Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som vet hvor mye forbruket øker med piggdekk kontra piggfrie forresten? Vurderer sterkt å gå over til piggdekk da kjøremønsteret mitt kommer til å endre seg drastisk etterhvert, dvs daglig pendling på en distanse der det kan bli småkøddig om vinteren. Ellers vingler jeg veldig om dagen om jeg skal bytte ut model 3'en eller ikke snart. Har som sagt lyst på større bil med mer bakkeklaring og helst 4 hjulstrekk. Venter mest sannsynlig til nye Model Y kommer ut, men vurderer også Mercedes GLC nå.  Helsikke for en vingleper jeg er når det gjelder bil 🫠

Endret av Iterion
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (5 timer siden):

Er jeg alene om å være skeptisk til wltp rekkevidden i denne? 462km fra 73kWh batteri i denne store bilen.

Min erfaring med Kia E-Soul på 1757 kg og 64 kwh netto batteri er a den var overaskende effektiv tross sin ikke spesielt aerodynamiske utforming. I sommer som var klarte jeg lett  å pushe den til 500 km (på vestlandsveier) før det var kritisk lite batteri igjen. Så at en annen Koreaner med større batteri skal klare 462 km har jeg lite problemer med å tro på til tross for at den veier litt mer.

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (1 time siden):

Du er ikke alene, nei.
Vet ikke hva en kan forvente seg med en vekt på 1,915kg, kanskje hjelper det med en relativ spinkel motor?

Min Kona EV med 64 kWh netto og 1760 kg ikl sjåfør klarer 449 km, mens -20-versjonen med andre dekk har 482 km WLTP. I likhet med kommentaren under, så har jeg liten tvil om at det bør gå greit så lenge de og oppgir netto kapasitet.

Evil-Duck skrev (30 minutter siden):

Min erfaring med Kia E-Soul på 1757 kg og 64 kwh netto batteri er a den var overaskende effektiv tross sin ikke spesielt aerodynamiske utforming. I sommer som var klarte jeg lett  å pushe den til 500 km (på vestlandsveier) før det var kritisk lite batteri igjen. Så at en annen Koreaner med større batteri skal klare 462 km har jeg lite problemer med å tro på til tross for at den veier litt mer.

+1

Nye kona EV med 1773 kg og litt mer lengde (nesten Niro EV størrelse), og bare litt større batteri på 65,4 kWh har 514 km WLTP. Dette tror jeg de godt klarer å stå inne for.

Lenke til kommentar
trikola skrev (1 minutt siden):

Tesla Model 3, 2019, ~73 kWh,

ifølge SVV: 1990 kg inkl fører,

image.png.3ff7639c0b1bee6765bbf2da8ceeda2d.png

Ikke at jeg tror på at disse 560 er/var reelle - men WLTP

Det er imponerende tall, men den er jo betydelig lavere enn de nevnte bilene. Bedre å sammenligne med TMY som tross alt er en SUV-type.

RWD med 455 km WLTP mot 533 km WLTP for LR. Hhv. 1909 og 1979 kg. TMY har vel stort sett samme batteristørrelse som TM3 med en liten forskjell på RWD fra Berlin med Blade-batterier.

Lenke til kommentar
Iterion skrev (11 timer siden):

Noen som vet hvor mye forbruket øker med piggdekk kontra piggfrie forresten? Vurderer sterkt å gå over til piggdekk da kjøremønsteret mitt kommer til å endre seg drastisk etterhvert, dvs daglig pendling på en distanse der det kan bli småkøddig om vinteren. Ellers vingler jeg veldig om dagen om jeg skal bytte ut model 3'en eller ikke snart. Har som sagt lyst på større bil med mer bakkeklaring og helst 4 hjulstrekk. Venter mest sannsynlig til nye Model Y kommer ut, men vurderer også Mercedes GLC nå.  Helsikke for en vingleper jeg er når det gjelder bil 🫠

Jeg jobber i BOS og ber deg være så kritisk du kan om du skal ha hybrid GLC. Jeg har litt erfaring med etpar modeller og ganske god erfaring rundt service og deletilgang. Det er en nær venn av meg som har kjørt mer leiebil på 12 mnd enn sin egen.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (18 timer siden):

Hvem, hva hvor? Har jeg gått glipp av noe? :D

Mange som har ventet på info på Peugeot E-5008 så her kommer de første dryppene. Dukker nok opp mer i norsk media i løpet av dagen.

