Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (På 23.11.2020 den 23.43):

Hadde model 3 vert like bra hadde de nok solgt bedre.

Eh, hva? Tesla selger alle Model 3 de klarer å produsere. 

Trestein skrev (På 24.11.2020 den 8.55):

Sett deg inn i en bmw 5 serie og i en 3 serie etterpå. Slikt forskjell ville jeg ha forventet. Å gå fra en S til en 3 serie tesla er som to helt ulike biler. 

Ja, det er jo to ulike biler også. Begge har fordeler og ulemper. En liten fordel med Model 3 er at den den føles "kjappere", altså mer manøvrerbar, mens Model S tross fantastisk akselerasjon og slikt, føles en del tyngre (selv om det på den annen side gjør at Model S føres mer "solid" på veien, hvis man foretrekker det). Det er blant annet fordi Model 3 er mindre (og dermed også enklere å parkere, for eksempel).

Model 3 har også nyere teknologi, og førermiljøet føles mye åpnere.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
26 minutes ago, hekomo said:

Eh, hva? Tesla selger alle Model 3 de klarer å produsere. 

Rart de er nødt til å spamme sånn da. Har nå mottatt 4 spam-epost fra Tesla på 1 måned der de vil pushe inventory biler med utgåtte specs og over nypris. Det føles som en scam at de skal pushe på folk disse bilene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 minutt siden):

Rart de er nødt til å spamme sånn da. Har nå mottatt 4 spam-epost fra Tesla på 1 måned der de vil pushe inventory biler med utgåtte specs og over nypris. Det føles som en scam at de skal pushe på folk disse bilene.

Spamme? Jeg har ikke fått noe som helst slikt. Hvorfor får du disse påståtte e-postene fra Tesla?

Og hva har dette med saken å gjøre? Som sagt, Tesla selger alle Model 3 de klarer å produsere. De har ekstremt lite inventar sammenlignet med andre bilprodusenter. Men de klarer aldri å få levert alt de produserer hvert kvartal, så det blir alltid noen med over til neste (hvilket er hvorfor de kan levere noen få biler i begynnelsen av hvert kvartal selv om de nyproduserte bilene fra USA ikke har kommet over dammen enda).

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvorfor, hatt en S før og hadde inne bestiling på 3 for et par år siden. Er du i hele tatt registrert kunde hos Tesla? For min del virker de bare litt for desperat. Det ser ut til å være mange demobiler og der omtrent alle mangler hengerkrok og man får ikke noe avslag i forhold til ny bil.

Lenke til kommentar

Tesla er alltid litt frempå for å få ut noen flere biler mot slutten av kvartalet, og da spesielt mot slutten av året. Det gjør nok ikke veldig stor forskjell på salget, men det kan bety forskjellen mellom å levere f.eks 499.000 biler i 2020, eller 502.000 biler i 2020.

Som kunde kan det være kjekt, ettersom det hender de har noen gode tilbud. De som tar levering etter 21. desember (tror jeg det var) får nå 1 års gratis superlading. Og de har hatt gunstige rentetilbud siden midten av november.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Complexity said:

Ikke hørt ett pip fra Tesla siden jeg kjøpte min bil for 1 1/2 år siden.

Du må vel ha meldt noe interesse for å få slikt?

Man må stå på en mailingliste, ja. Ser jeg har fått 5 stk i desember. 2 stk som gjelder salg av biler, 1 stk som går på tilbakemeldinger ved langturer på vinteren, 1 stk som oppsummerer alle forbedringene de har kommet med i år, og 1 stk med informasjon om utbedring av eMMC feilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke hvorfor, hatt en S før og hadde inne bestiling på 3 for et par år siden. Er du i hele tatt registrert kunde hos Tesla? For min del virker de bare litt for desperat. Det ser ut til å være mange demobiler og der omtrent alle mangler hengerkrok og man får ikke noe avslag i forhold til ny bil.

