dag 1.

Jeg tror ikke Volkswagen hadde særlig valg med å utsette ID.3 om de skulle holde seg konkurransedyktige. Dessverre så var ID.3 stappet med nyutvikling, og Volkswagen hadde problemer med å skaffe utviklere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (23 minutter siden):

Det lønner seg ikke på ryktet, men det gir kortsiktig gevinst siden produktet ikke blir utsatt. Problemet med utsettelser er også at markedet beveger seg fort, og et forsinket produkt kan være utdatert fra dag 1.

Jeg tror ikke Volkswagen hadde særlig valg med å utsette ID.3 om de skulle holde seg konkurransedyktige. Dessverre så var ID.3 stappet med nyutvikling, og Volkswagen hadde problemer med å skaffe utviklere.

Om valget står mellom utdatert men driftsikkert eller moderne og full av feil burde vel markedet heller verdsette en bil som er driftsikker fremfor en som er full av features men også full av feil slik en del biler er i dag.
Jeg ville gått for driftsikker når som helst.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
10 minutes ago, perpyro said:

Om valget står mellom utdatert men driftsikkert eller moderne og full av feil burde vel markedet heller verdsette en bil som er driftsikker fremfor en som er full av features men også full av feil slik en del biler er i dag.
Jeg ville gått for driftsikker når som helst.

Seff, men hvor mange hadde handlet Leaf i dag? 

Lenke til kommentar
unik42 skrev (3 minutter siden):

Seff, men hvor mange hadde handlet Leaf i dag? 

Første halvår av 2020 solgte Nissan 62 086 nye Leaf biler og ingen andre solgte like mange det halvåret i følge denne artikkelen.
https://www.elbilnyheter.no/2020/07/disse-elbilene-topper-salgstallen-forste-halvar/
Og de som fortsatt kjøper Leaf gjør det nettop på grunn av driftsikkerheten på tross at et middelmådig batteri med middelmådig rekkevidde og ladehastighet.

Lenke til kommentar
1 hour ago, perpyro said:

Første halvår av 2020 solgte Nissan 62 086 nye Leaf biler og ingen andre solgte like mange det halvåret i følge denne artikkelen.
https://www.elbilnyheter.no/2020/07/disse-elbilene-topper-salgstallen-forste-halvar/
Og de som fortsatt kjøper Leaf gjør det nettop på grunn av driftsikkerheten på tross at et middelmådig batteri med middelmådig rekkevidde og ladehastighet.

De solgte 3088 i første halvdel av 2020. De 62.086 er antallet de har solgt siden salget startet i 2011 og frem til midten av 2020.

Leaf havnet på en fjerdeplass i 2020 etter Audi e-tron, Tesla Model 3 og VW ID.3. Det er egentlig overraskende bra. Antar den er nærmere sjetteplass i 2021.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...