Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

ozone skrev (1 minutt siden):

Ja, og det har gått sykt fort!
De siste hinderet ser ut til å være "rekkeviddeangst"... Men altså; det finnes faktisk bensinslukende Am-cars som har kortere rekkevidde på én tank enn min model 3 sine 491km... så hvorfor har vi aldri hørt snakk om rekkeviddeangst fra dem? Fordi de vet at de alltid vil finne en bensinstasjon samme hvor de kjører.
Vi fyller jo også batteriet når vi ser det trengs, så rekkeviddeangst handler egentlig om frykten for å ikke finne lading som faktisk funker når man trenger det.
Og der har skogen av forskjellige apper, brikker og avtaler, mye av skylden. Få i stand kortbetaling på alle ladestasjoner så fort som mulig.
Senest idag var en artikkel i sunnmørsposten om rekkeviddeangst:


– Rekkeviddeangsten lever i beste velgående - smp.no

Rekkeviddeangst er et konstruert problem. Det var relevant for mange år siden, når det var langt mellom ladestasjonene og elbilene hadde 100 km rekkevidde på en god dag. I dag står ladestasjonene så tett at selv med en gammel i-MiEV med slitt batteri er det ingen reell grunn til å ha rekkeviddeangst i Norge.

Det er vel også derfor rekkeviddeangsten hovedsakelig er et problem blant dem som aldri har hatt elbil før.

Med min Ioniq, med litt over 300 km rekkevidde, har jeg kun hatt behov for å hurtiglade to til tre ganger. På 31 000 km

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (4 minutter siden):

Rekkeviddeangst er et konstruert problem. Det var relevant for mange år siden, når det var langt mellom ladestasjonene og elbilene hadde 100 km rekkevidde på en god dag. I dag står ladestasjonene så tett at selv med en gammel i-MiEV med slitt batteri er det ingen reell grunn til å ha rekkeviddeangst i Norge.

Det er vel også derfor rekkeviddeangsten hovedsakelig er et problem blant dem som aldri har hatt elbil før.

Med min Ioniq, med litt over 300 km rekkevidde, har jeg kun hatt behov for å hurtiglade to til tre ganger. På 31 000 km

Er andre deler av landet som ikke er like godt utbygget. Hjelper lite at det finnes lademuligheter der du starter turen, når det er der du tenker å "mellomlande" eller besøke, fremdeles er skralt med lademuligheter. Og at tilstanden til disse er så ymse.

Som sagt i artikkelen, det er og et spørsmål om laderen som finnes, fungerer eller krangler med "akkurat DIN bil". Men helt klart at denne frykten forsvinner fort med bedre rekkevidde. Men selv med en elbil som skal klare 450 km fra full, har sterkt redusert rekkevidde om man kombinerer høy fart (stor andel motorvei), kulde og kanskje dårlig brøytede veier, sammen med ladekaos pga betalingskaoset.

Og som sagt at man helst vil rekke både frem, og så med grei margin, men også tilbake til nærmeste ladestasjon. Men må sies at det er blitt langt bedre, og når kortbetaling er på plass selv på eksisterende ladere, så forsvinner nok det som nå bør kalles ladeangsten, men som fremdeles omtales som rekkeviddeangst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 minutter siden):

Fordi det går så fort å fylle bensintanken sammenlignet med hurtiglading.

Jeg har vanskelig for å se hvordan tiden det tar å fylle tanken skulle ha noe innvirkning på å rekke fram til fyllestasjonen.
Har du startet fylling eller lading så er du jo framme!👍

Lenke til kommentar
42 minutes ago, ozone said:

Men altså; det finnes faktisk bensinslukende Am-cars som har kortere rekkevidde på én tank enn min model 3 sine 491km... så hvorfor har vi aldri hørt snakk om rekkeviddeangst fra dem? Fordi de vet at de alltid vil finne en bensinstasjon samme hvor de kjører.

Eller en annen bilist eller veihjelpen med bensinkanne - jeg skjønner det egentlig og helt uten rekkeviddeangst er jeg fortsatt ikke på langtur.

