Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, AL123 said:

Men S3XY, det er kult?  

Men dette var ikke poenget. Poenget var at en nevnte at han ble forvirret av navnene, mens du antyder at det kun er han som føler det slik (på en passe sarkastisk måte før øvrig). Jeg hiver så inn en støtteerklæring og peker på at navnene er helt på bærtur.

Når det er sagt kunne Tesla godt kalt sine biler noe annet. Men, i det minste er det litt mer klarspråk i å kalle noe «model xyz» enn en intetsigende tre-bokstavs forkortelse.

Om tyskerne ikke klarer å engasjere seg nok til å tenke ut unike navn, ja da er det kanskje en passende illustrasjon på deres labre innsatsnivå hva angår elektriske kjøretøy.

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, AL123 said:

Poenget er vel å skille mellom elbiler og fossilbiler i en enorm modellpalett.

sant nok, og jeg ser poenget med å innlemme de nye familiemedlemmene under en felles paraply, men hvorfor slike tåpelige ting som tall? eneste som gir noe personlig kobling er id.buzz. id.4, id.5 ikke så mye.., hvorfor ikke id.techtronic, id.chickensoup, id.whatever, id.supadupafly

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (40 minutter siden):

De fleste synes navngivingen er idiotisk. De fleste av oss synes Leaf, Mach E, Ionic, Soul og andre er sånn noenlunde logisk, mens EQE, EQS (pluss 3-4 andre varianter), i40, i50, ix1 osv gir null mening.

Edit: Herejesus for noe tull. Sjekket Mercedes litt nøyere og her er altså deres elbiler:

EQA

EQB

EQC

EQE

EQS

EQV

Mercedes-AMG EQE

EQE SUV

EQS SUV

🤯

i40 og i50 hvilke Bmw har det som modellnavn ? Du tenker kanskje på i4(e40) og i4(M50)

Hos Bmw er i pluss 4 ensbetydende med helelektrisk 4-serie. I pluss 5 ensbetydende med helelektrisk 5 serie.
Bmw har 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 og 10 serie (10 kalt romertall X som bare er helelektrisk og heter iX).
En i foran disse er helelektrisk og gir utvetydig mening for oss som kjenner modellutvalgene dems.
Gamle utgåtte i3 bryter med denne navngivningen dog.
 
X(tall foran modell serie) er betegnelsen på deres SUV ( 1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7 ) og X1 er den minste. Helelektrisk versjon heter da enkelt nok iX1.

e = eDrive el i drivlinje og finns på hybrider og elektrisk med RWD f.eks 530e, i5 eDrive40 forkortet i5e40. 
Tallet sier noe om batteristørrelse og ytelse.

Mxx = Perfomance utgaver som er forbedret av Bmw sin M divisjon.
Som M50(for i4), M60(for I5, iX), M70(for i7)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Syar-2003 said:

i40 og i50 hvilke Bmw har det som modellnavn ? Du tenker kanskje på i4(e40) og i4(M50)

Hos Bmw er i pluss 4 ensbetydende med helelektrisk 4-serie. I pluss 5 ensbetydende med helelektrisk 5 serie.
Bmw har 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 og 10 serie (10 kalt romertall X som bare er helelektrisk og heter iX).
En i foran disse er helelektrisk og gir utvetydig mening for oss som kjenner modellutvalgene dems.
Gamle utgåtte i3 bryter med denne navngivningen dog.
 
X(tall foran modell serie) er betegnelsen på deres SUV ( 1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7 ) og X1 er den minste. Helelektrisk versjon heter da enkelt nok iX1.

e = eDrive el i drivlinje og finns på hybrider og elektrisk med RWD f.eks 530e, i5 eDrive40 forkortet i5e40. 
Tallet sier noe om batteristørrelse og ytelse.

Mxx = Perfomance utgaver som er forbedret av Bmw sin M divisjon.
Som M50(for i4), M60(for I5, iX), M70(for i7)

Ser at jeg ikke har gitt helt korrekt navn. Sjekket BMWs sider og fant følgende oversikt over de elektriske modellene. Mulig familien og vennene mine er en gjeng med mongoer, men om jeg skulle sagt at jeg har kjøpt en BMW i4 eller i5 ville det vært tomme blikk, men en Golf eller tilsvarende ville de fleste forstått. Undervurder ikke effekten av et godt navn som ikke har behov for en ordliste eller cheat-sheet for å fortstå hva er for noe. 

 

Capture.PNG

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (18 minutter siden):

Ser at jeg ikke har gitt helt korrekt navn. Sjekket BMWs sider og fant følgende oversikt over de elektriske modellene. Mulig familien og vennene mine er en gjeng med mongoer, men om jeg skulle sagt at jeg har kjøpt en BMW i4 eller i5 ville det vært tomme blikk, men en Golf eller tilsvarende ville de fleste forstått. Undervurder ikke effekten av et godt navn som ikke har behov for en ordliste eller cheat-sheet for å fortstå hva er for noe. 

