Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg driver å småtitter litt på e-tron, og noe som irriterer meg er hvor tilfeldig det virker som mange av verdier rundt rekkevidde virker å være satt, evt. forvirrende iom at det tilsynelatende er samme modell
Men kanskje de har så veldig varierende rekkevidde likevel?
Varierer det virkelig så mye basert på (marginalt ?) forskjellig ekstrautstyr?


I tillegg er det mange ganger det ikke oppgis batterikapasitet, og dette er heller ikke noe som det kan filtreres på i finn.no.

Noen eksempler:
Han her hadde lagt inn rekkevidde på 95 km (Sikkert surret med batteristørrelsen): https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=305035774

Ganske forskjellige rekkevidder på samme model?
2020 E-tron 55 Advanced Exclusive, 372 km : https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=305126658
2020 E-tron 55 Advanced Exclusive, 391 km :https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=305426743
2020 E-tron 55 Advanced Exclusive, 416 km :https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=303411133 (Men mindre batteri?)
2020 E-tron 55 Advanced Exclusive, 431 km :https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=293836292

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (23 minutter siden):

Jeg driver å småtitter litt på e-tron, og noe som irriterer meg er hvor tilfeldig det virker som mange av verdier rundt rekkevidde virker å være satt, evt. forvirrende iom at det tilsynelatende er samme modell
Men kanskje de har så veldig varierende rekkevidde likevel?
Varierer det virkelig så mye basert på (marginalt ?) forskjellig ekstrautstyr?


I tillegg er det mange ganger det ikke oppgis batterikapasitet, og dette er heller ikke noe som det kan filtreres på i finn.no.

Noen eksempler:
Han her hadde lagt inn rekkevidde på 95 km (Sikkert surret med batteristørrelsen): https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=305035774

Ganske forskjellige rekkevidder på samme model?
2020 E-tron 55 Advanced Exclusive, 372 km : https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=305126658
2020 E-tron 55 Advanced Exclusive, 391 km :https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=305426743
2020 E-tron 55 Advanced Exclusive, 416 km :https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=303411133 (Men mindre batteri?)
2020 E-tron 55 Advanced Exclusive, 431 km :https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=293836292

Etron 55 har 95kwh brutto batteri kapasitet og 86kwh netto. 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (Akkurat nå):

Etron 55 har 95kwh brutto batteri kapasitet og 86kwh netto. 

OK, så gitt at ikke Finn.no har noen "standard" på hva som skal oppgis, kan dette evt. forklare forskjell i kapasitet.

Men varierer virkelig rekkevidden med 60 km på samme modell? Eller er det noen som skryter på seg litt for mye, evt. at Audi egentlig burde splittet opp 55-serien for å tydeliggjøre dette?

Lenke til kommentar

Fabrikantene har faste WLTP utregninger på ekstrautstyr sitt samlede vekttillegg(f.eks soltak, hengerfeste osv)

I tillegg er det ulike WLTP tall for dekk/felgvalg.
 

Hva de fire ulike annonsørene legger inn i disse fire tilfellene er vel fritekst hos finn. Så hvor henter de det fra …

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
46 minutes ago, KalleKanin said:

Ganske forskjellige rekkevidder på samme model?

2020 E-tron 55 Advanced Exclusive, 372 km : https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=305126658
2020 E-tron 55 Advanced Exclusive, 391 km :https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=305426743
2020 E-tron 55 Advanced Exclusive, 416 km :https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=303411133 (Men mindre batteri?)
2020 E-tron 55 Advanced Exclusive, 431 km :https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=293836292

Jeg gjetter de har lest av rekkeviddeanvisningen i bilen, så det bare sier noe om selgers kjørevaner siden dette er basert på historisk forbruk.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (25 minutter siden):

Jeg gjetter de har lest av rekkeviddeanvisningen i bilen, så det bare sier noe om selgers kjørevaner siden dette er basert på historisk forbruk.

Herrrlig. Ganske bingo altså.

Finn.no er egentlig ganske useriøst.
Det koster jo noen kroner å annonsere salg av bil, men de gjør tydeligvis 0 for at det skal bli lett for folk og for å kvalitetssikre informasjonen.

Da tror jeg heller at jeg forholder meg til tallene jeg finner på denne utmerkede siden:
https://electrichasgoneaudi.net/models/e-tron/specifications/
(Generelt en veldig informativ og bra side for e-tron, både eksisterende og kommende varianter)

Lenke til kommentar
6 minutes ago, KalleKanin said:

Herrrlig. Ganske bingo altså.

