Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 5/15/2023 at 6:34 PM, Axefjord said:

Man kan jo fortsatt bruke vanlige ladere når det ikke er en batteri-bytte-stasjon i nærheta. Bytte kan gjøres ved knutepunkt på de mest trafikkerte veiene. Da greier man seg med færre antall punkt enn f.eks Tesla, og kostnaden blir vel sammenlignbar?

Det har et par store fordeler også:

  1. Batteriene kan lades når det er ledig kapasitet på det lokale nettet, ie. reduserer lokale kapasitetsproblemer.
  2. Samme "lade-hastighet" uansett temperatur.

 

Men ja, hadde vært bedre med en "open-source" løsning. NIO skal selge betydelig flere biler for å gidde å investere bytte-stasjoner. Og det gjør de ikke når prisene er nært 1mill kr.

Jeg lurer på kapasiteten pr time for en «bås». Hvor mange batterier kan lades om gangen? Må den ha pauser ved gitt intervaller for å rekke å lade opp batteriene som kommer inn?

 Og jeg lurer på prisen. Altså hvor mange hurtigladestolper kunne de levert og holdt vedlike for samme prisen?
For at dette skal gå raskere enn en ladeøkt, så kan det jo ikke være kø. Dersom du kommer og det står to biler foran deg, så kunne du likesågodt hurtigladet.

Jeg liker tanken på modulære batterier. Men det er en grunn til at det ikke fungerer på laptoper, iPader, telefoner, klokker. Egentlig ikke noe annet sted enn verktøy, og der er det også vendor lock-in.

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (52 minutter siden):

hvor mange hurtigladestolper kunne de levert og holdt vedlike for samme prisen?
For at dette skal gå raskere enn en ladeøkt, så kan det jo ikke være kø. Dersom du kommer og det står to biler foran deg, så kunne du likesågodt hurtigladet.

Samt at hvis batteribytte skal bli en greie så må det bygges ut mengder med slike byttestasjoner langs veien der folk med det bilmerket faktisk ferdes. Hvilket vil si overalt hvis det skal være noen vits. Og så må de produsere et visst antall flere batterier enn de produserer biler, slik at de har swaps liggende fulladet klar overalt. Er det så lurt i disse batterimangel tider...?
Ladestolper er komplisert nok det! Men skal man begynne å bygge svære "verksted" der man demonterer/monterer batteriet fra under bilen, og lader de batteriene på siden et sted, så gjør man det vanskeligere for seg selv enn lurt er.
Og så skal dette vesenet skaleres ut over verden, og så passer det bare det ene bilmerket! Det er god samfunnsøkonomi det...
EDIT: og hovedpoenget er jo fra sitatet over; når det til og med er usikkert om det er raskere, så blir det mye styr for lite ull. Altså tar det 15 minutt å bytte batteri, og en halvtime å lade, så vet jeg hva jeg hadde valgt. Hadde ikke latt folk begynne å skru under min fullpakkede feriebil.

Endret av ozone
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (11 timer siden):

Kom over videoen her nå nylig. Ser ut til MER holder på å rulle ut lading som kommuniserer med bilen for hente ut nødvendig informasjon slik Tesla gjør. Noe etterlengtet jeg håper alle operatører med kommer med etterhvert :)

Flott med mulighet for Autocharge, så 👍for det. Men for å helle litt malurt i begeret, så er jo Mer sin løsning kun for registrerte Mer-kunder. Man må fremdeles ha registrert konto hos Mer.

Dette blir da fremdeles bare et alternativ til brikke, ladekort og app. Riktignok et bedre alternativ. Man har altså bare løst ett av problemene man opplever med dagens infløkte og rotete system.

Autocharge og Plug & Charge må fungere slik at man kan være registrert ett, og bare ett sted, men likevel kunne lade på tvers av selskapene. Og slik fungerer Plug & Charge straks flere operatører velger å inngå samarbeid med dem. 

Problemet for mange ladeselskap og ladeoperatører, er riktignok at back-endselskapet eies av de tyske bilprodusentene, og at de oppfattes som for griske, og vil ha for stor del av kaka. Foreløpig er det vel bare Ionity som bruker/støtter Plug & Charge, da disse hovedsaklig eies av de samme tyske bilprodusentene.

Slik det blir nå, dersom f.eks. Recharge skulle komme med sin Autochargeløsning, ville det vel fremdeles bety at man må være registrert hos Recharge. Der kan man kanskje få en løsning som og fungerer hos Kople, siden de nå er en del av Recharge.

Og så når Eviny, Ishavsveien/InCharge , E.ON, E-on & Clever, Supercharge, Ragde og Circle K og alle andre småselskapene kommer med lignende, så må man ha individuelle konti hos de og.

