Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Billig småbil som Polo, Clio, Micra og de. 

 

For mange år siden hadde jeg som regel at bilens innkjøpspris skal være 5000,- for hvert år den varer. 

Jeg hadde en Golf 3 stv i 2 år før jeg krasjet med den, kosta 4000,-. Kjørte 50.000 km med den, gikk brutalt i pluss. Grein nesten når jeg heiv den, har aldri eid en så billig og driftssikker bil hverken før eller etter.

Dårligste var vel en Ford Explorer jeg ga 10.000,- for og bare holdt et år før girkassa røyk, et par dager etter at den knakk (!) på løftebukken når jeg skulle se hvor gal den var for rust før PKK 😛 Synd, for det var egentlig en god bil, bare fryktelig råtten. Var gått nesten 400.000 km. Helt vill å dra henger med.

Etter den avsluttet jeg praksisen og kjøpte en bil som var like under 10 år og 100.000,-

Veldig fornøyd med den også, men økonomisk kan den ikke måle seg med de andre om man skal regne med verditap ++

Endret av Valmeth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja er vel de jeg også ser som billigst. Den golfen hørtes ut som et kupp ja!

Det jeg hatet når de gangene jeg har hatt nyere(inkl. splitter ny) bil var hvor sykt stresset jeg ble over at den ikke skulle få riper eller merker, lytter etter ulyder etc. Det stresset var ikke der på de eldre bilene. Tok vare på de så klart, men mye mer avslappet forhold. Har litt lyst på en bil jeg ikke måtte tatt på forsikringen hvis jeg vraket den liksom. 

Fordi jeg trenger ikke bil her og er vel egentlig litt i mot å eie bil innenfor ring 3, men litt hyklersk må man vel være i blant 🤷‍♂️. Men hadde vært morro å teste å ha en gammel dritbil en liten periode, fram til den ryker og så vraker/selger den videre. Får fortsatt litt av den gode gamle kjørefølelsen som jeg savner.

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (42 minutter siden):

Ja er vel de jeg også ser som billigst. Den golfen hørtes ut som et kupp ja!

Det jeg hatet når de gangene jeg har hatt nyere(inkl. splitter ny) bil var hvor sykt stresset jeg ble over at den ikke skulle få riper eller merker, lytter etter ulyder etc. Det stresset var ikke der på de eldre bilene. Tok vare på de så klart, men mye mer avslappet forhold. Har litt lyst på en bil jeg ikke måtte tatt på forsikringen hvis jeg vraket den liksom. 

Fordi jeg trenger ikke bil her og er vel egentlig litt i mot å eie bil innenfor ring 3, men litt hyklersk må man vel være i blant 🤷‍♂️. Men hadde vært morro å teste å ha en gammel dritbil en liten periode, fram til den ryker og så vraker/selger den videre. Får fortsatt litt av den gode gamle kjørefølelsen som jeg savner.

 

Nå vet ikke jeg hvor lav standard du har, men hvis du kan skru (kyndig/har egnet plass) hadde jeg kjørt "slukrensk" på finn. Uhyre sjelden biler med lav km og lite rust byr på særlig på problemer utover vanlige slitedeler så sant ikke modellen er kjent for alvorlige feil med feks motor og drivverk, gjelder stort sett alle biler. Nå snakker vi de første bilene som kommer opp når man sorterer på pris lav - høy.

Er budsjettet derimot romslig vil jeg si man får riktig god bil for 20 papp. Kjører du lite er heller faren at bilen står seg ihjel :) 

 

Lenke til kommentar
Valmeth skrev (44 minutter siden):

Nå vet ikke jeg hvor lav standard du har, men hvis du kan skru (kyndig/har egnet plass) hadde jeg kjørt "slukrensk" på finn. Uhyre sjelden biler med lav km og lite rust byr på særlig på problemer utover vanlige slitedeler så sant ikke modellen er kjent for alvorlige feil med feks motor og drivverk, gjelder stort sett alle biler. Nå snakker vi de første bilene som kommer opp når man sorterer på pris lav - høy.

Er budsjettet derimot romslig vil jeg si man får riktig god bil for 20 papp. Kjører du lite er heller faren at bilen står seg ihjel :) 

Har ikke noe sted å skru eller særlig med verktøy, så den delen er vanskelig midt i byen her. Skrudde bittelitt før i tiden, men litt enkle greier som fjører, dempere, diverse reimer. Ikke noe direkte motor-relatert.

Jeg er åpen for både biler nede i 5k men 20k er null stress det også. Men jo dyrere jo lengre bør den vare for at det skal være verdt å kaste bort penger på det. Og så tar jeg heller en eldre bil med litt sjarm enn en nyere og mer 'kjedelig en'. De fleste bilene fra 2000 og opp er jo så runde og kjedelige i kantene.