  • Peugeot E-5008
  • 210 hk, 230 hk Long Range og 320 hk 4x4
  • Panoramic i-Cockpit (GT)
  • ChatGPT
  • Bakkeklaring: 20,4  centimeter
  • Batterier; 73 kWt og 98 kWt
  • Ladehastighet 160 kw
  • 11/22 kw ombordlader
  • 4,79 meter lang og 2,9 meter akselavstand
  • Masse plass. Andre rad er del 60/40 i setet og 40/20/40 i ryggen. To ISOFIX i baksetet.
  • Veldig lett adgang til tredje seterad.
  • Rekkevidde 500 km på 210 hk og 320 hk og 660 km på Long Range
  • 1.000 kg hengervekt (210 hk)
  • Bagasje 7-seter: 259 liter, 5 seter: 748 liter, 2-seter: 1.815 liter
  • Seks farger: blå Obsession, blå Ingaro, hvit Okenite, sort Perla Nera, grå Artense og grå Titanium
  • 19- og 20-tommers felger
  • Alt produseres i Frankrike, bilen i Souchaux, batteriet hos ACC i Douvrin og motor hos joint venture Nidec/Stellantis Trémery

Bilen er i Norge over sommeren

Endret av Retroman
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Jeg jobber i BOS og ber deg være så kritisk du kan om du skal ha hybrid GLC. Jeg har litt erfaring med etpar modeller og ganske god erfaring rundt service og deletilgang. Det er en nær venn av meg som har kjørt mer leiebil på 12 mnd enn sin egen.

Veldig kjekt at du har litt kjennskap til GLC! Da er det godt mulig jeg stiller deg noen spørsmål i den andre biltråden etterhvert angående det. Det du skriver der hørtes jo ikke helt bra ut. Føler det også kan være et risky bytte mtp jeg også kommer til å kjøpe den brukt isåfall. Men først da, Mercedes er jo et premiummerke så forventer jo god kvalitet på 2017 modeller og nyere uten en haug av problemer. Uavhengig om det er el, hybrid eller diesel/bensin. Vet du hva hva som vanligvis ryker på disse GLC'ene? Og hvor mye tar Mercedes verksted betalt i timen? Tesla vet jeg tar 1800 kr/time. Kunne jo da ha brukt BOS og Autostrada som selger Mercedeser f.eks. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (På 19.3.2024 den 8:55 AM):

Renault 5 kan fort bli vår bil nr to. Hadde Renault 5 da eg vokste opp. Var den første bilen eg disponerte. Memories 🥰🤣

Jeg kantret med ex'en sin Renault 4 (jernsenga). Var bare å klatre ut døra (som var opp), reise opp bilen og kjøre videre. Minner... 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (22 timer siden):

Så lenge man holder seg unna Leaf laget før midten av 2013 (de med grått interiør) så har man knall bil ja.

Dørge kjedelig men latterlig pålitelig. 

Ser ikke helt hvorfor man skal holde seg unna pre-2013 modellene. Annet enn at den har mistet endel batterikapasitet.

Den beskrivelsen passer svært godt på vår 2012-modell også. Svært begrenset rekkevidde, men gulle god til all småkjøringen i hverdagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (33 minutter siden):

Mercedes er jo et premiummerke så forventer jo god kvalitet på 2017 modeller og nyere uten en haug av problemer.

Det finnes veldig lite skriftlig materiale som støtter din forventning, dessverre. Jeg har hatt tre stykker, og den nyeste var ikke av bedre kvalitet enn hva som helst annet.

En rapport;  https://www.theautopian.com/mercedes-loses-big-in-consumer-reports-latest-reliability-rankings/

Lenke til kommentar
49 minutes ago, Hanhijnn said:

Ser ikke helt hvorfor man skal holde seg unna pre-2013 modellene. Annet enn at den har mistet endel batterikapasitet.

Den beskrivelsen passer svært godt på vår 2012-modell også. Svært begrenset rekkevidde, men gulle god til all småkjøringen i hverdagen.

De har dårligere batteri som mister kapasitet raskere, de har mindre bagasjerom (siden laderen er plassert der) de har noe vannbåren varmeapparat system som ikke er spesielt effektivt kontra varmepumpen på 2013+ (dog finnes det nyere leaf med kun PTC. Gjerne de importerte utgavene)

Elektronisk håndbrekk som ruster og er dyrt å fikse. De nyere har manuelt håndbrekk.

Man kan og se batteri% på displayet i bilen noe de gamle ikke kan av en eller annen grunn. Og det sorte interiøret er vesentlig penere.

Pluss en hel masse andre ting som er oppgradert på den nyere utgaven.  Når det ikke er store prisforskjellen er valget enkelt.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (9 minutter siden):

De har dårligere batteri som mister kapasitet raskere, de har mindre bagasjerom (siden laderen er plassert der) de har noe vannbåren varmeapparat system som ikke er spesielt effektivt kontra varmepumpen på 2013+ (dog finnes det nyere leaf med kun PTC. Gjerne de importerte utgavene)

Elektronisk håndbrekk som ruster og er dyrt å fikse. De nyere har manuelt håndbrekk.

Man kan og se batteri% på displayet i bilen noe de gamle ikke kan av en eller annen grunn. Og det sorte interiøret er vesentlig penere.

Pluss en hel masse andre ting som er oppgradert på den nyere utgaven.  Når det ikke er store prisforskjellenver valget enkelt.

Alt det er kjent, men beskrivelsen passer likevel. ☺️ Billigste og mest forutsigbare bilholdet jeg har hatt noensinne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...