Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Nimrad skrev (19 timer siden):

Jeg føler "alle" elbiler nå for tida har 500ish rekkevidde. Hva mener du er fornuftig pris?

Det stemmer vel stregt tatt bare om sommeren?

Har man samme behov for rekkevidde vinterstid så blir utvalget plutselig mye mindre. Veldig mange av de populære bilene gir seg mellom 30 og 40 mil på naf vintertesten.

Med det sagt så er jeg helt enig i at 400k er en drøy prisforventning når man skal kjøpe nybil. Har man ikke mulighet eller vilje til å legge mer i potten ville jeg heller vurdert brukt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
20 hours ago, Gazer75 said:

Ingen som har kabel med slik plugg. For nødladar er det schuko og då er det maks 10A. Ellers er det Type 2 kabel som gjeld.
 

I lista her så var det berre 2 bilar eg såg under 400k. For meg er det uansett utanfor budsjett.
Brukte nyleg 150k på ein 2020 e-Golf (31k odo) som vil vere godt nok sidan eg ikkje har planar om langtur.

 

18 hours ago, Gazer75 said:

Ikkje alle som har råd til å bruke 2 årsløner på ein bil ;)

Med tida så dukkar det vel opp brukte bilar av dagens modellar som går over 500km til ein meir leveleg pris.
Problemet er at fleire er køyrde langt og har kanskje mista 20-30% av WLTP rekkevidda når den var ny.

Svaret på dette er Tesla Model 3. Det var den første bilen man kunne få under 500k kr med over 500km WLTP når den var ny.

Det er den første bilen man kan få med over 500km rekkevidde til under 280k kr nå brukt.
Det er en stor bil, som dekker plassbehovet til en familie på 4 inkludert barnevogn. Det er ca like mye lasteplass som en Skoda Octavia, men litt mindre praktisk, men går fint å leve med. Hengervekt 1000kg og kan ha takstativ.

Jeg solgte min 2019 modell, med 60.000 km på telleren og 1 år garanti igjen og flett nytt sommerdekksett for 280.000 kr for noen måneder siden.

Degradering på batteriet var godt under 10% 

Eneste folka som ikke kan ha en bil med denne rekkevidden er folk som kjører lange avstander med stor henger / campingvogn.

Eksempel:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=302609399

 

 

Endret av bzzlink
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
58 minutes ago, bzzlink said:

 

Svaret på dette er Tesla Model 3. Det var den første bilen man kunne få under 500k kr med over 500km WLTP når den var ny.

Det er den første bilen man kan få med over 500km rekkevidde til under 280k kr nå brukt.
Det er en stor bil, som dekker plassbehovet til en familie på 4 inkludert barnevogn. Det er ca like mye lasteplass som en Skoda Octavia, men litt mindre praktisk, men går fint å leve med. Hengervekt 1000kg og kan ha takstativ.

Jeg solgte min 2019 modell, med 60.000 km på telleren og 1 år garanti igjen og flett nytt sommerdekksett for 280.000 kr for noen måneder siden.

Degradering på batteriet var godt under 10% 

Eneste folka som ikke kan ha en bil med denne rekkevidden er folk som kjører lange avstander med stor henger / campingvogn.

Eksempel:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=302609399

 

 

Litt utafor det dere snakka om, men jeg synes det er litt mye som blir ødelagt på el-bilene. Annonsen over viser til følgende på 4år/100k:

-har nylig skiftet bakrute pga sprekk (garanti)
-kamera bak byttet
-byttet blindsone kamera(begge 2, garanti)
-byttet begge baklys pga vann i dem(garanti)
-antenne ble byttet (var sprekk i den.garanti)

 

Dette vil da bli temmelig dyrt når garanti/reklamasjon er gått ut? De bilene jeg og familien har hatt, så har det stort sett vært en garanti-reparasjon de første 5 årene, og lite de neste 5 årene. Det har vært enklere biler, men det endrer jo ikke fakta at moderne elbiler har masse utstyr som vil koste å reparere?

Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (19 timer siden):

Ikkje alle som har råd til å bruke 2 årsløner på ein bil ;)

Med tida så dukkar det vel opp brukte bilar av dagens modellar som går over 500km til ein meir leveleg pris.
Problemet er at fleire er køyrde langt og har kanskje mista 20-30% av WLTP rekkevidda når den var ny.

