Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
DrAlban3000 skrev (6 minutter siden):

Noen av de tjenestene som CarNext og Nettbil er veldig ekspeditte, de vil jeg tro tar en større margin ved salg - er jo en høyere risiko (enn en forhandler med merkeverksted?)

Definitivt.

There’s no such thing as a free lunch.

men man kan velge forhandler som byr høyest og tar høyeste risiko selv.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (12 timer siden):

Noen som har litt inside på hvor høye marginer bruktbilforhandlere har? Jeg hadde tenkt å prøve meg på nettbil, men droppa det etter å ha fått et estimat fra dem. Kan godt hente jeg ender opp over estimatet, men de sa at de forventet et sted mellom  140 og 160 tusen. Når jeg har sjekket FINN.no så ligger "alle" tilsvarende over 200 tusen, så jeg har lagt den ut for 195 og tenkte at hvis jeg får 35 mer så er det verdt den ekstra risikoen siden jeg ikke  selge fort(nettbil lover penger på konto på 1-2 dager).

Var det du som har en Outlander PHEV? Det er de letteste bilene i verden å få solgt. Jeg vurderte også Nettbil, men la den ut på finn en lørdag, bare for å sjekke om det var noen respons. Oboy, det var en voldsom respons. Sto TO lokale par på døra neste morgen som ville ha den uten å prute. Og telefonen sto ikke stille. Lagt ut lørdag kveld, og solgt søndag formiddag.

Så mitt råd er å prøve å selge den privat først. Uansett bilmerke egentlig.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (3 minutter siden):

Var det du som har en Outlander PHEV? Det er de letteste bilene i verden å få solgt. Jeg vurderte også Nettbil, men la den ut på finn en lørdag, bare for å sjekke om det var noen respons. Oboy, det var en voldsom respons. Sto TO lokale par på døra neste morgen som ville ha den uten å prute. Og telefonen sto ikke stille. Lagt ut lørdag kveld, og solgt søndag formiddag.

Så mitt råd er å prøve å selge den privat først. Uansett bilmerke egentlig.

Jeg har den ute allerede. Det har vært noe interesse, men overraskende lite til at jeg har den lavest prisede i området.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 minutt siden):

Jeg har den ute allerede. Det har vært noe interesse, men overraskende lite til at jeg har den lavest prisede i området.

Bakdelen er jo at det er trillion slike biler der ute. Kanskje litt for mye å velge blant for folk. Fordelen min er kanskje at jeg bor på et lite sted, og det er ikke SÅ mye å velge i her, hvis man ikke vil reise et stykke. Og folk her VET at bilene mine er godt ivaretatt og vedlikeholdt.

Men er bilen rett priset, og det er jo din, og med rett utstyr så er det bare å ha litt "is i magen". Den selger nok snart. Men du må ha en god annonse med GODE bilder. 

Lenke til kommentar

Jeg ser at 20 år gamle Silveradoer ligger til over 200 papp på Finn, med høy km.stand, mange eiere og uklar historikk, mens samme bil koster nesten halvparten i Sverige. 

Hva er egentlig grunnen til at disse blir solgt for slike priser? Jeg hadde greit tatt arbeidet i tollen og hos vegvesenet for å spare 70- 100.000,-

Når de fjernet engangsavgift for biler eldre enn 20 år tenkte jeg mange modeller kom til å rase i pris, men neida.. Hvorfor har ikke import "korrigert" prisene?

 

Dette gjelder ikke bare Silverado, men det er en bil jeg har sett på til og fra i nesten 10 år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Valmeth skrev (På 6.6.2023 den 21.25):

Jeg ser at 20 år gamle Silveradoer ligger til over 200 papp på Finn, med høy km.stand, mange eiere og uklar historikk, mens samme bil koster nesten halvparten i Sverige. 

Hva er egentlig grunnen til at disse blir solgt for slike priser? Jeg hadde greit tatt arbeidet i tollen og hos vegvesenet for å spare 70- 100.000,-

Når de fjernet engangsavgift for biler eldre enn 20 år tenkte jeg mange modeller kom til å rase i pris, men neida.. Hvorfor har ikke import "korrigert" prisene?

 

Dette gjelder ikke bare Silverado, men det er en bil jeg har sett på til og fra i nesten 10 år. 