Altså, "registreringshelvetet" ser vel fremdeles ut som det består med denne løsningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (26 minutter siden):
bzzlink skrev (1 time siden):

hvor mange hurtigladestolper kunne de levert og holdt vedlike for samme prisen?
For at dette skal gå raskere enn en ladeøkt, så kan det jo ikke være kø. Dersom du kommer og det står to biler foran deg, så kunne du likesågodt hurtigladet.

Samt at hvis batteribytte skal bli en greie så må det bygges ut mengder med slike byttestasjoner langs veien der folk med det bilmerket faktisk ferdes. Hvilket vil si overalt hvis det skal være noen vits. Og så må de produsere et visst antall flere batterier enn de produserer biler, slik at de har swaps liggende fulladet klar overalt. Er det så lurt i disse batterimangel tider...?
Ladestolper er komplisert nok det! Men skal man begynne å bygge svære "verksted" der man demonterer/monterer batteriet fra under bilen, og lader de batteriene på siden et sted, så gjør man det vanskeligere for seg selv enn lurt er.
Og så skal dette vesenet skaleres ut over verden, og så passer det bare det ene bilmerket! Det er god samfunnsøkonomi det...
EDIT: og hovedpoenget er jo fra sitatet over; når det til og med er usikkert om det er raskere, så blir det mye styr for lite ull. Altså tar det 15 minutt å bytte batteri, og en halvtime å lade, så vet jeg hva jeg hadde valgt. Hadde ikke latt folk begynne å skru under min fullpakkede feriebil.

Slik jeg ser det, vil det vel holde lenge å opprettholde en dekning mer lik slik Ionity har nå + Nord-Norge, og slik Teslas SuC-nettverk var i starten. Altså at avstanden er slik at man ved å starte med minst 90 % SoC, bør trygt nå neste byttestasjon med minst 5-10 % SoC selv på vinterdager med dårlige (strømslukende) forhold.

NIO har vel planer om 16 slike stasjoner, og med riktig plassering, så burde det kanskje holde en stund. De trenger vel bare dekke de store transportårene, da det er for transportetappene man kanskje ikke har tålmodighet til å ta en vanlig ladeøkt.

Og nå er det på gang forbedringer på stasjonene også.  Den nyeste utgaven har visstnok plass til 21 batterier mot 13 på dagens (første gen. hadde bare plass til 5 batteripakker). Altså nær en dobling av antall batterier, og da vil de kanskje støtte 2 bytter samtidig, vil jeg tro. Altså en dobling der og.

Og om de samtidig nærmer seg de 5 minuttene det skulle ta (nå er det vel nærmere 10 minutter med alt), så kan jo dette bli ganske så effektivt. Da kan det hende det holder en god stund for de med langturs-ambisjoner, men liten tålmodighet for 20-30 minutters pauser hver 5. time ca.

De kan jo fremdeles lades, om man f.eks. starter med lavere SoC, så man kan toppe opp akkurat så mye at man rekker en slik stasjon, eller de kan benyttes når man velger en rute der slike ikke ligger plassert. Vil jo tro de som velger alternative veier, gjør det fordi de har tid til å stoppe, og turen er målet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, men kan det være økonomi i at ett bilmerke skal ha haller og teknikere stående flere steder langs hovedfartsårene og vente på at det dukker opp en med sånn bil som trenger batteribytte?
Hadde dette blitt en standard for alle så kunne det vært et alternativ til lading iallefall, men hvis hvert bilmerke som får lyst å begynne med swap skal bygge sitt nettverk med proprietære fasisliteter så er jeg i sterk tvil på både lønnsomhet og gjennomførbarhet...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om det i det hele tatt er vits/om det blir for helt spesielt interesserte, typ taxier, busser og noen få privatpersoner. Å stoppe en halvtimes tid hver 30.-40. mil vil jeg nesten gjøre uansett. Når alle blir vant til elbiler så blir det jo liksom standarden, så om det er 10 minutt stopp eller 30 minutt er liksom ikke en big deal i mine øyne. Og så er jeg svært skeptisk til å bare leie batteri. Det skal bli spennende å se bruktmarkedet når disse blir eldre og det følger med et obligatorisk batteri-abonnement på et par tusen i mnd

Endret av Nimrad
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 minutter siden):

Jeg lurer på om det i det hele tatt er vits/om det blir for helt spesielt interesserte, typ taxier, busser og noen få privatpersoner. Å stoppe en halvtimes tid hver 30.-40. mil vil jeg nesten gjøre uansett. Når alle blir vant til elbiler så blir det jo liksom standarden, så om det er 10 minutt stopp eller 30 minutt er liksom ikke en big deal i mine øyne. Og så er jeg svært skeptisk til å bare leie batteri. Det skal bli spennende å se bruktmarkedet når disse blir eldre og det følger med et obligatorisk batteri-abonnement på et par tusen i mnd

Ja jeg kjenner ingen dragning mot modellen. Hurtiglading går som oftest raskere enn det jeg ønsker å gjøre under en stopp. 