Jeg er enig med deg i at prisleiet 400K og under er noe man burde finne en OK bil for i dag. Selv betalte jeg 372K for rubbel og bit for min Kona i 2019, og man skulle tro de klarte å lage minst like bra for summen i dag, eller helst lavere.

Men problemet er at prisstigning gjør at marginene er lave, og vi trenger enda bedre batterier for å fylle kravet om 500+ km rekkevidde, og likevel den prisgrensen. Men kan man leve med 350-400 km rekkevidde så lenge bilen lader rimelig raskt, så finnes det endel gode alternativer, som og passer en familie. Når det for mange biler er 30 minutter for å fylle 10-80 %, og man kanskje ikke trenger å fylle helt til 80 %, så kan kjøringen gjøres ganske effektiv likevel.

Ta en titt på Teslabjørns resultatliste på 1000 km challenge. Der kan du se biler som fint klarer dette på rundt 10 til 11 timer, til tross for at batteriet ikke er allverdens stort. Burde kunne få noen bra alternativer her, med mindre du som sagt venter under 10 timer, og fremdeles bør klare 500+ før første lading venter.

Når det gjelder brukte biler, så tror jeg du skal slite med å finne annet en kortrekkeviddebiler a la gamme Leaf med så stort tap. 20-30 %, så er du på grensa til hva batterigarantien tilsier. Med nyere batterier vil de tåle mere, og du er mer i 10 % tap, og der vil det holde seg lenge, og lenge etter at garantien har gått ut, for å se tall på 20-30 %.

Det er større fare for å få problemer med defekt celle, enn så høyt degraderingstall på biler med i utgangspunktet god rekkevidde. Og ihvertfall om man sier bilen maks bør være 5 år, da har man kanskje garanti litt for hele bilen og, og så ytterligere minst 3 år (8 år fra ny) på batteripakka. Selger du bilen før den går ut, burde du ha et relativt greit bilhold, da de fleste store utgifter kommer når bilen passerer 10 år.

The Very End skrev (19 timer siden):

Da har dere faktisk ikke råd til ny bil i dagens marked, og er som han poengterer ikke problemet at det er en elbil. Folk har forskjellig økonomi og evne, på godt og vondt er det bare slik det er 😕  Når det er sagt håper vi alle på en sikker og god elbil med 500+ km rekkevidde og +- 300k, men vi må nok vente litt. Mulig at den generelle prisstigningen medfører at vi aldri vil få billigere biler.

Mer presist, han har ikke råd til bil med den rekkevidden. Som sagt, finnes mange fine alternativer i prisleiet 3-400 K med god ladefart, men ikke med så lang rekkevidde.

Nimrad skrev (19 timer siden):

Poenget er - 400k er lite for nybil - uavhengig av om du snakker om elbil eller ikke. Og 400k er litt den magiske grensa. Snakker du 500 eller 600 så er det betraktelig bedre utvalg av biler.

Selvsagt er det langt flere alternativer, bare man er villig til å gå opp i pris. Men det finnes som sagt endel gode alternativer under 400 K så lenge man klarer seg med 350-400 km rekkevidde, der lading går relativt fort.

Går han opp i 4-500 K, så får han jo både TMY, Ford Mach-E, EV6 og til og med ID.Buzz opp blant alternativene i elbilvelgeren til elbilforeningen, der jeg har filtrert for rekkevidde fra 300-500 km, og flere på listen går godt over 400 km etter WLTP.. Dette er riktignok startpris, og ribbede modeller i stor grad, og bakhjulsdrift. Men mange fine å velge mellom. Må derfor ikke over 500 K.

Endrer jeg til maks 400 K, så begrenses det riktignok noe, men her ligger biler som Fisker Ocean Sport, MG4, Cupra Born/VW ID.3, Polestar 2, Skoda Enyaq og MG Marvel, alle med over 400 km rekkevidde. Og så kommer MG5 på akkurat 400 km og pris fra rundt 342 K.

