Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Axefjord skrev (Akkurat nå):

Dette er helt feil og jeg håper du ikke gjorde dette med vilje!

Klippet du har er fra da han tok seteryggen HELT FRAM. Han sier så at dette ikke er realistisk og tar ryggen lengre bak før han tester med bananboksene.

Jeg tok ikke bilde på perfekt tidspunkt nei, ser den, men etter jeg tok bilde så tar han seteryggen bak, men hele setet enda lenger frem. "All the way forward" som han sier det selv. Se fra 3:11

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
15 minutes ago, Nimrad said:

Jeg tok ikke bilde på perfekt tidspunkt nei, ser den, men etter jeg tok bilde så tar han seteryggen bak, men hele setet enda lenger frem. "All the way forward" som han sier det selv. Se fra 3:11

 

Og han fortsetter med "and I still have okay space here". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Complexity said:

 

Ja det er egentlig nok å bare se bilder av de to bagasjerommene for å skjønne at man får litt mere inn i den ene bilen..

2022-Hyundai-Ioniq-5-1200x800-18.webp.5c61ab3f7b41c47458aa5357a0019350.webp

tesla-model-y-trunk-liftgate.thumb.jpg.2b2586d6b4ed7d8b3becef046867fe1d.jpg

Hyundai-Ioniq-5-cargo-area-underfloor-storage.jpg.64dccfc53177cfde99011b358cbefb6c.jpg

Tesla-Model-Y-review-16.thumb.jpg.31dc8c6ce2013e58ba851b22f015b2c5.jpg

Litt forskjell fremme og. RWD utgaven av Ioniq 5 har vel litt mere plass der men siden Teslan er AWD så blir det jo mest fair sammenligning.

download.thumb.webp.9af0f51394e8dd7a6bbc77fa5369e36a.webp

tesla-model-y-front-trunk-frunk-teardown.thumb.jpg.da7bde3abc82817a671388b98575f134.jpg

Joda, med setene i bakerste stilling, så er Ioniq5 mye mindre. 

Men med setene lengre fram så er det en annen sak. Se:

Ioniq5: https://www.youtube.com/watch?v=z8mTL4Djno8&ab_channel=INSTADRIVER

 

TMY: https://www.youtube.com/watch?v=Fnhq2rUt-Zw&ab_channel=INSTADRIVER

 

Da er Ioniq5 like dyp som TMY, og har mer plass i bredden utenfor hjulbuene. Den er faktisk litt høyere også innerst. Men den skrå bakluka ødelegger, og praktisk plass er nok noenlunde lik TMY. Men ja, det går på bekostning av plass i baksetet i ioniq5. 

Jeg har ikke regna volum på dette, men jeg mener bare at med setene noe framover, så er ikke forskjellene så store som noen skal ha det til. Men ja, forskjellen er der i praksis og det er definitivt et pluss for TMY. Men TMY er også 12cm lengre.

Om man kun ser på plass/størrelse, så er TMY bedre på familieturer, mens Ioniq5 er litt mer fleksibel i hverdagen med kortere lengde på bilen. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var for første gang med på langtur med Tesla, og fikk oppleve fordelen Tesla har med Supercharger-nettverket. Eide for noen år siden første generasjon e-Up som måtte hurtiglades om man skulle kjøre 100km+. Har også vært på ordentlig langtur med Jaguar i-Pace som har betydelig lengre rekkevidde, og har blitt kjørt i "nyere" tid med bedre ladenettverk. Men, med begge bilene har jeg ofte havnet i kø før jeg får lade. Mulig jeg har hatt spesielt uflaks, men gud så kjedelig å stå 10-20 minutter+ i kø før man må stå en lengre tid å lade. Så tilbake til denne turen med Tesla. Det var enormt mange ladere, jeg klarte ikke å telle, men kanskje 40stk. eller flere. Og virker det som disse plassene ekstremt sjeldent er fulle. Lading gikk veldig mye raskere enn med Jaguaren og den var ladet til 80% da vi var ferdig handlet. Og prisen for lading skal visstnok være betydelig lavere enn jeg får med Jaguaren hos Mer eller lignende. Er det noe jeg går glipp av, eller har man store fordeler med Tesla når det kommer til lading på langturer? 

