Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (22 minutter siden):

Forstår godt at fabrikanter velger tall istedet for navn på bilene sine. Historien er full av bilnavn som i enkelte marked har håpløse betydninger. Alt fra oksemøkk til prostituert. Leste faktisk en artikkel om det for noen år siden

Mange biler med tall som er ikoniske og er kjent trademarks for produsent. Her er noen som mange kjenner på nummer kombinasjonen.
911 (Porsche)
205, 403, 504 (Peugeot)
2CV (Citroën)
240 (Volvo, Datsun)
740 (Volvo)
93 (Saab)
280 (Datsun)
180 (Mercedes) . Mercedes har brukt 180 betegnelsen siden 1954 og de bruker den fremdeles.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Ingeting gæernt i å bruke tall, så lenge det finnes en lettforståelig logikk i tallbruken. Jeg bare påpekte bilen @AL123 tydeligvis glemte av. BMW Gjorde jo og det, bruker/brukte tallbetegnelser på sine modeller.

Men de rotet jo også med egen navngivning/serie ved å bruke i3 på en elbil som ikke fulgte den vanlige navnelogikken, samt i8 på en helt egen hybridbil, som vel egentlig ikke passet inn i noen andre serier.

Akkurat som jeg antyder at e-Tron-navngivingen i starten kanskje kom av at heller ikke Audi helt trodde el-biler skulle slå an. Ihvertfall tyder navnegivningen i starten, og så endringen i ettertid da de så det gikk mot elbiler, og at de da så at de hadde plutselig et navnebruks-problem.

Det gjør nå til at BMW har en i3 i Kina som følger logikken, men de fikk vel aldri den første i3 i sitt marked, da den på samme tid var "compliance" og et uviklingsstudie. Og BMW har altså ikke lansert i3-modellen de har i Kina, i de vestlige markedene.

I8 og i3 lages ikke lengre. Så logikken er ivaretatt fra nå av igjen ;) 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

I8 og i3 lages ikke lengre. Så logikken er ivaretatt fra nå av igjen ;) 

Ja, de har rodd seg delvis i land igjen. Audi slapp sånn sett lettere fra det, men det er et problem for BMW at de potensielt har 2 helt forskjellige bilmodeller som heter i3, som nok gjør at det drøyer før de tar den andre i3'en inn i land som de solgte den opprinnelige i3 i.

Spørsmålet er hvordan BMW velger å løse det... 🙄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Ja, de har rodd seg delvis i land igjen. Audi slapp sånn sett lettere fra det, men det er et problem for BMW at de potensielt har 2 helt forskjellige bilmodeller som heter i3, som nok gjør at det drøyer før de tar den andre i3'en inn i land som de solgte den opprinnelige i3 i.

Spørsmålet er hvordan BMW velger å løse det... 🙄

Så du tror at det er i3 navnet på nye 3-serie helelektrisk som gjør at den ikke tas inn i andre land.
Den er lansert kun der er fordi den er bygd på eget China 3-serie chassis i en long wheelbase versjon som er spesielt foretrukket i det markedet. 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (16 minutter siden):

Så du tror at det er i3 navnet på nye 3-serie helelektrisk som gjør at den ikke tas inn i andre land.
Den er lansert kun der er fordi den er bygd på eget China 3-serie chassis i en long wheelbase versjon som er spesielt foretrukket i det markedet. 

Mange produsenter har en L-versjon (L for lang) av sine biler, uten å nødvendigvis slenge L'en på navnet når de selges i Kina, og så har de en "normal-lengde" bil i Europa og USA f.eks. så ja, jeg tror det er en av hovedgrunnene til at vi ikke har fått en i3-modell i Europa.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (19 minutter siden):

Mange produsenter har en L-versjon (L for lang) av sine biler, uten å nødvendigvis slenge L'en på navnet når de selges i Kina, og så har de en "normal-lengde" bil i Europa og USA f.eks. så ja, jeg tror det er en av hovedgrunnene til at vi ikke har fått en i3-modell i Europa.

