Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

DrAlban3000 skrev (1 time siden):

ID.7 ser ut som verdens mest identitetsløse bil, ta av merkene. Hva er det egentlig? Ga ikke utslag på følelsesregisteret dette, nitrist design som ser ut som kinabil.

Mange liker stor skjerm i midten av bilen og 0 knapper.

Noen andre liker fysiske knapper til de mest brukte funksjonene.

Her har VW kjørt stor skjerm i kombo med masse kapasitive knapper og på den måten klart å bomme på begge.

 

Det er jo en forholdsvis "kjedelig" bygd sedan, men synes du Passat ser noe bedre ut? Den har jo solgt som bare det tidligere mtp det er en forholdsvis solid bil til grei pris med mye plass i. Vet at mange av disse volkswagen modellene har slitt med mye rust problemer tidligere da, regner med at det har bedra seg på de dagens modeller. 

Comma Chameleon skrev (1 time siden):

Kapasitive knapper burde være forbudt. Det og sort pianolakk

😂Det har nok kommet for å bli! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Iterion skrev (10 minutter siden):

Det er jo en forholdsvis "kjedelig" bygd sedan, men synes du Passat ser noe bedre ut? Den har jo solgt som bare det tidligere mtp det er en forholdsvis solid bil til grei pris med mye plass i. Vet at mange av disse volkswagen modellene har slitt med mye rust problemer tidligere da, regner med at det har bedra seg på de dagens modeller. 

😂Det har nok kommet for å bli! 

Joda, de har vært litt trauste - men de har hatt et kjent VW fles. Her ser det ut som de har sett 3-4 el-sedaner fra Kina og kjørt de i blender.

Jeg håper de ikke har kommet for å bli, en hverdagsbil er en bruksgjenstand. Det er irriterende å måtte fikle med en stor skjerm for å gjøre oppgaver man kan operere i blinde ellers. Kapasitive knapper på rattet er litt irriterende da det skal lite til å slumpe borti de, dette har jeg selv opplevd. 

Men, det gir et inntrykk av teknologi å ha det slik - så da wowes vi av hvor clean det ser ut. Jeg synes også det ser fint ut men fungerer ganske dårlig. Jeg kjører bilen stort sett med venstre hånd, der har jeg alt som har med ACC å gjøre. Høyre hånd hviler over midtkonsoll/på armlene, akkurat der skal multimediekontrollere sitte. Jeg setter meg på plass i bilen og lemmene mine faller naturlig til de stedene hvor kontrollene sitter (ikke tolk dette med underbuksehumor)

Jeg trenger ikke bytte posisjon, flytte blikk eller lene meg frem etter en skjerm. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Deechon skrev (3 minutter siden):

Jeg er skeptisk til biler uten knapper. Når du må bruke skjermen i midten for alt så er det fort gjort at du blir uoppmerksom.

Hva mener du med "alt"? Jeg synes eksempelvis Tesla med Model 3/Y er akkurat på grensen. Det er kun noen få ting jeg merker gjør meg mer uoppmerksom enn min andre bil:

  • Flytte luftstrømmen må man gjøre med to fingre og flere klikk.
  • Bytte kilde på lyd

Det er ganske begrenset hvor uoppmerksom man blir av de. Det som er verst er hvis man plutselig skal begynne å navigere mens man kjører, altså skrive inn adresser, søke etter ting osv. Men tastatur er jo ganske uaktuelt, og teknisk sett kan man bruke stemmestyring der da.

Model S/X har gått for langt.

Deechon skrev (16 minutter siden):

Bare fordi teknologien finnes, så trenger vi ikke ta den i bruk. 

Enig. Det er så mange løsninger som er direkte mindre brukervennlig. Spesielt mange av disse nye bilene. Touch-"knapper" er noe av det dummeste jeg vet. Knapper er fantastisk fordi de gir deg fysisk tilbakemelding på om du har trykket på de eller ikke.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (14 minutter siden):

Hva mener du med "alt"? Jeg synes eksempelvis Tesla med Model 3/Y er akkurat på grensen. Det er kun noen få ting jeg merker gjør meg mer uoppmerksom enn min andre bil:

Jeg satt på i en taxi i forrige uke (model y) og sjåføren sa at hun styrer alt med skjermen (inkludert vinduer mener jeg å huske) + at det er touch knapp for å komme seg ut av bilen også, noe jeg syntes var litt merkelig og uvant.