Lenke til kommentar

Alt dette snakket om rekkeviddeangst har fått folk til å kjøpe biler med større batteri enn de egentlig trenger. Mange kjøper en long-range modell med et stort tungt batteri når bilen egentlig brukes 99% av tiden til og fra jobb.
Et passe stort batteri holder i massevis! Hvis man rekker til og fra jobb og dagens shopping med god margin, og alltid rekker fram til neste ladestasjon når man er på langtur, hva skal man da med større batteri?
Et større batteri gjør bare bilen dyrere å kjøpe, og tyngre og dermed dårligere kjøreegenskaper og mindre effektiv, hele tiden!
Ingen ville drømt om å kjøre rundt med en 200 liter bensintank i bilen til daglig "for sikkerhets skyld"...
Et gigantbatteri er like unødvendig å slepe rundt på hele tiden i en elbil.
Men dette blir nok fort irrelevant, for fremtiden bringer garantert bedre og bedre batteriteknologi som veier mindre og yter mer!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (41 minutter siden):

Jeg har vanskelig for å se hvordan tiden det tar å fylle tanken skulle ha noe innvirkning på å rekke fram til fyllestasjonen.
Har du startet fylling eller lading så er du jo framme!👍

Det kommer an på hvordan du ser på det. Du er ikke helt fremme hvis du stopper for å hurtiglade. Rekkeviddeangst sånn jeg opplever det handler ikke bare om å rekke frem, men hele totalgreia. At man må planlegge mer på langturer for å lade underveis og helst bruke ladepausen til noe.

ozone skrev (5 minutter siden):

Et passe stort batteri holder i massevis! Hvis man rekker til og fra jobb og dagens shopping med god margin, og alltid rekker fram til neste ladestasjon når man er på langtur, hva skal man da med større batteri?

Det er ganske så irriterende med et lite batteri de gangene man faktisk skal langt. Jeg synes ikke det er gått for langt. Dagens mellomstore biler kommer stort sett med rundt 70-80 kWt batteri. Det synes jeg er passelig.

Lenke til kommentar

Ikkje så mange elbilar til ein fornuftig pris som rekk 400km+ mellom 15 og 80% som jo er normalt å lade på langtur.
Då har ein nok til 5-7 timar med køyring på ein dag. Ein bør i det minste kunne køyre 3-4 timar mellom kvar pause.
Problemet har vore at ladestasjonar ikkje er plasserte på fornuftige plassar der folk tek ein pause. Dette er i ferd med å endre seg etter kvart som dei tradisjonelle bensinstasjonane får lading.

Det er jo fortsatt ei utfordring at tettstader ofte har kun nokre få ladepunkt og ofte litt dårleg plassert.
Fristar jo ikkje å gå 5-10 minutt i pissregn frå ladestasjonen til ein kafe for å få seg ein matbit.
Det må på plass lading med minst 7kW (32A) på dei fleste parkeringsplassar. Typisk slike ein har lov å stå 2-3 timar maks.
For langtidsparkering så er det nok med 3,6kW (16A).

Rasteplassane rundt omkring kunne jo også med fordel fått hurtig-/lynlading, men det er både plasskrevjande og dyrt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (7 minutter siden):

Det må på plass lading med minst 7kW (32A) på dei fleste parkeringsplassar.
Rasteplassane rundt omkring kunne jo også med fordel fått hurtig-/lynlading, men det er både plasskrevjande og dyrt.

Kommuner og bedrifter som ønsker å tiltrekke seg folk og kanskje være litt greie (i tillegg til miljøaspektet), trenger ikke gjøre det så forferdelig dyrt for seg selv: En sånn kontakt ved hver parkeringsplass vil la folk kunne bruke den medfølgende laderen sin og trekke opp til 7.5kW (ved 240V). Det er myyye rimeligere og tar mindre plass og krever mindre installasjon enn dedikert "elbil-lader" som mange tror de er nødt å stille opp med.
Stikkontakt 32A 2Pol+Jord 230V 6H IP44 PC Electric

Lenke til kommentar
8 minutes ago, ozone said:

Kommuner og bedrifter som ønsker å tiltrekke seg folk og kanskje være litt greie (i tillegg til miljøaspektet), trenger ikke gjøre det så forferdelig dyrt for seg selv: En sånn kontakt ved hver parkeringsplass vil la folk kunne bruke den medfølgende laderen sin og trekke opp til 7.5kW (ved 240V). Det er myyye rimeligere og tar mindre plass og krever mindre installasjon enn dedikert "elbil-lader" som mange tror de er nødt å stille opp med.
Stikkontakt 32A 2Pol+Jord 230V 6H IP44 PC Electric

Det er en ganske dårlig løsning. Det er ikke veldig vanlig å ha portabel EVSE med CEE kontakt i første omgang så det er ikke mange som kan bruke disse. Dette gjør også at man mister mulighet for laststyring siden kursen disse henger på må tåle den lasten brukeren kan finne på å trekke uansett da CEE kontakten ikke kommuniserer hva kretsen tåler.

