Jump to content

oophus

Medlemmer
  • Content Count

    10816
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    55

oophus last won the day on July 29

oophus had the most liked content!

Community Reputation

9664 :)

1 Follower

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tesla kan free-ride hos alle. Du føler ikke du fører en viss dobbeltmoral altså? Selv om de tyske eier og drifter Ionity så kan alle lade der.
  2. Når Tesla skal inn i Hellas, så kunne de åpnet for at alle kunne kjøpt elbiler I et land uten infrastruktur. De bruker jo uansett CCS, men de velger altså å forbli en bremsekloss og kaster opp noen stolper for å hente subsidier. Du innrømmer jo at grunnen til å gjøre det er økonomisk begrunnet? Hvor blir det av dette med å hjelpe kloden? Det eksisterer elbiler brukt nå til 50k de kunne importert inn som ville åpnet kundemassen for elbiler inn til et nytt marked totalt sett. Men Tesla er ikke interessert i dette. De er interessert i nybilsalg og det å fly rundt i nye markeder for å suge til seg subsidier. Det er litt slik Musk familien fungerer.
  3. Merkelig at vw selv sier at kundene får fiksen på nyåret, men du som alltid vet vel best. Igjen så må kunder vente måneder på fiks. Hos Tesla eller andre med OTA hadde de fått det med en gang 🙂 Du snakker om AR og Android Auto/Apple Carplay samt OTA som kommer da. Jeg snakker om feilmeldinger og 12V feilen. En kamerat skal inn med sin på mandagen. Ja, du tar feil. Man har en 1st mover club hvor mengden folk som har 12V problemet har vært liten. Dog feilmeldinger er det mange som har, og grunnen til den er at bilen kan kjøres før en komplett start av systemene. En restart med tid til oppstart før man setter den i B/D fikser feilmeldingene. Alle som har kjøpt bilen er blitt kompansert for å ta imot en uferdig bil ja, og er blitt informert gjennom 1st mover club hva man gjør om man har X feil. Ingen av dem er kritiske forutenom 12V problemet, dog som sagt så "dør" alle biler om det batteriet tappes. Inklusive Tesla i 2020 etter å ha hatt problemet siden 2012.
  4. Det er en liten andel som har opplevd problemet. Så hvor har du dine antagelser rundt hvor mange som er berørt fra? Patchen og fiksen er klar og folk som var berørt får en fiks nå. Du er klar over at Tesla i 2020 har enkelte kunder med 12V problemer? Du kaster altså stein i glasshus om 12V batteriet er det du setter fokus på her.
  5. Alle biler streiker om 12V batteriet ryker. Søk opp Tesla og 12V feil, så finner du hundrevis om ikke tusenvis av feil der også.
  6. Hvilke av bilene er livsfarlige? Er dem så farlige som Tesla S og X modeller som får understellet knekt overalt som nå har tvunget frem en recall I Kina? TMY som mister taket? FSD/AP som er dårlig implementert?
  7. Ja, jeg husket feil med at de satset hardt på elsykler og elmopeder først fra 90 tallet. De ble størst på elbiler allerede i 2008. Tesla kom altså til et marked med etablert standard og gjentar det de alltids har gjort der. Noe som passer bedre med formålet ellers også i NA og EU rundt det å bygge noe som er lukket. Argumentet om at dette var "tvunget" henger altså ikke på greip når de i 2019/2020 fremdeles kjører på med det samme inn i nye markeder. Argumentet om at andre må betale heller henger ikke på greip når Tesla fint kan utnytte andre ladere som de ikke har deltatt i finansielt - isåfall fører man greit med dobbeltmoral. Det er jo ingen som mener at andre elbiler burde kunne lade gratis på SuC nettverket? Poenget er at det ville blitt solgt flere elbiler totalt sett, og det er vell den uttalte planen til EM uten at noe av det han gjør følger dette.
  8. Så er du isåfall enig i at formålet er å kun selge egne produkter og ikke hjelpe formålet med å få ut så mange elbiler som mulig. Altså er Tesla blitt en bremsekloss.
  9. Du glemmer at de gjentar dette inn i nye markeder hvor de starter å bygge nettverket som før, mens landet allerede har valgt sin standard. Hva betyr dette valget, og hva sier det om ditt argument?
  10. 1. OTA er da ute hos flere allerede, og VW står klare selv for ID. 3 og 4 om noen få måneder. 2. Du skyter litt i glasshus om du skal snakke om VW og service med Tesla som utgangspunkt i sammenligningen.
  11. De valgte å ikke involvere seg, på samme måte som at de nå 8 snart 9 år fremdeles velger å gjenta det samme med å fremdeles lukke nettverket. Vi vet jo at de lett kunne åpnet opp for alle. Det lønner seg å bruke ordentlig tid med R&D for å lage noe som kan utvikles videre. Det tok ikke lange tiden før CCS støttet mer effekt, og om Tesla involverte seg med krav om et utgangspunkt på 120kW så hadde de jo fått det. Tøys! Bruk dagens situasjon som bevis sa jeg jo, og se hva de gjorde for å gå inn på det asiatiske markedet. Der går de så langt at de installerer to plugger per bil for å kjøre opp egne stasjoner som IGJEN er lukket selv om Asia har installert ladere siden 90 tallet.
  12. Du mener at Tesla var uvitende en stor diskusjon og arbeid som foregikk angående CCS? Nei, dette er noe som måtte komme på plass. Hele klodens bilprodusenter kan ikke kjøpe proprietært utstyr fra Tesla og være avhengig av dem, det sier seg selv. Du kan bruke dagens situasjon som utgangspunkt. De går inn i nye markeder med standarden på plass, og de bruker selv CCS I EU uten å forandre på utgangspunktet. Det er bevis nok.
  13. De som kunne kjøpt elvarebil og ladet på SuC nettverket, må heller kjøpe ICE. Så ja, det er Teslas skyld at slike eksempler foregår med et lukket nettverk.
  14. De måtte rope at de inviterte andre inn i deres løsning, uten at det ville blitt en standard fordi de var klar over arbeidet med CCS. Det verste er at det fungerte, med bevis her ifra der dere faktisk trur at Tesla ikke gjorde dette valget med overlegg og hadde planlagt dette. Poenget har alltids vært å bygge eget "brand" med en gulerot rundt et mulig monopol. De gjør jo dette enda, selv 8 år etter at de startet mens de går inn i nye markeder med etablerte ladeløsninger. De går altså ikke inn og utvider landets eksisterende nettverk, de bygger en ny kopi av eksisterende nettverk som fremdeles er lukket.
  15. Du glemmer Asia som var betydelig tidligere ute med elbiler enn NA og EU. Det er derifra Leaf kom, og idag er hele 50% av klodens ladeuttak I Kina alene. Elbilene hadde kommet uansett, men Tesla gjorde det "kult" litt tidligere. Dog ladenettverket kunne vært betydelig bedre mange steder om Tesla hjalp formålet og støttet alle biler uavhengig av modell og merke. Det at de går inn i nye markeder med lukket nettverk er bevis på at de aldri har vært eller er interessert i å hjelpe markedet. De vil bygge eget merke og håperp på monopol så lenge det lar seg gjøre for å selge egne produkter. De er bremseklosser akkurat nå.
×
×
  • Create New...