Snuser litt på å kjøpe meg en elbil igjen og nå en familiebil. Tenker nok som mange andre at Model Y til 400K er et veldig godt kjøp. Finnes det noen gode alternativer til samme/lavere pris som kan vurderes som bedre kjøp? Er det noen forskjell mellom bilene som blir produsert i Berlin og Shanghai, og kan man påvirke hvilken man får? 

Noen negative inntrykk var det dog av Teslaen jeg satt på i (Model 3). Virket dårlig isolert (støy), hjelper vel ikke med manglende lister på oversiden av dørene. Var i overkant stiv, en ulempe når det er så dårlige veier her jeg bor. Fikk også opplevd fantombremsing. Var en skygge under en bro som trolig var grunnen til at bilen plutselig bremset opp på motorveien. Er vel heller ingen sensorer(?) som jeg ville vært litt skeptisk til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Zeph said:

Hovudet til ungen bør vere minst 55 cm frå setet framfor med framovervendt sete. Ev. det som står i instruksen til den enkelte bilstol.

Besafe er unøyaktig i sin beskrivelse, men det er sikkert en grei tommelfingerregel.

De refererer til ECE R44, se bilde. Der er det et loddrett plan 55cm målt horisontalt fra "nederst, innerst i setet" (punkt Cr på tegningen). Det gir mer mening siden "pivot-pointet" til ungen er nederst ved hoftebeltet.

Hilsen en testingeniør :p

Screenshot 2023-05-02 223655.jpg

Edit:

Dette er altså en teststandard som sier at hodet ikke skal passere dette B-A planet. Under testing vil hodet være et stykke innenfor denne maks-grensen.

I praksis vil dette være svært avhengig av bilens sikkerhetsseler og kollisjonshastigheten tenker jeg. Men 55cm fra ansiktet er nok en fin tommelfingerregel som sagt.

Endret av Axefjord
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Dassen said:

Noen som kan anbefale en lader? Bilen er en e-tron 55. 

Bilen støtter 11kW så hvis du har 400V hjemme ville jeg valgt en lader som støtter det. 
Easee har ikke salgsforbud i Norge enda, så er du kjapp kan du få en elektriker til å selge deg en. 
Alternativt er det noen panikk salg på finn så kan du plukke opp en til nesten halv pris, hvis du har en elektriker som kan installere den for deg. 
Et godt alternativ er Zaptec GO...

Lenke til kommentar
14 minutes ago, knipsolini said:

Var for første gang med på langtur med Tesla, og fikk oppleve fordelen Tesla har med Supercharger-nettverket. Eide for noen år siden første generasjon e-Up som måtte hurtiglades om man skulle kjøre 100km+. Har også vært på ordentlig langtur med Jaguar i-Pace som har betydelig lengre rekkevidde, og har blitt kjørt i "nyere" tid med bedre ladenettverk. Men, med begge bilene har jeg ofte havnet i kø før jeg får lade. Mulig jeg har hatt spesielt uflaks, men gud så kjedelig å stå 10-20 minutter+ i kø før man må stå en lengre tid å lade. Så tilbake til denne turen med Tesla. Det var enormt mange ladere, jeg klarte ikke å telle, men kanskje 40stk. eller flere. Og virker det som disse plassene ekstremt sjeldent er fulle. Lading gikk veldig mye raskere enn med Jaguaren og den var ladet til 80% da vi var ferdig handlet. Og prisen for lading skal visstnok være betydelig lavere enn jeg får med Jaguaren hos Mer eller lignende. Er det noe jeg går glipp av, eller har man store fordeler med Tesla når det kommer til lading på langturer? 