I og med at jeg eier en Tesla så er jeg i aller høyeste grad kunde der ja. Det som virker desperat er at du kommer med slikt i en måned der Tesla Model 3 er mestselgende elbil i Norge med god margin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 12/22/2020 at 11:53 PM, mobile999 said:

Det er ingen som får lov av nettselskapet til å installere 32A kurs for lading av elbil.

Vi fikk tillatelse til det så lenge man får oppgradert hovedsikringen nok til å ta høyde for det. Størrelsen på hovedsikringen er det eneste nettselskapet godkjenner. Deretter er det bare opp til hvordan du fordeler det rundt i huset. Et moderne kjøkken kan fort kreve 5 kurser hvor flere er 20-25A men man må regne på hvor mye man tenker man bruker samtidig osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, hekomo said:

I og med at jeg eier en Tesla så er jeg i aller høyeste grad kunde der ja

Hvilken modell har du nå? Jeg hadde en S85D AP1 tidligere. Etter jeg prøvde 3 føltes S-en veldig gammeldags og litt som en tanks. Nå ser jeg litt etter en 3, kanskje en sr+. Hvilke erfaringer har du?

Lenke til kommentar

Er det noen som har forsøkt å registrere et bankkort som ladebrikke? De fleste bankkort i dag har jo RFID i seg, og uten at jeg er så veldig kjent med teknologien, så ser jeg for meg at det burde være mulig å bankkortet du har registrert på ladestasjonen som RFID-brikke også, og dermed kunne "lade med bankkort" (selv om forhåndsregistrering fremdeles er nødvendig).

Noen som vet om det går an?

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (På 21.12.2020 den 12.12):

Du får også Nissan Leaf til 50.000kr, ferdig subsidiert av staten. Jeg er enig i at et flatt momsfritak kan være usosialt, men både fattig og rik kan ha glede av å velge elbil fremfor fossil bil.

Det å ikke pålegge avgifter er vel egentlig ikke å subsidiere? Enig i tankegangen forøvrig men det er ikke akkurat sånn at staten gir oss noe ved å ikke pålegge avgifter. 

Alternativet til flatt momsfritak er jo subsidiering eller mindre momsfritak for dyrere biler, noe vel AP går inn for?

Lenke til kommentar
Dubious skrev (20 minutter siden):

Fattig og rik kan ha bedre nytte av en elsykkel
Bedre at de gir støtten til kjøp av elsykler enn kjøp av elbil
De kan forøvrig gjøre begge deler

Jeg tar gjerne en gratis elsykkel, og vil da bruke dieselbilen mye mindre

I såfall bør de subsidiere vanlige sykler også. Ikke bare er de enda mer miljøvennlige enn elsykler, de er også enda bedre for helsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (59 minutter siden):

I såfall bør de subsidiere vanlige sykler også. Ikke bare er de enda mer miljøvennlige enn elsykler, de er også enda bedre for helsen.

Nei det er de ikke, for jeg har vanlig sykkel og den står ubrukt da det er raskere/enklere å ta bilen

Kjenner flere som startet å sykle til jobb når de kjøpte elsykkel
De hadde sykkel fra før, men da kjørte de

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Gavekort said:

det er ikke uvanlig at folk tenker at de skal sykle, trene, jogge og slanke, men gir opp etter to uker.

De begynner for hardt og har ingen langsiktig plan. Dessuten mangler folk stayerevne. Mange gir opp etter bare litt motgang. Det krever mye å fortsette å presse på selv etter massiv motgang. Men kropsslig trening er vel så mye mental trening egentlig.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (2 timer siden):

Spørs hvor lenge det varer. Det er ikke et stikk mot deg, men det er ikke uvanlig at folk tenker at de skal sykle, trene, jogge og slanke, men gir opp etter to uker.

De gir opp fordi de møter motstand, som for min del er bakker, jeg hater oppoverbakker, så jeg tar bilen
Med elsykkel så finnes det ingen oppoverbakker

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...