Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (1 time siden):

Jøss. Oppfører ioniq 5 seg sånn i Norge også? Det er jo helt latterlig

 

 

Leste litt om dette og måtte prøve med Audien, Skodaen og en bil som blir lansert senere. Alle tre lyser ved normal rekuperasjon. Det er EU regler om dette så jeg mistenker at Ioniq 5 er et merkelig unntak.. og siden du poster det her må dette være snakk om den norske modellen og et problem i Norge?

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Retroman said:

Leste litt om dette og måtte prøve med Audien, Skodaen og en bil som blir lansert senere. Alle tre lyser ved normal rekuperasjon. Det er EU regler om dette så jeg mistenker at Ioniq 5 er et merkelig unntak.. og siden du poster det her må dette være snakk om den norske modellen og et problem i Norge?

Nevnes i videoen at EU har regler som gir mening, så Ioniq 5 i Norge har kansje annen software?
Vært morro om noen med ioniq 5 her hadde testet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (21 minutter siden):

og siden du poster det her må dette være snakk om den norske modellen og et problem i Norge?

Jeg vet ikke hva som er tilfelle i Norge, videoen snakker om USA. Håper og tror det er andre regler her, men sånne ting som dette kan jo skje i en overgangsperiode. Hvis det ikke er sånn i Norge/EU så er det utrolig spesielt om de har utviklet en egen ("farlig") løsning for USA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (6 timer siden):

Jøss. Oppfører ioniq 5 seg sånn i Norge også? Det er jo helt latterlig

Dette er nok antageligvis bare i USA.

I Europa må bremselysene være røde, ikke oransje, og de skal lyse så snart farten dempes med en viss prosent, nettopp for å unngå de farene som den oppførselen der ville ført til.

Og slik er det nok i de fleste land ellers. Men USA er kjent for noen sære regler, og her har Hyundai/Kia tatt et uheldig valg ved å ikke beholde dette i USA og.

Interessant nok, det er ikke ulovlig å gjøre dette på Europeisk vis i USA, selv om de kunne beholdt oransje farge på kombolysene, som endel visstnok er veldig nøye på pga design...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Husker jeg var hos BMW i usa og snakket med dem om dette med lys og dynamiske blinklys. Som kjent har jo usa regler for orange markeringslys på siden foran (hva faen dette skal være godt for - til syvende og sist best løst med en orange pære på siden i hovedlykt. Men se på Audi R8 Euro vs US = fysj), men i tillegg har de en regel om at blinklys bak ikke kan fade ut mot sidene, men hele blinklysfeltet må lyse konstant når blinklyset aktiveres. Hvilket betyr at blinklysene som vi i Europa er blitt mer og mer glad i er umulige i usa og globale bilprodusenter får en hodepine til når de slipper Euro/amerikanske modeller.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (På 26.5.2023 den 23.13):

I Europa må bremselysene være røde, ikke oransje, og de skal lyse så snart farten dempes med en viss prosent, nettopp for å unngå de farene som den oppførselen der ville ført til.

Tesla sine bremselys kommer jo på så snart bilen mister fart. Men de har i tillegg en ekstra konservativ variant la jeg merke til idag: Jeg kjørte nedover i en bratt og  laaang undersjøisk tunnel, og lot cruisekontrollen holde farten kontant. Dette medførte jo kraftig regenerering i flere minutter, og det overrasket meg å se at bremselysene lyste hele veien ned selv om farten ikke endret seg i det hele tatt, men på 80 hele tiden!
Det var først når bakken begynte å flate ut i bunnen at bremselysene slukket (selv om farten selvfølgelig holdt seg på 80 både i bunn og veien opp).

Her har altså Tesla tenkt at: "normalt ville man måtte bremse her for å holde farten nede, så da lar vi bremselysene lyse selv om farten er kontant"

(Har dere forresten lagt merke til at nødblinken på Tesla flasher i høyt tempo mens man bremser skikkelig hardt...!)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (20 minutter siden):

Tesla sine bremselys kommer jo på så snart bilen mister fart. Men de har i tillegg en ekstra konservativ variant la jeg merke til idag: Jeg kjørte nedover i en bratt og  laaang undersjøisk tunnel, og lot cruisekontrollen holde farten kontant. Dette medførte jo kraftig regenerering i flere minutter, og det overrasket meg å se at bremselysene lyste hele veien ned selv om farten ikke endret seg i det hele tatt, men på 80 hele tiden!
Det var først når bakken begynte å flate ut i bunnen at bremselysene slukket (selv om farten selvfølgelig holdt seg på 80 både i bunn og veien opp).

Her har altså Tesla tenkt at: "normalt ville man måtte bremse her for å holde farten nede, så da lar vi bremselysene lyse selv om farten er kontant"

(Har dere forresten lagt merke til at nødblinken på Tesla flasher i høyt tempo mens man bremser skikkelig hardt...!)

Har mistenkt at bilen min (Hyundai Kona) gjør noe tilsvarende, ihvertfall lys på i nedoverbakker), men har ikke vært mulig å bekrefte/avkrefte for sikkert, da det er for mye trafikk som gjør at lysene fra bilene bak eller som kommer i motsatt retning, gjør det vanskelig å se om det er mine lys eller refleksjoner fra andres.

Eller at det røde lyset blir blendet ned av lyset fra de andre bilistene, så jeg tørr ikke si for sikkert. Må jo tross alt fokusere på veien forn meg. Dessuten er jeg overbevisst om at baklysene mine er alltid på, enten jeg kjører bare på kjørelys-innstilling, hovedlampe-instilling er valgt eller den står på automatikk, så da blir det vanskeligere å kontrollere om det bare er at lysene er på, eller om bremselysene går på. 

Lenke til kommentar

Det lyste på animasjonen ja. Men bremselyset i bakvinduet er også umulig å ta feil av i mørket.
På min model 3 kan jeg slå av alle lys når bilen står i ro, men disse "signatur-lysene" øverst på frontlysene er alltid på når bilen er i Drive. Litt irriterende å ikke kunne flytte bilen til og fra lading i mørket uten at hele nabolaget ser det.😇

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (4 minutter siden):

Det lyste på animasjonen ja. Men bremselyset i bakvinduet er også umulig å ta feil av i mørket.
På min model 3 kan jeg slå av alle lys når bilen står i ro, men disse "signatur-lysene" øverst på frontlysene er alltid på når bilen er i Drive. Litt irriterende å ikke kunne flytte bilen til og fra lading i mørket uten at hele nabolaget ser det.😇

Kjører man alene, på rett strekke i mørket, så går det nok greit å se det. Men med andres lys, med blendede refleksjoner i tunnelvegger, så er det ikke så lett når man samtidig må følge med på trafikken.

Jeg vet selvsagt at bremselysene går på når jeg bremser/retarderer med regenerering, men som sagt ikke like lett å se når man har "konstante" lys nedover i f.eks. tunnelen under Oslo sentrum, om det er vanlige baklys eller sterkere bremselys. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Kjører man alene, på rett strekke i mørket, så går det nok greit å se det. Men med andres lys, med blendede refleksjoner i tunnelvegger, så er det ikke så lett når man samtidig må følge med på trafikken.

Nå var jeg alene i tunnelen og autostyring var på, så jeg kunne tillate meg å se på lysene litt lenger enn jeg ellers hadde turt🤨
Du får gjøre som han i videoen over; montere et GoPro bak på bilen...😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...