Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Mr.M skrev (33 minutter siden):

kan "det geniale" her bestå i, at potensiell kjøper kan tilegne seg infoen uten å koble seg til OBD-port? Er jo ikke alle (kjøpere) som har slikt utstyr og kanskje heller ikke alle selgere som er særlig tent på at fremmede er inne å "roter" i systemet.

Hvis man da kan få opp denne essensielle informasjon såpass enkelt som vist, på en enkel indikator, er det som skiller Leaf fra andre bilmerker? Eller er artikkelen feil med dette også?

Jeg kan ikke si med sikkerhet hvor mange andre som gjør det, men Tesla gjør det med et enkelt triks i den såkalte service-menyen. Det er bare noen tastetrykk og så får man opp batterihelse. Om enda flere gjør det vet jeg ikke. Og Leaf sin er for øvrig upresis, og det er ikke tydelig om den runder opp eller ned eller hva den gjør? Den burde vist prosent.

Se ikke bort fra at dette blir mer utbredt. Det finnes vel på "alle" mobiltelefoner disse dager. Men det er 2 problemer her:

  1. Kan man stole på produsentene her? Det er fortsatt nytt med eldre elbiler, og ikke mye data eller historier på garantisaker, men det er tydelig at produsentene ikke akkurat har interesse av å gi dette tallet riktig. De har stor interesse av å rapportere høyere batterihelse enn det som er reelt for å unngå garantisaker. 
  2. Det er basert på gjetning, og under visse forhold kan den gjette veldig dårlig. Jo mindre du kjører elbilen ned til lavt batteri, jo mer feil vil denne ta. Det vil man unngå med å gjøre en sånn test som vist i linken over. Der blir man tvunget å kjøre fra 100% til under 20% ser jeg.

Oppsummert: Jeg synes alle burde hatt en prosent batterihelsetilstand. Men det er fortsatt fordeler med uavhengige tester på litt dyrere brukte elbiler. Litt i overkant dyrt med 1599,- da. Det kunne vært inkludert på Viking/NAF sine bruktbiltester.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (4 timer siden):

Jeg kan ikke si med sikkerhet hvor mange andre som gjør det, men Tesla gjør det med et enkelt triks i den såkalte service-menyen. Det er bare noen tastetrykk og så får man opp batterihelse. Om enda flere gjør det vet jeg ikke. Og Leaf sin er for øvrig upresis, og det er ikke tydelig om den runder opp eller ned eller hva den gjør? Den burde vist prosent.

Se ikke bort fra at dette blir mer utbredt. Det finnes vel på "alle" mobiltelefoner disse dager. Men det er 2 problemer her:

  1. Kan man stole på produsentene her? Det er fortsatt nytt med eldre elbiler, og ikke mye data eller historier på garantisaker, men det er tydelig at produsentene ikke akkurat har interesse av å gi dette tallet riktig. De har stor interesse av å rapportere høyere batterihelse enn det som er reelt for å unngå garantisaker. 
  2. Det er basert på gjetning, og under visse forhold kan den gjette veldig dårlig. Jo mindre du kjører elbilen ned til lavt batteri, jo mer feil vil denne ta. Det vil man unngå med å gjøre en sånn test som vist i linken over. Der blir man tvunget å kjøre fra 100% til under 20% ser jeg.

Oppsummert: Jeg synes alle burde hatt en prosent batterihelsetilstand. Men det er fortsatt fordeler med uavhengige tester på litt dyrere brukte elbiler. Litt i overkant dyrt med 1599,- da. Det kunne vært inkludert på Viking/NAF sine bruktbiltester.

Nå er det jo ikke meningen at folk skal inn i servicemenyen, så det er jo litt spesielt at "universalkoden" er offentliggjort. Selvsagt ikke fra offisielt hold, og heldigvis har ikke Tesla endret koden og gjort dette vanskeligere tilgjengelig.

Det er nok heller ikke vanlig at folk flest går inn på fora for å få vite alt om den minste filleting, gjerne før de har lest gjennom brukermanualen, og for et fåtall, etter at de faktisk har saumfart denne.

