Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

15 minutes ago, BALT3 said:

Min 2015 modell E-Golf slet en gang i blant med å få opp den luken, til gjengjeld var det alltid rent.

Problemet med å ha det skjult er, i Tesla sitt tilfelle i alle fall, at kameraet er i bruk hele tiden og ikke bare når man rygger. Det vil nok kunne bli et problem for autopiloten vinterstid, i alle fall dersom mange sensorer tildekkes.

Ja blir litt poengløst på Tesla da det ville måtte vært fremme hele tiden.

Men skulle ønske de heller hadde kamera innafor bakruten med varme slik det er med kamera fremme.

Bilen maser mye på vinteren om dårlig sikt på sidekamera. Vanskelig å holde dem snøfri hele tiden. Kamera bak maser den ikke om da det ville vært utrolig plagsomt siden det er fult av skit hele tiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
zanta skrev (3 timer siden):

Litt mer, her er prisene i 2013:

  • Model S 60: 446 500
  • Model S 85: 506 700
  • Model S Signature Performance: 679 000

En ny Model S koster i dag fra 775 990.

I 2013 var dollarkursen (snitt for året) 5,88. I går var den 9,00. Så prisøkningen har ikke vært stor, det er valutaendringen som står for det meste av prisforskjellen.

Investeringskostnaden for Freemont-fabrikken tenker jeg er nedbetalt med påslagene de hadde i de første 3-5 salgsårene, så der har de nok betydelig lavere kostnader nå. Batterikostnadene har jo rast nedover så det burde jo også bidratt sterkt til en reduksjon. Utviklingsarbeidet er nok sterkt redusert og folk flyttet over til andre utviklingsprosjekter, så det burde jo også bidra til en reduksjon.

Jeg tror model S og X egentlig er melkekuer med enorm profittmargin for tida og at de selger godt nok til å utnytte produksjonskapasiteten. Så de lar nok bare denne delen av fabrikken surre og gå og så får markedet bestemme hvor mange semier med dollar de sitter igjen med. Ikke at pengene blir stående å mugne. De reinvesteres i et forrykende tempo.

Poenget mitt er bare at Tesla har nok blitt litt bortskjemte. Det kan bety muligheter for andre selskaper til å underby dem på pris med biler i nærliggende segmenter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Hanhijnn said:

Her har du bevis på et "lovbrudd"... 😉 Du MÅ grave fram skiltet også. Det SKAL vises. 

Må stoppe hver en kilometer da.. I praksis veldig tungvint.. :p 

Er veldig dumt at lyktene blir dekket. Kan være litt skummelt om man ikke få med seg at bilen fremfor bremser.

lettere med biler som er mindre aerodynamisk..

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Må stoppe hver en kilometer da.. I praksis veldig tungvint.. :p 

Er veldif dumt at lyktene blir dekket. Kan være litt skummelt om man ikke få med seg at bilen fremfor bremser.

lettere med biler som er mindre aerodynamisk..

Skiltene burde jo nesten kommet med innebygde varmetråder :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Kajac said:

Skiltene burde jo nesten kommet med innebygde varmetråder :)

Ville ikke nyttet. Bare pakket seg sne rundt også blitt en lomme inni der.. (bildet mitt er bare etter en 4 mils kjøretur, med en stopp for å tørke av lyktene)

Måtte hatt varme på hele hekken.

Men som Simen1 nevnte er det jo egentlig litt gammeldags med en plate med siffer for å kjenne igjen biler. 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Eller vært kringkastet trådløst. Det er jo ett fett for personvern om UP bruker kamera eller wifiantenne for å se lese kjennemerket.