Og denne modellen gjør det ikke mer fritt hvor en stopper, tvert i mot. Det er 'hovedproblemet' med lading i dag. En er nødt til å stoppe der det er lading. Men dette er ett sterkt minkende problem da det begynner å bli lading 'overalt'.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 minutter siden):

Jeg lurer på om det i det hele tatt er vits/om det blir for helt spesielt interesserte, typ taxier, busser

Godt poeng; For rutetrafikk og langtransport med en standardbatterimodul langs europaveiene. Der er stopptiden mye viktigere enn for Ola på tur, og mye mer forutsigbart hvem som kommer forbi når.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (21 minutter siden):

Joda, men kan det være økonomi i at ett bilmerke skal ha haller og teknikere stående flere steder langs hovedfartsårene og vente på at det dukker opp en med sånn bil som trenger batteribytte?
Hadde dette blitt en standard for alle så kunne det vært et alternativ til lading iallefall, men hvis hvert bilmerke som får lyst å begynne med swap skal bygge sitt nettverk med proprietære fasisliteter så er jeg i sterk tvil på både lønnsomhet og gjennomførbarhet...

Det er nok mulig å lage en god forretningsmodell for det enkelte steder, men da må man nok ha ubetjente byttestasjoner som er serieproduserte på fabrikk. Ser ikke helt behovet i Norge der nesten alle kan lade hjemme, men i en storby, så kan det nok være et salgsargument.

Lenke til kommentar
ozone skrev (26 minutter siden):

Joda, men kan det være økonomi i at ett bilmerke skal ha haller og teknikere stående flere steder langs hovedfartsårene og vente på at det dukker opp en med sånn bil som trenger batteribytte?
Hadde dette blitt en standard for alle så kunne det vært et alternativ til lading iallefall, men hvis hvert bilmerke som får lyst å begynne med swap skal bygge sitt nettverk med proprietære fasisliteter så er jeg i sterk tvil på både lønnsomhet og gjennomførbarhet...

Om det er økonomi i det, får NIO selv svare på. Jeg har nok et synspunkt som samsvarer mer med ditt, enn innlegget over gir uttrykk for. Det jeg mente å påpeke, var at de har ingen behov for så tett utbygging som f.eks. Tesla driver med nå.

Tesla bygger jo så mye at snart har hver eneste lille by eller bygd/tettsted en SuC i bygda si, eller minimum innenfor 5-10 mils radius. Altså den andre "radikalen". Og det er langt tettere mellom SuC-stasjonene i Norge, enn jeg tror de har noen som helst andre steder i verden, innenfor hvert land eller Stat ihvertfall.

Følger sånn halvveis med på "Now you know"-kanalen til far og sønn Zac & Jessie, og der informerer de om nye SuC-stasjoner, og symptomatisk, så bygges det ut svært mange ladepunkt med så lite som 4-6-8 ladepunkt per sted, både i USA og Asia. Men når de melder fra Europa, så er det sjeldent mindre enn 8 ladepunkter, som oftest melder de minst 12 og gjerne opp i 20-24 ladepunkt per ladested.

Kjempeflott for alle Tesla-eiere. og her i Europa og Norge som de åpner opp for alle CCS-biler, flott for oss alle. NIO kommer nok aldri i nærheten med antall ladesteder, men de ser heller ikke at det skal være nødvendig her i Skandinavia/Norden. I Asia og kanskje og i Europa vil det kanskje være noe helt annet, der de har behov for å være i alle storbyer, og gjerne flere i hver by, da de og skal være et alternativ for de som ikke har lademulighet der de parkerer privatbilen sin.

Endret av Snowleopard
Kom flere innlegg mellom, så tok med sitat på det jeg mente å svare på
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (5 minutter siden):

Det er nok mulig å lage en god forretningsmodell for det enkelte steder, men da må man nok ha ubetjente byttestasjoner som er serieproduserte på fabrikk. Ser ikke helt behovet i Norge der nesten alle kan lade hjemme, men i en storby, så kan det nok være et salgsargument.

Tenker at for Norge sin del, så er ikke behovet der. Men for NIO er vi et utstillingsvindu mot Europa og vesten ellers, og det har ikke manglet på interesse fra både Europeisk og Amerikansk presse og dekning via influensere.