Så poenget med å gjøre dette tilgjengelig i undermenyen med bare noen enkle tastetrykk, står seg godt. Og at det beskrives i nettopp servicemanualen. Og jeg hadde håpet at dette ble et krav, slik at det ikke ble opp til leverandøren om de skulle gjøre det lett tilgjengelig eller ikke. Spesielt når det ikke er veldig mye jobb eller kostnader involvert i å få dette frem.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 4/30/2023 at 2:41 PM, OC-Freak said:

Ved å bruke ca normal verdifall:

Vet ikke nypris på denne, men si den kostet 350 000 ny (e-golf var vel helt nede i 299 000 rett før ID modellene kom).

350 000 i 2018 - 20%
280 000 i 2019 - 14%
240 800 i 2020 - 14%
207 088 i 2021 - 14%
178 095 i 2022 - 14%
153 162 i 2023 burde være realistisk pris om normal kurve for ICE bruktbiler følges.

Bare for å illustrere litt hvor kunstig høyt brukte elbil priser har vært og enda er, men kanskje er i ferd med å normaliseres?

Det er litt merkelig det. Har en V60 2014 D6 modell jeg ga 350k for i 2017. Den går for nesten 200k nå på finn. Fikk beskjed fra nettbil at jeg kunne få 140-150k for den. Kan ha noen med at det er en ladbare hybrid så godt mulig folk fortsatt er veldig interessert i hybrider.

Lenke til kommentar
Emsal skrev (1 time siden):

Det er litt merkelig det. Har en V60 2014 D6 modell jeg ga 350k for i 2017. Den går for nesten 200k nå på finn. Fikk beskjed fra nettbil at jeg kunne få 140-150k for den. Kan ha noen med at det er en ladbare hybrid så godt mulig folk fortsatt er veldig interessert i hybrider.

200k? Skal selge min Outlander 2017 som også er PHEV. Den ligger også til rundt 200k, men kostet vel rundt 100k mer enn du betalte for V60-en. Ikke bare ladbar hybrid som er årsaken.

Endret av Nimrad
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 4/30/2023 at 10:29 AM, kremt said:

Naboen kjøpte en e-golf 2018 i august for 240 tusen. Nå er den bilen trolig verdt rundt 150-160 tusen. 

En bil som kostet 285 ny fra forhandleren i 2020 burde strengt tatt ikke koste 240 3 år gammel. 
Men selgeren har nok smilt hele veien til banken. 

image.png.8e8605e4ac2c3f62d782793861dae6a8.png

Lenke til kommentar

Normalt regner jeg 10-12% verditap per år, der jeg regner første dag som et eget år.

Men husk at inflasjon og svekket valuta gjør noe med nybilprisene og at nybilprisene har en viss korrelasjon til bruktprisene. Folk velger jo blant annet mellom brukt og nytt og hvis prisforskjellen der blir urimelig så vil det påvirket valget. Derfor mener jeg at valuta og inflasjon påvirker bruktprisene også. Edit: mva og andre avgiftsgrep påvirker også.

Eksempel: En bil kostet 1 mill i 2022. I år har valutaen svekket seg ~10% så bilen koster 100k mer inn til forhandleren. Så har produsenten bestemt seg for at de må legge på ~5% pga inflasjon og så har vi staten som legger til 25% på de 650 000 kr som overskyter mva-fritaksgrensa på 500k. Dermed koster nybilen plutselig ~1,3 mill. Da vil nødvendigvis ikke bruktbilen fra i fjor synke i verdi. Den kan være f.eks 20% under årets nybilpris. (10% for første dag, 10% for de neste 364). Dermed kan man ende opp med å få mer for bilen nå enn man betalte for et år siden. Men man får ikke nødvendigvis kjøpt mer for disse pengene pga inflasjon. Ting koster mer nå. Så i realverdi har man nok likevel tapt.

En annen ting er at enkelte bilmodeller holder seg bedre enn 10-12%-regelen rett og slett fordi de er populære modeller og/eller knapphet på nye biler.

En tredje ting er når folk blir generelt mer restriktive med pengebruken på grunn av økonomisk usikkerhet. Vi kunne sikkert blandet inn flere komponenter her, poenget er bare at det ikke finnes noen god og universell verditapsregel. Det kommer an på!

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 minutter siden):

Normalt regner jeg 10-12% verditap per år, der jeg regner første dag som et eget år.

