Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

On 1/8/2021 at 5:21 PM, perpyro said:

Jeg kan i hvertfall skrive under på at Maxus er en skikkelig møkkabil med feil etter feil og selv om jeg mottok bilen i begynnelsen av oktober og rundet 3000km på den i går har det så langt ikke vært en dag der det ikke har vært noe galt med bilen.
Gjenntatte verkstedbesøk uten at de greier å løse alle feilene heller så om håndtverkere og andre som kjører varebiler får sitt første møte med elbil på denne måten er det flere yrkesgrupper som ender opp med å få bekreftet alle forestillingene de hadde om elbiler.

Kanskje BYD T3 kan være en bedre bil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (22 minutter siden):

Kanskje BYD T3 kan være en bedre bil?

Byd T3 er enda en kinabil. Kan godt være den er bedre men kan også være den ikke er det ettersom det er enda en kinabil, i tillegg er den mindre en den lange maxusen jeg kjører.

Hadde størrelsen til Byd varebilen passet hadde jeg foretrukket E-NV200 for den vet jeg er fri for kinesiske bugs.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Kinesisk = fravær av fokus på kvalitet, levetid, miljø, arbeidskår og reparerbarhet. Fem gode grunner til å unngå ting derfra, spesielt ting som selges direkte fra kinesiske nettbutikker.

Og dette tror jeg vil være årsaken til at når første bølge av kinabiler i vesten er levert vil det bli en markant nedgang i slike biler for markedet ikke vil finne seg i dette og velger noe annet.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke nødvendigvis enig i at kinesiske produkter automatisk er dårlige. Man får stort sett det man betaler for. Xiaomi og OnePlus f.eks. Lager noen av de beste produktene i sine segmenter.

Er enig med deg i det men er ikke villig til å bruke 6 siffrede beløp på å finne det ut og risikere et problematisk bilhold.

Da styrer i hvertfall jeg pent unna og velger noe kjent med god historikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Simen1 said:

Kinesisk = fravær av fokus på kvalitet, levetid, miljø, arbeidskår og reparerbarhet. Fem gode grunner til å unngå ting derfra, spesielt ting som selges direkte fra kinesiske nettbutikker.

Men ting som "designes" i US men masseproduseres i PRC er fantastiske greier?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
kremt skrev (På 25.12.2020 den 16.43):

Hvilken modell har du nå? Jeg hadde en S85D AP1 tidligere. Etter jeg prøvde 3 føltes S-en veldig gammeldags og litt som en tanks. Nå ser jeg litt etter en 3, kanskje en sr+. Hvilke erfaringer har du?

Jeg har hatt både S og 3, og begge har fordeler og ulemper når man sammenligner dem. 3 føles kjappere/mer responsiv ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, hekomo said:

Jeg har hatt både S og 3, og begge har fordeler og ulemper når man sammenligner dem. 3 føles kjappere/mer responsiv ja.

Nå er det jo en flust av Model S varianter, både trege og raske, med små og store motorer i forsjellige konfigurasjoner og mange forskjellige batterier. Finnes jo med stålfjærer og luftfjæringer og er vel to forskjellige type luftfjæringen også.

Så blir litt vanskelig å sammenligne mot en bil..

Men S er mye tyngere og Model 3 føles ut som en gocart i forhold. Men de luftfjærene er deilig.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Nå er det jo en flust av Model S varianter, både trege og raske, med små og store motorer i forsjellige konfigurasjoner og mange forskjellige batterier. Finnes jo med stålfjærer og luftfjæringer og er vel to forskjellige type luftfjæringen også.

Så blir litt vanskelig å sammenligne mot en bil..

Men S er mye tyngere og Model 3 føles ut som en gocart i forhold. Men de luftfjærene er deilig.

Ja, det eneste jeg savner i fra S'ene mine er luft understellet. Dog er understellet på min model 3 performance kjekkere når en kjører litt aktivt på svingete veier som det er mye av her på vestlandet:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 timer siden):

Ja, det eneste jeg savner i fra S'ene mine er luft understellet. Dog er understellet på min model 3 performance kjekkere når en kjører litt aktivt på svingete veier som det er mye av her på vestlandet:)

Tipper du savner bagasjeåpningen på S også.

Endret av Simkin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (23 timer siden):

Jeg savner ikke vasking av S-en. Bilen er stoor og panseret gigantisk. Er spent på når lansering av Y skjer i norge og til hvilken pris. Hva tror dere?

Har jo vært mulig å reservere Y lenge og prisen har jo blitt justert på den flere ganger. For øyeblikket er det fra 534.900 for LR og 589.900 for Performance. Har selv reservasjon på LR til 597.542 inkludert FSD og 20" sommerhjul.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

https://www.nrk.no/norge/snart-ma-alle-nye-hus-og-hytter-bygges-ladeklare-1.15318304

Det var på tide, men de må fjerne unntakene om de vil ha alle over på elbil

Jeg synes de unntakene der virker fornuftige. Har man parkering 500 m fra hytta så blir det for firkantet å måtte grave ned trekkerør til en tykk nok kabel hele den veien, med trekkekummer osv så blir det en urimelig dyr installasjon som i praksis bare blokkerer for å bygge om hytta. Jeg mener derfor det er fornuftig med et kostnadstak.

Jeg synes også det er greit å utsette trekking av kabel og kjøp av selve laderen. Det er mange som ikke trenger det før om mange år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...