Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Karltorbj skrev (7 timer siden):

Jeg tror at hvis jeg skifter mellom fullspekka sommer og vinterhjul, saa vil jeg kjoere flere dager i aaret, med feil hjul, enn det jeg vil, med de dekkene, jeg har hevet paa naa.

Nei, dette er tull og tøys og vitner mer og mer om at du verken har peiling på hva du snakker om eller hva du i heletatt har kjøpt. Sava Eskimo Ice er intet annet enn et vinterdekk, som det er listet opp de fleste plassene jeg finner på nett, inkludert Norgesdekk der jeg har sakset bildet i fra. (Sava sine egne nettsider var regelrett ubrukelig på å finne sine egne produkter)

image.jpeg.40c1aad52d90fad9ec2d348da42dbfcc.jpeg

 

Trass nettsiden til Sava sine utfordringer, så er likevel det første man ser når man prøver å finne vinterdekk på sava-tires.com denne hyggelige beskjeden om at dekkene er egnet for føre fra 7 grader og nedover:

 image.thumb.jpeg.f7a415de65f5bf362ce0a21391e38327.jpeg

Så med dette i bakhodet så må jeg poengtere hvor feil du tar når du selv tror du kjører oftere med rett dekk med kun disse kontra dedikerte sommer- og dedikerte vinterhjul. I bestefall så kjører du med regelrett uegnede dekk 6-7 måneder i året, men skal en tro dine andre påstander du har brukt for å forsvare dette kjøpet ditt, så kjører du nok kun CA en måned til sammen med rett dekk, og CA elleve måneder på helt feil dekk: 

Karltorbj skrev (6 timer siden):

Her borte, har vi jo over ti gr, omvinteren ofte naa

Og denne påstanden vil si det vil være mer egnet med sommerdekk hele året for din del, enn vinter- eller helårsdekk. Så kan det supplementers med kjetting/snøsokk skulle været plutselig være i mot denne bruken

 

Karltorbj skrev (6 timer siden):

Tar hintet, men synes at aa paastaa at helaars dekk om sommeren, er ubrukelige over ti gr, er aa overdramatisere.

Du har ikke helårsdekk, du har dekk som er mindre gode fra 7 grader, og allerede ved 10 grader og oppover betydelig dårligere enn sommersdekk. Så ja, dekkene du har handlet er ubrukelige fra 10 grader og oppover, og dette er uten å overdramatisere.

I en test gjort av Motor hvor de sammenlignet vinterdekk mot sommerdekk, så i en bremsetest fra 100km/t så hadde bilen med vinterdekk fortsatt CA 50km/t når bilen på sommerdekk hadde stoppet:

https://www.motor.no/dekktest-trafikksikkerhet/farligere-enn-sommerdekk-om-vinteren/101265

 

Jeg anbefaler deg uansett å levere bilen til noen med kunnskap om dekk før du gjør et slikt valg igjen. Og har du fått anbefalt disse dekkene som helårsdekk vil jeg anbefale deg å bytte til et annet verksted.


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (2 timer siden):

Ubrukelige? Så det går ikke an å kjøre på de over 10 grader? Hvordan får du til å påstå at det ikke er overdramatisering?

Jo det går ann å kjøre på vinterdekk over ti grader, men bremselengde begynner allerede å bli lengre enn sommerdekk ved ca 5 grader, og denne forskjellene øker betraktelig jo varmere det er. Å kjøre på vinterdekk når varmen har satt i gang, sånn ved 10 grader eller mer, er bare å utsette seg selv eller andre for en unødvendige større risiko hvor forskjellen mellom liv å død kan være de fire ekstra metrene du brukte på å bremse opp

Lenke til kommentar
16 hours ago, Karltorbj said:

I dag var det det sikreste foeret, du kan faa, hele aaret, sommer og tort og jeg kjoerte som en prest.

Tar hintet, men synes at aa paastaa at helaars dekk om sommeren, er ubrukelige over ti gr, er aa overdramatisere.

Her borte, har vi jo over ti gr, omvinteren ofte naa.

Har kjoert noen aar paa mykere "helaarsdekk", enn det jeg har naa og deler ikke opplevelsen deres.

Klarer jeg aa dunke en bil, saaer det ikke dekkene, sin feil.

Begynner aa lure paa, hvordan dere kjoerer jeg.

