Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Da har jeg omsider fått levert inn Leafen jeg har hatt i månedsvis og gått tilbake til dieselbilen.

 

Må si det er veldig deilig å endelig ha en bil som det er litt motordur i. Særlig siden jeg har tinnitus så er det behagelig at jeg har litt bakgrunnsstøy og ikke lenger må ty til musikk/radio for å ha lyd rundt meg.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kom vel noe nytt direktiv eller.no i 2019 eller noe sånt..

Jeg hadde en 2018 E63S med performance eksos, den hadde et helt annet lydbilde enn 2019-modellen av samme bil med nesten helt identiske specs.

2018-modellen hadde rett og slett mye lyd, brutal lyd. 2019-modellen hørtes litt lik ut men som om hele bilen var plassert inni en ullsokk eller noe..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hansien skrev (1 minutt siden):

https://www.nrk.no/osloogviken/stengte-e18-for-a-kappkjore-_-politiet-inndrar-bmw-til-sjafor-1.16524613

 

Ikke verst at det blir en slik konsekvens av denne idiotien. Greit å heller sjekke ut pris på leie av Gardermoen raceway eller rudskogen fremover for de som ønsker å kjøre om Kapp. Tipper det alt i alt blir billigere.

De målte (!) vedkommende til 211km/t i gjennomsnitt. Motorvei tåler veldig mye mer enn fartsgrensa, men i godt over 200 skal du være jævlig på vakt for å kunne reagere på situasjoner. Jeg synes det er fint at de gjør det.

https://www.trackday.no/banekjoringskurs.html

Det er ikke avskrekkende pris, godt under bota man får om man kjører bajas og med en brøkdel av risiko. Bruker du egen bil kan du bli kjent med grensene for 2000 kr og få god input av en som vet å kjøre fort på bane. 

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (10 minutter siden):

Det er ikke avskrekkende pris, godt under bota man får om man kjører bajas og med en brøkdel av risiko. Bruker du egen bil kan du bli kjent med grensene for 2000 kr og få god input av en som vet å kjøre fort på bane. 

Jeg vet ikke om du så intervjuet med en av de som var med her, men dette handler om adrenalinrushet av å nettopp gjør dette på gatevei og stikke fra politiet. Det handler ikke om fart, og de har hvertfall ikke ofret en tanke rundt det å bli kjent med noe grenser. De søker nettopp det å bryte grensene, på lik linje med mange andre kriminelle vil jeg tro.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Gateparkering i Oslo er blitt dyrt for bensinbiler må jeg si! 5700 i måneden. Wow. Måtte kjøpe meg en gammel kjedelig bil (treg liten Polo) da det å bruke bildelingstjenester/leiebil rundt tider som høytider og sommerferier enten ble for dyrt eller hadde for dårlig tilgjengelighet.

Heldigvis en del private parkeringer via Aimo (tidligere Q-park) som koster ca det samme som elbil sin gateparkering (rundt 1900). Og så får man fast plass og greier. Får teste det å ha bil i Oslo en liten periode. Det fine med gamle biler er at det er lite verditap fra år til år. 

Endret av Comma Chameleon
La til en viktig del rundt prisingen
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (11 minutter siden):

Gateparkering i Oslo er blitt dyrt for bensinbiler må jeg si! 5700 i måneden. Wow. Måtte kjøpe meg en gammel kjedelig bil (treg liten Polo) da det å bruke bildelingstjenester/leiebil rundt tider som høytider og sommerferier enten ble for dyrt eller hadde for dårlig tilgjengelighet.

Heldigvis en del private parkeringer via Aimo (tidligere Q-park) som koster ca det samme som gateparkering. Og så får man fast plass og greier. Får teste det å ha bil i Oslo en liten periode. Det fine med gamle biler er at det er lite verditap fra år til år. 

5700 i måneden?? Hvorfor i heiteste kjøper du ikke el.

Lenke til kommentar
PgUp skrev (36 minutter siden):

5700 i måneden?? Hvorfor i heiteste kjøper du ikke el.