Den perfekte bilen hadde vært en gammel Golf, gammel Saab eller noe annet "ikonisk" men som ikke er så pen stand at den koster 100k+, men det er jo så klart vanskelig. Kan hende jeg må innse at biler fra de gode periodene er enten vraket eller vanvittig priset 😛 

Får følge med, kanskje man finner et kupp

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar

Bilferie nedover europa. Er det slik at en må betale en slags spesiell avgift for å kjøre i enkelte land? Tenker da mest spesielt på Østerrike og Sveits som jeg mener kan ha noe slikt opplegg. Skal også innom Italia og Tyskland (såklart), men tror ikke de har noe slikt?

Er dette noe som bare ordnes langs veien, ala piggdekkoblat eller gjøres i forkant? Noen med erfaringer?

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (17 timer siden):

Tipper det er fordi det er eldre biler som blir etterspurt når folk flest må kvitte seg med gjeld.

Jupp, der har vi en del av forklaringen. Faktisk flere som ikke har andre valg i dag.

Tipper også at mange må levere leasingbilen tilbake....

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Leste at brukteksporten når stadig nye rekorder, 3300 biler så langt i år, men det er bare offisielle tall, det egentlige tallet er nok vesentlig høyere siden det er stor forsinkelse på disse tallene. Bruktimporten er ned med 80 % siden fjoråret. Da er det begrenset hvor mye biler kan falle i pris siden de blir solgt ut av landet istedet.

Men de 10-15 tusen usolgte bilene på havna i drammen er et verre problem, trolig elsuver i klassen 600 tusen til 1 mill ca det meste av de. Dette i tillegg til flere hundre biler jeg har sett hos hver av de største forhandlerne her i distriktet. Jeg vet ikke om markedet for de er så stort nedover europa. Spørs om landet sakte men sikkert tømmes for holdbare fossilbiler da. Drivstoffet har jo også gått mye ned nå og man kan noen ganger fylle diesel for 15 kroner literen. Biler på auksjon kan visstnok bli solgt for mer enn hva privatmarkedet kan gi og er visst mye brukt av de som driver eksportbedrifter innen bil.

Lenke til kommentar
kremt skrev (13 minutter siden):

Leste at brukteksporten når stadig nye rekorder, 3300 biler så langt i år, men det er bare offisielle tall, det egentlige tallet er nok vesentlig høyere siden det er stor forsinkelse på disse tallene. Bruktimporten er ned med 80 % siden fjoråret. Da er det begrenset hvor mye biler kan falle i pris siden de blir solgt ut av landet istedet.

Men de 10-15 tusen usolgte bilene på havna i drammen er et verre problem, trolig elsuver i klassen 600 tusen til 1 mill ca det meste av de. Dette i tillegg til flere hundre biler jeg har sett hos hver av de største forhandlerne her i distriktet. Jeg vet ikke om markedet for de er så stort nedover europa. Spørs om landet sakte men sikkert tømmes for holdbare fossilbiler da. Drivstoffet har jo også gått mye ned nå og man kan noen ganger fylle diesel for 15 kroner literen. Biler på auksjon kan visstnok bli solgt for mer enn hva privatmarkedet kan gi og er visst mye brukt av de som driver eksportbedrifter innen bil.

På nyhetene for noen dager siden viste de til at porsche salget var nede med hele 84% sammenlignet med i fjor. 

Vi har nok beveget oss inn i en tid hvor alle, uavhengig av inntekt må selge seg ned og prioritere. 

 

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (36 minutter siden):

Betalingsmur… har en outlander phev for salg som går litt småtregt å få solgt. Virker til å være store regionale forskjeller. Forhandlere fra Østlandet byr 15-20% mer enn de lokale her på sørvestlandet.

Lenke til kommentar

Brukte diesel biler går som varmt hvetebrød her om dagen på den lokale outlet bilforhandlere og elbil produsenter kutter prisene får å få solgt.

En ting jeg har tenkt litt på, hva setter egentlig størst klimaavtrytt totalt av en allerede eksisterende fossilbil her til lands kontra å bestille og produsere en ny el-bil fra "kina"? Jeg er ingen elbil hater og kunne gjerne tenkt meg en selv, men har tenkt litt på detta der med att vi heletiden må lage nytt å hvorfor ikke bruke litt mer av det vi allerede har her til lands. Det har å blitt veldig populært å eksportere brukte fossilbiler til utlandet, da disse ofte er i veldig bra stand og vi er ett bruk å kast samfund. 

https://e24.no/naeringsliv/i/WRy1ea/svak-krone-endrer-det-norske-bruktbilmarkedet-det-har-vaert-en-voldsom-oekning

Endret av Paccoo
Lenke til kommentar
Paccoo skrev (20 minutter siden):

En ting jeg har tenkt litt på, hva setter egentlig størst klimaavtrytt totalt av en allerede eksisterende fossilbil her til lands kontra å bestille og produsere en ny el-bil fra "kina"?

Kommer an på bilen og så går det en krysning på et x antall kilometer hvor elbilen blir bedre. Mest sannsynlig er det bedre å kjøpe en eldre bruktbil og "bruke den opp" enn en ny elbil. Elbilproduksjon har større klimaavtrykk enn fossilbilproduksjon p.t.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...