Ok , da får du bare tro det . 
Den lages og har oppsatt produksjonslinje også bare på Bmw/Brilliance fabrikkene i Kina. 
Next plattform baserte i3/3-serie størrelse skal lanseres globalt i 2027 , hva navnet blir er usikkert.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (27 minutter siden):

Ok , da får du bare tro det . 
Den lages og har oppsatt produksjonslinje også bare på Bmw/Brilliance fabrikkene i Kina. 
Next plattform baserte i3/3-serie størrelse skal lanseres globalt i 2027 , hva navnet blir er usikkert.

Så vidt jeg vet, bygges X5 i USA, men selges likevel i Europa. Bilproduksjon er blitt global, og ikke alle biler produseres på alle kontinenter, men selges på tvers.

Så ingen grunn til at de ikke kunne laget en versjon for Europa i Kina, og shippet hit. Men, ja. Blir spennende å se hvordan de løser den navnefloken når nye i3 kommer hit.

Edit:
"Nye X5 skal som dagens modell bygges ved BMW-fabrikken i Spartanburg, South Carolina, hvor den deler samlebånd med andre X-modeller fra X3 og oppover. Det er bare X1 og den kommende X2 som produseres i Europa, men disse deler da også plattform med Mini-modellene (UKL1) og har forhjulsdrift som standard."

https://www.bilnorge.no/bmw-x5/tidlig-generasjonsskifte/885872

Endret av Snowleopard
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (5 minutter siden):

Så vidt jeg vet, bygges X5 i USA, men selges likevel i Europa. Bilproduksjon er blitt global, og ikke alle biler produseres på alle kontinenter, men selges på tvers.

Så ingen grunn til at de ikke kunne laget en versjon for Europa i Kina, og shippet hit. Men, ja. Blir spennende å se hvordan de løser den navnefloken når nye i3 kommer hit.

Edit:
"Nye X5 skal som dagens modell bygges ved BMW-fabrikken i Spartanburg, South Carolina, hvor den deler samlebånd med andre X-modeller fra X3 og oppover. Det er bare X1 og den kommende X2 som produseres i Europa, men disse deler da også plattform med Mini-modellene (UKL1) og har forhjulsdrift som standard."

https://www.bilnorge.no/bmw-x5/tidlig-generasjonsskifte/885872

Gjentar meg selv men uansett hva «du» mener og ønsker er denne I3 og 3-serie long base kun for det kinesiske markedet og produseres naturlig nok kun der. Bmw har ingen planer p.t å lansere den eller long base ICE 3-serie i andre markeder , da vil de heller ikke produsere denne på andre fabrikker globalt sålenge produksjonskapasiteten i Kina holder tritt.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (9 minutter siden):

Gjentar meg selv men uansett hva «du» mener og ønsker er denne I3 og 3-serie long base kun for det kinesiske markedet og produseres naturlig nok kun der. Bmw har ingen planer p.t å lansere den eller long base ICE 3-serie i andre markeder , da vil de heller ikke produsere denne på andre fabrikker globalt sålenge produksjonskapasiteten i Kina holder tritt.
 

Jeg er helt klar over at denne ikke kommer til våre markeder, men vi sitter på et diskusjonsforum, og da er det helt naturlig å også reflektere over HVORFOR BMW har valgt å gjøre det slik. Og det er akkurat det jeg har gjort.

Jeg klarer bare ikke skjønne hvorfor det ikke skulle være lov å diskutere dette, bare fordi BMW har tatt en avgjørelse. Jeg tror ikke du har sittet på noe møte og hørt sjefene sitte og bestemme dette, og derfor er også din mening og en spekulasjon.

Og det er helt naturlig og stille spørsmål om hvordan det påvirker med gammel i3 i "kortstokken". Det har og mediene gjort. Det har vært mye spørsmål om når vi får en i3 basert på vanlig 3-serie, uten at BMW egentlig har gitt noe godt svar på dette. Så når man ble klar over at de hadde en i3 i Kina, så åpner selvsagt det for flere spørsmål og spekulasjoner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
kremt skrev (11 minutter siden):

Navn er forskjellige rundt om i verden. Ford Mondeo heter Ford Fusion i USA. Dette er helt vanlig. Modellene som tilbys i ulike markeder er ofte veldig forskjellige.