Snuser litt på å kjøpe meg en elbil igjen og nå en familiebil. Tenker nok som mange andre at Model Y til 400K er et veldig godt kjøp. Finnes det noen gode alternativer til samme/lavere pris som kan vurderes som bedre kjøp? Er det noen forskjell mellom bilene som blir produsert i Berlin og Shanghai, og kan man påvirke hvilken man får? 

Noen negative inntrykk var det dog av Teslaen jeg satt på i (Model 3). Virket dårlig isolert (støy), hjelper vel ikke med manglende lister på oversiden av dørene. Var i overkant stiv, en ulempe når det er så dårlige veier her jeg bor. Fikk også opplevd fantombremsing. Var en skygge under en bro som trolig var grunnen til at bilen plutselig bremset opp på motorveien. Er vel heller ingen sensorer(?) som jeg ville vært litt skeptisk til. 

Om du søker bakover, så har det vel blitt diskutert en del.

Model Y har god plass, god app/software, meget bra ladenettverk og god pris. Noen mangler f.eks skyggestopping, vindusviskere, ingen parkeringssensorer.

Ioniq 5 har bedre komfort/lydnivå/etc og like rask lading men uten ladenettverket. Den er litt mer kompakt, med litt mindre plass inni også. Grei nok app og software med 360 ryggekamera. Veiledende litt dyrere? Se den nye "advanced"-modellen.

Skoda enyaq er DYR, har lang leveringstid og dårligere app/software. Den har et par fordeler mtp ordentlige håndtak, takstativ ol, men jeg sliter med å se at det skulle være verdt det.

Det er vel noen kinabiler til salgs også, men jeg har ikke hørt så mye om de. Og prisene er ikke særlig lavere, så...

Lenke til kommentar
11 hours ago, ozone said:

 

Interessant! Jeg har null peiling på dekk (iallefall veldig liten), så av nysgjerrighet, hva tenker du er bra på min model 3 om vinteren? Eller helt generellt?
Jeg bestilte bilen med både sommer og vinterhjul, og fikk med Michelin sommer og Nokian Hakkapeliitta vinter...
Enig i at bremselengde er viktigst! Deretter å kvitte seg med vann

Hadde Hakka 3 på min egen Model 3, og var fornøyd med de. Hvilke som er de beste dekkene på vinteren har veldig mye med hva slags underlag du kjører mest på og velge de med best grep på det. Her på østlandet vil det si våt motorvei for det meste for min del, så er det bare å jage tester og se om man er så heldig å finne noen av de dekkene man har mulighet for å kjøpe.

Og se på det føret man kjører på. 

Når jeg nevner de spesifikke merkene jeg gjør, så er det fordi jeg jeg har god erfaring med at de beholder kjøreegenskapene over tid, og det koster ikke så mye mer å kjøpe premium dekk enn ukjente merker, så ser ikke noe grunn til å spar på det

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 timer siden):

 

Ja det er egentlig nok å bare se bilder av de to bagasjerommene for å skjønne at man får litt mere inn i den ene bilen..

2022-Hyundai-Ioniq-5-1200x800-18.webp.5c61ab3f7b41c47458aa5357a0019350.webp

tesla-model-y-trunk-liftgate.thumb.jpg.2b2586d6b4ed7d8b3becef046867fe1d.jpg

Hyundai-Ioniq-5-cargo-area-underfloor-storage.jpg.64dccfc53177cfde99011b358cbefb6c.jpg

Tesla-Model-Y-review-16.thumb.jpg.31dc8c6ce2013e58ba851b22f015b2c5.jpg

Litt forskjell fremme og. RWD utgaven av Ioniq 5 har vel litt mere plass der men siden Teslan er AWD så blir det jo mest fair sammenligning.

download.thumb.webp.9af0f51394e8dd7a6bbc77fa5369e36a.webp

tesla-model-y-front-trunk-frunk-teardown.thumb.jpg.da7bde3abc82817a671388b98575f134.jpg

Kan man dele bakseteryggen 40-20-40 på Ioniq'en? Ser ikke sånn ut. Det er jo gull verdt når man skal frakte lange gjenstander. Særlig hvis man skal ha med folk også.