 

Jeg ble påkjørt bakfra i 2001, bilen som traff meg hadde piggfrie vinterdekk (altså sånt styr du kjører på)

Bremsesporene var tydelige, det var også skaden på bilen min og på nakken min. Jeg har hittil ikke hatt en eneste natt med god søvn siden dette skjedde. Hadde bilen bak meg hatt sommerdekk ville sammenstøtet ikke blitt like hardt, det ville igjen ført til mindre skader på nakken min og jeg ville trolig hatt bedre netter enn jeg har nå.

Selv hadde jeg under ulykken ca 1 uke gamle sommerdekk, jeg stoppet med god klaring til bilen foran mens bilen bak meg traff meg i relativt høy hastighet. Bilen bak var en Volkswagen Caravelle leiebil med nesten helt nye piggfrie vinterdekk, eller helårsdekk som utleiefirmaet mente det var da.

 

Jeg registrerer at enkelte ikke bryr seg om sånt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
oOF skrev (31 minutter siden):

Det får være din mening. Jeg er, etter min erfaring med dem, rykende uenig

Det er mye miss-informasjon i denne tråden.

Det snakkes om vinterdekk/piggfritt som helårs...

Jeg snakker om helårs som helårs, ikke vinterdekk/piggfritt. 

Piggfritt er ikke helårs. 
Sommerdekk med M+S og 3PM kan brukes om vinteren, før isen kommer. 

Lenke til kommentar

Bremselengden, maa jeg bare legge meg paa, det kommer jo svart paa hvitt her.

Men synes allikevel det er forunderlig at vi har saa forskjellige erfaringer her.

Jeg har kjoert "helaars" ( les piggfrie vinterdekk ) i 5 aar og opplever ikke at jeg stiller med et eller annet handikap, i det hele tatt, med de dekkene, tvert i mot.

Kan det ha noe med vekten og stoerrelsen paa bilene vaares, aa gjoere?

Jeg har en veldig liten og lett E-UP, med forhjulsdrift. 

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
8 hours ago, Dubious said:

Det er en elbil, med dieselmotor.

Kommer ikke til å bli noe forbud mot å selge fossilbiler. 

Er vel bare Hyundai som har planer om "elbiler" med "fossilmotor" (siden de har 60kWt batteri eller så og vil funke som en elbil i hverdagen) dog er det vel Hydrogen de går på og ikke fossilt drivstoff..

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (2 timer siden):

Bremselengden, maa jeg bare legge meg paa, det kommer jo svart paa hvitt her.

Men synes allikevel det er forunderlig at vi har saa forskjellige erfaringer her.

Jeg har kjoert "helaars" ( les piggfrie vinterdekk ) i 5 aar og opplever ikke at jeg stiller med et eller annet handikap, i det hele tatt, med de dekkene, tvert i mot.

Kan det ha noe med vekten og stoerrelsen paa bilene vaares, aa gjoere?

Jeg har en veldig liten og lett E-UP, med forhjulsdrift. 

Har man ikkje råd til å sko bilen skikkelig, så har man ikkje råd til bil!

Gamble på sikkerheten er idiotisk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Karltorbj said:

Bremselengden, maa jeg bare legge meg paa, det kommer jo svart paa hvitt her.

Men synes allikevel det er forunderlig at vi har saa forskjellige erfaringer her.

Jeg har kjoert "helaars" ( les piggfrie vinterdekk ) i 5 aar og opplever ikke at jeg stiller med et eller annet handikap, i det hele tatt, med de dekkene, tvert i mot.

Kan det ha noe med vekten og stoerrelsen paa bilene vaares, aa gjoere?

Jeg har en veldig liten og lett E-UP, med forhjulsdrift. 

 

Du kan ta det med ro, det er mottrafikantene dine som har et handikap med at du gir fullstendig blanke i andres sikkerhet.

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (3 timer siden):

Bremselengden, maa jeg bare legge meg paa, det kommer jo svart paa hvitt her.

Men synes allikevel det er forunderlig at vi har saa forskjellige erfaringer her.

Jeg har kjoert "helaars" ( les piggfrie vinterdekk ) i 5 aar og opplever ikke at jeg stiller med et eller annet handikap, i det hele tatt, med de dekkene, tvert i mot.

Kan det ha noe med vekten og stoerrelsen paa bilene vaares, aa gjoere?

Jeg har en veldig liten og lett E-UP, med forhjulsdrift. 

Det er nok ikke vekt erller størrelse da jeg opplever at piggfritt henger ganske dårlig(10 grader) dersom det er mildt(spesielt om det også er vått) med småbiler.
Du medgir at bremselengen er dårlig, mens du et par setninger senere mener du har en fordel? Jeg vet ikke hva jeg skal føle når jeg leser det her...

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...