Men husk at inflasjon og svekket valuta gjør noe med nybilprisene og at nybilprisene har en viss korrelasjon til bruktprisene. Folk velger jo blant annet mellom brukt og nytt og hvis prisforskjellen der blir urimelig så vil det påvirket valget. Derfor mener jeg at valuta og inflasjon påvirker bruktprisene også. Edit: mva og andre avgiftsgrep påvirker også.

Eksempel: En bil kostet 1 mill i 2022. I år har valutaen svekket seg ~10% så bilen koster 100k mer inn til forhandleren. Så har produsenten bestemt seg for at de må legge på ~5% pga inflasjon og så har vi staten som legger til 25% på de 650 000 kr som overskyter mva-fritaksgrensa på 500k. Dermed koster nybilen plutselig ~1,3 mill. Da vil nødvendigvis ikke bruktbilen fra i fjor synke i verdi. Den kan være f.eks 20% under årets nybilpris. (10% for første dag, 10% for de neste 364). Dermed kan man ende opp med å få mer for bilen nå enn man betalte for et år siden. Men man får ikke nødvendigvis kjøpt mer for disse pengene pga inflasjon. Ting koster mer nå. Så i realverdi har man nok likevel tapt.

En annen ting er at enkelte bilmodeller holder seg bedre enn 10-12%-regelen rett og slett fordi de er populære modeller og/eller knapphet på nye biler.

En tredje ting er når folk blir generelt mer restriktive med pengebruken på grunn av økonomisk usikkerhet. Vi kunne sikkert blandet inn flere komponenter her, poenget er bare at det ikke finnes noen god og universell verditapsregel. Det kommer an på!

Den bilen jeg betale 200k for i 2014 selges nå for 100k. Det sier litt!

Lenke til kommentar

Prisreduksjon på XC40 nå? XC40 Plus med Twin-motor og hengerfeste kommer på 581 800,- nå. Model Y LR med vinterdekk havner på 548 042,-. Noenlunde likt utstyrt med pluss/minus i begge leire, men dette var mindre forskjell enn jeg så da jeg bestilte MY.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
1 hour ago, Nimrad said:

Prisreduksjon på XC40 nå? XC40 Plus med Twin-motor og hengerfeste kommer på 581 800,- nå. Model Y LR med vinterdekk havner på 548 042,-. Noenlunde likt utstyrt med pluss/minus i begge leire, men dette var mindre forskjell enn jeg så da jeg bestilte MY.

Det er en slags kampanje men er usikker på hva som er inkludert. Det er ofte ikke inkludert ting som vinterhjul, hengerkrok og metallic. Det er som regel noen tillegg hos de fleste forhandlere. Rekkevidden er jo også godt opp på disse nå, rundt 530 km på Twin motor versjonen. Levering av facelift fra august visstnok.

Lenke til kommentar
kremt skrev (9 minutter siden):

Det er en slags kampanje men er usikker på hva som er inkludert. Det er ofte ikke inkludert ting som vinterhjul, hengerkrok og metallic. Det er som regel noen tillegg hos de fleste forhandlere. Rekkevidden er jo også godt opp på disse nå, rundt 530 km på Twin motor versjonen. Levering av facelift fra august visstnok.

Vinterhjul er inkl i Twin-motor hvertfall, men ikke hengerfeste og jeg så kun på standardlakk. Jeg husker dessverre ikke prisforskjellen nøyaktig, men jeg trodde det var over 100k da jeg sjekket ca samme spec. 33k er forskjellen nå, og da har Model Y gått opp nesten 20k siden jeg sammenlignet. "Opp til 60k" reduksjon kan stemme det.

Lenke til kommentar
PgUp skrev (5 minutter siden):

Spennende med konkurranse. Noen som har erfaring med denne bilen?

Ioniq 5 er en god konkurrent, men de kutter vel mye bra utstyr for å prøve å konkurrere med Model Y. En av hovedfordelene for min del med ioniq 5 var ventilerte seter, så denne nye modellen endrer ikke noe for min del. Stoffseter fremfor skinn/skinnimitasjon foretrekker jeg, men ellers virker dagens modell verdt de ekstra pengene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (Akkurat nå):

Ioniq 5 er en god konkurrent, men de kutter vel mye bra utstyr for å prøve å konkurrere med Model Y. En av hovedfordelene for min del med ioniq 5 var ventilerte seter, så denne nye modellen endrer ikke noe for min del. Stoffseter fremfor skinn/skinnimitasjon foretrekker jeg, men ellers virker dagens modell verdt de ekstra pengene.