En fastmontert EVSE kan ha laststyring slik at man kan enkelt montere flere uttak uten å skalere opp inntaket i uendelighet og uten å risikere at noen kommer og trekker 32A fra en 25A sikring på CEE siden EVSE forteller bilen hva det aktuelle anlegget tåler og kan endre dette dynamisk.

Forskjellen i kostnad er ikke allverden. EVSE i seg selv koster noen tusenlapper ekstra men hovedkostnaden er gjerne å trekke kursen og installere. Med laststyring blir det utstyr for noen høvdinger i tilegg, men laststyring er jo uansett ute av vinduet med CEE, og trenger du flere uttak med den løsningen må du gjerne ta MYE høyere kostnader for å skalere opp inntaket.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, ozone said:

En sånn kontakt ved hver parkeringsplass vil la folk kunne bruke den medfølgende laderen sin og trekke opp til 7.5kW (ved 240V). Det er myyye rimeligere og tar mindre plass og krever mindre installasjon enn dedikert "elbil-lader" som mange tror de er nødt å stille opp med.

Ingen som har kabel med slik plugg. For nødladar er det schuko og då er det maks 10A. Ellers er det Type 2 kabel som gjeld.
 

10 minutes ago, Nimrad said:

Jeg føler "alle" elbiler nå for tida har 500ish rekkevidde. Hva mener du er fornuftig pris?

I lista her så var det berre 2 bilar eg såg under 400k. For meg er det uansett utanfor budsjett.
Brukte nyleg 150k på ein 2020 e-Golf (31k odo) som vil vere godt nok sidan eg ikkje har planar om langtur.

Lenke til kommentar
ozone skrev (21 minutter siden):

Kommuner og bedrifter som ønsker å tiltrekke seg folk og kanskje være litt greie (i tillegg til miljøaspektet), trenger ikke gjøre det så forferdelig dyrt for seg selv: En sånn kontakt ved hver parkeringsplass vil la folk kunne bruke den medfølgende laderen sin og trekke opp til 7.5kW (ved 240V). Det er myyye rimeligere og tar mindre plass og krever mindre installasjon enn dedikert "elbil-lader" som mange tror de er nødt å stille opp med.

Å sette opp ladepunkt for bil med schuko eller denne CEE-standarden, er ikke lengre lovlig etter nye innstramninger i NEK400. Så det er ikke et valg. Det som er valget, er lastbalansert nlegg med dynamisk styring, og der man setter grenser på 7,4 kW, 11 kW eller 22 kW.

Å sette lavere enn 7,4 (7,2 ofte i praksis), er minimum imho, ellers tar det alt for lang tid før man får nok strøm til at det er verdt det, med mindre man blir stående minst 2 døgn. 22 kW er det svært få biler som støtter, så det blir overkill. Da er det bedre å bruke 7,4 kW eller 11 kW, så har de fleste biler fått et fint bidrag på ettpar timer, og for de som står lengre, så har de fleste fått fylt seg opp på 4-9 timer, alt etter effekten man kan ta imot og størrelsen på batteriet, samt SoC ved ankomst.

Så kan de som stresser mer, ta en stopp på hurtig/lynlader istedet. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (39 minutter siden):

I lista her så var det berre 2 bilar eg såg under 400k. For meg er det uansett utanfor budsjett.

400k er en ganske streng grense når du snakker ny bil. Fossil eller elektrisk er det ikke mange biler i den prisklassen uansett. Selv Golf koster mer enn det.

Lenke til kommentar
32 minutes ago, Nimrad said:

400k er en ganske streng grense når du snakker ny bil. Fossil eller elektrisk er det ikke mange biler i den prisklassen uansett. Selv Golf koster mer enn det.

Ikkje alle som har råd til å bruke 2 årsløner på ein bil ;)

Med tida så dukkar det vel opp brukte bilar av dagens modellar som går over 500km til ein meir leveleg pris.
Problemet er at fleire er køyrde langt og har kanskje mista 20-30% av WLTP rekkevidda når den var ny.

