Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (45 minutter siden):

Da vipper man den høyre rattspaken litt opp, så er ruta klar umiddelbart (på Tesla).

Edit; Rettet fra venstre til høyre spak. Beklager feilen.

Nå er ikke dette en Tesla tråd. Men generelt om bil.
Poenget er at i en evighet har symboler for max defroster, kupé-resirkulering , AC , vifte osv vært de samme og lokasjon standardisert under ventiler i midtkonsollet. 
Kritiske og nødvendige basisfunksjoner man trenger raskt og innlært tilgang til bør ikke være totalt ulikt fra bil til bil og merke til merke. 
Man bør finne disse automatisk uten å ta blikket vekk fra trafikken.

Andre eksempler Lyshorn, horn, blinklys, varselblink, vinduspusser one-wipe, mute av lyd og som sagt enkelte klima og viftekontroller.
Andre komfort og infotainment funksjoner kan man samle i menyer under hovedskjerm der det passer seg. 

Man bør kunne sette seg inn i en hvilkensomhelst bil og kjøre avgårde med den under full basiskontroll iløpet et et par minutter uten å være en fare for seg selv eller andre mtp trafikksikkerhet.
 

Endret av Syar-2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar
18 hours ago, Hanhijnn said:

Navigasjon, da sender jeg adressen fra Google Maps, så er navigasjon klar når jeg kommer ut i bilen.

Kan man sende kjøreruter med waypoints direkte fra telefonen til bilen og beholde waypoints? Spør fordi jeg irriterte meg over mangelen på waypoints sist jeg kjørte Tesla.

11 hours ago, Comma Chameleon said:

Løper du rundt med telefon med fysisk tastatur?

Det hadde vært en drøm med en moderne versjon av f. eks. Blackberry Key2, faktisk. :)

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (11 timer siden):

Volvo har innrømmet den samme bakgrunnene for ex30 og de har med dette fått en elbil/bil med veldig konkurransedyktig pris. 

Jeg synes det er merkelig av Volvo som er kjent for å ta sikkerhet seriøst. Det å måtte operere en skjerm i fart øker faren for ulykker og om man ikke innser det umiddelbart så er det mer og mer forskning som beviser det. Ingen HUD eller instrument-cluster hjelper heller ikke.

Det andre er hvor ute av touch de er i forhold til andre bilprodusenter. Hype-kurven for "alt på skjerm" nådde toppen for noen år siden og de fleste har nå skjønt at det må være en fornuftig balanse mellom knapper/spaker/dreiehjul og skjerm. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (7 minutter siden):

Ja takk begge deler.

Jeg har laptop med skjerm jeg kan trykke på.

Men jeg kunne aldri ha tenkt meg å bruke maskinen uten tastaturet. 

Knapper til viktige ting. Og GODE knapper. Jeg er nerd på mekanisk tastatur. Jeg mistenker at flere har hoppet over brukertesting i denne utviklingen. F.eks. kutting av blinklysspake eller bruk av kapasitive knapper. Jeg ser lite positive reaksjoner på dette.

Laptop med touch er ubrukelig for min bruk. Skal man ha touch må software være tilpasset touch, ikke mus og tastatur. 

Lenke til kommentar
Skavold skrev (1 time siden):

Kan man sende kjøreruter med waypoints direkte fra telefonen til bilen og beholde waypoints? Spør fordi jeg irriterte meg over mangelen på waypoints sist jeg kjørte Tesla.

Hva mener du med waypoints? Flere destinasjoner? Hverken Google eller Apple Maps tillater å dele rute med flere destinasjoner ser det ut som?

Lenke til kommentar
44 minutes ago, Dubious said:

Ja takk begge deler.

Jeg har laptop med skjerm jeg kan trykke på.

Men jeg kunne aldri ha tenkt meg å bruke maskinen uten tastaturet. 

Hva tenker du (og dere andre forsåvidt) om eksempelvis Ford Mach E? Det er en del funksjoner på skjerm, men også fysiske knapper og hendeler for viktige funksjoner. Pleier som regel å beskrive den som en blanding av nytt og gammelt. Tenker som deg at det ikke må være enten / eller.

Men kan vi alle være enige om en ting? FØKK haptic - knapp - helvete som tyske bilprodusenter av en eller annen sinnssyk grunn er så glade i?!

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (24 minutter siden):

Du sa at hvis det dugger på innsiden av ruten tar du høyre spake kort opp? Det skjer ingenting med å gjøre det i min Model Y. Den sier bare «Hold inne for å sette bil i N».

Da vipper man den høyre venstre rattspaken litt opp mot rattet, så er ruta klar umiddelbart (på Tesla). Ikke i blinklysretning høyre/venstre.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Nimrad said:

Hva mener du med waypoints? Flere destinasjoner? Hverken Google eller Apple Maps tillater å dele rute med flere destinasjoner ser det ut som?

Si at jeg skal til Bergen, men på vei dit har jeg et ærend i Sogndal. Da legger jeg inn Sogndal som et waypoint langs ruta. Alternativt om jeg ønsker å kjøre en litt annen rute enn Google selv foreslår fra A til B, da kan jeg "tvinge" den til å følge min egen-komponerte rute ved hjelp av waypoints.

Av en eller annen grunn har aldri Tesla-navigasjonen støttet dette, men å sende ruta fra telefon eller PC til bilen kunne være en måte å "lure" systemet på.

2023-08-29 11.57.13 www.google.co.uk faa88c84fb79.png

Lenke til kommentar
Skavold skrev (2 minutter siden):

Si at jeg skal til Bergen, men på vei dit har jeg et ærend i Sogndal. Da legger jeg inn Sogndal som et waypoint langs ruta. Alternativt om jeg ønsker å kjøre en litt annen rute enn Google selv foreslår fra A til B, da kan jeg "tvinge" den til å følge min egen-komponerte rute ved hjelp av waypoints.

Av en eller annen grunn har aldri Tesla-navigasjonen støttet dette, men å sende ruta fra telefon eller PC til bilen kunne være en måte å "lure" systemet på.

Google maps foreslår gjerne alternative ruter. Man velger den ruten man ønsker, og sender den til Tesla'en. Ferdig! Tut & kjør!

Lenke til kommentar
uname -i skrev (3 timer siden):

Jeg trodde Tesla endelig hadde fått støtte for waypoints. Har de ikke?

Jo.

Hanhijnn skrev (3 timer siden):

Google maps foreslår gjerne alternative ruter. Man velger den ruten man ønsker, og sender den til Tesla'en. Ferdig! Tut & kjør!

Det stemmer hvertfall ikke på iPhone. Google Maps der kan ikke dele en rute, kun et punkt. For å få opp rutevalg må man trykke på «naviger hit» og da finnes det ingen deleknapp.

Skavold skrev (3 timer siden):

Si at jeg skal til Bergen, men på vei dit har jeg et ærend i Sogndal. Da legger jeg inn Sogndal som et waypoint langs ruta. Alternativt om jeg ønsker å kjøre en litt annen rute enn Google selv foreslår fra A til B, da kan jeg "tvinge" den til å følge min egen-komponerte rute ved hjelp av waypoints.

Av en eller annen grunn har aldri Tesla-navigasjonen støttet dette, men å sende ruta fra telefon eller PC til bilen kunne være en måte å "lure" systemet på.

Se over. Jeg vet ikke hva Tesla støtter, men hverken Google Maps eller Apple Maps støtter å dele ruter, kun et endepunkt.  (På iPhone)

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...