Så mY er fremdeles et bedre kjøp vil du si? Går jo litt lengre enn model y rwd som skal gå 455km. Men ladenettverket til Tesla er en fordel.

Lenke til kommentar
PgUp skrev (1 minutt siden):

Så mY er fremdeles et bedre kjøp vil du si? Går jo litt lengre enn model y rwd som skal gå 455km. Men ladenettverket til Tesla er en fordel.

For meg er Model Y fortsatt et bedre kjøp, men ikke for alle. Ioniq 5 er roligere og mer behagelig å kjøre blant annet. Jeg bestilte Model Y i januar og venter fortsatt på levering, så jeg har 20k lavere pris enn det de ligger ute for nå.

Model Y RWD koster 50 000 mindre enn denne nye modellen, og da er hengerfeste inkl på Model Y som var et must for meg. P.t. må du ut med en pakke på enda nye 50k for å få hengerfeste på Ioniq5. Det baller på seg, og når jeg konfigurerer opp det jeg må ha så blir det over 100k dyrere enn Model Y.

Sammenligner du med Long Range igjen så er forskjellen rett over 30k og da får du firhjulstrekk, hengerfeste og 565km vs 507 km.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (6 minutter siden):

...ladenettverket til Tesla er en fordel.

Ladenettverket til Tesla er en stor fordel, spesielt hvis man ofte kjører langt, at det fort kan bli hovedgrunnen til å velge en Tesla. Man betaler halve prisen for strømmen ift de fleste andre ladefirmaene, og betalingen skjer i bakgrunnen uten at man trenger å gjøre noe! Som der greit når man har dårlig tid og det sludder i vinkel...
Plugg, lad, kjør!
 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, PgUp said:

Så mY er fremdeles et bedre kjøp vil du si? Går jo litt lengre enn model y rwd som skal gå 455km. Men ladenettverket til Tesla er en fordel.

Jeg fikk en norsk Ioniq 5 AWD hengerfeste ubrukt til gammel pris, 555k. Noen titusener over TMY med vinterdekk.

TMY er bedre på alt av software, men ioniq 5 er bedre på komfort. 

Jeg valgte Ioniq 5 i mars pga Tesla har (hadde?) en del irriterende mangler (plutselig bremsing, vindusviskere, ingen ryggesensor/360 kamera, valg av regenerering). Og Skoda Enyaq var bare håpløs (elendig app, dårlig software og 150k dyrere).

Ioniq 5 har selvsagt noen bugs, men jeg kan leve med de. 12v problem fikses av en batteribank. Og bilen leveres med ventilere seter, 220v uttak her og der med mulighet for vaffelsteking, HUD var mye kjekkere enn jeg hadde forventet, gode seter og kjøring med mindre regererering slik at jeg slipper å holde nede pedalen hele tiden. Og fjernstyrt kjøring inn og ut av parkeringsplass eller garasje, det er gull verdt med små unger!

Endret av Axefjord
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (3 minutter siden):

TMY er bedre på alt av software, men ioniq 5 er bedre på komfort. 

OK

Axefjord skrev (3 minutter siden):

Jeg valgte Ioniq 5 i mars pga Tesla har (hadde?) en del irriterende mangler (plutselig bremsing, vindusviskere, ingen ryggesensor/360 kamera, valg av regenerering).

Er ikke dette software?

Lenke til kommentar
6 minutes ago, ozone said:

Ladenettverket til Tesla er en stor fordel, spesielt hvis man ofte kjører langt, at det fort kan bli hovedgrunnen til å velge en Tesla. Man betaler halve prisen for strømmen ift de fleste andre ladefirmaene, og betalingen skjer i bakgrunnen uten at man trenger å gjøre noe! Som der greit når man har dårlig tid og det sludder i vinkel...
Plugg, lad, kjør!
 

Enig, om man ofte kjører langt og må lade i rush'en, så har Tesla en fordel.

Men Teslabjørn kjørte 1000km på 9h45m med TMY, og brukte 10h00m på ioniq5, så utenfor rush har det kanskje lite for seg. Men jeg har lite erfaring hittil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...