 

Capture.PNG

X3 fra Bmw er et modellnavn akkurat som Golf er det fra VW.
Golfen i elektrisk utgave har VW gitt navnet eGolf.  Samme som Bmw har med iX3. Så hvorfor er det noe annerledes.
Det er omtrent samme navngivning og logikk på modellene de har (delt plattform) som både ICE og elektriske 

Mercedes har f.eks A B C E S serie. EQ er betegnelse for elektisk.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Syar-2003 said:

X3 fra Bmw er et modellnavn akkurat som Golf er det fra VW.
Golfen i elektrisk utgave har VW gitt navnet eGolf.  Samme som Bmw har med iX3. Så hvorfor er det noe annerledes.
Det er omtrent samme navngivning og logikk på modellene de har (delt plattform) som både ICE og elektriske 

Mercedes har f.eks A B C E S serie. EQ er betegnelse for elektisk.

poenget er å gi de ett litt mere personlig preg. Ingen som gir ungene sine navn som G1, G2, J1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Syar-2003 said:

X3 fra Bmw er et modellnavn akkurat som Golf er det fra VW.
Golfen i elektrisk utgave har VW gitt navnet eGolf.  Samme som Bmw har med iX3. Så hvorfor er det noe annerledes.
Det er omtrent samme navngivning og logikk på modellene de har (delt plattform) som både ICE og elektriske 

Mercedes har f.eks A B C E S serie. EQ er betegnelse for elektisk.

Men du forstår at for den jevne person er (eksempelvis) ordet g-o-l-f lettere å forholde seg til en i-X-3 eller E-Q-S?. De to sistenevnte er jo ord uten noen referanser ute i den virkelige verden. Men for all del, mulig tre-bokstas-navn gir mening for den jevne eier av denne typen biler, alternativt at de gir faen, med det samme resultatet at navnet er dårlig. 

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Veldig logisk å dele bilene i klasse/størrelse med stigende nummer elller bokstav i alfabetet.

Mercedes
A klasse = Liten og rimelig  ……. E klasse = stor. S klasse enda større og mest kostbar.

BMW 
Akkurat det samme
1-serie = Liten , 2-Serie liten men større enn 1
3-Serie og 4-serie mellomstor
5-serie stor 
7-serie veldig stor og luksus fokusert som Mercedes S klasse

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
The Very End skrev (8 minutter siden):

Men du forstår at for den jevne person er (eksempelvis) ordet g-o-l-f lettere å forholde seg til en i-X-3 eller E-Q-S?. De to sistenevnte er jo ord uten noen referanser ute i den virkelige verden. Men for all del, mulig tre-bokstas-navn gir mening for den jevne eier av denne typen biler, alternativt at de gir faen, med det samme resultatet at navnet er dårlig. 

Kan jo snu litt på det.
Hva betyr Amarock , Tiguan , Arteon fra VW

De navnene sier meg ingenting om bilens størrelse , klasse eller om de er sedan , suv eller noe annet.
Man må være kjent med VW sine modellbetegnelser for å vite hva slags bil det er.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Syar-2003 said:

Kan jo snu litt på det.
Hva betyr Amarock , Tiguan , Arteon fra VW

De navnene sier meg ingenting om bilens størrelse , klasse eller om de er sedan , suv eller noe annet.
Man må være kjent med VW sine modellbetegnelser for å vite hva slags bil det er.

  

12 minutes ago, Syar-2003 said:

Veldig logisk å dele bilene i klasse/størrelse.

Mercedes
A klasse = Liten og rimelig  ……. E klasse = stor. S klasse enda større og mest kostbar.

BMW 
Akkurat det samme
1-serie = Liten , 2-Serie liten men større enn 1
3-Serie og 4-serie mellomstor
5-serie stor 
7-serie veldig stor og luksus fokusert som Mercedes S klasse

Dette er som en som programmerer i Javascript som forteller hvorfor ES6 er bedre / værre en ES5, eller en ingeniør som har en matematisk formel som gir fullstendig mening for han når han skal regne ut bærevnen i en bro, men ute på gata gir dette ingen referansepunkter. Det er ikke det at navnet ikke er logisk, men det er et dårlig navn. Jeg tviler at når man tenker tilbake på gobilen, så husker man et navn som EQS eller iX3, men en golf, en (Ford) Fiesta, en Lada, osv er navn som selv folk som knapt vet noe om bil kan peke ut og memorere. 

Som nevnt, navnene slik du lister dem er logiske, men, er de gode? Er ikke et godt navn noe man husker og som kan skape en diskusjon eller refleksjon? Eller? 

