Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (3 minutter siden):

Tror det med å bytte celler kommer til å bli mindre å mindre aktuelt. Det er jo hovedsakelig problem på tidlige Tesla å Nissan Leaf. Nissan var vel innom en hau med forskjellige kjemier på batteriene og noen biler har vel batterier med blanda typer og. De har nok funnet ut bedre hva som funker nå.

Vill alltid være produksjonsfeil på ditt og datt, så fiks av pakker blir nok en greie:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, Salvesen. said:

Vill alltid være produksjonsfeil på ditt og datt, så fiks av pakker blir nok en greie:)

Produksjonsfeil bruker jo å komme ganske så raskt da. Omtrent alle batterifeil på Model 3 har vel skjedd innen de første ukene.

Men nei blir neppe helt borte, men ikke noe jeg ville bekymret meg for med nyere elbiler.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (På 30.3.2023 den 23.21):

Onkelen min fikk overlevert en MG Marvel R Performance denne uka, nå er han i full gang med å prøve å få heve kjøpet på den. Han byttet inn en Kia EV6 RWD fordi han hadde så mye problemer på vinterføret og å komme seg opp til huset uten 4WD. Til hans store forskrekkelse så var det ikke noe bedre på MG'en da det viste seg etter han hadde kontaktet forhandler at i revers så har bilen bare bakhjulstrekk, var vist designet slik da koblingen på motoren fremme kun kan gå en vei. Må være noe av det rareste jeg har hørt, om du noengang trenger 4WD så er det jo gjerne i revers om du har kjørt deg fast og vil prøve å komme deg bakover igjen 😅 .

For å komme med en oppdatering på dette så fikk han gehør med forhandler/importør og fikk bytte inn bilen i en Subaru Solterra hos samme forhandler.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Casey skrev (40 minutter siden):

Jeg glemte ett punkt? Eller uendelig med tid, eller en nyere bil som faktisk virker. F.eks. ta høyde for de fire ukene bilen står i garasjen for neste reparasjon.

Det er åpenbart at du ikke vet hva du prater om her. Og nei, mye er gjort på et par gode kvelder. 

Lenke til kommentar
Hansien skrev (2 minutter siden):

Det er åpenbart at du ikke vet hva du prater om her. Og nei, mye er gjort på et par gode kvelder. 

Ja, jeg synes jeg ser det blant disse som kjører/skrur på gamle biler.... De fleste av disse gamle utgavene av MS Sjølmekk står mer i garasjen enn de er på veien!

Lenke til kommentar
Casey skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg synes jeg ser det blant disse som kjører/skrur på gamle biler.... De fleste av disse gamle utgavene av MS Sjølmekk står mer i garasjen enn de er på veien!

Da er det enten snakk om entusiastkjøretøy eller folk uten pågangsmot/kunnskap eller økonomi til å eie bil. 

 

Er greit å ikke bruke disse som eksempler for alle andre som fikser biler selv. Hvor mange eldre biler møter du på veien som ikke står i garasjen? 

Lenke til kommentar
Hansien skrev (1 minutt siden):

Da er det enten snakk om entusiastkjøretøy eller folk uten pågangsmot/kunnskap eller økonomi til å eie bil. 

 

Er greit å ikke bruke disse som eksempler for alle andre som fikser biler selv. Hvor mange eldre biler møter du på veien som ikke står i garasjen? 

Det er heller 10-20 år gamle hauger som brukes daglig. Og du nevnte jo selv økonomi....

Lenke til kommentar
PgUp skrev (2 timer siden):

Ja, plutselig får du noe som må fikses som koster 60k. Man må ha ganske mye flaks med eldre biler.

Mye flaks trenger man ikke. Det er relativt sjeldent å råke ut for så dyre deler som må skiftes på eldre biler så alt man trenger er bare litt flaks. Har man uflaks så kjøper man bare en annen bruktbil i stedet for å reparere.

Har man ny bil (innenfor garantitid) til f.eks 600k, så er man garantert at verditap + forsikring overstiger 60k hvert år. Oddsen for det er ~100%, mot kanskje ~10% for å råke ut for en 60k reparasjon på en 12 år gammel passat, noe man enkelt løser med å kjøpe en tilsvarende passat for 60k. Har man plass til den gamle på gårdstunet så har man god tilgang til gratis deler på "nybilen" i årevis fremover. Når man går lei av passat så kæsjer man bare inn 2x vrakpant, evt. delbilsalg. Kæsjback er jo greit å få med seg.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Vill alltid være produksjonsfeil på ditt og datt, så fiks av pakker blir nok en greie:)

Dem burde gjøre det enklere å kunne bytte enkelt celler eller moduler.

Vet at noen er bedre enn andre på dette, men dog mange biler hvor det er håpløst kludrete til helt umulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jizes kan vi starte en bruktbil/old Boys tråd? Er så lei av denne verditap sutringen. 

 

Edit: har ingenting i mot folk som ønsker å spinke å spare på kjøretøyet. For meg er det ett leketøy som gir meg glede i hverdagen, samt en hobby innenfor mitt interesse område. Det bruker jeg mine penger på, så får andre bruke penger på annet. Samme for meg, men utrolig kjedelig med den samme gamle visa om verditap 

Endret av Salvesen.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Jizes kan vi starte en bruktbil/old Boys tråd? Er så lei av denne verditap sutringen. 

 

Edit: har ingenting i mot folk som ønsker å spinke å spare på kjøretøyet. For meg er det ett leketøy som gir meg glede i hverdagen, samt en hobby innenfor mitt interesse område. Det bruker jeg mine penger på, så får andre bruke penger på annet. Samme for meg, men utrolig kjedelig med den samme gamle visa om verditap 

Har du noe hobbykjøretøy/leketøy da? Fikk inntrykk av at du bare hadde en bil?

Lenke til kommentar
AL123 skrev (4 minutter siden):

Ok, men er jo litt nysjerrig på hvordan en helt ny familiebil under garanti utøves som hobby. 

Jeg har helt andre interesse områder enn deg. Son teknologi, automasjon, elektro, elbil osv. Å være med på utviklingen av disse bilene er en hobby for meg. Samt å dra fra alle andre biler i byen, inkludert mine venner med lambo, porsche, M, S, RS osv. Det er ingenting som matcher det her. Og nei, jeg har ikke ett godt forhold til motorlyd så det utgår for min del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...