Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

 

Syar-2003 skrev (59 minutter siden):

Det er ikke ubegrunnet at dekkforhandlere fraråder “all season” M+S dekk uten snøkrystall symbol, disse kan du bruke vår, sommer og høst , inntil temperaturen dropper ned mot null. For real vinter med temperaturer inder null skal man bruke M+S med snøkrystall symbol. Det har med benyttet gummiblanding og mønster å gjøre. Dette er reglene man følger på kontinentet.


De som er kun M+S er altså dårlige på bremselengde om sommeren. De dedikerte vinter sesong dekkene enda verre. I dag anses de som uforsvarlige om sommeren og flere har fremsatt ønsker om forbud.

Jeg tror at hvis jeg skifter mellom fullspekka sommer og vinterhjul, saa vil jeg kjoere flere dager i aaret, med feil hjul, enn det jeg vil, med de dekkene, jeg har hevet paa naa.

Vi har jo fire aarstider, paa ei uke her, av og til.

Skal si det var rolig paa dekkbutikken, i gaar og i dag, da jeg tok ettertrekken.

Det var bare meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Karltorbj skrev (2 timer siden):

I dag er det full sommer her, har testet dem ut, fungerer kjempegodt.

Bor ikke i Trysil da, saa jeg tror de vil fungere bra i vinter ogsaa.

De scorer veldig bra paa vannplaning og vaat asfalt og gummiblandingen er oppstivet saapass, at den fikser sommeren bra ogsaa.

At det er saa mye "sommer" i dem, resulterer jo i, at du mister litt av vinteregenskapene, men det er jeg ikke saa redd, denne vinteren med El Ninjo i Stillehavet. Har klart meg bra til naa, i hvet fall, med helaarsdekk, med mykere blanding.

Lurer paa om det er dekkforhandlerene, som er litt aktive paa informasjonen om helaarsdekk, for tiden? De er jo livredde dem.

Perfekte dekk, her sydvest. Skal bli goey aa teste dem ut, ett aar. 

Helårsdekk er forferdelige på sommerføre. Jeg har prøvd det og de er helt ubrukelige over 10 plussgrader.

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (6 minutter siden):

 Skal si det var rolig paa dekkbutikken, i gaar og i dag, da jeg tok ettertrekken.

Det var bare meg.

Ikke så rart. Folk flest kjøper nye dekk i forbindelse med omlegging mellom vinter/sommer og sommer/vinter. Da er det texas og hektisk så det holder hos alle jeg har vært hos og benyttet meg av i Oslo/omegn opp i gjennom årene.
 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (2 minutter siden):

Ikke så rart. Folk flest kjøper nye dekk i forbindelse med omlegging mellom vinter/sommer og sommer/vinter. Da er det texas og hektisk så det holder hos alle jeg har vært hos og benyttet meg av i Oslo/omegn opp i gjennom årene.
 

Riktig, det stresset, styrer du lett unna, med helaarsdekk.

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (26 minutter siden):

Riktig, det stresset, styrer du lett unna, med helaarsdekk.

Det unngår man lett med å kjøre noen uker lengre med vinterdekkene før man kjøper nye sommer og legger om. Samme om høsten , bare da ordner man det litt føre alle andre skal ha nye vinterhjul. Som nevnt kan man kjøre med nordiske piggfrie vinterdekk når døgntemperaturen er under 10 pluss. Man trenger ikke vente på første snefall 😉

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Chris93 skrev (7 minutter siden):

Lurer litt på hvordan du kjørte og hvordan føret var da du testet de dekkene dine?

I dag var det det sikreste foeret, du kan faa, hele aaret, sommer og tort og jeg kjoerte som en prest.

Tar hintet, men synes at aa paastaa at helaars dekk om sommeren, er ubrukelige over ti gr, er aa overdramatisere.

Her borte, har vi jo over ti gr, omvinteren ofte naa.

Har kjoert noen aar paa mykere "helaarsdekk", enn det jeg har naa og deler ikke opplevelsen deres.

Klarer jeg aa dunke en bil, saaer det ikke dekkene, sin feil.

Begynner aa lure paa, hvordan dere kjoerer jeg.

Lenke til kommentar

Å kjøre pent på tørt føre er ikke noen god test, da funker det meste.
Jeg fikk på helårsdekk(les:vinterdekk) i fjor rett før noe mildvær kom. Da var det ikke mye som skulle til før det slapp dersom det var vått ute, litt ekstra gass ut av et kryss eller rundkjøring f.eks.

Å kjøre på dårlige, gamle eller uegnete dekk går helt "fint" så lenge man ikke trenger det. Som ved nødbremsing og unnamanøvre.

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (38 minutter siden):

I dag var det det sikreste foeret, du kan faa, hele aaret, sommer og tort og jeg kjoerte som en prest.

Tar hintet, men synes at aa paastaa at helaars dekk om sommeren, er ubrukelige over ti gr, er aa overdramatisere.

Her borte, har vi jo over ti gr, omvinteren ofte naa.

Har kjoert noen aar paa mykere "helaarsdekk", enn det jeg har naa og deler ikke opplevelsen deres.

Klarer jeg aa dunke en bil, saaer det ikke dekkene, sin feil.

Begynner aa lure paa, hvordan dere kjoerer jeg.

Det er ikke å overdramatisere. Sommeren i ditt område har sikkert perioder med temperaturer fra 25-35 grader.
Dette med vinterdekk på sommer er testet og bekreftet av mange bilorganisasjoner og produsenter.
Les naf/motor sin test og konklusjon , det er skremmende forskjeller mellom sommerdekk og vinterdekk, deres egne ord.
https://nye.naf.no/bilhold/dekk/sommerdekk-vinterdekk-test-sommerfore

F.eks i en bråstopp under kolonnekjøring /tett trafikk på motorvei e.l der alle andre før deg kjører på sommerdekk vil du brase inn i biler som er foran deg om du ikke kompenserer ekstra. 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (7 minutter siden):

Det er ikke å overdramatisere. Sommeren i ditt område har sikkert perioder med temperaturer fra 25-35 grader.
Dette med vinterdekk på sommer er testet og bekreftet av mange bilorganisasjoner og produsenter.
Les naf/motor sin test og konklusjon , det er skremmende forskjeller mellom sommerdekk og vinterdekk, deres egne ord.
https://nye.naf.no/bilhold/dekk/sommerdekk-vinterdekk-test-sommerfore

Har noen korte perioder med sommer og noen korte perioder med vinter, sann naagenlunde og resten opp og ned.

Vil enda paastaa, at jeg kjoer summa sumarum sikrere, med de dekkene, en med skifte to ganger i aaret.

Kan ikke skifte 10 ganger  i aaret, eller etter vaeret, heller.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (4 minutter siden):

Det vi prøver å få frem her er at Sava Eskimo ICE er ikke et helårsdekk eller 3-sesongs dekk men et vinterdekk. Og vinterdekk kjører man ikke med om sommeren.

"Alle" vet at vinterdekk ikke er helårsdekk.

Ordentlige helårsdekk, kan brukes hele året om en ikke er avhengig av bilen, og kan la den stå når det er isete.
Kommer også an på hvor en kjører. 
Men som sagt, egentlig er de bare 3-sesongers dekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...