Jeg ville sørget for å få en teknisk vurdering av batteriet i en brukt elbil. Ikke ulikt hvordan man bør ha en teknisk vurdering av drivlinjen i konvensjonelle biler. So selger bør man skaffe en slik rapport fra de som driver med det.

Det er jo imidlertid en utfordring at dette er noe ganske nytt og det er fortsatt en del usikkerhet heftet ved slike vurderinger.

Så må man jo heller ikke se seg blind på batteri og drivlinje, det er mye mer i en bil.

Endret av sverreb
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, KalleKanin said:

Da tror jeg heller at jeg forholder meg til tallene jeg finner på denne utmerkede siden:
https://electrichasgoneaudi.net/models/e-tron/specifications/
(Generelt en veldig informativ og bra side for e-tron, både eksisterende og kommende varianter)

Man vil ha ulik rekkevidde med ulik vekt og felgstørrrelser.
Men like mye vil kjørestil og andre forhold påvirke rekkevidden.

Biler med høy km rapporterer om ingen forandring i rekkevidde eller ladefart så mye tyder på god holdbarhet på batteriet.

e-Tron gir virkelig mye bil for pengene om dagen. Perfekt for folk som bor og jobber i samme fylke..

Endret av Marzo
Lenke til kommentar

image.png.782fa1959a64c789d980b08572c1a4a3.png

Elbil-salget ble spådd å gå nedenom og hjem etter innførselen moms og vektavgift på elbiler. Jeg trodde selv dette. Men tallene så langt viser at elbil-salget har holdt seg stabilt hittil i år (med unntak av januar). Og det til tross for svakere kronekurs, høyere renter og høy inflasjon. Det er faktisk ganske imponerende synes jeg.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 minutt siden):

Men tallene så langt viser at elbil-salget har holdt seg stabilt hittil i år (med unntak av januar).

Det er greiere biler å ha, enkelt og greit. Mindre vedlikehold, drivstoffylling o.l.

Kajac skrev (1 minutt siden):

Og det til tross for svakere kronekurs, høyere renter og høy inflasjon. Det er faktisk ganske imponerende synes jeg.

Hvorfor skulle kronerkusern hatt noe å si på andelen elbiler egentlig? Pris?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (18 minutter siden):

Hvorfor skulle kronerkusern hatt noe å si på andelen elbiler egentlig? Pris?

Ja, pris. Lavere kronekurs (som fører til høyere pris) + moms + vektavgift gjør at elbiler er blitt betydelig mindre gunstig å kjøpe spesielt siste seks måneder.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

image.png.782fa1959a64c789d980b08572c1a4a3.png

Elbil-salget ble spådd å gå nedenom og hjem etter innførselen moms og vektavgift på elbiler. Jeg trodde selv dette. Men tallene så langt viser at elbil-salget har holdt seg stabilt hittil i år (med unntak av januar). Og det til tross for svakere kronekurs, høyere renter og høy inflasjon. Det er faktisk ganske imponerende synes jeg.

TMY og bilar under 500k står vel for ein stor del og sjølv bilar til 600k vart ikkje meir enn ~5% dyrare, så det er ikkje så veldig urimeleg. Har nok gått mest ut over dei dyrare bilane. Enkelte kinabilar har visst ikkje solgt så bra.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (4 timer siden):

Ja, pris. Lavere kronekurs (som fører til høyere pris) + moms + vektavgift gjør at elbiler er blitt betydelig mindre gunstig å kjøpe spesielt siste seks måneder.

Sett i forhold til ICE-biler mener du? De er ikke tilsvarende påvirket av høy kronekurs?

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 timer siden):

 Se Bjørn Nyland sine tester for å se hva man kan få i praksis.

Det stemmer om en bor og kjører på de veiene han gjør som er mye motorvei, vi på det glade nordvestland med nærmeste flerfeltsvei 6-7 timer kjøring unna får ofte litt snillere forbruk enn det Bjørn har på sine tester :p

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Trestein skrev (16 timer siden):

Vel det var en som ble stoppet av politiet for å dekke til lykta med film 

Logget av BA trafikkmeldinger skal se om jeg klarer bare bildet

IMG_0017.png

Takk for at du delte den interessante delen av artikkelen.

Her er det altså brukt folie på hele lykta, og det er forståelig nok ulovlig, og man bør ikke klage over gebyr og pålegg om å fjerne dette, da det reduserer effekten av lyset lampa skal produsere, og i noen tilfeller og gi et mer sjenerende lys (feil brytning).

