Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (18 timer siden):

Nei det er de ikke, for jeg har vanlig sykkel og den står ubrukt da det er raskere/enklere å ta bilen

Kjenner flere som startet å sykle til jobb når de kjøpte elsykkel
De hadde sykkel fra før, men da kjørte de

Er ikke det å subsidiere latskap?

Lenke til kommentar
Dubious skrev (18 minutter siden):

Mange kjøper elbil for å bruke istedet for buss eller sykkel

De aller aller fleste kjøper nok elbil for å bruke i stedet for fossilbil. Har aldri hørt om noen som har solgt sykkelen sin for å kjøpe elbil, eller noen som kjøpt elbil fordi de ikke vil ta buss lengre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (6 timer siden):

Det er det de gjør med elbiler

Mange kjøper elbil for å bruke istedet for buss eller sykkel
De resterende for i tillegg å spare i bommen

Hvor mange elbilister var kollektiv brukere/syklister only før de kjøpte elbil?

Det er iallefall en kategori til, for jeg faller ikke under noen av de:)

Lenke til kommentar
Dubious skrev (6 timer siden):

Det er det de gjør med elbiler

Mange kjøper elbil for å bruke istedet for buss eller sykkel
De resterende for i tillegg å spare i bommen

Vil kanskje påstå at det å betale ned en bil, med eller uten moms ikke akkurat er latskap. Subsidiering er å gi penger til noe. Å frita for moms er å ikke ta penger fra folk som de allerede har tjent. Fordeling av skatt er alltid et spørsmål som bør diskuteres. Jeg velger å tro det beste om folk, men det er faktisk slik at en stor del av befolkningen ikke kan sykle eller gå lange avstander pga alder, sykdom, fysiske forutsetninger osv. En elbil er glimrende for dem.

Lenke til kommentar
XRHOR38K skrev (1 time siden):

Subsidiering er å gi penger til noe. Å frita for moms er å ikke ta penger fra folk som de allerede har tjent.

Høres ut som akkurat det samme.

Billigere for staten å gi folk 30k til elsykkel enn at de får billigere bil
Både nå og i framtiden, ved at folk blir friskere

De sier de ikke vil ha flere biler på veien, men...

Lenke til kommentar
Dubious skrev (Akkurat nå):

Høres ut som akkurat det samme.

Billigere for staten å gi folk 30k til elsykkel enn at de får billigere bil
Både nå og i framtiden, ved at folk blir friskere

De sier de ikke vil ha flere biler på veien, men...

Det er nok billigere for staten i kroner og øre opp mot bilismen men folk vil ikke slutte å kjøre bil, de vil bare fortsette å kjøpe og kjøre rundt i ICE biler slik de alltid har gjort i tillegg til at noen vil begynne å sykle litt mere.
Nett fordel er nok mye mindre en den vi har med dagens situasjon.

Lenke til kommentar

Slenger du på 50 laken til har du jo det som ble kåret til Årets Bil i fjor. Var jo nylig en god rentekamanje (0.25% nominell) men den er vel over nå. Kommer vel flere kampanjer.Screenshot_20210103-121521.thumb.png.9a20dbb31578ed6240df6bfb364bf173.png

Du får kansje en brukt en for under 350 tusen nå.

Men ellers av nye biler så er jo Peugeot e-208 og e-2008 gode biler. Helt annen klasse dog.

Men alle biler har sine fordeler og ulemper så ville vært fint å vite mere hva du er ute etter.

Lenke til kommentar

+ Leveringsomkost 12 tusen, vinterdekk 17 tusen, hengerfeste 8 tusen. Vips er man på 430, ganske mye mer enn 300 eller 350. SR+ er veldig overpriset akkurat nå med en vekslingskurs mot dollar på ca 10.50. Dollarkurs ligger nå på ca 8.60. Så de tjener godt på den kursdifferansen.

Lenke til kommentar
kremt skrev (15 minutter siden):

Men det er vel laveste utstyr samt uten metallic og vinterhjul?

Joda, men selv laveste utstyrte leaf er ganske godt utstyrt :) Ville kanskje gått opp på utstyrsnivå 2 for å få full LED lys ellers er høyeste utstyrsnivå ganske meningsløst, du får en autopilot lignende sak som kun fungerer på godt merkede motorveier, et Bose annlegg som tar opp alt for mye bagasjeplass med en teit plassert subwoofer, og 17" felger istedenfor 16" som er mer effektive uansett.

Så tror nok en godt utstyrt bil med vinterfelger for godt under 350K som var budsjettet her :) 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, kremt said:

+ Leveringsomkost 12 tusen, vinterdekk 17 tusen, hengerfeste 8 tusen. Vips er man på 430, ganske mye mer enn 300 eller 350. SR+ er veldig overpriset akkurat nå med en vekslingskurs mot dollar på ca 10.50. Dollarkurs ligger nå på ca 8.60. Så de tjener godt på den kursdifferansen.

Dekk trenger man jo til alle biler, og hengerfeste er jo helt valgfritt. Fleste alternativer har jo ikke mulighet for hengerfeste engang.

Som jeg nevnte så finner man seg kansje en til 350k brukt. Ser det ligger noen til 379 ute akkurat nå. Kan sikkert prutes litt.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

De brukte har jeg fulgt med på lenge, det er omtrent ingen bevegelse på de. AWD med hengerfeste får man for 420 nå, og vanlig AWD av den første versjon (Classic cars som teslabjørn sier :p) nærmer seg under 400. Det fins bare så sykt mange vanlig awd uten hf at prisene presses ned, dette ser man på registreringsstatistikken også, sr+ er bare ca 1000-1500 registrerte. Men jeg tror nok prisen skal videre ned, man må bare vente til slutten av mars eller slutten av juni for å få et kvartalspush, dollar er også fallende i kurs og tilsier videre prisnedgang. Så det kan bli trangt i døra for å selge gamle teslaer til over nypriser, utviklingen skjer jo fort på feltet og på bare 2 år er det store endringer på bilene.

Lenke til kommentar

Prisen går nok bare nedover på de gamle ja, spesielt nå som de nye modellene har blitt en del bedre.

Model 3 er langt fra perfekt for alle nei, helt enig i den. Men når spørsmålet bare var "beste Elbil" så er det jo greit å nevne den som ble kåret til "årets bil" i 2019.

Polestart 2 ble vel kåret til årets bil 2020 men den begynner jo på 469k siden man ikke får den uten firehjulstrekk enda.

 

 

Lenke til kommentar

Da er jeg kommet hjem etter 18 mil bak rattet i firmaets Maxus e-deliver3 der turen har foregått i temperaturer fra 11 til 20 minus.
Under slike forhold klarer bilen ikke denne distansen med marginer å gå på så et kvarters lading på slutten med 4 kWH tilført energi måtte til som endte med at det sto 9% på batterimåleren da jeg kom hjem.
Varmeapparatet fungerte hele veien men var ikke fantastisk.
Jeg slapp å fryse men det var ikke mulig å få skikkelig varme i kupeen på det kaldeste.
Turen gikk langs vanlig landevei og ikke motorvei.
At instrumentlyset i speedometeret bestemte seg for å slutte å virke ved turens start økte bare sjarmen med denne bilen ytterligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...