Mulig jeg ordla meg litt utydelig, glemte nok en liten viktig del. Redigert inn nå 😂. Gateparkering for bensin koster 5700. For elbil 1900. Så jeg fant privat parkering som koster det samme som gateparkering for elbil. Hadde jeg ikke funnet det så hadde jeg droppet bil totalt.

Problemet med elbil er at skal man ha rekkevidde så koster det uansett. Bilen jeg kjøpte kostet mellom 20 og 30 tusen. Men på rekkevidde så knuser den biler til over 700 000. Lav km, nylig eu-godkjent. Så mest sannsynlig blir den å koste meg ekstremt lite over de neste par årene før jeg selger den igjen. Blir maks å ha den i et par år vil jeg tro. Og verditapet blir minimalt. Hadde gjerne kjørt elbil hvis det var mulig å få det totale bilholdet like rimelig, men det går ikke. Det blir kun kjøring til ærend + noen langturer i ny og ne, altså ikke daglig, så bompenger er heller ikke et problem.

Sammenlignet med Teslaen jeg hadde i fjor er denne bilen er kjedelig, treg, dårlig utstyrt og mye mer. Men det å ikke ha det stresset med å vite at man kjører i en bil til 500k er utrolig deilig. Bare verditapet på en nybil etter kort tid er mye mer enn det totale jeg blir å bruke på denne over flere år.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (9 timer siden):



Problemet med elbil er at skal man ha rekkevidde så koster det uansett. Bilen jeg kjøpte kostet mellom 20 og 30 tusen. Men på rekkevidde så knuser den biler til over 700 000. Lav km, nylig eu-godkjent. Så mest sannsynlig blir den å koste meg ekstremt lite over de neste par årene før jeg selger den igjen. Blir maks å ha den i et par år vil jeg tro. Og verditapet blir minimalt. Hadde gjerne kjørt elbil hvis det var mulig å få det totale bilholdet like rimelig, men det går ikke. Det blir kun kjøring til ærend + noen langturer i ny og ne, altså ikke daglig, så bompenger er heller ikke et problem.

Sammenlignet med Teslaen jeg hadde i fjor er denne bilen er kjedelig, treg, dårlig utstyrt og mye mer. Men det å ikke ha det stresset med å vite at man kjører i en bil til 500k er utrolig deilig. Bare verditapet på en nybil etter kort tid er mye mer enn det totale jeg blir å bruke på denne over flere år.

Fordelen med at det "ikke er så nøye" med gammel bil er undervurdert.

Peugeoten min fra 2009 som jeg betalte 20k for i 2020, ville aldri vært økonomisk bærekraftig å eie om jeg måtte ta den på verksted for service og reparasjon. Istedenfor har jeg byttet deler etter behov ift. PKK og utført service selv. Ville ikke vurdert det på en passe ny eller dyr bil. Men når det ikke er så farlig om jeg riper den opp eller ødelegger noe, er det liksom greit å bevege seg litt utenfor komfortsonen.

Ulempen er at slike biler verken er pene eller spesielt spennende. Men det er nå en gang slik at det er alt jeg trenger for en daglig kjøretur på 2x20km.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da jeg var yngre satte jeg og pris på besparelsen ved å kjøre gamle biler det ikke var så nøye med. Nå som jeg er eldre og har bedre økonomi setter jeg litt pris på mere driftsikre og sikrere biler. Spesielt og siden man ofte har barn med seg.

Får nesten litt gufs i meg når jeg hopper inn i en 15-20 år gammel bil med dører tynne som papir.. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Da jeg var yngre satte jeg og pris på besparelsen ved å kjøre gamle biler det ikke var så nøye med. Nå som jeg er eldre og har bedre økonomi setter jeg litt pris på mere driftsikre og sikrere biler. Spesielt og siden man ofte har barn med seg.

Får nesten litt gufs i meg når jeg hopper inn i en 15-20 år gammel bil med dører tynne som papir.. :p

Forståelig det når du har barn i alle fall. Var litt i samme bås i fjor, derfor jeg eide en Model 3 en liten periode, men siden jeg ikke har barn og kun trenger bil av og til så går det greit for min del å spare inn her. Jeg har en del andre ting jeg heller vil bruke penger på for øyeblikket.