En vakker dag får vi biler der hele frontruta er en stor HUD, der biler med folk fra kontaktlista markeres med navn. Tenk super mario cart :)

Er vel litt flere en politiet som kan ha interesse av å se skiltnummer, jeg har tipset politiet flere ganger om fyllekjørere ved å oppgi skiltnummer eksempelvis, har og søkt opp skiltnummer utallige ganger for å finne ut hvem idioten som har parkert meg inne er :p 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (4 minutter siden):

Er vel litt flere en politiet som kan ha interesse av å se skiltnummer, jeg har tipset politiet flere ganger om fyllekjørere ved å oppgi skiltnummer eksempelvis, har og søkt opp skiltnummer utallige ganger for å finne ut hvem idioten som har parkert meg inne er :p 

Enig i det, men også enig med Complexity om at fysiske skilter er litt gammeldags. Det bryter ofte med både estetikk og aerodynamikk. Ikke at jeg ser noen nærliggende løsning på det, men hvis man begynner med trådløs kringkasting nå, integrerer det i navigasjons-autopilot-systemet og gjør det påbudt i nye biler om 10 år og så baller det på seg til det faktisk blir sånn en gang i framtida.

Lenke til kommentar

Tror ikke noen som stikker av fra purken bryr seg om å få jamming på rullebladet også.

Problemet med privatliv er at det åpner for masseinnsamling av data fra biler, og åpner for skjult overvåkning av nummerskilt, f.eks. om du vil se om naboen er hjemme eller ikke. Dette kan løses med kryptering, men da er vi på helt motsatt ende der privatpersoner ikke kan finne ut hvem som fyllekjører eller inneparkerer.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Dette må være temmelig frustrerende.

Foreslår at når bilene uansett blir koblet på nett, noe man jo må nå, så kan man snart finne på noe nytt angående skilt. Politiet kan heller "scanne" en bil og få informasjon derifra, og veiene våre er jo snart så fulle av bomringer at de uansett også kan scanne bilene og få informasjon den veien, så kan man snart droppe skiltet. ^^ 

EDIT: Litt sent ute. Ser at diskusjonen allerede snakker om det i ettertid. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (3 minutter siden):

Tror ikke noen som stikker av fra purken bryr seg om å få jamming på rullebladet også.

Problemet med privatliv er at det åpner for masseinnsamling av data fra biler, og åpner for skjult overvåkning av nummerskilt, f.eks. om du vil se om naboen er hjemme eller ikke. Dette kan løses med kryptering, men da er vi på helt motsatt ende der privatpersoner ikke kan finne ut hvem som fyllekjører eller inneparkerer.

Skiltet kan man jo uansett ha da? Men man trenger det ikke så stort at kamera skal se det fra avstand. Det kan registreres trådløst. 

VIN nr står i ruta, så det kunne vært noe slikt med skiltet også på den andre siden for de gangene man trenger å sjekke "lokalt" på en bil. Før du sier teip i ruta, så er det bare et eksempel. 😅

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Må stoppe hver en kilometer da.. I praksis veldig tungvint.. :p 

Er veldig dumt at lyktene blir dekket. Kan være litt skummelt om man ikke få med seg at bilen fremfor bremser.

lettere med biler som er mindre aerodynamisk..

Ja et velkjent vinterproblem det der. Lovens voktere ser nok litt mellom fingrene med den saken nå i vintermånedene. 🙈

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Hanhijnn said:

Ja et velkjent vinterproblem det der. Lovens voktere ser nok litt mellom fingrene med den saken nå i vintermånedene. 🙈

Begynner å få en del år på veien nå og har enda til gode å bli stoppet for noe slikt. Og jeg er ikke den flinkeste til å tørke av skilt.

Har blitt stoppet i promillekontroll en handfull ganger, og en gang for å ha kjørt litt fort. Men aldri for noe annet. De må nok se en del gjennom fingrene ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (19 minutter siden):

Staten vil jo ha veiavgift via gps, og da må man ha en enhet i bilen som sender informasjon, og da kan man jo kutte ut skilt

Kanskje en gang i en relativt fjern framtid. Ser ikke den komme på flere tiår. Visuell identifikasjon kommer fortsatt til å være viktig på mange måter. F.eks. ved "hit and run"-ulykker, hvor synderen får panikk og stikker av. Viktig at ev. vitner kan avlese skiltnr. da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...