 

Så når jeg sier alt, mener jeg egentlig alt du foretar deg i en bil.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Deechon said:

Jeg satt på i en taxi i forrige uke (model y) og sjåføren sa at hun styrer alt med skjermen (inkludert vinduer mener jeg å huske) + at det er touch knapp for å komme seg ut av bilen også, noe jeg syntes var litt merkelig og uvant.

 

Så når jeg sier alt, mener jeg egentlig alt du foretar deg i en bil.

Hun kan ikke ha kjørt den lenge da. Er fysiske knapper både til vinduet og til å åpne døren på Y.

GUID-72F6C3E0-9527-411E-B89D-B4FD7438A8B6-online-en-US.png.3fbc8d1f71136eadb5eca1bc3e9e44d5.png

 

Man kan sikkert åpne vinduene med talekommando men er ingen plasser på skjermen man kan åpne dem.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Deechon skrev (6 minutter siden):

Jeg satt på i en taxi i forrige uke (model y) og sjåføren sa at hun styrer alt med skjermen (inkludert vinduer mener jeg å huske) + at det er touch knapp for å komme seg ut av bilen også, noe jeg syntes var litt merkelig og uvant.

"Alt" er ikke riktig i en Model Y. Spakene styrer lys, blinklys, vindusvisker/spyler, giring og cruise control(tror ikke jeg har glemt noe nå). Vinduene har egne knapper på samme måte som "alle" andre biler. Døråpning er ikke touch-knapp, det er en vanlig knapp, men ikke sånn god gammel hendel, nei.

I tillegg er det knapper på rattet for volum, hastighet i cruise control, stemmestyring, eller hva som helst annet (du kan egendefinere hva den ene knappen skal gjøre).

Jeg trykker nesten aldri på skjermen for annet enn navigasjon, musikk og skru opp/ned temperatur.

Endret av Nimrad
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Deechon said:

Ok, jeg kjenner ikke så godt til Tesla, men det er jo bra at det fortsatt finnes noen knapper/spaker igjen. 

Joda noen knapper er det.

Mange klager på at det ikke er knapp til å justere speil å ratt, men det de da ikke tenker på er at dette kansje gjøres 2 ganger i året eller så.

Innstillingene man gjør lagres til profilen så selv om man er 10 sjofører så får man sin sitteposisjon når man hopper inn i bilen.

Profilen ligger og i skyen så hopper du i en annen Tesla blir dine preferanser satt der og.

Er vel flere enn Tesla som har lignende løsning. BMW blandt annet har profiler i skyen iallefall

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Jeg trykker nesten aldri på skjermen for annet enn navigasjon, musikk og skru opp/ned temperatur.

Musikk styrer du med stemmestyring. Du bare ber den om å spille det du vil høre. Fordel med Spotify da. Eller den og den radiokanalen. F.eks. "Spill RadioRock". Så gjør den det.

Det samme gjelder temperaturen. Du bare sier "jeg er kald/varm" så justerer bilen temperaturen opp/ned.

Navigasjon, da sender jeg adressen fra Google Maps, så er navigasjon klar når jeg kommer ut i bilen.

Man tafser da ikke på skjermen. Særlig IKKE mens man kjører! 🙂

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
2 hours ago, Deechon said:

Jeg er skeptisk til biler uten knapper. Når du må bruke skjermen i midten for alt så er det fort gjort at du blir uoppmerksom.

Bare fordi teknologien finnes, så trenger vi ikke ta den i bruk. 

Helt enig. Ble alt for lite knapper når jeg kjørte TM3. Mulig jeg har blitt gammel, men når man må inn i menyen for å justere temp. eller setevarmer er det deal breaker for meg. Noen ting, som nevnt: speil eller sete er helt ok, da dette ikke er ting man gjør ofte.

Fysiske knapper er langt bedre. Man vet hvor man har de & man kjenner knappetrykk. Det er analogt, akkurat slikt det skal være. Samme med klokker!

Lenke til kommentar

De fleste klagene folk har rundt tesla og knapper løses av stemmestyring som faktisk funker veldig bra. Musikk er vel eneste som ikke er godt nok og krever litt trykking synes jeg.

Fysiske knapper til klima er greit, men ikke et must. Hvor ofte skal man justere klima, og der stemmestyring ikke er godt nok?

Jeg tar heller ingen knapper en kapasitive knapper dog.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (2 timer siden):

stemmestyring som faktisk funker veldig bra.

Stemmestyring er bare tull uansett hvor bra det funker.