Og i prisleiet finner man biler som Citroën ë-C4, VW ID.4, Opel Mokka og Peugeot 2008 med 320+ km rekkevidde. Så ingen god grunn til å måtte velge brukt om budsjettet ikke er for stort.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (11 minutter siden):

-har nylig skiftet bakrute pga sprekk (garanti)
-kamera bak byttet
-byttet blindsone kamera(begge 2, garanti)
-byttet begge baklys pga vann i dem(garanti)
-antenne ble byttet (var sprekk i den.garanti)

Dette vil da bli temmelig dyrt når garanti/reklamasjon er gått ut?

En garanti eller en reklamasjonsrett er ment å dekke fabrikasjonsfeil. Altså feil som var der når du kjøpte bilen.
Slike feil viser seg ikke alltid med en gang, men iallefall innen fem år. Har elektronikk klart seg i et par år, så er det veeeldig sjeldent at den plutselig svikter av seg selv. Da skal det som regel en overbelastning til, og det er ikke produsentens feil.
Mitt inntrykk er at de fleste merkene er veldig opptatt av å vise at elbiler er trygt å kjøpe idag, og det ser ut til at de tar de aller fleste reparasjoner (som ikke skyldes en direkte skade) på garantien, selv om det kanskje ikke var en garantisak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

-har nylig skiftet bakrute pga sprekk (garanti)
-kamera bak byttet
-byttet blindsone kamera(begge 2, garanti)
-byttet begge baklys pga vann i dem(garanti)
-antenne ble byttet (var sprekk i den.garanti)

Dette er ikke greit! Mener man det har man blitt vant til å kjøre rundt i dårlig byde biler!

Selv om dette er dekket av garanti, så skaper det jo stress for eier. Og spesielt når ting sprekker/lekker som ikke skal gjøre det, så ville jeg vært skeptisk til karosseriets stivhet, og hvorvidt man egentlig bare fikser symptomet ved å bytte sprukkede deler.

Blir det mye reperasjoner på en brukt elbil utenfor garati, så ender man jo fort opp med at det blir dyrere i drift, ikke billigere, enn en brukt ICE. Men nå er vel ikke denne mandagsbilen representativ for brukte elbiler (håper jeg), så handler man smart er vel ikke dette et problem.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Axefjord said:

Dette vil da bli temmelig dyrt når garanti/reklamasjon er gått ut? De bilene jeg og familien har hatt, så har det stort sett vært en garanti-reparasjon de første 5 årene, og lite de neste 5 årene. Det har vært enklere biler, men det endrer jo ikke fakta at moderne elbiler har masse utstyr som vil koste å reparere?

Dette her er helt vanlige og forventede garantireparasjoner, som finnes på alt av nybiler fra alle merker. Både ICE og elbiler.

16 minutes ago, Elgen-Hansi said:

Selv om dette er dekket av garanti, så skaper det jo stress for eier. Og spesielt når ting sprekker/lekker som ikke skal gjøre det, så ville jeg vært skeptisk til karosseriets stivhet, og hvorvidt man egentlig bare fikser symptomet ved å bytte sprukkede deler.

Ja det er ille at det har blitt slik, men dette er altså en type reparasjoner man må forvente, og det gjelder dessverre på tvers av merker og ICE / elbiler

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (21 minutter siden):

Dette er ikke greit! Mener man det har man blitt vant til å kjøre rundt i dårlig byde biler!

I tillegg så er det skjevslitte dekk som tyder på feil justering av understell fra fabrikk. Et vanlig problem på Teslaer ifølge tyske TUV.

Bilen høres ut som en utgiftsbombe.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (Akkurat nå):

I tillegg så er det skjevslitte dekk som tyder på feil justering av understell fra fabrikk. Et vanlig problem på Teslaer ifølge tyske TUV.

Bilen høres ut som en utgiftsbombe.

Det er ikke sikkert, men sånn for å stanse en mulig krig her nå - sjekk Autoindex. Bruker norske, svenske og danske kunder som grunnlag for sine vurderinger. Ikke bare topper Tesla antall feil på sine biler, det er også det "verste" merket i undersøkelsen etter en service. 


