Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

PgUp skrev (10 minutter siden):

Ja, det blir spennende å se. Overraskende hvor bra salget av små, enkle fossilbiler går. Bensin er jo dyrt fremdeles og strømprisene har falt.

Samtidig er det nok endel som venter på hva som kommer på elbil siden. Når man får en ny model y med 5 års garanti til 450k med vinterdekk, hvorfor kjøpe en 2 år gammel audi som har blitt kjørt flere 10k km til samme pris? Og id3 starter på 400k uten noen utstyrspakke. Så blir fort samme pris som en model y. Hvilke holder seg best på bruktmarkedet? 

Man merker hvor stort forsprang tesla har her ved at de har kunnet satse så lenge og hardt på elbil kun. 

 

Bensin er fortsatt dyrt ja, men har man en god brukt bensinbil som bruker lite, så er mellomlegget stort opp til en god elbil. Da kan man fort fylle veldig mye bensin før bunnlinja favoriserer å anskaffe elbil. For de som selger seg ned og går tilbake til en billigere bensinbil kan nok mye av samme tankegang ligge bak?

Model Y er en fantastisk pakke for de som fokuserer på spesifikasjoner ifht pris. Men det er fortsatt ganske mange der ute som vil kjøpe den brukte audien over Y likevel. Sånn sett tror jeg begge kan holde seg ok i verdi, relativt til resten av markedet, pga litt forskjellige kundegrupper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SirJames skrev (1 time siden):

Kommer denne til Norge blir det interessant. Pris under 120k og praktisk rekkevidde på 23-26 mil holder for mange. 

Regner med du hadde betalt Putin for stjelte biler fra Ukraina også om sjansen hadde bydd seg. Diktaturbiler er vanvittig usmakelig og på et helt annet prisnivå enn å kjøpe noe aliexpress-juggel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Regner med du hadde betalt Putin for stjelte biler fra Ukraina også om sjansen hadde bydd seg. Diktaturbiler er vanvittig usmakelig og på et helt annet prisnivå enn å kjøpe noe aliexpress-juggel.

Oi oi.. Slapp av da.  Det var voldsomt.  :)Ikke sagt at jeg skal kjøpe en sånn. Bare interessant med konkurransen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
SirJames skrev (4 timer siden):

https://shows.acast.com/896caa1b-3f66-4934-a5f8-221d751eac13/64492b3d90fa5f00115c2654

 

Verdt å høre denne om bilmarkedet nå.  Nybilsalget er stoppet opp. Folk trader ned de dyre elbilene med fossilt. 

Teslas prisendringer har gjort mye med markedet. 

Mange biler har falt 150-200k på ett år.    F.eks nyere brukt E-Tron 

Men svært mange av disse er biler som ikke har fulgt "normal prisfall kurve" for bruktbiler, og hatt en kunstig høy bruktverdi pga etterspørsel.

Ofte har man jo regnet 20% prisfall mot kjøpspris første året, så noe mindre for de neste årene ca 14-15% fall på resterende verdi de neste fem år, så rundt 10% fall på resterende verdi per år.

Etter å ha sjekket på finn er de fleste elbiler enda priset høyere enn denne kurven.

Lenke til kommentar
kremt skrev (4 timer siden):

Naboen kjøpte en e-golf 2018 i august for 240 tusen.

Ved å bruke ca normal verdifall:

Vet ikke nypris på denne, men si den kostet 350 000 ny (e-golf var vel helt nede i 299 000 rett før ID modellene kom).

350 000 i 2018 - 20%
280 000 i 2019 - 14%
240 800 i 2020 - 14%
207 088 i 2021 - 14%
178 095 i 2022 - 14%
153 162 i 2023 burde være realistisk pris om normal kurve for ICE bruktbiler følges.

Bare for å illustrere litt hvor kunstig høyt brukte elbil priser har vært og enda er, men kanskje er i ferd med å normaliseres?

Endret av OC-Freak
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, PgUp said:

Nordmenn er ikke glad i microbiler. Men selger kanskje bra i Europa. 

Nordmenn er glade i microbiler til du forlater bygrensa og prøver å kjøre noen timer i 80-130km/t og oppdager bilen er ikke lydisolert.
Det er lignende grunnen til at visse varebiler omtrent ikke finnes i privat eie, da man må ha ørepropper/airpods/hørselvern for å kjøre lengre med de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser at Bjørn Nyland har fått EL7 nå. Spent på hva han sier, spesielt hvordan den lader og hvordan softwaren er. ES8 bar preg av et uferdig produkt på flere måter, men EL7 virket veldig fristende som en oppgradering fra Model Y (og på mange områder også frå Model X tross lavere pris). Ser litt bort i fra at den er kinesisk, det trekker jo en del ned.