Dette har jeg lurt på også, men tviler at de får solgt disse for en slik pris.

Jeg nekter å tro at det fins noen der ute som velger en random silverado fra 1994 for 200k

Lenke til kommentar
2 hours ago, Jarmo said:

Stortingsflertallet setter kroken på døra for ladehybridene i et presset bilmarked. Nå er regjeringen og SV enige om å fjerne vektfradraget for ladehybridene allerede neste år.

https://www.motor.no/aktuelt/vedtar-a-gi-ladehybrider-nadestotet-med-ny-avgiftsokning/250548?fbclid=IwAR3u90InF2iZsSzpggutoBJn98Dl6SU6qE3H6DHWWFUBGKH4zWrDI8ps4Zc

Med litt oversikt over hva dette betyr i praksis for avgiftene på de mest populære ladehybridene i Norge:

https://bilbransje24.no/nyheter/788993

PS: Skamløs selvpromotering av egen artikkel dette, altså

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 timer siden):

Skjønte med en gang at det var snakk om Shakwan Ameen. For en jævla idiot. Og siden han har tapt rettssaken så syter og tuter han i alle norske media for å presedere saken sin fordi han har jo tapt på alle fronter i Danmark.
Elsker at de tok bilen hans så har han kanskje lært.

Elsker enda mer at han skal ta den til menneskerettighetsdomstolen. Fordi? Det er visst en menneskerett å kjøre fort med en Lambo. Alternativt: at han vil ha tilbake bilen fordi han ikke visste at det var en risiko for at de ville ta fra ham bilen når man kjører som et svin. Passer jo typen.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (9 minutter siden):

Skjønte med en gang at det var snakk om Shakwan Ameen. For en jævla idiot. Og siden han har tapt rettssaken så syter og tuter han i alle norske media for å presedere saken sin fordi han har jo tapt på alle fronter i Danmark.
Elsker at de tok bilen hans så har han kanskje lært.

Elsker enda mer at han skal ta den til menneskerettighetsdomstolen. Fordi? Det er visst en menneskerett å kjøre fort med en Lambo. Alternativt: at han vil ha tilbake bilen fordi han ikke visste at det var en risiko for at de ville ta fra ham bilen når man kjører som et svin. Passer jo typen.

Ja, litt av en situasjon - Danskene skal ha for en hard linje. Det er det som må til, og når farta passerer 200 er det helt i orden for meg.

Han må ha havnet i en ganske kjip situasjon nå, men med mediakjøret hans er det jo også mange som kommer til å droppe V-max forsøkene i Danmark.

 

Lenke til kommentar
Deechon skrev (1 time siden):

Veldig rar bil, men skulle likt å prøvd den ut.

Helt enig. Alltid gøy med rariteter eller noen som ikke følger normene 100%.

Forresten, litt morsom tanke. Hva er det billigste bilen å ha og eie her i Oslo? Da tenker jeg totalt penger brukt/tapt over la oss si 3-5 år. Da hvis man tar høyde for:

  • Kjøpspris
  • Verditap
  • Drivstoff
  • Forsikring
  • Vedlikehold
  • Eventuelle reparasjoner
  • Bompenger + parkering

Av nyere biler så virker jo EL som en bra vei å gå, men der kan jo kun verditapet på et år være mer enn en gammel Nissan Micra eller en annen "drittbil" kan koste over flere år.

Spør egentlig da jeg har i periodene jeg har bodd i Oslo sentrum kun brukt ride-sharing og taxi. Det er en del tjenester og masse biler. Med tanke på alle pengene man slipper å betale jevnlig fra listen over så kan man leie mye bil og fortsatt spare penger.

Det hadde vært gøy å se om det er en bil som er billig nok til at jeg kunne vurdert å eie bil i sentrum. Omså en 30 år gammel bil, gitt at sjansen for at den da varer i 3-5 år er der.

Husker jeg hadde en gammel Golf MK2 for lenge siden. Hadde den et par år, og der var det totale kostnadene kun bensin, billig forsikring og en EU-kontroll med fiksing på samlet 2-3 tusen. Solgte bilen for samme pris som jeg kjøpte den for (mellom 10-20k). Kan jo ikke få det billigere vil jeg tro.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...