Tv2 har laget en sak om Tesla som havnet på bunn i 14/20 kategorier.

https://www.tv2.no/broom/disse-bileierne-er-minst-fornoyd-nar-bilen-har-vaert-pa-verksted/14850978/

Disse tallene er fra Autoindex. Saken er fra TV2. Kritkken rettes dit.

image.png.0d789f74fc6938a36d1633fb35a3d359.png

 

Lenke til kommentar
25 minutes ago, uname -i said:

I tillegg så er det skjevslitte dekk som tyder på feil justering av understell fra fabrikk. Et vanlig problem på Teslaer ifølge tyske TUV.

Bilen høres ut som en utgiftsbombe.

Det er også et vanlig problem på ID4/ID5

Så kan tyde på at det er noe med dreiemoment som drar ting ut av stilling kankje

Jeg synes det er merkelig at @uname -i og @DrAlban3000 skal komme inn i alle tråder og late som om Tesla er så mye verre enn alle andre fabrikanter.

Det var myyyye rusk med de tidlige Teslaene. 
Men fra Model 3 og fremover så begynner de å komme seg opp på nivå med de dårligste av tradisjonelle fabrikanter.

Etter et massivt salg siste 3 år, så er det en skikkelig underdekning på forhandlere og servicepunkt, som jeg håper de jobber med.

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, DrAlban3000 said:

Det er ikke sikkert, men sånn for å stanse en mulig krig her nå - sjekk Autoindex. Bruker norske, svenske og danske kunder som grunnlag for sine vurderinger. Ikke bare topper Tesla antall feil på sine biler, det er også det "verste" merket i undersøkelsen etter en service. 


Tv2 har laget en sak om Tesla som havnet på bunn i 14/20 kategorier.

https://www.tv2.no/broom/disse-bileierne-er-minst-fornoyd-nar-bilen-har-vaert-pa-verksted/14850978/

Disse tallene er fra Autoindex. Saken er fra TV2. Kritkken rettes dit.

image.png.0d789f74fc6938a36d1633fb35a3d359.png

 

Ja er alltid skummelt å kjøpe fra nye bilfabrikanter, men inntil bilene fra andre merker kommer opp i samme alder, så er det jo det man har å velge blant.

Jeg følte på dette selv når jeg skulle velge elbil. Landet på Tesla, siden de var de eneste som var i mitt prisleie.

Jeg ville aldri kjøpt elbil fra noe merke uten garanti.
Tesla tilbyr å utvide nybil garantien etter 100k km. Mitt tips gjør det.

Håper andre merker også kommer med samme tilbud, for det er mye dyrt som kan ryke på nyere biler

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (2 timer siden):

Litt utafor det dere snakka om, men jeg synes det er litt mye som blir ødelagt på el-bilene. Annonsen over viser til følgende på 4år/100k:

-har nylig skiftet bakrute pga sprekk (garanti)
-kamera bak byttet
-byttet blindsone kamera(begge 2, garanti)
-byttet begge baklys pga vann i dem(garanti)
-antenne ble byttet (var sprekk i den.garanti)

Dette vil da bli temmelig dyrt når garanti/reklamasjon er gått ut? De bilene jeg og familien har hatt, så har det stort sett vært en garanti-reparasjon de første 5 årene, og lite de neste 5 årene. Det har vært enklere biler, men det endrer jo ikke fakta at moderne elbiler har masse utstyr som vil koste å reparere?

Hvilke av de reparasjonene var direkte relatert til drivlinjen (elektrisk)?

Nye moderne biler generelt har andre problemer enn gamle enklere biler. Uansett drivlinje.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (27 minutter siden):

 

Jeg synes det er merkelig at @uname -i og @DrAlban3000 skal komme inn i alle tråder og late som om Tesla er så mye verre enn alle andre fabrikanter.

 

Noen spør om hvordan det er med service / reklamasjoner og garanti hos Tesla litt lenger opp. Blir mye synsing, men har altså en oversikt der. Ikke alle vet det, saken og undersøkelsen er lenket. Det ble forklart av deg at Tesla ikke har noen feil utover hva som er vanlig, men det har de ifølge denne oversikten hvert eneste år. 

Det er et diskusjonsforum og du må forvente å få svar når du lyver eller sier noe som ikke stemmer. Enten her eller andre steder. Hvordan oppstår kranglene? Ofte med "Ingen andre biler kan dra på langtur" "ikke flere feil med Tesla enn alle andre". Altså løgner :) Er blitt våken på slikt nå, så fortsetter med dette ja.