Viskerintensitet må velges på en skjerm, noe jeg synes er både teit og trafikkfarlig. Siste du har lyst til når du mangler tilstrekkelig sikt er å rote på skjermen i senterkonsollen.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (3 minutter siden):

Stemmestyring er bare tull uansett hvor bra det funker

Hvorfor er det tull? Jeg kan skjønne at noen foretrekker gammeldags knapper og noen foretrekker nyere metoder. Men jeg tar stemmestyring over stygge og trege kapasitive knapper hver eneste gang.

Gavekort skrev (3 minutter siden):

Viskerintensitet må velges på en skjerm, noe jeg synes er både teit og trafikkfarlig.

Nå har jeg bare kjørt tesla i noen måneder, men det var egentlig ikke noe problem for min del. Aktiverte den manuelt med spaken når jeg trengte det og så skjønte vel Teslaen at 'oi her er jeg på etterskudd'. Hjalp for min del.

Det eneste som virkelig føltes ut som tull var å ikke ha en knapp til hanskerommet, men samtidig så var jeg kanskje inni der maks en gang i mnd så vanskelig å ha det som en viktig kamp.

Endret av Comma Chameleon
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (4 minutter siden):

Hvorfor er det tull? Jeg kan skjønne at noen foretrekker gammeldags knapper og noen foretrekker nyere metoder. Men jeg tar stemmestyring over stygge og trege kapasitive knapper hver eneste gang.

Nå har jeg bare kjørt tesla i noen måneder, men det var egentlig ikke noe problem for min del. Aktiverte den manuelt med spaken når jeg trengte det og så skjønte vel Teslaen at 'oi her er jeg på etterskudd'. Hjalp for min del.

Det eneste som virkelig føltes ut som tull var å ikke ha en knapp til hanskerommet, men samtidig så var jeg kanskje inni der maks en gang i mnd så vanskelig å ha det som en viktig kamp.

Det er tull fordi det er tiltak å måtte forklare hva du ønsker til bilen din fremfor å trykke på en knapp. Automatisk viskerintensitet funker bra til det ikke gjør det. Om det høljer ned så er det ikke alltid de automatiske systemene er raske nok. Vet ikke om Tesla har funnet en løsning på dette, men det stemmer ikke for noen av mine biler.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (2 minutter siden):

Det er tull fordi det er tiltak å måtte forklare hva du ønsker til bilen din fremfor å trykke på en knapp. Automatisk viskerintensitet funker bra til det ikke gjør det. Om det høljer ned så er det ikke alltid de automatiske systemene er raske nok. Vet ikke om Tesla har funnet en løsning på dette, men det stemmer ikke for noen av mine biler.

Det er lettere å ha øynene på veien med stemmestyring enn å trykke på en knapp. Har du noen gang testet stemmestyringen på Tesla? Tok en dag eller to å venne seg til det og så funket det dritbra. Og det er kun det som ikke var lett tilgjengelig på skjerm som du følte at du "burde"/"måtte" bruke stemmestyring på. 

Det høres veldig ut som tull, men når man bruker det så var det egentlig ganske chill. Kan forstå at "Bent-Roar, 62 år fra Honningsvåg" ikke vil få det til, men det er en helt grei løsning.

Og bedre enn kapasitive knapper any day of the week

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Når man durer inn i en tunnel i 70-80-90 og frontruta umiddelbart blir hvit lav dugg på innsiden må man gjøre noe raskt.

Har også fått klima kontroller på skjerm i BMW i4 , dog er de alltid tilgjengelige låst nederst på skjermen, men liker det ikke.

BMW har dessuten ikke talestyring på Nordiske språk , og min er innstilt til Norske menyer og da blir det ingen talegjenkjenning.
Har prøvd UK Engelsk menyer hvor språkinput/ASR følger denne men det ble kontrainuitivt med alt for mye feiltolkninger, gjentagelser og famling etter ord og uttrykk med engelsk som likner Stoltenberg sin :laugh:

Lenke til kommentar

Hvis "alt" av betjening skulle vært skjermstyrt ville det gått ut over trafikksikkerheten. Det er vel dette bilprodusentene kanskje har skjønt. Du får et mye større fravær(uoppmerksomhet) til frontruten når du må lete deg frem for å trykke på en mindre sone på en skjerm. Kanskje denne "kina-skjermen" har dårlig trykk-sensitivitet i tillegg. Kløneri x 2..

Jo, skjermen er  større i bilen enn en Iphone, men likevel..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...