Som sagt, i storbyene i Europa kan nok dette ha noe for seg. Og kanskje kan det lokke noen til å kanskje gå inn i samarbeide om en form for batteri-standard, selv om jeg tror det neppe skjer med det første. Til det er vi nok ennå for opptatt med å lage enda bedre batterier, som og kan passe i både små og store formater.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Tenker at for Norge sin del, så er ikke behovet der. Men for NIO er vi et utstillingsvindu mot Europa og vesten ellers, og det har ikke manglet på interesse fra både Europeisk og Amerikansk presse og dekning via influensere.

Som sagt, i storbyene i Europa kan nok dette ha noe for seg. Og kanskje kan det lokke noen til å kanskje gå inn i samarbeide om en form for batteri-standard, selv om jeg tror det neppe skjer med det første. Til det er vi nok ennå for opptatt med å lage enda bedre batterier, som og kan passe i både små og store formater.

Jeg mente for NIO isolert sett. At flere produsenter blir enige om en batteristandard vil vi nok ikke se med det første, heldigvis.

Lenke til kommentar

Jeg leser flere steder at elbiler angivelig sliter dekk fortere enn ICE-biler...
Men jeg klarer ikke helt å skjønne hvorfor! Jeg mener, én og samme sjåfør vil jo akselerere eller bremse like mye eller like hardt uansett hva slags motor bilen han kjører har! Og regenerering skal jo ikke gjøre noen forskjell; for man bremser jo bare det som trengs før et kryss eller sving, verken mer eller mindre, og om det er en generator eller caliper som gir sjåføren den ønskede bremsekraften er jo revnende likegyldig for dekket.
Så hva er det da som gjør at elbiler bruker mer gummi enn de andre?

Lenke til kommentar
ozone skrev (2 minutter siden):

Så hva er det da som gjør at elbiler bruker mer gummi enn de andre?

Elbiler er tyngre enn sammenlignbare ICE-biler. Det er nok hovedårsaken.

I tillegg så bremser man litt mer når man har automatisk regenering når man tar foten av gasspedalen. Det viser seg at man da faktisk har høyere forbruk enn å ikke ha automatisk regenerering, så det betyr at man faktisk bremser mer.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 minutter siden):

Elbiler er tyngre enn sammenlignbare ICE-biler. Det er nok hovedårsaken.

I tillegg så bremser man litt mer når man har automatisk regenering når man tar foten av gasspedalen. Det viser seg at man da faktisk har høyere forbruk enn å ikke ha automatisk regenerering, så det betyr at man faktisk bremser mer.

Ok, så da er det ikke "elbiler sliter dekk fortere", men "tyngre biler sliter dekk fortere". Det var da enda godt!
Når det gjelder regenerering så synes jeg det er merkelig hvis noen lar bilen sin bestemme at det skal bremses mer enn de normalt ville gjort selv... Jeg synes også at min Tesla model 3 bremser alt for mye hvis jeg slipper gassen helt opp! Men jeg lærte jo fort å justere med gassen hvor mye bremseeffekt jeg ville ha. Skal bli spennende å se om jeg sliter dekk fortere nå fremover, enn med min Ford S-Max jeg hadde i ti år inntil i fjor...😇

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, ozone said:

Ok, så da er det ikke "elbiler sliter dekk fortere", men "tyngre biler sliter dekk fortere". Det var da enda godt!
Når det gjelder regenerering så synes jeg det er merkelig hvis noen lar bilen sin bestemme at det skal bremses mer enn de normalt ville gjort selv... Jeg synes også at min Tesla model 3 bremser alt for mye hvis jeg slipper gassen helt opp! Men jeg lærte jo fort å justere med gassen hvor mye bremseeffekt jeg ville ha. Skal bli spennende å se om jeg sliter dekk fortere nå fremover, enn med min Ford S-Max jeg hadde i ti år inntil i fjor...😇

Max dreiemoment fra første omdreining av motoren vil vel også slite dekk med mindre man tilpasser kjørestilen, noe man jo gjør, men det er lett å tillegge seg en noe mer aggressiv kjørestil når man har 600nM kontra 123nM. 

Så samme sjåfør kan henge sliter mer dekk med en kraftigere motor enn med en svak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (8 minutter siden):

...lett å tillegge seg en noe mer aggressiv kjørestil når man har 600nM kontra 123nM.

Tror nok mye av forklaringen ligger der ja! Det er ikke bilen, det er sjåføren!
Jeg merker jo selv at det frister mer å tråkke til nå enn med 7-seteren med 115 hester... 

Lenke til kommentar
Selle skrev (På 15.5.2023 den 18.35):

på langtur med familien ser jeg ikke poenget. Dagens biler er klar lenge før alle har hatt seg en tur på do og fått i seg noe mat

En del av oss verdsetter å komme seg litt bort fra motorveien/bensinstasjonen for å spise og strekke på beina, og da er man selvfølgelig mye friere med kort ladestopp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...