 

bzzlink skrev (23 minutter siden):

Ja er alltid skummelt å kjøpe fra nye bilfabrikanter, men inntil bilene fra andre merker kommer opp i samme alder, så er det jo det man har å velge blant.

Jeg følte på dette selv når jeg skulle velge elbil. Landet på Tesla, siden de var de eneste som var i mitt prisleie.

Jeg ville aldri kjøpt elbil fra noe merke uten garanti.
Tesla tilbyr å utvide nybil garantien etter 100k km. Mitt tips gjør det.

Håper andre merker også kommer med samme tilbud, for det er mye dyrt som kan ryke på nyere biler

Du må nok ta en titt på hvordan Autoindex gjennomføres og hvilke biler som testes. Klart, er det eneste valget så er det eneste valget. Det er åpenbart at du ikke har forstått det, måten du ordlegger deg.

Skjønner, jeg har også valgt biler som har vært eneste alternativ. Ofte begrenset av pris da.

Elbil uten garanti er pittelitt tryggere enn ICE. Batterriene har ofte 8 år.

Mange merker tilbyr utvidet garanti. Mange har faktisk tilbudt utvidet garanti før Tesla en gang var et selkap :) Du drev en bruktbilforretning før?

Endret av DrAlban3000
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Hvilke av de reparasjonene var direkte relatert til drivlinjen (elektrisk)?

Nye moderne biler generelt har andre problemer enn gamle enklere biler. Uansett drivlinje.

Nei, det er ikke riktig! Software bugs og mindre issues her og der? Ja greit, det er naturlig med høyere kompleksitet. Men ikke kamera som går i stykker, ting som sprekker og lekker, og andre driftssikkerhetsmessige ting. Det er forbausende at dere mener dette er bare å forvente fra en moderne bil!?!

Jeg trodde og har på lang vei akseptert påstanden om at "Tesla ikke er sånn lengre/har blitt mye bedre". Håper ikke det er sånne tilgivende holdninger som ligger bak det budskapet?

Dere mener altså at man ikke kan forvente at komponentene i en bil, som ikke er slitedeler, skal leve hele bilens levetid?

Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (18 minutter siden):

Nei, det er ikke riktig! Software bugs og mindre issues her og der? Ja greit, det er naturlig med høyere kompleksitet. Men ikke kamera som går i stykker, ting som sprekker og lekker, og andre driftssikkerhetsmessige ting. Det er forbausende at dere mener dette er bare å forvente fra en moderne bil!?!

Jeg trodde og har på lang vei akseptert påstanden om at "Tesla ikke er sånn lengre/har blitt mye bedre". Håper ikke det er sånne tilgivende holdninger som ligger bak det budskapet?

Dere mener altså at man ikke kan forvente at komponentene i en bil, som ikke er slitedeler, skal leve hele bilens levetid?

Jeg tipper at mange av problemene kommer av at man nå bruker LED-lamper som ikke utvikler varme, og dermed blir mer utsatt for sprekkdannelser når fuktighet ikke slipper ut av lyktehusene, og over tid får gjøre mer skade, enn med gammeldagse varmende halogenlykter.

Dessverre gjør og kostbesparelser til at man kanskje bruker billigere plast, fordi man skal unngå endel bestanddeler som består av løsemidler og annet tilsetningsstoffer som er mer "fy". Kanskje er og bruk av gjennvinnbart plast med på å svekke kvaliteten på plasten som nå benyttes.

At det nevnes i annonsen, er jo pga at noe av dette er kjente svakheter, så at det er byttet, blir da positivt for kjøper, som forhåpentligvis slipper å springe til merkeverksted for å klage på slike ting som kan, men ikke nødvendigvis vil oppstå. Forhåpentligvis er byttedelene av oppgradert versjon, der de har fikset årsaken til feilen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, DrAlban3000 said:

Noen spør om hvordan det er med service / reklamasjoner og garanti hos Tesla litt lenger opp. Blir mye synsing, men har altså en oversikt der. Ikke alle vet det, saken og undersøkelsen er lenket. Det ble forklart av deg at Tesla ikke har noen feil utover hva som er vanlig, men det har de ifølge denne oversikten hvert eneste år. 