Tror ikke driftsikkerheten er noen stor risiko heller. Den er såvidt kjørt 100 000 km og fulgt servicer, så den burde gå en stund til satser jeg på. Kan jo alltids være uheldig dog. Som Nedward sier er de ikke særlig spennende, men det er litt nostalgi i å kjøre rundt i en gammel bil som det ikke er så nøye med. 

Det er en kul ting som jeg fant ut etterpå og gjør at jeg er enda mer fornøyd: Noe av det første jeg skal gjøre er å rive ut den gamle integrerte headuniten og så stappe inn en headunit som støtter Apple CarPlay. Det er en quality of life oppgradering som absolutt er verdt det tenker jeg. Den gir meg egentlig alt jeg trenger av smart-funksjonalitet.

Lenke til kommentar

Nye Toyota Land Cruiser 2024 starter forhåndsbestillinger i oktober i år. Noen som vurderer den? :) Ser ut som @Dubiouser en av de, da er vi nok to! Må si jeg liker designet på bilen. Må være en drøm å kjøre om vinteren og i terreng 😁Kommer med en 2.8 liters turbodiesel motor, 200 Hk og et dreiemoment på 500nm. https://www.toyota.no/toyotas-verden/nyheter/lanseringer/verdenspremiere-for-helt-nye-toyota-land-cruiser?gclid=CjwKCAjwxaanBhBQEiwA84TVXDs__w-_vbiDECcje72JZxWTIvrorspyWSUUpzl-erP_tR71AHiH2xoCLM8QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds 

 

Endret av Iterion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 timer siden):

 

Får nesten litt gufs i meg når jeg hopper inn i en 15-20 år gammel bil med dører tynne som papir.. :p

 

Er forsåvidt enig med deg når det gjelder sikkerhet. Nyere er nok bedre. Men har det blitt solgt biler med mindre enn 5 stjerner fra EURO NCAP siden 2005? Har inntrykk av at det liksom har toppet seg på den fronten.

Hva driftssikkerhet gjelder, så  er det vel preferanser og behov. Jeg har ikke et absolutt behov for den bilen hver dag. Kan sitte på en kollega og bruke fammiliebilen. Så noen dager uten er greit. Men jeg tenker at med normalt vedlikehold har jeg den til 2025. I alle fall.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (2 timer siden):

 

Det er en kul ting som jeg fant ut etterpå og gjør at jeg er enda mer fornøyd: Noe av det første jeg skal gjøre er å rive ut den gamle integrerte headuniten og så stappe inn en headunit som støtter Apple CarPlay. Det er en quality of life oppgradering som absolutt er verdt det tenker jeg. Den gir meg egentlig alt jeg trenger av smart-funksjonalitet.

Dette! Hvilken head-unit bruker du?

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (16 timer siden):

Mulig jeg ordla meg litt utydelig, glemte nok en liten viktig del. Redigert inn nå 😂. Gateparkering for bensin koster 5700. For elbil 1900. Så jeg fant privat parkering som koster det samme som gateparkering for elbil. Hadde jeg ikke funnet det så hadde jeg droppet bil totalt.

Problemet med elbil er at skal man ha rekkevidde så koster det uansett. Bilen jeg kjøpte kostet mellom 20 og 30 tusen. Men på rekkevidde så knuser den biler til over 700 000. Lav km, nylig eu-godkjent. Så mest sannsynlig blir den å koste meg ekstremt lite over de neste par årene før jeg selger den igjen. Blir maks å ha den i et par år vil jeg tro. Og verditapet blir minimalt. Hadde gjerne kjørt elbil hvis det var mulig å få det totale bilholdet like rimelig, men det går ikke. Det blir kun kjøring til ærend + noen langturer i ny og ne, altså ikke daglig, så bompenger er heller ikke et problem.

Sammenlignet med Teslaen jeg hadde i fjor er denne bilen er kjedelig, treg, dårlig utstyrt og mye mer. Men det å ikke ha det stresset med å vite at man kjører i en bil til 500k er utrolig deilig. Bare verditapet på en nybil etter kort tid er mye mer enn det totale jeg blir å bruke på denne over flere år.

Ikke dårlig, hvilken bil kjøpte du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...