Endret av Gazer75
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Gazer75 said:

Ikkje alle som har råd til å bruke 2 årsløner på ein bil ;)

Da har dere faktisk ikke råd til ny bil i dagens marked, og er som han poengterer ikke problemet at det er en elbil. Folk har forskjellig økonomi og evne, på godt og vondt er det bare slik det er 😕  Når det er sagt håper vi alle på en sikker og god elbil med 500+ km rekkevidde og +- 300k, men vi må nok vente litt. Mulig at den generelle prisstigningen medfører at vi aldri vil få billigere biler.

Endret av The Very End
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (Akkurat nå):

Ikkje alle som har råd til å bruke 2 årsløner på ein bil ;)

Poenget er - 400k er lite for nybil - uavhengig av om du snakker om elbil eller ikke. Og 400k er litt den magiske grensa. Snakker du 500 eller 600 så er det betraktelig bedre utvalg av biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (2 timer siden):

Ingen som har kabel med slik plugg.

Jeg har 😇
Tesla sin "nødlader" er faktisk helt superb: Slik den kom med bilen min lader den med 13A fra vanlig stikkontakt, det har jeg målt. Altså 3kW
Men på Teslashopen selger de en adapter med 32A CEE kontakt til den laderen, til bare 500,-!
Da røsker man bare ut Schuko-adaperen fra laderen og plugger inn CEE adapteren istedet! Da har man plutselig en knøttliten "nødlader" som klarer 7.5kW!
I tillegg har jeg selvsagt en 16A "CEE til Schuko" overgang, slik at jeg dermed kan lade med 13A fra de blå 16A kontaktene som florerer i garasjeanlegg, kjøpesenter, bensinstasjoner osv.
Vanlige stikkontakter er ikke så vanlig finne ute, og hvis man finner de så er ofte sikringen slått av. Men 16A og 32A CEE kryr det av! Og der er det som oftest strøm 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ozone skrev (6 timer siden):

Alt dette snakket om rekkeviddeangst har fått folk til å kjøpe biler med større batteri enn de egentlig trenger. Mange kjøper en long-range modell med et stort tungt batteri når bilen egentlig brukes 99% av tiden til og fra jobb.
Et passe stort batteri holder i massevis! Hvis man rekker til og fra jobb og dagens shopping med god margin, og alltid rekker fram til neste ladestasjon når man er på langtur, hva skal man da med større batteri?
Et større batteri gjør bare bilen dyrere å kjøpe, og tyngre og dermed dårligere kjøreegenskaper og mindre effektiv, hele tiden!
Ingen ville drømt om å kjøre rundt med en 200 liter bensintank i bilen til daglig "for sikkerhets skyld"...
Et gigantbatteri er like unødvendig å slepe rundt på hele tiden i en elbil.
Men dette blir nok fort irrelevant, for fremtiden bringer garantert bedre og bedre batteriteknologi som veier mindre og yter mer!

Jeg vil si det er et problem dersom bilen bare fungerer godt i 99% av tilfellene. Ikke like stort problem som fallskjermer som bare fungerer 99% av gangene, men du skjønner sikkert hva jeg mener.

At bensintanken bare er 40-50 liter er ikke noe problem siden det går raskt å fylle opp igjen. Hadde tanken vært 20 liter og det tok 40 minutter å fylle den, så hadde det helt klart vært en stor fordel med større tank så man slipper å fylle så ofte.

Batteri er genialt til daglig kjøring, i mitt tilfelle hadde 50 km holdt. Spørsmålet er heller hvordan man kan spare på litium-ressursene så de strekker til flere biler, totalvekta og pris på bilen holdes nede. Større batteri er en vanlig løsning, men som sagt, det koster, veier og tar ressurser. En diger fossilmotor og stor tank er en annen løsning. Heller ikke optimalt etter min mening. En liten og svært effektiv fossilmotor med stor tank mener jeg er en mye bedre løsning siden det kan etterfylle batteriet før det nærmer seg tomt, så batteriet kan levere full effekt f.eks i forbindelse med aksellerasjon, uten at fossilmotoren trenger å dimmensjoneres for så høy effekt.

Mer ressursvennlige batterier kan selvsagt også være en løsning på det problemet. Ennå en mulighet er batterier som kan fylles opp langt raskere, så det ikke oppleves som for tidkrevende å fylle f.eks hver time.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...