Det er et diskusjonsforum og du må forvente å få svar når du lyver eller sier noe som ikke stemmer. Enten her eller andre steder. Hvordan oppstår kranglene? Ofte med "Ingen andre biler kan dra på langtur" "ikke flere feil med Tesla enn alle andre". Altså løgner :) Er blitt våken på slikt nå, så fortsetter med dette ja.

Løgner, fordømte løgner og statistikk

Når jeg sjekker autoindex, så kommer tesla helt greit ut? Midt imellom Kia og VW

Så jeg lyver altså med å si at Tesla ikke er så ille?

 

Screenshot 2023-06-02 at 16.19.01.png

Næmenn, I Norsk kundebarometer kommer de ut på midt på der også gitt.

Og lojalitet, om man ville kjøpt samme merke igjen er bedre enn Toyota?

image.png.93e633674faa5eb86ec38ca3991a1c9e.png

Men jeg lyver altså når jeg sier at Tesla ikke er noe særlig verre enn andre merker

Jeg vil heller si at din fremstilling kanskje ikke er noe særlig mindre biased enn min?
 

 

Endret av bzzlink
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, DrAlban3000 said:

Det er ikke sikkert, men sånn for å stanse en mulig krig her nå - sjekk Autoindex. Bruker norske, svenske og danske kunder som grunnlag for sine vurderinger. Ikke bare topper Tesla antall feil på sine biler, det er også det "verste" merket i undersøkelsen etter en service. 


Tv2 har laget en sak om Tesla som havnet på bunn i 14/20 kategorier.

https://www.tv2.no/broom/disse-bileierne-er-minst-fornoyd-nar-bilen-har-vaert-pa-verksted/14850978/

Disse tallene er fra Autoindex. Saken er fra TV2. Kritkken rettes dit.

Du får det til å virke som at Tesla er elendig, men tallene du kommer med har KUN med tesla-verkstedene å gjøre. Som bzzlink over skriver, så er tallene for Tesla (i alle kategorier) helt fine. 

Det er greit å prøve og være objektiv når man diskuterer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (54 minutter siden):

Jeg tipper at mange av problemene kommer av at man nå bruker LED-lamper som ikke utvikler varme, og dermed blir mer utsatt for sprekkdannelser når fuktighet ikke slipper ut av lyktehusene, og over tid får gjøre mer skade, enn med gammeldagse varmende halogenlykter.

Dessverre gjør og kostbesparelser til at man kanskje bruker billigere plast, fordi man skal unngå endel bestanddeler som består av løsemidler og annet tilsetningsstoffer som er mer "fy". Kanskje er og bruk av gjennvinnbart plast med på å svekke kvaliteten på plasten som nå benyttes.

At det nevnes i annonsen, er jo pga at noe av dette er kjente svakheter, så at det er byttet, blir da positivt for kjøper, som forhåpentligvis slipper å springe til merkeverksted for å klage på slike ting som kan, men ikke nødvendigvis vil oppstå. Forhåpentligvis er byttedelene av oppgradert versjon, der de har fikset årsaken til feilen.

Kan sikkert være noen sånne spesielle hensyn som gir mening for moderne biler, men ihvertfall hva LED angår, så har dette vært brukt i hybrider og premiumbiler siden godt før 2010.

 

Sitat

[Div autoindex diskusjon]

 

Ang autoindex, så er det ingen tvil om at Tesla jobber seg oppover lista, år for år. Og det er jo veldig bra, siden de startet ut på bunn. Men å være på nivå med VW er jo fortsatt ikke akkurat noe å skryte av... MEN det går jo helt klart riktig vei! Kommer de seg opp på top 5-6 så snakker vi!

Forøvrig viktig å ta med at autoindex baserer seg på;

  • Bilen og kjøreopplevelsen (vektet 40 prosent)
  • Forhandleren og opplevelsen rundt kjøpet (vektet 20 prosent)
  • Service på verkstedet (vektet 20 prosent)
  • Lojalitet til merket (vektet 20 prosent)

så her er det langt mer enn bare opplevd driftssikkerhet som vektes. Det er også ikke basert på faktisk statistikk av problemer, men på kundenes opplevelse (dog det gjør det mer relevant etter min mening, ikke mindre).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...