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
The Very End skrev (4 minutter siden):

  

Dette er som en som programmerer i Javascript som forteller om en funksjon som gir fullstendig logisk mening i hans hue, eller en ingeniør som har en matematisk formel som gir fullstendig mening for han når han skal regne ut bærevnen i en bro, men ute på gata gir dette ingen referansepunkter. Det er ikke det at navnet ikke er logisk, men det er et dårlig navn. Jeg tviler at når man tenker tilbake på gobilen og husker et navn som EQS eller iX3 når man reflekterer over en øl i fremtiden, men en golf, en (Ford) Fiesta, en Lada, osv er andre navn som selv folk som knapt vet noe om kan peke ut og memorere. 

Beklager , men jeg er uenig med deg. Og jeg er  ikke programmerer. Når jeg reflekterer over en øl i nåtiden at han og han hadde en 320 i sin ungdom deretter en 190 vet alle jeg sitter og øler med hva slags biler det er 😉 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (46 minutter siden):

Høres ut som noe Toyota kunne kalt sine.. :whistle:

Definitivt. Høres ut som et resultat, enten av manglende innsikt i vestlig kultur, eller manglende sosial intelligens. Men i dette tilfellet var det altså ikke et påfunn fra Asia, men fra USA.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (17 timer siden):

Det er faktisk godt mulig. E-tron var begrepet Audi innførte for helelektriske biler. Etterhvert som man får økt elektrisk modellpalett må jo bruken av nevnet etterhvert endre seg. Sier ikke at det kan bli mye navn og begrep, men for fabrikker med et dusin modeller og dusinvis av modellvarianter, så blir det jo nødvendigvis litt annerledes enn for en produsent som har 2-3 modeller

Da har du nok glemt Audi A3 e-Tron, som var den første som fikk e-Tron-betegnelsen. Den var en hybrid. Først etterpå kom den som gikk som bare e-Tron, og var helelektrisk.

Og så kom idéen om at alle elbilene skulle ha e-Tron i navnet, som altså er grunnen til at refresh-modellen nå heter Q8 e-Tron, som forsåvidt skal passe bedre inn i nummereringen etter klasse som Audi har brukt på de vanlige modellene sine.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Da har du nok glemt Audi A3 e-Tron, som var den første som fikk e-Tron-betegnelsen. Den var en hybrid. Først etterpå kom den som gikk som bare e-Tron, og var helelektrisk.

Og så kom idéen om at alle elbilene skulle ha e-Tron i navnet, som altså er grunnen til at refresh-modellen nå heter Q8 e-Tron, som forsåvidt skal passe bedre inn i nummereringen etter klasse som Audi har brukt på de vanlige modellene sine.

Forstår godt at fabrikanter velger tall istedet for navn på bilene sine. Historien er full av bilnavn som i enkelte marked har håpløse betydninger. Alt fra oksemøkk til prostituert. Leste faktisk en artikkel om det for noen år siden

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (29 minutter siden):

Da har du nok glemt Audi A3 e-Tron, som var den første som fikk e-Tron-betegnelsen. Den var en hybrid. Først etterpå kom den som gikk som bare e-Tron, og var helelektrisk.

Og så kom idéen om at alle elbilene skulle ha e-Tron i navnet, som altså er grunnen til at refresh-modellen nå heter Q8 e-Tron, som forsåvidt skal passe bedre inn i nummereringen etter klasse som Audi har brukt på de vanlige modellene sine.

Jepp, den hadde jeg glemt. Tommel.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (14 minutter siden):

Forstår godt at fabrikanter velger tall istedet for navn på bilene sine. Historien er full av bilnavn som i enkelte marked har håpløse betydninger. Alt fra oksemøkk til prostituert. Leste faktisk en artikkel om det for noen år siden

Ingeting gæernt i å bruke tall, så lenge det finnes en lettforståelig logikk i tallbruken. Jeg bare påpekte bilen @AL123 tydeligvis glemte av. BMW Gjorde jo og det, bruker/brukte tallbetegnelser på sine modeller.

Men de rotet jo også med egen navngivning/serie ved å bruke i3 på en elbil som ikke fulgte den vanlige navnelogikken, samt i8 på en helt egen hybridbil, som vel egentlig ikke passet inn i noen andre serier.

Akkurat som jeg antyder at e-Tron-navngivingen i starten kanskje kom av at heller ikke Audi helt trodde el-biler skulle slå an. Ihvertfall tyder navnegivningen i starten, og så endringen i ettertid da de så det gikk mot elbiler, og at de da så at de hadde plutselig et navnebruks-problem.

Det gjør nå til at BMW har en i3 i Kina som følger logikken, men de fikk vel aldri den første i3 i sitt marked, da den på samme tid var "compliance" og et uviklingsstudie. Og BMW har altså ikke lansert i3-modellen de har i Kina, i de vestlige markedene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...