I forhold til det som ble snakket om, "eyelids" og tilsvarende på "daglyktene"/kjørelysene, så tenker jeg det stiller seg litt annerledes. De skal jo bare vises, ikke gi en spesifikk effekt på å lyse opp foran bilen. Meningen er at du, altså lysene på bilen din skal sees av andre, ikke at de skal stråle så og så mange meter foran seg.

Jeg ville derfor tro at dette kan være en mer skjønnsmessig vurdering på. Men jeg vet ikke hva som står i instruksene til "EU"-kontrollen, og reglene for lysbruk på bilen på dette. Kan tenke meg at det er litt som å bytte til nye lyspærer på led på sideblinkere, bremselys etc, vs å gjøre det samme på nær og fjernlys, som spesifikt er gjort ulovlig..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (13 timer siden):

Man vil ha ulik rekkevidde med ulik vekt og felgstørrrelser.
Men like mye vil kjørestil og andre forhold påvirke rekkevidden.

Biler med høy km rapporterer om ingen forandring i rekkevidde eller ladefart så mye tyder på god holdbarhet på batteriet.

e-Tron gir virkelig mye bil for pengene om dagen. Perfekt for folk som bor og jobber i samme fylke..

Dekk og felg, samt vekt på tilvalgt utstyr får man stort sett ikke gjort så mye med, så den påvirkningen er greit å ta med. Kjørestil og snittfart derimot, der har man større påvirkning selv.

Selv kjører jeg en svært stor andel på motorvei med 100 og 110 km/t. Og på grunn av liten lasteplass, og tilsvarende lite ledig lagringskapasitet i bod, så kjører jeg året rundt med takboks på. Jeg klarer derfor ikke å holde meg til oppgitt WLTP-tall, og ser derfor ikke 450-550 km på gjettometeret.

Men det var heller ikke forventet. Men jeg tror praktisk snitt kan være opplysende, om man og vet noe om kjøremønsteret og hvilke veier og hvilken snittfart tallet baserer seg på. Men dette er nok ofte utelatt, og tallet sier derfor ikke så mye alene.

Hanhijnn skrev (8 timer siden):

Sett i forhold til ICE-biler mener du? De er ikke tilsvarende påvirket av høy kronekurs?

Tenker det har mer med at alt av priser er gått opp, uten at lønn følger med opp, så kjøpekraften generelt er svakere. Når da bilprisene og går opp, og strømprisene, diesel/bensinpriser gjør det samme, så får man "mindre bil" per krone. Det kan føre til at flere utsetter bilinvesteringen, eller velger en rimelig bruktbil fremfor en stor, flott og dyr elbil.

Og utvalget av brukte elbiler med god rekkevidde, rask lading og god plass + grei tilhengerkapasitet, er fremdeles veldig lavt, selv om det er blitt bedre. Brukt elbil for familier med behov for plass og rekkevidde er enda mangelfullt, spesielt i rimelige prisklasser.

Tror derfor mange regner på hva totalregnskapet er mellom en ny eller nyere bruk t elbil, vs en eldre men fremdeles brukbar icebil, der mye av verditapet allerede er tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (16 timer siden):

Sett i forhold til ICE-biler mener du? De er ikke tilsvarende påvirket av høy kronekurs?

Alle biler er jo blitt dyrere. Men elbiler er blitt prosentmessig mye dyrere enn fossilbiler siste halvåret. Det ble spådd "full stopp" i elbil-salget når moms og vektavgift ble lagt på, men det slo jo da ikke til i det hele tatt. Med unntak av Januar har 2023 hatt ca. like bra eller bedre elbil-salg enn de foregående årene. Og det til tross for lavere kroneverdi, økende renter og høy inflasjon.

Det er intet annet enn imponerende.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Det er intet annet enn imponerende.

Ja, og det har gått sykt fort!
De siste hinderet ser ut til å være "rekkeviddeangst"... Men altså; det finnes faktisk bensinslukende Am-cars som har kortere rekkevidde på én tank enn min model 3 sine 491km... så hvorfor har vi aldri hørt snakk om rekkeviddeangst fra dem? Fordi de vet at de alltid vil finne en bensinstasjon samme hvor de kjører.
Vi fyller jo også batteriet når vi ser det trengs, så rekkeviddeangst handler ikke om frykten for å "plutselig gå tom", som mange ikke-elbilister ser ut til å tro, men om frykten for å ikke finne lading som faktisk funker når man trenger det.
Og der har skogen av forskjellige apper, brikker og avtaler, mye av skylden. Få i stand kortbetaling på alle ladestasjoner så fort som mulig.
Senest idag var en artikkel i sunnmørsposten om rekkeviddeangst:


– Rekkeviddeangsten lever i beste velgående - smp.no
 

Endret av ozone
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...