Godt poeng! Er klar over dette, så det gjør jo at det er enda mer grunnlag for å spekulere i hvorfor BMW "New i3" ikke ble lansert" i vesten. 👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 timer siden):

Jeg tror ikke du har sittet på noe møte og hørt sjefene sitte og bestemme dette, og derfor er også din mening og en spekulasjon.

Det jeg har skrevet er fakta opplysninger.


1) i3 Produseres i Kina hvor de har de eneste fabrikklinje for 3er longwheelbase.
2) Long wheel base 3-serie inkl denne i3 selges og er lansert for og i det kinesiske markedet.
3) Den er laget på long wheelbase versjonen av 3-serie som også kun markedsføres og selges i Kina.
4) Den neste globalt lanserte «i3» eller 3-serie type EV vil være basert på neue klasse.


Dette er bare å lese ut av Bmw sine pressemeldinger og roadmap.

Så har jeg satt et spørsmålstegn til påstanden (spekulasjonen) om at i3 produsert i Kina ikke lanseres globalt grunnet navnet.

Essensen er ganske klar og åpenbar. 

 

Endret av Syar-2003
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 6/2/2023 at 4:05 PM, Snowleopard said:

Jeg tipper at mange av problemene kommer av at man nå bruker LED-lamper som ikke utvikler varme, og dermed blir mer utsatt for sprekkdannelser når fuktighet ikke slipper ut av lyktehusene, og over tid får gjøre mer skade, enn med gammeldagse varmende halogenlykter.

At LED ikke utvikler varme er nok ikke riktig. Der er riktig nok mer effektive enn inkandesente lyskilder men de produserer fortsatt mer varme enn lys. Og siden man har tatt ut en god del av økt virkingskrad med å produsere mer lys er det nok fortsatt ganske mye varme som produseres i en LED lykt.

Ca 30% virkningsgrad er omtrent det maksimale du kan forvente av en LED i dag. Mye bedre enn ca 5% for halogen og 10% of xenon, men det er fortsatt mye varme tilgjengelig i lyktene. Nok til at moderne billykter trenger temmelig intrikate kjøleløsninger.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (På 2.6.2023 den 15.37):

Nei, det er ikke riktig! Software bugs og mindre issues her og der? Ja greit, det er naturlig med høyere kompleksitet. Men ikke kamera som går i stykker, ting som sprekker og lekker, og andre driftssikkerhetsmessige ting. Det er forbausende at dere mener dette er bare å forvente fra en moderne bil!?!

Hvor står det at jeg mener det?

Det jeg prøvde å få fram er at ingen av de sakene var relatert til drivlinjen. At det er problemer av generell art, som kan forekomme på biler, uansett type drivlinje.

Elgen-Hansi skrev (På 2.6.2023 den 15.37):

Jeg trodde og har på lang vei akseptert påstanden om at "Tesla ikke er sånn lengre/har blitt mye bedre". Håper ikke det er sånne tilgivende holdninger som ligger bak det budskapet?

På ingen måte. Du "leser" utrolig mye utav et par korte setninger. Mesteparten må komme fra et annet sted?

Elgen-Hansi skrev (På 2.6.2023 den 15.37):

Dere mener altså at man ikke kan forvente at komponentene i en bil, som ikke er slitedeler, skal leve hele bilens levetid?

Igjen, hvor stod det??? Nå blir jeg virkelig forvirret her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (På 3.6.2023 den 19.42):

Veldig logisk å dele bilene i klasse/størrelse med stigende nummer elller bokstav i alfabetet.

Mercedes
A klasse = Liten og rimelig  ……. E klasse = stor. S klasse enda større og mest kostbar.

BMW 
Akkurat det samme
1-serie = Liten , 2-Serie liten men større enn 1
3-Serie og 4-serie mellomstor
5-serie stor 
7-serie veldig stor og luksus fokusert som Mercedes S klasse

Vil påstå at i3 er ganske liten... 

image.png.7189b7b3e164eea42407d60a4ee5c6cd.png

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...