Lenke til kommentar
8 hours ago, knipsolini said:

Var for første gang med på langtur med Tesla, og fikk oppleve fordelen Tesla har med Supercharger-nettverket. Eide for noen år siden første generasjon e-Up som måtte hurtiglades om man skulle kjøre 100km+. Har også vært på ordentlig langtur med Jaguar i-Pace som har betydelig lengre rekkevidde, og har blitt kjørt i "nyere" tid med bedre ladenettverk. Men, med begge bilene har jeg ofte havnet i kø før jeg får lade. Mulig jeg har hatt spesielt uflaks, men gud så kjedelig å stå 10-20 minutter+ i kø før man må stå en lengre tid å lade. Så tilbake til denne turen med Tesla. Det var enormt mange ladere, jeg klarte ikke å telle, men kanskje 40stk. eller flere. Og virker det som disse plassene ekstremt sjeldent er fulle. Lading gikk veldig mye raskere enn med Jaguaren og den var ladet til 80% da vi var ferdig handlet. Og prisen for lading skal visstnok være betydelig lavere enn jeg får med Jaguaren hos Mer eller lignende. Er det noe jeg går glipp av, eller har man store fordeler med Tesla når det kommer til lading på langturer? 

Snuser litt på å kjøpe meg en elbil igjen og nå en familiebil. Tenker nok som mange andre at Model Y til 400K er et veldig godt kjøp. Finnes det noen gode alternativer til samme/lavere pris som kan vurderes som bedre kjøp? Er det noen forskjell mellom bilene som blir produsert i Berlin og Shanghai, og kan man påvirke hvilken man får? 

Noen negative inntrykk var det dog av Teslaen jeg satt på i (Model 3). Virket dårlig isolert (støy), hjelper vel ikke med manglende lister på oversiden av dørene. Var i overkant stiv, en ulempe når det er så dårlige veier her jeg bor. Fikk også opplevd fantombremsing. Var en skygge under en bro som trolig var grunnen til at bilen plutselig bremset opp på motorveien. Er vel heller ingen sensorer(?) som jeg ville vært litt skeptisk til. 

Hvis langtur er et vektlagt bruksområde for bilen, i hvert fall om du skal ut av Norge, så er det vel egentlig ikke noe annet valg enn Tesla. Nå har Tesla åpnet opp endel av laderne sine for andre merker, men de kan like enkelt fjerne tilgangen igjen.

Hvis du vil være helt sikker på å få bil fra Berlin, så kjøp Model Y LR med fargen Quicksilver. Men vil tro at alle Y LR, kommer fra Berlin.

Hvilken årsmodell var model 3 du satt på i? Jeg byttet fra 19 mod. 3 til 2023 Y, og det er stor forskjell på støydemping.

Fantombremsing synes jeg ikke er et stort problem, irriterende ja, men når man ser på videoen jeg postet litt bakover så får man endel høyere sikkerhet for seg selv og familien med Tesla som jeg synes veier opp. Endel andre merkers ADAS har også fantombremsing, bare så det er sagt.

Parkeringssensorer er heeeeelt håpløst at de har droppet, håper at de kamerabaserte sensorene blir bedre med tiden, slik det er nå, så plager det meg når jeg skal parkere, savner sensorene foran.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (8 timer siden):

Finnes det noen gode alternativer til samme/lavere pris som kan vurderes som bedre kjøp?

Til 400k? Du kan se på Maxus Euniq6 SUV hvis du syns det er innafor med kinesisk bil. Har ikke sett den på langtur, og 30%-80% på 35 minutter oppgitt fra leverandør virker ikke lovende, men kan jo kanskje leves med om det er langt mellom langturene. Skulle gjerne sett at Bjørn Nyland fikk kjørt den snart, men elbilforeningen har et par youtube-videoer. Det er en del småting pluss/minus opp mot Model Y. Jeg fikk inntrykk av at Maxus-biler er litt rare å kjøre, men har ikke prøvd selv.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

...hva slags underlag du kjører mest på og velge de med best grep på det.