Lenke til kommentar

"Hvor bra fungerer egentlig batteripakken på en elbil etter noen år? Det er et spørsmål mange som er ute etter brukt elbil stiller seg. Forståelig nok.

For om det verste skulle skje – at batteriet går i stykker og må skiftes, er dette ofte svært kostbart. Beløpet kan fort komme opp i flere hundre tusen kroner."

Dette er helt genialt

Bare synd at ikke flere elbiler har denne funksjonen.

https://www.tv2.no/broom/dette-er-helt-genialt/15485504/

 

jeg har ikke kommet meg over på el-bil ennå, men tenkte det kan være greit å følge med med ett øye på nyheter i ny & ne om tema etc. derfor leste jeg denne artikkelen.

Men spørsmålet jeg sitter igjen med etter å ha sett denne "geniale" greia er: er det virkelig nærmest en sensasjon og kun denne modellen (Nissan Leaf) som gir potensielle kjøpere av brukt el-bil en pekepinn på hva livslengde/batteri-status er? Det virker jo ikke som en spesiell avansert finesse heller, bare noen tastetrykk på en knapp på rattet. :roll:

Lenke til kommentar

Det siste jeg leste var at den store faktoren på hvor fort batteriene slites er hvor mye bilen er hurtigladet. Saktelading gir nesten ingen slitasje hvis man sammenligner med 50kW++.

Så det gir en god pekepinn om en spør selger hvor mye hurtigladingen er blitt brukt.

Endret av Thor.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (15 minutter siden):

Men spørsmålet jeg sitter igjen med etter å ha sett denne "geniale" greia er: er det virkelig nærmest en sensasjon og kun denne modellen (Nissan Leaf) som gir potensielle kjøpere av brukt el-bil en pekepinn på hva livslengde/batteri-status er? Det virker jo ikke som en spesiell avansert finesse heller, bare noen tastetrykk på en knapp på rattet. :roll:

Nei, dette er veldig lett tilgjengelig på alle elbiler jeg vet om. Det er data som serviceteknikere har tilgjengelig, og som "hvem som helst" kan få tilgang på gjennom OBD-porten. Og Leaf er ikke alene om dette. Tesla har også dette, men har også noe som egentlig er enda viktigere er batterikalibrering: nemling å kjøre fra lav prosent til full. Dette gjør den over et døgns tid med å selv lade ut batteriet til lav prosent og så lade opp igjen. Jeg vet ikke om andre har dette innebygd, men jeg vet det finnes et norsk selskap som har en dings for å gjøre en uavhengig tredjeparts batterisjekk. Da får du en dings du setter i OBD-porten så den kan lese av batteridata. Den skal du da kjøre med en ukes tid f.eks. og lade ut til så lav prosent som mulig og så lade til 100% igjen. https://elbil.no/na-kan-du-fa-en-komplett-batterihelsesjekk-for-1599-kroner/

Thor. skrev (3 minutter siden):

Det siste jeg leste var at den store faktoren på hvor fort batteriene slites er hvor mye bilen er hurtigladet. Saktelading gir nesten ingen slitasje hvis man sammenligner med 50kW++.

Så det gir en god pekepinn om en spør selger hvor mye hurtigladingen er blitt brukt.

Det er definitivt en viktig faktor, men langt fra den eneste. Man bør heller ikke lade til 100% hver dag etter man kommer hjem. Hvis man kun har småkjøring og lader opp bilen til 100% hele tida over flere år så vil jeg tro det er viktigere enn om man har hurtigladet 10 ganger eller 100 ganger. Men jeg ville ikke uten videre kjøpt en brukt taxi-elbil som fort har hurtigladet på fast basis.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (19 minutter siden):

Nei, dette er veldig lett tilgjengelig på alle elbiler jeg vet om. Det er data som serviceteknikere har tilgjengelig, og som "hvem som helst" kan få tilgang på gjennom OBD-porten.

kan "det geniale" her bestå i, at potensiell kjøper kan tilegne seg infoen uten å koble seg til OBD-port? Er jo ikke alle (kjøpere) som har slikt utstyr og kanskje heller ikke alle selgere som er særlig tent på at fremmede er inne å "roter" i systemet.

Hvis man da kan få opp denne essensielle informasjon såpass enkelt som vist, på en enkel indikator, er det som skiller Leaf fra andre bilmerker? Eller er artikkelen feil med dette også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...