Her på nordvestlandet blir det en god blanding av våt asfalt, slaps, våt is og hardpakket snø. Ene dagen eller stedet det ene, neste det andre. Problemet med dekkvalg er mye at det er så vanskelig å få prøvd forskjellige dekk på min model 3, så greit å benytte seg av andre sin erfaring her👍
I vinter nå var jeg veldig overrasket over hvor bra grep mine piggfri Hakkapeliitta har selv på våt is! Det var utrolig nok mye bedre enn det jeg hadde med min forrige bil; en S-Max med Continental piggdekk. Både bilen og piggdekkene var ti år gamle, men likevel. Så tror jeg har hatt flaks med dekkene Tesla gir med når du bestiller med 8 hjul.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Nimrad said:

Til 400k? Du kan se på Maxus Euniq6 SUV hvis du syns det er innafor med kinesisk bil. Har ikke sett den på langtur, og 30%-80% på 35 minutter oppgitt fra leverandør virker ikke lovende, men kan jo kanskje leves med om det er langt mellom langturene. Skulle gjerne sett at Bjørn Nyland fikk kjørt den snart, men elbilforeningen har et par youtube-videoer. Det er en del småting pluss/minus opp mot Model Y. Jeg fikk inntrykk av at Maxus-biler er litt rare å kjøre, men har ikke prøvd selv.

Euniq (om jeg husker riktig) har vel enda mindre nyttelast enn første utgave av Ioniq5 jo (p45). Med andre ord risikerer man å måtte sette av dama ved trafikkstasjonen.

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (1 minutt siden):

Euniq (om jeg husker riktig) har vel enda mindre nyttelast enn første utgave av Ioniq5 jo (p45). Med andre ord risikerer man å måtte sette av dama ved trafikkstasjonen.

Ja, det er masse ting å pirke på. Hadde vel samme nyttelast som Ioniq5-utgaven NAF testet. Kan knapt nok ha sykler på hengerfestet da den har maks kulevekt på 40kg. Vet ikke hva SR Model Y har for tida?

Lenke til kommentar
45 minutes ago, Nimrad said:

Til 400k? Du kan se på Maxus Euniq6 SUV hvis du syns det er innafor med kinesisk bil. Har ikke sett den på langtur, og 30%-80% på 35 minutter oppgitt fra leverandør virker ikke lovende, men kan jo kanskje leves med om det er langt mellom langturene. Skulle gjerne sett at Bjørn Nyland fikk kjørt den snart, men elbilforeningen har et par youtube-videoer. Det er en del småting pluss/minus opp mot Model Y. Jeg fikk inntrykk av at Maxus-biler er litt rare å kjøre, men har ikke prøvd selv.

Maxusen er ganske dårlig bil

https://www.motor.no/bil/motor-har-testet-maxus-euniq6-ikke-bra-nok/242375

 

største problemet er dette for en stor bil

Maks nyttelast
325 kg
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (10 timer siden):

Er det noen forskjell mellom bilene som blir produsert i Berlin og Shanghai, og kan man påvirke hvilken man får? 

Er vel bedre kvalitet på lakken på biler fra Shanhai. Er ikke så strenge miljøkrav der (miljølakk).

Er vel noen farger som kun kommer fra Berlin vs Shanghai tror jeg, men har ikke sjekket. Er sikkert noen på FB-gruppene som vet sånt.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (10 minutter siden):

Er vel bedre kvalitet på lakken på biler fra Shanhai. Er ikke så strenge miljøkrav der (miljølakk).

Er vel noen farger som kun kommer fra Berlin vs Shanghai tror jeg, men har ikke sjekket. Er sikkert noen på FB-gruppene som vet sånt.

Finnes hvertfall en youtube-video som viser shanghai vs berlin hvis man bare søker. Konklusjonen er vel at Berlin på det tidspunktet var å foretrekke. Men Tesla gjør jo småendringer hele veien, så det er litt hipp som happ hvem som får forbedringer først. Berlin var først ute med mykere fjæring blant annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...